Permalänk
Medlem

Vilket 7950-kort?

Sitter och funderar på att uppgradera mitt gamla 560 Ti till 7950. Rotat genom högar med trådar och googlat recensioner kors och tvärs, men lyckas inte hitta någon info jag känner mig trygg med. Vilket av alla 7950-kort ska man välja?

Velar just nu mellan ASUS DC2 V2 och Sapphire Vapor-X. Grejen är att jag värderar ljudnivån högt, vill helst inte höra kortet mer än nödvändigt. Så, ASUS eller Sapphire? Eller kanske något helt annat?

Kram

Tillägg: Kör med två skärmar, så bra stöd för dubbel DVI vore ju trevligt...

Permalänk
Medlem

Jag har GTX580 Asus DCII. Underbar kylare enligt mig!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Skulle köra på en DCII, de ligger så bra i pris nu, att det annars skulle kännas lite dumsnålt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

asus lätt älskar deras kylare

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Permalänk
Medlem

Kan avråda från DC2 om chansen finns att du tänker skaffa ett till kort.
Bara bökigt med en 3 slots kylare (vapor-x är 2½).... Går iofs o byta till en accelero, men bättre o köpa rätt från början.
Sapphire är AMD exklusiva och jag har hört att de får högre binning pga det, kan vara värt o tänka på om man ska överklocka.
Gigabyte ska ha överklockningsgaranti, så den gäller även om man överklockat.

Permalänk

Enligt de rescensioner jag jämförde med för ett år sedan ligger Sapphires kylare på samma nivå som DC II och bättre nivå än XFX, Gigabyte, MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Enligt de rescensioner jag jämförde med för ett år sedan ligger Sapphires kylare på samma nivå som DC II och bättre nivå än XFX, Gigabyte, MSI.

Källa på det? Tvivlar inte på dig, men jag är bara nyfiken

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Velar just nu mellan ASUS DC2 V2 och Sapphire Vapor-X. Grejen är att jag värderar ljudnivån högt, vill helst inte höra kortet mer än nödvändigt.

Här finns lite läsning om Vapor-X iaf.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1199026-sapphire-...

Jag tycker personligen att Vapor-X är det bättre valet, även om man överklockar rätt rejält, så håller sig kortet relativt tyst.
Vet inte exakt hur det är med spänningslåsning på Asuskorten men Vapor-X har inga låsningar iaf. Så förvänta dig en trevlig överklock.

Inget Vapor-X, men ett otroligt prisvärt kort som nog fixar lite överklock i varje fall;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774014

Permalänk

Sapphire 7950 Vapor-X, utan tvekan. Varför?
För att Sapphire generellt sett har bäst ASIC-kvalitet på sina GPU:er, vilket gör att man kan klocka dem högre på mindre spänning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inget Vapor-X, men ett otroligt prisvärt kort som nog fixar lite överklock i varje fall;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774014

Ser ju lockande ut! Men är det kanske värt att lägga några hundralappar till för att få ett Vapor-X? Överklockning är nice, men tystnad har prioritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Ser ju lockande ut! Men är det kanske värt att lägga några hundralappar till för att få ett Vapor-X? Överklockning är nice, men tystnad har prioritet

Jag har inte testat/jämfört just det där kortet. Så jag vet inte hur tyst det är i förhållande till ett Vapor-X.

Det skiljer knappt 300:- mellan det där och ett Vapor-X, känner du att det är värt det så kör på det.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760202

Dock ska man ju veta att alla kort är olika, men generellt så är Vapor-X en fin överklockare(se min signatur). Och tyst, det är den definitivt.
Jag kör mitt överklockat och fläktarna går knappt upp till 50%. Upptill 45% så är det riktigt tyst. Däröver(50%+) börjar det väsnas rejält.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Enligt de rescensioner jag jämförde med för ett år sedan ligger Sapphires kylare på samma nivå som DC II och bättre nivå än XFX, Gigabyte, MSI.

Skrivet av YamahaDGX630:

Källa på det? Tvivlar inte på dig, men jag är bara nyfiken

Sammantagen helt egen ouppbackad slutsats av att ha läst alltför många rescensioner.
Man får naturligtvis hålla sig källkritisk och även ta i akt att mätmetoder skiljer sig från sida till sida. Men se t.ex. Swecs egna test för jämförelse av XFX och Asus kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Källa på det? Tvivlar inte på dig, men jag är bara nyfiken

Skrivet av Irrationell:

Sammantagen helt egen ouppbackad slutsats av att ha läst alltför många rescensioner.
Man får naturligtvis hålla sig källkritisk och även ta i akt att mätmetoder skiljer sig från sida till sida. Men se t.ex. Swecs egna test för jämförelse av XFX och Asus kylare.

Och jag kan delvis ställa mig bakom det. Har jämfört två 7950 här hemma samtidigt, ett Gigabyte Windforce och ett Sapphire Vapor-X

Windforce har 3st 80mm fläktar och Sapphire har 2st 90/92mm fläktar. Mindre och fler fläktar avger oftast mer oljud.
Jag kan bara rent subjektivt säga att Vapor-X är bland det tystaste jag har hört, även med måttlig överklockning och vid full belastning.(spel)

Permalänk
Avstängd

Köp ett med upplåst spänning.

Sapphire vaper kylare är grym

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Fast jag älskar asus så måste jag säga sapphire! hör knappt fläktarna på max men jag har också väldigt bra iso på chassi.

Visa signatur

|||