VPN-server på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

VPN-server på Raspberry Pi

Finns det någon här som kör en VPN-server på en Raspberry Pi? Jag funderar på att göra det och det vore kul att ta del av era erfarenheter, vilken distro ni kör, kör ni PPTP, OpenVPN eller nått annat etc.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Jag ska skicka in en pi till fsdata snart genom deras gratiserbjudande. Håller på och konfigurerar klart det sista över helgen bara, men openvpn, ftpd och lite annat är fixat.

Jag kör Raspbian och har strippat bort det mesta av all gui och ljudrelaterade saker (hittade en nerstrippad distro av raspbian precis som passar i serversyfte). Fördelen är att det är debian, så man kan följa guider som avser debianinstalltioner av program.. vilket jag märkte lite sent och läste jätteröriga guider för pi först.
Det kanske skulle finnas intresse av och lägga upp någon enklare FAQ här och diskutera, om det finns fler som har eller tänkte hoppa på fsdata erbjudandet?

Skrivet av ElZoido:

Finns det någon här som kör en VPN-server på en Raspberry Pi? Jag funderar på att göra det och det vore kul att ta del av era erfarenheter, vilken distro ni kör, kör ni PPTP, OpenVPN eller nått annat etc.

Permalänk
Medlem

Vilken distro är det du kör? Edit: Såg din andra tråd nu. Påverkar gui/ljud-sakerna prestandan även om man inte kör nått utav det?

Jag har kört igång min här hemma nu med wheezy Raspian. Jag gjorde efter denna guide och det funka direkt. Ska göra lite tester senare och se vilken throughput den levererar.

En liten sidnotis är att jag kör min med en SE headsetladdare som bara ger 550mA, men det har funkat än så länge. Jag har dock inget extra anslutet utöver nätverkskabeln och kör med SSH för att confa.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Nej jag tror inte det påverkar prestandan, kanske lite mer ledigt minne, och det är alltid bra ur serversynpunkt.

Jag använder en mobilladdare på 5V 1A, hade problem med ett annan billigare variant först.

Permalänk
Medlem

Jag har kört OpenVPN på Raspbian och har skrivit en guide på hur man sätter upp och konfigurerar det via CLI. La precis upp texten så det finns säkert nån groda att hitta men det ska funka att följa detta:
http://www.bunchofrobots.com/?page_id=308

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag ska skicka in en pi till fsdata snart genom deras gratiserbjudande. Håller på och konfigurerar klart det sista över helgen bara, men openvpn, ftpd och lite annat är fixat.

Jag kör Raspbian och har strippat bort det mesta av all gui och ljudrelaterade saker (hittade en nerstrippad distro av raspbian precis som passar i serversyfte). Fördelen är att det är debian, så man kan följa guider som avser debianinstalltioner av program.. vilket jag märkte lite sent och läste jätteröriga guider för pi först.
Det kanske skulle finnas intresse av och lägga upp någon enklare FAQ här och diskutera, om det finns fler som har eller tänkte hoppa på fsdata erbjudandet?

Har kollat på det dock är ju VPN rätt värdelöst hos dem om det inte är för att lära dig hantera det?
Hastigheterna är ju inte direkt toppen och IP-numret den kör på är kopplat till dig, de är troligen snabbare på att lämna ut din info än de flesta ISPs i Sverige, fortfarande i Sverige så tjänster från andra länder är fortfarande blockade osv Om du inte tror att din ISP övervakar dig ^^
VPN för säkerhet från t.ex. öppna nätverk tjänar du nog på att köra från hemmet då de flesta har bättre uppkoppling än 1/1.

Försöker själv komma på en motivering till att köra sin rpi hos dem istället för hemma men hittills inte kommit på en enda sak annat än möjligen en kul grej?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har kollat på det dock är ju VPN rätt värdelöst hos dem om det inte är för att lära dig hantera det?
Hastigheterna är ju inte direkt toppen och IP-numret den kör på är kopplat till dig, de är troligen snabbare på att lämna ut din info än de flesta ISPs i Sverige, fortfarande i Sverige så tjänster från andra länder är fortfarande blockade osv Om du inte tror att din ISP övervakar dig ^^
VPN för säkerhet från t.ex. öppna nätverk tjänar du nog på att köra från hemmet då de flesta har bättre uppkoppling än 1/1.

Försöker själv komma på en motivering till att köra sin rpi hos dem istället för hemma men hittills inte kommit på en enda sak annat än möjligen en kul grej?

Ja det är lite tråkigt att man bara får 1mbit hos fsdata. Tänkte att det får bli irc, liten ftpd/httpd fil-åtkomst-whatnot-server, vpn åt mobilen (möjlighet att omdirigera trafik från spam/virus/skräp-IP's).
VPN (åt mobilen) är precis det jag är ute efter. Jag kör på orginalfw på min Samsung Androidmobil, jag skulle kunna roota mobilen och ändra hosts-filen istället, men jag gillar det här sättet bättre för då slipper jag tänka på mobilen.

Dessutom ser jag det bara som ett roligt projekt att äntligen komma in i unix världen riktigt genom att vara begränsad till enkel hårdvara och måste optimera sina scripts och systemet i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör en PPTP-server på Pi:n och ansluter med en androidtelefon. Går alla datapaket via min VPN-server oavsett om det är tcp-/udp-/ftp-protokoll?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B