Permalänk

BenQ XL2411T

Köpte denna skärm och är något besviken när det gäller bildkvalité. Jag pillar med inställningarna med får det aldrig riktigt rätt.
Har någon annan denna skärm och har du samma problem? Har heller inte ett bra nog grafikkort för att köra på 120HZ+ och när jag skaffat det kommer det vara värt det?

Permalänk
Skrivet av Vinkelslip1:

Köpte denna skärm och är något besviken när det gäller bildkvalité. Jag pillar med inställningarna med får det aldrig riktigt rätt.
Har någon annan denna skärm och har du samma problem? Har heller inte ett bra nog grafikkort för att köra på 120HZ+ och när jag skaffat det kommer det vara värt det?

Är det mycket bleed?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma skärm för några dagar sen. Har fipplat ganska mycket med inställningar jag med, calibration etc. Är nöjd nu med hur den är. Fungerar fint i 120hz samt 144hz för mig. Är inte mycket bleed heller enligt mig.

Om det är värt 120hz/144hz. SOM F*N att det är Såån skillnad.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk

Vad har du för inställningar? Jag tycker att det är alltid något fel med bilden.. just ny tycker jag att det känns som ett vitt immigt filter som gör att inte färgen sticker ut och det känns ganska irriterande när min gamla skärm från 2008 med VGA kabel har bättre färger.

Blacklight bleed, är det ljusa delar av skärmen när den är helt svart? I så fall nej, nästan inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinkelslip1:

Vad har du för inställningar? Jag tycker att det är alltid något fel med bilden.. just ny tycker jag att det känns som ett vitt immigt filter som gör att inte färgen sticker ut och det känns ganska irriterande när min gamla skärm från 2008 med VGA kabel har bättre färger.

Blacklight bleed, är det ljusa delar av skärmen när den är helt svart? I så fall nej, nästan inget.

Lyckades du hitta några bra inställningar?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Min BenQXL2410t ser ut som skrap direkt fran fabrik - problemet med BenQ's "gaming" skarmar att att bilden aldrig kommer vara jattebra, men den gar att pilla till lite. Se till sa att den inte star i nagot fardigt lage, typ FPS osv.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Min BenQXL2410t ser ut som skrap direkt fran fabrik - problemet med BenQ's "gaming" skarmar att att bilden aldrig kommer vara jattebra, men den gar att pilla till lite. Se till sa att den inte star i nagot fardigt lage, typ FPS osv.

Kör standard just nu, har pillat runt lite men ser precis ut som det är något filter ovanpå. Annars är skärmen superb.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Well, vill man köra på bildkvalle, så ska man inte köpa en 120hz. Det gör man för att få en SNABB bild...

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Dock jämför jag med min gamla VGA skärm som också är en TN.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag har en XL2410T och ja den är verkligen erbarmligt dålig. Jag hade innan en BenQ G2400W som är betydligt billigare men förutom foten begriper jag inte riktigt vad det är jag betalar för...

Givetvis du måste ju alltid pilla själv med LCD Monitorer för att försöka få det dugligt. Det jag inte begriper dock är hur bilden på XL2410T på något sätt ska hjälpa en bli mer kompetitiv i CS eller något. Jag får inte fram mycket detaljer alls i det svarta och en massa bleeding kan väl knappast hjälpa till heller. G2400Wn lider inte alls av detta på samma sätt. Jag reklamerade min första XL2410T då jag fann den direkt defekt och fick en andra likadan mer eller mindre...

Men foten är ju trevlig åtminstone och 120 hz läget men jag förmodar mig att majoriteten av 120 hz panelerna därute presterar bättre än denna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Vad kör ni för inställningar på eran? Min är helt jävla värdelös. Funderar på att returnera den faktiskt !

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera BenQ 24" XL2420T som jag har om man inte ska ha den till seriös gaming. Färgåtergivningen och betraktningsvinkeln är förskräckliga. Färgerna lutar åt gråblått och känns "döda". Något som är bra är att panelen är lätt att höja och sänka samt vrida den i pivot-läge. Skärmen har en bra USB 2.0-hubb med flera ut- och ingångar. Jag har inte testat den med 3D-glasögon.

Glöm inte att använda den medföljande Dual-link DVI-kabeln eller egen DisplayPort-kabel för att kunna använda skärmen i 120Hz.

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Har 2411T och det var värdelöst med standardinställningar men jag googlade och fann inställningarna jag kör med nu.

Contrast = 50
Sharpness = 10
Gamma = Gamma 5
Color Temp = R100 G96 B98
AMA = High
Instant Mode = On

Sedan får ni ju självklart kalibrera färgerna i operativet men jag är helnöjd med dessa inställningar. Är man sen så dum att man jämför TN med IPS etc så ska man inte yttra sig. För TN är dessa inställningar mer än godkända om man frågar mig!

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |