Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

http://www.cobaeurope.com/websiteSpecific/cobaeurope/img/esd-...

Bench Level ESD Setup
1. Bench Mat
The mat protects both the user and the component from static electricity by provideing a route to ground for static build up.

Benchstat - ESD matting with buried layer HR Matting - Premium ESD matting with buried layer
2. Wristband
The Wristband connects the user to the Coil Cord.

3. Coil Cord
The Coil Cord attaches the Wristband to the Common Point Ground Wire. The coils allow for easy movement.

4. Male Stud
The male stud is incorporated into the mat and connects to both the Coil Cord and the Common Point Ground Wire.

5. Common Point Ground Wire
The Common Point Grounding Wire connects the Bench Mat to the Earth Bonding Plug.

6. Earth Bonding Plug
The earth bonding plug fits into a wall socket and is connected to the floor mat grounding wire via a stud.

Men det där fungerar inte om du har ett chassie som står på gummi/plastfötter. Då utjämnas ju inte potentialen mot chassiet

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Ok så om jag fattar rätt så SKA jag koppla mattklämman till eluttaget ifall det är jordat, det är den där saken som sticker ut längst upp och ner.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Shit alltså, så många svar i tråden och endast Blackie som har en aning vad han pratar om?

Att folk orkar sprida vidare myter de "hört av en polare".

De som säger att man aldrig ska koppla en ESD matta till jord kanske bör titta på denna bilden:
http://www.esdshop.eu/pictures/vyrobky/1obr_1226.jpeg

Eller dessa är kanske tillverkade av folk som har mindre kunskap än er i ämnet?

Blackie har länkat bra info till er som inte vet vad ni pratar om!

Sätt pluggen i Jord, dra klämma till matta, koppla armband till matta.

Det gäller bara för helt säkrade miljöer, där tex hela golv är säkrade så man direkt kan ta i delar utan att behöva ta på sig armband etc.
Men visst det är absolut inget fel. Själv påpekar jag bara att detta med jord är skitsnak då alla och deras hundar säker att man skall peta på ett element sen är man säker.

Skrivet av Heinel:

Men det där fungerar inte om du har ett chassie som står på gummi/plastfötter. Då utjämnas ju inte potentialen mot chassiet

Självklart den gör. Om inte gummit är speciellt för att inte laddas så klart.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok så om jag fattar rätt så SKA jag koppla mattklämman till eluttaget ifall det är jordat, det är den där saken som sticker ut längst upp och ner.

För att svara på din fråga så ja. Det är där du hittar jorden i fall du vill jorda

Ska dock lämna mig utanför diskussionen om man ska jorda eller inte jorda då även jag blivit en smula förvirrad på just den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok så om jag fattar rätt så SKA jag koppla mattklämman till eluttaget ifall det är jordat, det är den där saken som sticker ut längst upp och ner.

Helt rätt.
Det är dom metalpiggarna som ligget helt fritt att röra vid uppe och nere i vardera uttag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är det någon här som faktiskt har testat att använda antistatmatta? Om så hur gjorde ni?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Själv påpekar jag bara att detta med jord är skitsnak då alla och deras hundar säker att man skall peta på ett element sen är man säker.

The fuck u sayin...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok så om jag fattar rätt så SKA jag koppla mattklämman till eluttaget ifall det är jordat, det är den där saken som sticker ut längst upp och ner.

Ja, alternativt ett element eller en vattenkran då dessa också har ledningar som går ner i marken. Jag skulle valt att koppla till ett element eller en vattenkran då man slipper pilla i ett eluttag. Om du sedan ska jobba direkt i chassit så se till att det ligger på mattan så att metallen i chassit har kontakt med mattan, det skall alltså inte stå på sina gummifötter på mattan.
Direkt när du lägger chassit på mattan så får det samma laddning som jorden i eluttaget/elementet/vattenkranen, vilken även du är kopplad till. Då finns det ingen skillnad mellan laddningen i dig och datorn, alltså ingen urladdning (statisk stöt) kommer att ske mellan dig och datorn.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

The fuck u sayin...?

Återger bara det jag fick lära mig i skolan.
Om Du vet att något av det är fel så rätta mig gärna mer fakta och länkar till källa.
Jag tar gärna åt mig om det jag fått lära mig visar sig vara fel.

Det jag fått lära mig är:
Potentialskillnad= dålig skit
Jord= inte nödvändig skit
säkra miljöer= jord bra skit

Rätt mig och du sitter inne med högre utbildning än gymnasial. Uppskattar det i samband med källa

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Återger bara det jag fick lära mig i skolan.
Om Du vet att något av det är fel så rätta mig gärna mer fakta och länkar till källa.
Jag tar gärna åt mig om det jag fått lära mig visar sig vara fel.

Det jag fått lära mig är:
Potentialskillnad= dålig skit
Jord= inte nödvändig skit
säkra miljöer= jord bra skit

Rätt mig och du sitter inne med högre utbildning än gymnasial. Uppskattar det i samband med källa

Det var inte det jag menade. Jag fattade inte ett ord av meningen du skrev från början. Vad har hundar med saken att göra?

Om det är så jävla illa med potentialskillnad, vad händer när du lägger komponenten på mattan och utjämnar potentialen när du inte är kopplad till jord? Det är precis samma sak som om du stoppar fingret rakt på komponenten. Detta låter som en dålig idé. Om man utgår från att komponenten i fråga inte har någon potential från fabrik bör man utgå från att du inte ska ha det heller, d.v.s. jorda dig. Visar det sig att komponenten har en potential så kan du aldrig matcha den, det uppstår potentialskillnad. Då är det bättre att gå den säkra vägen och jorda båda två.

ESD-skydd fungerar helt enkelt genom att se till att punken som skyddas alltid är kopplad mot en viss potential, i förmodligen alla lägen jord. Det är inte svårare än en ledande yta. Den lagrar ingen ström, den absorberar ingen ström, det är bara en förlängning av dig som ser till att du aldrig släpper kontakt med det du försöker utjämna dig mot för att inte bygga upp en potential.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_wrist_strap

Jag hoppade av gymnasiet och tycker detta är solklart.
Gonatt.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man ju anmäla alla idioter som på fullt allvar påstår att antistatmattan skall anslutas till ett jordat eluttag...

Mycket dumt finns att läsa på internet men råden i den här tråden är nog det värsta jag har sett på nätet sedan tidernas begynnelse.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Egentligen borde man ju anmäla alla idioter som på fullt allvar påstår att antistatmattan skall anslutas till ett jordat eluttag...

Mycket dumt finns att läsa på internet men råden i den här tråden är nog det värsta jag har sett på nätet sedan tidernas begynnelse.

Jag vill gärna se en källa som bevisar din teori.

Permalänk

Som andra skrivit så är det potentialskillnaden som är farlig.
Därför: koppla till husjord via metall på elementet, uttag med metallbyglar på sidorna, (eller ringen på tvuttaget om du säkert kan undvika mitten) eller dig själv.

Vart allt jordar är egalt men lägg alla delar, helst i antistatpåse på mattan, tillsammans med chassi ett tag så det får samma potential långsamt.
Ha helst på dig bomullskläder (eller var naken) och smörj händerna före om du är torr i huden.
Sätt upp håret om du har långt och undvik att klia dig i håret medan du skruvar.
koppla in dig mot mattan (eller chassit) med antistatarmbandet och vänta lite till.
sen kan du skruva.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

och för att göra så att alla blir nöjda och glada så gör vi såhär =

1. antistatmatta till jordat vägguttag
2. ställ chassi på mattan
3. montera nätaggregatet
4. Koppla in nätaggregatet till vägguttag
5. koppla in dig själv till antingen mattan eller chassit
6. alla delar på mattan en stund i påse
7. koppla in del för del.

_____________________________________________________________________

NÄR ska folk förstå att man inte ska jordas, utan ha samma potential som delarna?
Anledningen till att man kopplar sig till chassit är för då bygger man inte upp statiska elektriciteten på samma sätt.

Jag kan säga att jag inte använder ESD-armband så mycket, största anledningen är att man rör i chassit så mycket, och tänkt att som har katt och drar sig mot chassit...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Ja, alternativt ett element eller en vattenkran då dessa också har ledningar som går ner i marken. Jag skulle valt att koppla till ett element eller en vattenkran då man slipper pilla i ett eluttag. Om du sedan ska jobba direkt i chassit så se till att det ligger på mattan så att metallen i chassit har kontakt med mattan, det skall alltså inte stå på sina gummifötter på mattan.
Direkt när du lägger chassit på mattan så får det samma laddning som jorden i eluttaget/elementet/vattenkranen, vilken även du är kopplad till. Då finns det ingen skillnad mellan laddningen i dig och datorn, alltså ingen urladdning (statisk stöt) kommer att ske mellan dig och datorn.

Ska bygga datorn i mitt rum, har inte tillgång till det då.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RainesX:

Återger bara det jag fick lära mig i skolan.
Jag tar gärna åt mig om det jag fått lära mig visar sig vara fel.

Har du läst vad du postade ? Kan du översätta meningen nedan till nått vettigt ? Även om man rättar stavfel så förstår jag inte det med hundar ?

Själv påpekar jag bara att detta med jord är skitsnak då alla och deras hundar säker att man skall peta på ett element sen är man säker.

Man behöver inte ha jordpotential, esd skyddet är för att allt ska ha samma potential, jord är en lämplig potential men det går lika bra med nån annan potential så länge allt har SAMMA potential, fåglarna kan sitta på ellledningar, det är samma princip, fågeln och ledningen har samma potential, fågeln överlever.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fungerar det att koppla in till ett fristående element som är kopplat till ett eluttag?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Fungerar det att koppla in till ett fristående element som är kopplat till ett eluttag?

Om det är kopplat till ett jordat eluttag så ja.

Men då ska det vara på ren metallyta, undvik alltså den (troligtvis) vita lacken på elementet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Om det är kopplat till ett jordat eluttag så ja.

Men då ska det vara på ren metallyta, undvik alltså den (troligtvis) vita lacken på elementet.

Ok den är målad vit, men eftersom allt handlar om att komponenterna ska ha samma laddning så borde det väl fungera att koppla mattklämman till chassi sedan armband till matta, då får alla samma laddning.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det var inte det jag menade. Jag fattade inte ett ord av meningen du skrev från början. Vad har hundar med saken att göra?

Om det är så jävla illa med potentialskillnad, vad händer när du lägger komponenten på mattan och utjämnar potentialen när du inte är kopplad till jord? Det är precis samma sak som om du stoppar fingret rakt på komponenten. Detta låter som en dålig idé. Om man utgår från att komponenten i fråga inte har någon potential från fabrik bör man utgå från att du inte ska ha det heller, d.v.s. jorda dig. Visar det sig att komponenten har en potential så kan du aldrig matcha den, det uppstår potentialskillnad. Då är det bättre att gå den säkra vägen och jorda båda två.

Jag hoppade av gymnasiet och tycker detta är solklart.

Ah.Sorry jag missförstod dig.
Skyller på drinken som står breddvid mig XD
alla hundar är lite av ett talesätt som jag snappat upp från jag vet inte var men tja, talesätt.

Sen är det lite det påsarna är till för. Dom utjämnar potentialskillnaden mellan til eller underlag och korten som är i dom vilket gör det säkert att ta i dom tec 2 minuter efter du har lagt dom på mattan (kort i påse då alltså)

Potential eller laddning kommer komponeten alltid att ha då den utjämnat ut sig med alla material den kommit i kontakt med innan den anlände till dig.
Så man bör alltid räkna med att kortet har en laddning vilket i sig gör att noll är dålig skit.

Som sagt skall man jorda en sak skall allt jordas och det urladdning ske sakta alla komponenter emellan.

EDIT: som svar på ditt extra tillägg i posten.
Urladdningen sker långsamt genom ett motstånd vilket gör att den urladdning som sker med en viss potentialskillnad är säker

Ber om ursäkt för snurriga oförståpliga inlägg. groggen i mig är lite virrig just nu

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok den är målad vit, men eftersom allt handlar om att komponenterna ska ha samma laddning så borde det väl fungera att koppla mattklämman till chassi sedan armband till matta, då får alla samma laddning.

Förlåt om detta låter tyket
http://www.youtube.com/watch?v=IxAKFlpdcfc

JA det räcker med att du kopplar in esd matta till chassit och dig till mattan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok den är målad vit, men eftersom allt handlar om att komponenterna ska ha samma laddning så borde det väl fungera att koppla mattklämman till chassi sedan armband till matta, då får alla samma laddning.

Helt rätt.
Tänk dock på att komponenter du skall använda måste läggas på mattan en kort stund i sina påsar för att utjämning skall ske i rätt takt utan att skada något.
Ta aldrig i något utan att du vet att ni har samma laddning eller att komponeten ligger i en påse och därmed är säker.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Helt rätt.
Tänk dock på att komponenter du skall använda måste läggas på mattan en kort stund i sina påsar för att utjämning skall ske i rätt takt utan att skada något.
Ta aldrig i något utan att du vet att ni har samma laddning eller att komponeten ligger i en påse och därmed är säker.

Jo har förstått det nu

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Är det någon här som faktiskt har testat att använda antistatmatta? Om så hur gjorde ni?

Som jag sa så lade jag alla datorkomponenter och chassit på mattan, kopplade mattan till chassit, och mig till mattan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Som jag sa så lade jag alla datorkomponenter och chassit på mattan, kopplade mattan till chassit, och mig till mattan.

Ok tack! Kommer lägga alla komponenter på mattan och låta de vara där ett tag. Sedan ta ut dem och låta dem lägga där ett tag till sedan kan jag börja pyssla!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Som jag sa så lade jag alla datorkomponenter och chassit på mattan, kopplade mattan till chassit, och mig till mattan.

Exakt samma som jag gör varje gång jag bygger en ny dumburk.
Skaffa matta för ett år sedan då jag vart för snål innan.
för gjorde jag så att jag hade armband mellan mig och chassie sen satt jag i en minut med varje komponent i handen eller knäet liggades i sin påse för utjämning innan jag plocka ut den.

Om ni vill kan ni kolla mitt galleri för hur jag gjorde med första burken efter inköp av matta.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Sötast

http://www.esdproduct.com/how_to_install_esd_workstation.php
http://www.esdmat.com/How_to_install_ESD_Workstation.php
http://www.officefurnitureonline.co.uk/media/img/shop/pd/0222...

need moar?

Kortfattat:
Ett kort som ligger i en ESDpåse är laddat med 0Volt.

Du kan vara laddad med allt mellan 100-35000 Volt, om du tar på ditt chassi så kommer både du och chassit vara laddat med X Volt, och sedan när du tar i kortet i påsen som inte har en laddning (0 V) så kommer du att överföra denna laddning = INTE BRA.

Om du däremot är jordad och använder en matta som också är jordad så är DU laddad med 0 Volt, chassit (på mattan) laddat med 0 Volt och kortet i påsen på 0 Volt = SÄKERT ATT ARBETA.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl då om det fortfarande gäller när man inte har en matta för golvet också.

Teoretiskt spelar det ingen roll om du kopplar kabeln till jord eller chassit om golvet eller annat du rör inte har "jordpotential".

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning!
Alla innehåller den extra säkerheten som jord ger.

Den ger som sagt en extra säkerhet och är inte nödvändig som tex i den mån att man går till kök eller våtrum för att för att hitta ett jordat uttag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Sötast
Skrivet av Marcusk:

Frågan är väl då om det fortfarande gäller när man inte har en matta för golvet också.

Teoretiskt spelar det ingen roll om du kopplar kabeln till jord eller chassit om golvet eller annat du rör inte har "jordpotential".

Skrivet av RainesX:

Mycket bra läsning!
Alla innehåller den extra säkerheten som jord ger.

Den ger som sagt en extra säkerhet och är inte nödvändig som tex i den mån att man går till kök eller våtrum för att för att hitta ett jordat uttag.

Ni var då snabba på att citera

Har redigerat inlägget och förklarat lite mer utförligt, än om kortfattat.