Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad var h100i temp på, det sa du aldrig

Full load och fläktarna på max e h100i tempen på 33-34
idle ligger den på 30-31
cpu temp på idle ligger fortfarande på 40-45.
Ska nu dra iväg o köp ny pasta och ska sedan rensa komponenterna.
Uppdaterar senare när är klart.
Tack å jätte mycket för hjälpen allihopa speciellt trolliban, uppskattar det stort!

Permalänk
Medlem

Ny kylpasta kommer aldrig hjälpa i det här fallet, även om du monterade om och använder samma pasta igen. Så stor skillnad som 40-50° händer inte med bara kylpasta. Något annat måste vara galet...

Om vätsketemp (h100i temp) ligger stadigt på runt 30-35° även när din CPU är bortåt 90° så är något rejält fel.
Tempgivarna kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Ny kylpasta kommer aldrig hjälpa i det här fallet, även om du monterade om och använder samma pasta igen. Så stor skillnad som 40-50° händer inte med bara kylpasta. Något annat måste vara galet...

Om vätsketemp (h100i temp) ligger stadigt på runt 30-35° även när din CPU är bortåt 90° så är något rejält fel.
Tempgivarna kanske?

Vätsketempen ökar dock inte sååå mycket.
Är smått uttråkad och gjorde därför ett snabbt litet temperaturtest med min burk (3770k med H100i):

Rumstemp: 25°C

Ingen load:
Vätska: 27°C
CPU: 31°C

Full load (efter 5min Large FFT i prime95):
Vätska: 30°C
CPU: 58°C

Bara 3°C skillnad på nästan fördubblad CPU-temp, alltså. Tror inte vätskan skulle bli mycket varmare än 35°C om min processor skulle gå upp till 90°C heller.

Däremot ska vätsketempen garanterat inte hoppa mellan 30 och 35 vid konsant hög CPU-temp, så nånting är ju galet nånstans

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vätsketempen ökar dock inte sååå mycket.
Är smått uttråkad och gjorde därför ett snabbt litet temperaturtest med min burk (3770k med H100i):

Rumstemp: 25°C

Ingen load:
Vätska: 27°C
CPU: 31°C

Full load (efter 5min Large FFT i prime95):
Vätska: 30°C
CPU: 58°C

Bara 3°C skillnad på nästan fördubblad CPU-temp, alltså. Tror inte vätskan skulle bli mycket varmare än 35°C om min processor skulle gå upp till 90°C heller.

Däremot ska vätsketempen garanterat inte hoppa mellan 30 och 35 vid konsant hög CPU-temp, så nånting är ju galet nånstans

Tack för infon! Är inte så inne på vattenkylning, så jag trodde nog att vätsketempen skulle öka lite mer än så.

Känns som att kylaren inte riktigt sitter som den ska? Men TS har ju testat flera gånger så man får ju hoppas att det är rätt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vätsketempen ökar dock inte sååå mycket.
Är smått uttråkad och gjorde därför ett snabbt litet temperaturtest med min burk (3770k med H100i):

Rumstemp: 25°C

Ingen load:
Vätska: 27°C
CPU: 31°C

Full load (efter 5min Large FFT i prime95):
Vätska: 30°C
CPU: 58°C

Bara 3°C skillnad på nästan fördubblad CPU-temp, alltså. Tror inte vätskan skulle bli mycket varmare än 35°C om min processor skulle gå upp till 90°C heller.

Däremot ska vätsketempen garanterat inte hoppa mellan 30 och 35 vid konsant hög CPU-temp, så nånting är ju galet nånstans

Testa att köra med full load en längre stund så får du se att tempen på din vätska ökar mer. Tar ju en stund innan all vätska blir varmare

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger så är något helt galet. Jag har en h100 och en likadan processor @ 4.5GHz med och min ligger runt 35°C i idle och runt 50-60°C i load. Bara så du vet ungefär hur du också borde ligga.

ps. min vcore är på 1.325 @ 4.5GHz så lite högre än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Har inte applicerat ny kylpasta,

rekommenderas att alltid göra när man lossar kylare.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Prime 95 är ju utcklat så att det skickar "vågor" så tempsen kommer svaja. Pumptempen tycker jag borde vara 70+ när processorn är så varm!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckley:

Testa att köra med full load en längre stund så får du se att tempen på din vätska ökar mer. Tar ju en stund innan all vätska blir varmare

Har för sakens skull gjort ytterligare ett test, denna gången i 30 minuter, och kollat tempsen var 5:e minut.

Resultat: Samma vätsketemp och CPU-temp efter 5 minuter som efter 30 (vätska: 30°C, CPU: 60°C). När jag stoppar Prime tar det knappt en minut för vätskan att återgå till sin idle-temp, som är c:a 2°C över rumpstemperatur.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Applicerat helt ny pasta, rensade bort de gamla innan ja applicerade det nya.
Kollade för typ tionde gången att alla skruvar satt bra, samma sak med sladdarna.
Bilden visar hur det ser ut i idle, fläktarna e på ''performance mode'', alltså att RPM stiger när det blir varmare o så.
Laddar upp en bild på hur det ser ut med full load när jag låtit prime95 köra ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ny kylpasta kommer aldrig hjälpa i det här fallet, även om du monterade om och använder samma pasta igen. Så stor skillnad som 40-50° händer inte med bara kylpasta. Något annat måste vara galet...

Om vätsketemp (h100i temp) ligger stadigt på runt 30-35° även när din CPU är bortåt 90° så är något rejält fel.
Tempgivarna kanske?

Skrivet av trolliban:

Vätsketempen ökar dock inte sååå mycket.
Är smått uttråkad och gjorde därför ett snabbt litet temperaturtest med min burk (3770k med H100i):

Rumstemp: 25°C

Ingen load:
Vätska: 27°C
CPU: 31°C

Full load (efter 5min Large FFT i prime95):
Vätska: 30°C
CPU: 58°C

Bara 3°C skillnad på nästan fördubblad CPU-temp, alltså. Tror inte vätskan skulle bli mycket varmare än 35°C om min processor skulle gå upp till 90°C heller.

Däremot ska vätsketempen garanterat inte hoppa mellan 30 och 35 vid konsant hög CPU-temp, så nånting är ju galet nånstans

Skrivet av Meckley:

Testa att köra med full load en längre stund så får du se att tempen på din vätska ökar mer. Tar ju en stund innan all vätska blir varmare

Skrivet av IzC:

Som alla andra säger så är något helt galet. Jag har en h100 och en likadan processor @ 4.5GHz med och min ligger runt 35°C i idle och runt 50-60°C i load. Bara så du vet ungefär hur du också borde ligga.

ps. min vcore är på 1.325 @ 4.5GHz så lite högre än din

Har nu kört prime 95 i lite mer än 30min, fläktarna på max, rumstemp på 27.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

http://i.imgur.com/CaxQw2v.jpg

Har nu kört prime 95 i lite mer än 30min, fläktarna på max, rumstemp på 27.

Ok, så du får 83° full load. Har du testat att avläsa temperaturen i något annat program? T.ex HWmonitor, coretemp eller dylikt.
Kan ju vara att Corsair mjukvaran läser av fel givare eller något?

Verkar "basen" på kylaren jämn och fin?

edit: Du har en rejält hög rumstemp om du frågar mig. Tror jag har runt 20-22° här. Och det påverkar såklart. Men jag tycker ändå närmare 84° full load är för högt, med den här typen av kylning. Jag får inte ens 75° med 1.4v som max, detta luftkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, så du får 83° full load. Har du testat att avläsa temperaturen i något annat program? T.ex HWmonitor, coretemp eller dylikt.
Kan ju vara att Corsair mjukvaran läser av fel givare eller något?

Verkar "basen" på kylaren jämn och fin?

HWmonitor ger exakt samma temp som corsairlink 2.
Basen? blocket sitter bra, inget glapp,s skruvarna sitter tight, cpu'n och blocket har full kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, så du får 83° full load. Har du testat att avläsa temperaturen i något annat program? T.ex HWmonitor, coretemp eller dylikt.
Kan ju vara att Corsair mjukvaran läser av fel givare eller något?

Verkar "basen" på kylaren jämn och fin?

edit: Du har en rejält hög rumstemp om du frågar mig. Tror jag har runt 20-22° här. Och det påverkar såklart. Men jag tycker ändå närmare 84° full load är för högt, med den här typen av kylning. Jag får inte ens 75° med 1.4v som max, detta luftkylt.

Har en vän som kör i7 2600k överklockat till 4.6, vcore på 1.35 och en h80i kylare.
Han får temps på 50 grader som högst under full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

HWmonitor ger exakt samma temp som corsairlink 2.
Basen? blocket sitter bra, inget glapp,s skruvarna sitter tight, cpu'n och blocket har full kontakt.

Med "basen" menar jag den du lägger mot CPUn, som ska avleda värmen...
Verkar den OK, inte synligt ojämn med andra ord och du har monterat allt rätt så är det väl bara att skicka tillbaka den, tycker jag.

Som sagt jag är ingen expert på vatten, men närmare 84° verkar dåligt med tanke på att jag inte ens får 75°, på luft(4.7GHz @1.4v max).
Å andra sidan spelar din rumstemp en viktig roll. Kan inte svara på exakt hur mycket det gör, men 25-27° rumstemp påverkar givetvis.

Permalänk

Skulle dra en chansning att blocket inte riktigt sitter, eller att pastan är dålig. testa med en bättre pasta och testa runt lite.

Permalänk
Avstängd

Kanske t o m har för mycket kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Skulle dra en chansning att blocket inte riktigt sitter, eller att pastan är dålig. testa med en bättre pasta och testa runt lite.

Blocket sitter som den ska, full kontakt med cpu'n, ny pasta la jag igår.
Har även kollat på guides och videos, är mer än 100% säker att allt är monterat korrekt.
Som sagt har kollat skruvarna och kablarna flera gånger.
Allt sitter som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Kanske t o m har [i]för mycket[i] kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet fanns innan jag applicerade den nya pastan, när jag applicerade den nya pastan såg jag till att det inte var för mycket. kollade på ett par tutorials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Stress testade den i några timmar och hela tiden var temperaturen mellan 95-98.

Kanske inte var så smart om du dessutom fattade att något var fel? suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Blocket sitter som den ska, full kontakt med cpu'n, ny pasta la jag igår.
Har även kollat på guides och videos, är mer än 100% säker att allt är monterat korrekt.
Som sagt har kollat skruvarna och kablarna flera gånger.
Allt sitter som det ska.

Full kontakt med CPUn, hur vet du det? Frågan kvarstår, verkar blocket jämnt och fint?
Om blocket har full kontakt med CPUn är det något fel på radiator/pump eller nåt.

Kan du lägga upp lite bilder på hur allt ser ut?

edit: Vad har du för moderkort och vilken BIOS-version? Kan det var något galet där, så att temperaturerna är "buggade" eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Kanske inte var så smart om du dessutom fattade att något var fel? suck

Hjälpsam kommentar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Kanske inte var så smart om du dessutom fattade att något var fel? suck

Att jag lät den fortsätta förstörde inte den om det är det du försöker säga.

Permalänk
Medlem

Något är absolut fel! Med min TT Water 2.0 Performer så kommer jag upp i max 50 grader. Har du kopplat in fläktarna riktigt? Har du monterat fläkten/fläktarna bak och fram? Checka det! Men om du verkligen har gjort allting rätt så är något defekt.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Full kontakt med CPUn, hur vet du det? Frågan kvarstår, verkar blocket jämnt och fint?
Om blocket har full kontakt med CPUn är det något fel på radiator/pump eller nåt.

Kan du lägga upp lite bilder på hur allt ser ut?

edit: Vad har du för moderkort och vilken BIOS-version? Kan det var något galet där, så att temperaturerna är "buggade" eller nåt?

moderkort: g67a-d3-b3, version f7.
Bilder kan jag nog fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Att jag lät den fortsätta förstörde inte den om det är det du försöker säga.

Jag försökte inte säga nått förutom de jag skrev. Sen att man förmodligen förkortar livslängden på CPUn är ju ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Något är absolut fel! Med min TT Water 2.0 Performer så kommer jag upp i max 50 grader. Har du kopplat in fläktarna riktigt? Har du monterat fläkten/fläktarna bak och fram? Checka det! Men om du verkligen har gjort allting rätt så är något defekt.

... fläktarna är kopplade korrekt, 2 fläktar.
Har kollat igenom allt FLERA gånger, kollat videos, guide och tutorials för att se till att allt sitter rätt.
Har om monterat flera gånger med.
Skruvarna har kollat till minst 5 gånger, inget glapp nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

moderkort: g67a-d3-b3, version f7.
Bilder kan jag nog fixas.

Då har du senaste BIOS.
Som tidigare sagts, har du gjort allt rätt. Vilket du säger att du gjort. Produkten är trasig, någonstans. Skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hjälpsam kommentar...

Tack!

Permalänk
Avstängd

Går pumpen i ungefär 2200rpm? Minns inte om det framkommit i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!