Permalänk

Ghetto OC V2.0

vi gjorde en överklockning i skolan med ett Gigabyte mobo och en sketen Amd processor, som nu återigen ska klockas på öppet hus den 18/4-2013
LN2 kommer användas under överklockningen, under all installation har vi använt H20 ^^

Ghetto OC V2.0

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Hur ska ni kunna klocka den om den inte bootar?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man blev så värst uppspelt...

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk

"men förövrigt så funkar vatten väldigt bra som kylning utan flöde! gick ej över 52grader celcius med endast en fläkt som blåste ner lite på vattnet!"

Om datorn knappt startade så är de inte så konstigt, låter du det ligga lite belastning på chippet ett tag så ska du se att de blir varmare..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Hedersmedlem

LN2 i ett pringlesrör inlindat med silvertejp? Låter som en dödsdom för datorn, men spännande.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Pringlesrör som kylning och ett Ace agg? Errm... Ja, lycka till får man väl säga i alla fall

Permalänk
Medlem

haha, berätta sen om hur det gick på öppet huset, måste bara höra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

LN2 i ett pringlesrör inlindat med silvertejp? Låter som en dödsdom för datorn, men spännande.

Trams, lite silvertejp fixar allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera armaflex istället för silvertejp om ni tänkte isolera.. Och en riktig LN2 pott också..

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Ni kanske skulle testa att skriva något i galleriet så att man får mer koll på vafasen ni sysslar med i varje bild?

Permalänk
Medlem

"och en sketen Amd processor,"

Visste inte att det var AMD som gjorde Core 2 Duo och satte Intel logga på den!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ger 2 stjärnor - hade varit 4 om ni hade lagt till bildtexter. Galleriet är helt värdelöst annars.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

"men förövrigt så funkar vatten väldigt bra som kylning utan flöde! gick ej över 52grader celcius med endast en fläkt som blåste ner lite på vattnet!"
Ja men hur länge då? Vattnet kommer ju förr eller senare bli varmare och varmare, ju mer vatten desto längre tid tar det.

Något sånt här hade jag velat gjort som arbete i skolan, men pengar sätter ju alltid stopp för allt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

riktigt läskigt med LN2 från en sämst vatten kanna, lite miss spill så är det kört, få de lite stänk på kroppen så äre kört om det hamnar på vitala kroppdelar.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

riktigt läskigt med LN2 från en sämst vatten kanna, lite miss spill så är det kört, få de lite stänk på kroppen så äre kört om det hamnar på vitala kroppdelar.

Du kan hälla LN2 över handen utan problem, det dunstar/rinner av direkt. Nu överdriver du nog lite hur farligt det är. Dock skulle jag inte vilja spilla det på kläder/i skrevet:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

riktigt läskigt med LN2 från en sämst vatten kanna, lite miss spill så är det kört, få de lite stänk på kroppen så äre kört om det hamnar på vitala kroppdelar.

som han över mig sa du överdriver

okej att man inte vill ha det på kläder och liknande och man ska ha en väldigt respekt för det.

På kemilektionerna gick våran lärare och hällde det över våra händer och det blir som en hinna över handen så det rinner av handen utan att ens nudda den

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

riktigt läskigt med LN2 från en sämst vatten kanna, lite miss spill så är det kört, få de lite stänk på kroppen så äre kört om det hamnar på vitala kroppdelar.

Skrivet av Iwar:

Du kan hälla LN2 över handen utan problem, det dunstar/rinner av direkt. Nu överdriver du nog lite hur farligt det är. Dock skulle jag inte vilja spilla det på kläder/i skrevet:D

Skrivet av tonix:

som han över mig sa du överdriver

okej att man inte vill ha det på kläder och liknande och man ska ha en väldigt respekt för det.

På kemilektionerna gick våran lärare och hällde det över våra händer och det blir som en hinna över handen så det rinner av handen utan att ens nudda den

Leidenfrost effekten

Huden är så pass varm att det börjar koka direkt och LN2 "svävar" på ett moln av ånga.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Lite text till bilderna så hade det varit bättre. [***]

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte lyckades överklocka högre än vad de flesta gör med luftkylning...

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Okej eftersom Helixtejp inte lade till bättre bildtexter antar jag att jag kan fylla i vad vi gjorde. Vi lyckades komma upp i 4.5 GHz med en Intel Core 2 Duo. Vi fick en boot på 5.0 GHz som vi tänkte validera och kvala in till 5 GHz klubben med men innan vi validerat den så blev röret lite varmt och kondensen smälte. Tips till själv, moderkort + vatten är ingen lyckad kombination. Vi smällde en kondensator och på en av bilderna kan man se hur stekt moderkortet är.

Vi låg vanligtvis under -125 grader celsius men ibland lyckades vi komma nära 0 då vi försökte snåla lite på kvävet som kostar cirka 100 kr litern, vi använde cirka 10 liter under öppet hus. Det var snålandet som gjorde att moderkortet gick sönder. Allt annat än moderkortet överlevde.

De första bilderna på CPU-Z som ni ser där vi faktiskt ligger under 3.33 GHz som är standarden var tagna medans vi försökte ta reda på vad det var som automatiskt sänkte FSB clocken.

Sammanfattning, vi lyckades överklocka till 4.5 GHz då vårat mål var 5.0 GHz, vi hade kommit upp i målet om vi inte var snåla med kvävet.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

stålulls "skurbollar" från ica fixar kondensen bättre än kapsyler;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se