Kostar en iphone inte mer än $32 att tillverka?

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nokia har byggt telefoner runtom i världen under väldigt lång tid http://www.nokiaport.de/printpage.php?pid=factory

Vet inte vad du vill säga. Salo, Cluj, Raynosa och halva Komárom är nedlagda. Bara efter den nya riktningen. Bochum lades ner redan 2008. Fast allt det har inte med saken att göra. Nokia är en av de som har haft egna fabriker även i högkostnadsländer under senare tid och de har snart avskedat trettiotusen i mobildivisionen. RIM tillverkade i huvudsak i Kanada och Mexiko innan. Så visst kan kontrakttillverkare tillverka i höglöneländer. Samsung tillverkar fortfarande miljontals enheter i Sydkorea, tom för export. Arbetskostnaderna var det jag diskutera och jag vet inte varför du skrev något alls. Sony Ericsson-tillverkade också i Frankrike under deras rekordår. Det är först nyligen Nokia tog steget att avveckla tillverkning brett, du har inget att anmärka på där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vet inte vad du vill säga. Salo, Cluj, Raynosa och halva Komárom är nedlagda. Bara efter den nya riktningen. Bochum lades ner redan 2008. Fast allt det har inte med saken att göra. Nokia är en av de som har haft egna fabriker även i högkostnadsländer under senare tid och de har snart avskedat trettiotusen i mobildivisionen. RIM tillverkade i huvudsak i Kanada och Mexiko innan. Så visst kan kontrakttillverkare tillverka i höglöneländer. Samsung tillverkar fortfarande miljontals enheter i Sydkorea, tom för export. Arbetskostnaderna var det jag diskutera och jag vet inte varför du skrev något alls. Sony Ericsson-tillverkade också i Frankrike under deras rekordår. Det är först nyligen Nokia tog steget att avveckla tillverkning brett, du har inget att anmärka på där.

Det jag påpekade var att de inte endast haft tillverkning i Finland fram tills nyligen, det var så du fick det att låta...och när det gäller SonyEricsson så hade även de tillverkning hos Foxconn, Sony har fortfarande tillverkning kvar där på deras mobiler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det jag påpekade var att de inte endast haft tillverkning i Finland fram tills nyligen, det var så du fick det att låta...och när det gäller SonyEricsson så hade även de tillverkning hos Foxconn, Sony har fortfarande tillverkning kvar där på deras mobiler

Citat:

Det går att bygga mobiler i väst också. Nokia byggde i Finland fram till förra året även om det mest var sluttillverkning och förpackning.

Sluta häng upp dig på icke-saker, det låter inte som att de hade huvuddelen av tillverkningen i Salo. När jag talade volymer tog jag Komárom (Nokia) mellan 1999 och 2009 som exempel. Sony Mobile använder deras egna fabrik i Peking, Foxconn och Flextronics och andra kontrakttillverkare. Flextronics är t ex den huvudsakliga tillverkaren för Google/MMI sedan de sålde sina anläggningar i Kina och Brasilien till dem förra året. Allt är långt ifrån hos Foxconn. De flesta har någon form av tillverkning eller några produkter som tillverkas där däremot. Eller köper platskomponenter (kontaktdon) från dem osv. De sysselsätter ju ändå 1 miljon. Foxconn tillverkar även åt sådana som Dell i Tjeckien, tagit över gamla fabriker i Ungern osv och är säker om några år en mer global tillverkare också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Intressant artikel om problem med iphone, men det spännande var priset, $32 inte konstigt att apple tjänar pengar.
Är den verkligen så billig att bygga, det låter nästan för billigt för kompnenterna , men det kanske stämmer ?
Edit http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/fo...
Varje telefon kostar Foxconn 32 dollar att konstruera

Det föll bort, sorry

Precis, det kostar bara $32 dollar att tillverka en iPhone. Fabrikerna, maskinerna, personalen och företaget är helt gratis. Det är bara att bygga en telefon själv och spara in tusentals kronor Mycket vilseledande artikel det där. Men kanske inte så förvånande när det kommer från sydsvenskan

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför en iphone 5 16 gb kostar 199 $ = 1300 kr i usa och och 6000 i sverige? Vad får vi som inte de får?

priser jämförda via istore us/se

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Mycket vilseledande artikel det där. Men kanske inte så förvånande när det kommer från sydsvenskan

Svenska dagbladet var det till och med, men de verkar ju som sagt inte vara ensamma med osäkerhet om siffror (och valutor, för den delen). Den rimligare tolkningen är väl att det kostar dem $32 att reparera en defekt telefon.

Skrivet av WijK:

Kan någon förklara för mig varför en iphone 5 16 gb kostar 199 $ = 1300 kr i usa och och 6000 i sverige? Vad får vi som inte de får?

priser jämförda via istore us/se

Om man köper utan abonnemang kostar de $649 (titta längre ned).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

32$ är kanske kostnaden för Foxconn att plocka ihop den. Komponenterna har estimerats till omkring $200.

Billigt ändå när de ber över $600 för den av konsumenten.

Nästan allt som säljs till MINST 100% av produktionskostanderna, allt annat är en jävligt dålig affär för företaget.

Skrivet av WijK:

Kan någon förklara för mig varför en iphone 5 16 gb kostar 199 $ = 1300 kr i usa och och 6000 i sverige? Vad får vi som inte de får?

priser jämförda via istore us/se

Du binder upp dig på AT&T när du köper i USA om jag minns rätt, det är ungefär som att Telia skulle ha ensamrätt på att sälja telefoner via apple.se och du binder upp dig på ett abbonnemang

Permalänk
Medlem

Vafan är det du säger, ett internationellt företag som gör allt för att gå med så stor vinst som möjligt? Vilka jävla svin! Hade dom sålt mobilerna för samma pris dom tillverkade dom för hade man haft råd med 3 ggr så många ju! Hade kunnat gå runt med ett asblingit iphonehalsband tillomed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Kan någon förklara för mig varför en iphone 5 16 gb kostar 199 $ = 1300 kr i usa och och 6000 i sverige? Vad får vi som inte de får?

priser jämförda via istore us/se

Abbet på 24 månader a 50 dollar eller mer ingår inte i den summan. Priset på Iphone är stort sett samma världen över. Det skiljer ngt beroende på skatterna i olika länder men det är inga gigantiska skillnader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Svenska dagbladet var det till och med, men de verkar ju som sagt inte vara ensamma med osäkerhet om siffror (och valutor, för den delen). Den rimligare tolkningen är väl att det kostar dem $32 att reparera en defekt telefon.

Om man köper utan abonnemang kostar de $649 (titta längre ned).

Ergh, ja jag menade givetvis svenska dagbladet.

Permalänk

Tillverkningskostnaden är oftast mycket lägre än vad folk tror.

Tillverkningskostnaden för de flesta elektronikprylarna är oftast mycket lägre än vad folk i allmänhet tror. Gäller egentligen allt som massproduceras.
Det vet nog de flesta som arbetat med produktkalkyler inom ex.vis verkstadsindustrin idag som konkurrerar med asien. En liten enkel tankeövning, Om du som privatperson betalar 100kr för en processor till en iphone5. Vad tror du apple betalar som köper in minst 250-350 miljoner.. Förmodligen inte mer än 3-10 kr /st. Apple köper dessutom in alla komponenter själva även om Foxconn tillverkar telefonen. Allt för att ha full koll på tillverkningskostnaden... Det finns bara en regel i världen idag tyvärr.. Money rules..

Permalänk

Klart det är tok-billigt i jämförelse med vad konsumenter får betala.

Foxcomm betalar troligen inte ut några direkta löner till sina anställda (finns ju dokumentärer om detta, tror dessutom att självmordsstatistiken är galet hög i deras fabriker). Kina är fortfarande ett låglöneland, inga 20-30k i månaden direkt (snarare kanske 1000kr om ens det?). Sedan har du flera steg mellan att de tillverkar produkten tills att konsumenten har den i handen. Tänk:

-Apple och andra som utvecklar produkten och företaget (ingenjörer, ekonomer, chefer, arbetare, it-personal etc. etc. )
-Råvaruleverantör (kanske flera, köper in material/komponenter av andra leverantörer)
-Tillverkare (maskinpark, arbetare, förmän, chefer, och annan personal)
-Exportör (administration, söka fraktbolag, partners etc)
-Fraktbolag (tar lååång tid att få hem grejerna från kina, uppemot 2 månader. Krävs ordentlig planering och är massa steg här - lastbil, tåg, flyg, båt etc)
-Importör (importerar till landet i fråga, måste följa massa direktiv om kvalitet, standarder, priser etc.)
-Grossist (splittar allt som importeras till deras kunder, dvs agenter och detaljhandel. Otroligt massa administration och planering. Utöver detta tillkommer lagerkostnader och felmarginaler som heter duga)
-Agent (detaljhandlare tecknar avtal med agenter så de hittar grossister som erbjuder de produkter de efterfrågar. Massa administration här med)
-Detaljhandel (typ 3 butiker, telia etc. som säljer grejerna. De har butiker, anställda mm. som kostar)

-Utöver detta tillkommer kanske 3pl och 4pl som knyter samman alla ovanstående parter till ett stort nät (supply chain). Dessa ska också ha betalt.

Räkna med löner på alla dessa steg, samt tusen andra kostnader på vägen. Allt detta blir påslag på produkten. Sedan betalar givetvis kunden för märket i form av just märket (apple), garantier, support etc. Utöver detta naturligtvis utvecklingskostnader och löner på apple.

Att tillägga: det tar ju lång att utveckla en produkt. Tänk första iphone som de höll på att uveckla i flera år, kanske inte ens har betalat av sig i form av utvecklingskostnader. Detta blir också ett påslag på framtida modeller.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WijK:

Kan någon förklara för mig varför en iphone 5 16 gb kostar 199 $ = 1300 kr i usa och och 6000 i sverige? Vad får vi som inte de får?

priser jämförda via istore us/se

Med abonnemang kostar de $199, det är ungefär samma kostnad som du ger i Sverige, totalt ger jag 2400kr för min i förhöjd avgift i 24 månader & 0kr när jag plockade ut den i en kampanj som var just då och då har jag 64GB versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

32$ är kanske kostnaden för Foxconn att plocka ihop den. Komponenterna har estimerats till omkring $200.

Billigt ändå när de ber över $600 för den av konsumenten.

Fast det är ju fler än Foxconn inblandade som designers, programerare etc och de sitter i USA och är för det första betydligt dyrare än Foxconn's personal, lär dig se helheten på saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Nästan allt som säljs till MINST 100% av produktionskostanderna, allt annat är en jävligt dålig affär för företaget.

Du binder upp dig på AT&T när du köper i USA om jag minns rätt, det är ungefär som att Telia skulle ha ensamrätt på att sälja telefoner via apple.se och du binder upp dig på ett abbonnemang

Beror ju på abonnemang, du har både AT&T och Verzion (och Telia hade ensamrätt på att sälja iPhone till en början, Apple valde dem som säljare i Sverige)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Beror ju på abonnemang, du har både AT&T och Verzion (och Telia hade ensamrätt på att sälja iPhone till en början, Apple valde dem som säljare i Sverige)

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det gör, men han frågade varför det "bara" kunde kosta 199$ i USA och 6000:- i Sverige, så gav honom svaret att du binder upp dig på ett abbonemang i USA och därför kostar det bara 199$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Intressant artikel om problem med iphone, men det spännande var priset, $32 inte konstigt att apple tjänar pengar.
Är den verkligen så billig att bygga, det låter nästan för billigt för kompnenterna , men det kanske stämmer ?
Edit http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/fo...
Varje telefon kostar Foxconn 32 dollar att konstruera

Det föll bort, sorry

Det verkar alltså sant att man levererat trasiga/skadade/böjda/undermåliga telefoner trots "experternas" heliga uttalanden här på SC att så inte skett?

Blir så trött på dem som försvarar "sitt märke" oavsett men också glad att de motbevisas av detsamma. Kanske skärper dessa element till sig så får vi en högre kvot kvalitetsinlägg hädanefter.

Till Apple: BRAVO!

Edit: Hur många procent av den totala försäljningen är 8.000.000 returer, någon som vet?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...