Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Medlem

Det går ALDRIG att konkurrera med GRATIS, så är det bara, ungdomar har fått för sig att allting skall vara gratis, film, spel, musik, ja allt nöje.

Det är detta gratistänk b la som fått nattklubbarna och deras inhouse djs på fall, då snabbkäftade bosse 17år snackar med krögaren och kan tänka sig lira för 200 kr, och då han har farsans dator, en hårddisk med 100 000 låtar från piratbukten så har han heller inga omkostnader då han bor hemma hos mamma och pappa.

Likväl som jag älskar teknik så är jag benägen att HATA internet och den oändliga dynga som svävar runt i cyberspace, men jag antar att det är något som folk måste upptäcka själva.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Som många andra pekat ut så är detta fel på väldigt många nivåer. Premissen du lägger upp gör att man måste göra sjukliga mängder antaganden och slutsatser från sådana premisser stämmer väldigt sällan bra med verkligheten.

Ehm va? Ber dig läsa mina tidigare trådar.
Nu till alla andra som inte förstått mina perspektiv.
Arbete ska löna sig, bra eller dåligt men man ska få betalt för sina tjänster/produkter.
Bra produkter/tjänster får bra betalt och dåliga tjänster/produkter tjänar mindre bra. Upphovsrättsskyddat material ska inte piratkopieras och det tycker jag är rätt. Har man upphovsrätten ska man få betalt för det.

Läste en som säger att han inte tänker betala Hollywood filmer för han tycker det är skit. Betala inte men då ska du inte ha rätten att kolla på dem heller.

Sen om man går djupt ner i juridiken vet ja inte om det är vi skattebetalare som betalar hela denne polisutredningen om det inte är inräknat om han blir fälld. Men jag betalar gärna för sätta dit brottslingar. Mördare, våldtäktsmän, pirat nedladdare rubbet!

Permalänk
Medlem

Film ska ses på Bio. Tycker jag!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Det går ALDRIG att konkurrera med GRATIS, så är det bara, ungdomar har fått för sig att allting skall vara gratis, film, spel, musik, ja allt nöje.

Det är detta gratistänk b la som fått nattklubbarna och deras inhouse djs på fall, då snabbkäftade bosse 17år snackar med krögaren och kan tänka sig lira för 200 kr, och då han har farsans dator, en hårddisk med 100 000 låtar från piratbukten så har han heller inga omkostnader då han bor hemma hos mamma och pappa.

Likväl som jag älskar teknik så är jag benägen att HATA internet och den oändliga dynga som svävar runt i cyberspace, men jag antar att det är något som folk måste upptäcka själva.

Håller helt med. Det tar mer skada än många förstår med den illegala nerladdningen. En tidigare kommenterade Johnny Depp 30 miljoner något och alla verkar inte insätt att det inte riktigt är dessa som tar den stora smällen vilket man hör på deras löner utan de som säljer sig in i tex media branchen. Hur många videobutiker har ni inte sätt stängas ner och framförallt skivbutiker. Går inte undvika att nerladdning drabbat dem. Nu idag hade skivbutiken inte fungerat så bra heller då verktyget spotify kommit. Här får varje fall artisterna sina pengar vad jag förstår och det är en fantastiskt tjänst.

det har kommit hemsidor idag netfix eller något men tjänsten är inte riktigt där än för konkurrera med piratnedladdad blueray tex.

Får tjänsterna sina pengar ska ni se att det snart kommer finnas mycket bättre tjänster i framtiden.
Jag däremot älskar internet. Skit kul att communisera, spela spel, nyheter, spotify, youtube och hitta information. Men att bara för internet existera ska allt vara gratis är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Film ska ses på Bio. Tycker jag!

Älskar film på bio. As mysigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Jag tycker vi förklarar krig mot USA med en gång och deras skit

Tycker inte jag. Kan betala mina pengar för underhållning än utsätta folks liv ^^ Jag hoppades du drev nu med de argumentet med krig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Man vet att det är ett sjukt samhälle när man kan få längre fängelsestraff för fildelning än våldtäkt och misshandel. Att svenska politiker knäböjer sig för hollywood är äcklande, tydligen är pengar mer viktigt än människoliv.

Money rules helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Politikerna bestämmer vad som är brottsligt och även vem Polisen skall prioritera att jaga.
Polisen är en statlig förvaltning under Justitiedepartementet och ansvarigt statsråd är Beatrice Ask.
Polisens chef (Rikspolischefen) som bestämer just hur de skall prioritera tillsätts (och kan även avskedas) av vår regeringen.

Måste jag skriva mer?

Och de kommer fortsätta ha noll makt tills fler personer såsom du bestämmer sig för att rösta på dem.

Varför rösta över huvud taget om du bara vill att de Partier som har makt skall bestämma? Jag kan garrantera dig att de Partier med mest makt kommer få bestämma om du inte röstar.

Edit: Min poäng är att vi röstar för att vi vill förändra just vem som har makten och byta ut de politiker vi inte tycker gör ett bra jobb med att representera oss. Om ett parti har "ca noll makt idag" är alltså totalt irrelevant.

Jag röstar på det parti som ger mig bäst ekonomiska förutsättningar.

Permalänk

Fast Spotify klarar ju av att konkurrera mot gratis?

Om man se på tv-serier 'lagligt' med undertext, så måste man vänta runt 6 månader, om ens det.
Om man ska se på anime 'lagligt' undertext, så är inte det ens alltid möjligt.
Om man vill se en film bekvämt 'lagligt' med HD, undertext och utan att behöva betala fraktkostnader så är det inte möjligt.
Om man vill se till exempel en icke amerikansk film från 40-50 talet 'lagligt' så säger jag bara lycka till!

Jag tycker det måste komma bättre alternativ. Netflix är ett bra första steg i alla fall. Fast det behövs fler fördelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag röstar på det parti som ger mig bäst ekonomiska förutsättningar.

Personligen anser jag att just besattheten av pengar är ett av vårt samhälles huvudproblem, därför skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på M eller liknande.

Se "Zeitgeist Moving Forward", eller Peter Josephs serie "Culture in Decline" för en mer utförlig motivation till varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Fast Spotify klarar ju av att konkurrera mot gratis?

Om man se på tv-serier 'lagligt' med undertext, så måste man vänta runt 6 månader, om ens det.
Om man ska se på anime 'lagligt' undertext, så är inte det ens alltid möjligt.
Om man vill se en film bekvämt 'lagligt' med HD, undertext och utan att behöva betala fraktkostnader så är det inte möjligt.
Om man vill se till exempel en icke amerikansk film från 40-50 talet 'lagligt' så säger jag bara lycka till!

Jag tycker det måste komma bättre alternativ. Netflix är ett bra första steg i alla fall. Fast det behövs fler fördelar!

Håller med där att det går inte få hem allt på ett bekvämt lagligt sätt men frakten är inte farligt dyr tycker jag. Netflix är ett bra första steg och även spotify sägs ska börja med video streaming http://www.businessinsider.com/spotify-plans-to-take-on-netfl...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 7an:

Jag tycker vi förklarar krig mot USA med en gång och deras skit

En självmordsattack alltså, vad har du att sätta emot dem...eller Sverige över lag?!

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Personligen anser jag att just besattheten av pengar är ett av vårt samhälles huvudproblem, därför skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på M eller liknande.

Se "Zeitgeist Moving Forward", eller Peter Josephs serie "Culture in Decline" för en mer utförlig motivation till varför.

Roten till allt ont vart man kommer i världen är pengar men ändå vill alla ha det, människan är girig av naturen så det är bara mänskligt att vilja ha pengar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wankeer:

Roten till allt ont vart man kommer i världen är pengar men ändå vill alla ha det, människan är girig av naturen så det är bara mänskligt att vilja ha pengar.

Om människan är girig av naturen hade vi inte suttit här och diskuterat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Håller helt med. Det tar mer skada än många förstår med den illegala nerladdningen. En tidigare kommenterade Johnny Depp 30 miljoner något och alla verkar inte insätt att det inte riktigt är dessa som tar den stora smällen vilket man hör på deras löner utan de som säljer sig in i tex media branchen. Hur många videobutiker har ni inte sätt stängas ner och framförallt skivbutiker. Går inte undvika att nerladdning drabbat dem. Nu idag hade skivbutiken inte fungerat så bra heller då verktyget spotify kommit. Här får varje fall artisterna sina pengar vad jag förstår och det är en fantastiskt tjänst.

det har kommit hemsidor idag netfix eller något men tjänsten är inte riktigt där än för konkurrera med piratnedladdad blueray tex.

Får tjänsterna sina pengar ska ni se att det snart kommer finnas mycket bättre tjänster i framtiden.
Jag däremot älskar internet. Skit kul att communisera, spela spel, nyheter, spotify, youtube och hitta information. Men att bara för internet existera ska allt vara gratis är fel!

Det är väldigt enkelt att skylla på den illegala nerladdningen och fortsätta tuffa på som vanligt, men sanningen är att alla branscher måste anpassa sig till verkligheten för att fortsätta leva.

Ingen gnäller i dag över att alla kol-skyfflare blev arbetslösa när elloket blev uppfunnet, men då var det säkert samma tongångar.
Den gamla reliken får kasta in handduken när det nya är bättre på alla plan kommer antågande.

Har inte filmuthyrarställena något extra att erbjuda som får kunderna att återvända dit så kommer de antagligen gå under.
De flesta erbjuder både spel, godis och nikotin så de klarar sig säkert även i framtiden.

Skivställena däremot har för många ägg i samma påse. Möjligen kommer några att kunna nischa sig och erbjuda kringtjänster eller utrustning runt musiklyssnande, men cd-skivans gulddagar är passerade och kommer aldrig tillbaka.

De som gnäller mest i hollywood går det ju dessutom hur bra som helst för. Men de har en jäkla massa kreativa sätt att bokföra intäkter på, så det ser ut som att till och med den största blockbusterfilmen går med förlust. Skrattretande.

Det börjar ju gå upp ett ljus för vissa aktörer som HBO, och det är ju väldigt positivt. http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1200731....

Att Jaga skolungdomar utan medel är inte en vinnande strategi om man ser långsiktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Roten till allt ont vart man kommer i världen är pengar men ändå vill alla ha det, människan är girig av naturen så det är bara mänskligt att vilja ha pengar.

Du har rätt, men ändå fel. Alla vill inte ha det, tro mig. Jag har själv sett det.
Och det du har rätt i, är "rotbiten" Jag vet om att det låter otroligt, men det är så, alla vill inte ha pengar. (och jag menar inte mig själv, det är väl bäst att skriva det så att det inte blir missförstånd, för en av dom första sakerna jag skulle fixat om jag blev mångmiljonär, är en "Googlecontainer" på tomten. Där jag kan ha mitt eget lilla bibliotek

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Njae, man borde straffas efter antal nedladdningar från filmerna man uppladdat. Ifall han har 100k nedladdningar av en film för t.ex 100kr retail ska han bötas 10 miljoner.

Då är vi tillbaka i den orimliga beräkningen att alla som laddat ner en film skulle ha köpt den annars. Min gissning är att endast en liten del av de filmer som laddas ner skulle ha köpts om inte fildelningen fanns.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Någon som vet vilken moderator det var? =/

Marcil

Permalänk
Medlem

Sånt här påminner mig om varför jag inte köpt en film på snart ett decennium.
(Nej, jag laddar inte ner det heller. Man får ju avloppssmak i munnen av att bara tänka på filmindustrin)

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Jag har själv trappa ner på nerladdningen, sen Spotify och Netflix kom.
Hoppas det går framåt på den fronten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Fast Spotify klarar ju av att konkurrera mot gratis?

Ja dom har ju visat lysande resultat senaste 5 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är knappast poliser från mordroteln eller de som arbetar mot organiserad brottslighet som utreder illegal fildelning

Nu ska jag inte säga att du har fel i det du säger men desto fler som är anställda för att lösa fildelningsbrott desto mer pengar kostar den delen av polisens och rättsväsendets arbete.

Pengarna och tiden som läggs på dessa fall, allt från undersökning till fällande eller frigivande dom hade istället kunnat anställa fler poliser som arbetar med exempelvis organiserad brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Varför har de inte koll på hur många han laddat upp till sen tar priset som det skulle kosta att de faktiskt sålt filmen och tar x antal nerladdade x priset + rättegångskostnader som straff?

din straffskala skulle gå långt bortom vad han ens teoretiskt riskerar.

Skrivet av Massy:

Nu ska jag inte säga att du har fel i det du säger men desto fler som är anställda för att lösa fildelningsbrott desto mer pengar kostar den delen av polisens och rättsväsendets arbete.

Pengarna och tiden som läggs på dessa fall, allt från undersökning till fällande eller frigivande dom hade istället kunnat anställa fler poliser som arbetar med exempelvis organiserad brottslighet.

i många av de här fallen är det just organiserad brottslighet så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Netflix är bra, men mobil och surfplatts film kvaliten är
hemsk, känns som en gammal tjock tv sändning.

Spotify är bra sålänge de inte plockar bort låtar. Sen för
99kr i månaden får man många låtar.

Steam är grymt, men spelen säljs för nypris utom på reorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Tack för en röst med reson. Oavsett vad man tycker eller inte tycker om piratkopiering eller liknande så måste alla inblandade vara medvetna om riskerna och dess konsekvenser. Liknelse, graffiti kan vara oerhört bra och välgjort samt passa in, men det är lik förbaskat olagligt och skadegörelse.

Mja, det finns beställd grafitti också som är både snyggt och lagligt. Du får börja se dig om lite mer framöver så kommer du att hittar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det lär ju vara mer än 500 filmer om man säger så. Svårt att inte bryta mot regler med att kommentera detta, men är det bara jag som har taggat ned med fuligheterna när man har både Netflix, Viaplay och spotify?

Lär då ju bara bli bättre för netflix och viaplay samt deras kunder ifall sådana här sajter läggs ner. Är faktiskt helt okej med netflix och Viaplay så länge man kan få de här jädra piratlladdare att börja konsumera så att utbudet kan öka!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Det är väl bättre att ta uppladdarna än nedladdarna? Han har ju begått ett brott, om straffet sedan är rimligt är en annan sak.

Det är inget som per automatik säger att det är olagligt att göra uppladdningar.
För inte så läne sen var det bara uppladdningar som var olagliga men maffian är stark.
Det är något som oftast inte kollas av vem som gjort uppladdningen utan man utgår från att den är olaglig, det är en brist hos våra domstolar.
Ungefär som att fälla bilägaren när det går för fort förbi fartkameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Då är vi tillbaka i den orimliga beräkningen att alla som laddat ner en film skulle ha köpt den annars. Min gissning är att endast en liten del av de filmer som laddas ner skulle ha köpts om inte fildelningen fanns.

Jag håller med dig att man kan se det som orimligt, problemet är att har man sökt efter efter en film på t.ex Swebits, har man visat ett visst intresse för filmen och i princip kan man ses som en konsument när man laddar hem filmen. Kan dock förstå att piraten i detta fall inte ska bötas för full retail men visst ska han väl kunna bötas minst 50kr per nedladdning eftersom han inte bränner skivor eller fodral?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av XTRO:

"Polisen får inte begära ut uppgifter bakom en ip-adress om brottet bara kan ge böter."

Läste jag i en av artiklarna som länkades om fällda film/fil-delare (25-åring dömd till böter för fildelning), är det då någon annan än polisen som tar reda på vem personen är, eller gör polisen det ändå, fast dom inte vet om brottet kan ge fängelse?

Det är ju även en bra fråga, detsamma gäller ju deras rätt att gå in beslagta dator etc. Detta var den mest enkel förklarande varianten som jag kunde hitta. Förstå mig rätt här jag är för att om man gör fel så ska man betala för sig, dock så är det skrämmande att det läggs ner mer av polis resurser att få fram bevis som helt klart kan kallas tvivelaktiga tillvägagångssätt. Om de inte får ta fram IP om brottet inte kan ge mer än böter och inte får göra en husrannsakan enligt normerna som står nedan för så vad har de för bevis då? Bara säga att man inte minns eller inte vet...

"För att få genomföra en reell husrannsakan krävs alltid att polisen har anledning att anta (ett lågt beviskrav) att ett visst, konkret brott har begåtts. För brottet måste fängelse finnas i straffskalan vilket det gör för väldigt många brott. Syftet med husrannsakan måste vara att söka efter föremål som kan tas i beslag eller förvar eller att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning av brottet eller att det är aktuellt med förverkande enligt 36 kap 1 b § brottsbalken (läs mer här om beslag och här om 36:1 b BrB)

Polisen har i tre fall rätt att göra en husrannsakan hos någon som inte är skäligen misstänkt för brottet. Det första är då brottet har förövats hos honom eller henne. Det andra är då någon gripits för brottet hos honom eller henne. Det tredje är då det finns synnerlig anledning (vilket är ett mycket högt beviskrav) att man kan uppnå det som omtalades i förra stycket (söka efter föremål som kan tas i beslag etc) med husrannsakan."

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sweeney Todd laddades upp två månader i förväg medan Across the Universe ska ha legat uppe hela tre månader före säljstart.

Då får väl filmbolagen konkurrera med piraterna genom att vara snabba med att släppa grejerna innan någon annan gör det.
Tre jävla månader!?
Vad väntar dom på?

Citat:

Enligt åklagare Henrik Rasmusson är brottet tillräckligt grovt för att den åtalade ska kunna dömas till fängelsestraff.

Jag kanske har missförstått något om rättssystemet, men är inte det tanken att fängelsestraff ska vara reserverat för personer som anses vara en fara?
Den här killen är knappast farliga.
Samtidigt får kriminella våldsbrottslingar samhällstjänst.