Nätverks problem med Skol Datorn! *hemmet*

Permalänk
Medlem

Nätverks problem med Skol Datorn! *hemmet*

Okej så jag har en fd skoldator då som jag nu tänkte använda till att ladda ner Google chrome men fick då meddelandet:

Det går inte att starta tillämpningsprogrammet. Kontakta leverantören av tillämpningsprogrammet.

och gick sedan inte ladda ner programet, Fick dessutom samma när jag tänkte ladda ner något från en annan hemsida, ett dokument.

Sen så testade jag Firefox och fick:

Det går inte att öppna den här webbplatsen. Platsen är inte tillgänglig eller så går den inte att hitta. försök igen senare.

gick in på Diablo 2 och skulle connecta till Battle.net och fick sedan upp en ruta där det stod: If using a modem, you may need to connect to your internet service provider before connecting to batle.net. <-- Förutom att jag använder inget modem, Har wireless connection till Routern

så kort sagt kan jag inte ladda ner något alls!

Bwaaah Någon snäll själ som vill hjälpa?

#1 Så det kan vara en spärr inne i datorn som gör att jag inte kan använda någon annan internet tjänstleverantör förutom så vill säga "skolans"
#2 Kan vara så att Internet Explorer är Trasigt men tvivlar på det eftersom jag nyligen uppdaterade det!

#3 Körde en Ipconfig och min enda IP adress är 192.168.0.1. Vilket jag finner konstigt då jag är uppkopplad med bredbandsbolaget (d.v.s min router)
Windows 7 Enterprise.
Skoldator.
Trådlös Internet

Permalänk
Medlem

Fungerade datorn på ditt internet hemma när du hade den i skolan? Är du uppkopplad mot nätet om du kollar på den lilla nätverkssymbolen nere till höger?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Fungerade datorn på ditt internet hemma när du hade den i skolan? Är du uppkopplad mot nätet om du kollar på den lilla nätverkssymbolen nere till höger?

Yes jag är kopplad till internet, Jag kan surfa runt på Internet Explorer och kolla youtube o.s.v.. Kan bara inte ladda ner något eller connecta till en server "teori?<-- t.ex diablo 2 felet"

Fast på skolan använde jag deras wifi! Så vet inte om mitt hemma nätverk fungerade just då i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Yes jag är kopplad till internet, Jag kan surfa runt på Internet Explorer och kolla youtube o.s.v.. Kan bara inte ladda ner något eller connecta till en server "teori?<-- t.ex diablo 2 felet"

Fast på skolan använde jag deras wifi! Så vet inte om mitt hemma nätverk fungerade just då i skolan.

Låter extremt konstigt? Dina föräldrar kan inte ha spärrat portar eller något? Jag kommer inte på vad det skulle kunna vara.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Låter extremt konstigt? Dina föräldrar kan inte ha spärrat portar eller något? Jag kommer inte på vad det skulle kunna vara.

Mwahaha så liten är jag inte;) Det är jag som står för min egen router. Portarna är det inget fel på. Funkar prima på min Stationära dator! Det är bara den här bärbara ski*en som vägrar fungera! Som sagt jag är uppkopplad på nätet men kan inte ladda ner något eller konnecta direkt till en server "som Diablo 2 battle.net" <-- enda jag testat so far.

En snubbe sade att det kunde ha varit något med en Spärr i registret eller något sådant. Som skolan satte in så man kan "läsa" hemma med läxor o.s.v men inte ladda ner saker och ting.

1. är även inloggad som administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Yes jag är kopplad till internet, Jag kan surfa runt på Internet Explorer och kolla youtube o.s.v.. Kan bara inte ladda ner något eller connecta till en server "teori?<-- t.ex diablo 2 felet"

Fast på skolan använde jag deras wifi! Så vet inte om mitt hemma nätverk fungerade just då i skolan.

Kan det vara så att skolan, i ett försök att se till att datorerna inte används till att spela, kolla porr, mm, kör via en proxy som skolan kör med ett webfilter?
När jag jobbade på ett större IT företag så fick alla fristående butikerna internet från oss, men all trafik skickades via en server på huvudkontoret, gällde oavsätt var i världen deras laptops anslöt. Vi körde sedan ett webfilter på all deras trafik. Fick många arga samtal för att ATG Travet inte gick att nå t.ex. Jag är inte helt säker vart detta ställs in, men gissar under Internet Options eller Network Settings, om du har Win Vista/7/8. Troligtvis det första.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Kan det vara så att skolan, i ett försök att se till att datorerna inte används till att spela, kolla porr, mm, kör via en proxy som skolan kör med ett webfilter?
När jag jobbade på ett större IT företag så fick alla fristående butikerna internet från oss, men all trafik skickades via en server på huvudkontoret, gällde oavsätt var i världen deras laptops anslöt. Vi körde sedan ett webfilter på all deras trafik. Fick många arga samtal för att ATG Travet inte gick att nå t.ex. Jag är inte helt säker vart detta ställs in, men gissar under Internet Options eller Network Settings, om du har Win Vista/7/8. Troligtvis det första.

Om jag inte har helt fel så är "Web Filter" en del av Parental Control och det ställs in genom "Accounts" D.v.s Att jag är inloggad som administratör så borde det inte existera :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Om jag inte har helt fel så är "Web Filter" en del av Parental Control och det ställs in genom "Accounts" D.v.s Att jag är inloggad som administratör så borde det inte existera :/

Nja, det jag menar är att skolan helt enkelt ställt in alla sina laptops på att ansluta via tunnel till skolans server som kör ett webfilter och sedan ut på internet via den. Man brukar göra så för att det är enkelt att administrera och ger bra kontroll.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Nja, det jag menar är att skolan helt enkelt ställt in alla sina laptops på att ansluta via tunnel till skolans server som kör ett webfilter och sedan ut på internet via den. Man brukar göra så för att det är enkelt att administrera och ger bra kontroll.

Jag antar att du inte kan beskriva lite snabbt hur man ställer bort det i svenska? engelska får väl duga också annars. Eller har en länk till det?
hade varit fett gulligt!

Permalänk
Medlem

det är ganska uppenbart att datorn os är spärrat av skolans it enhet så du inte ska kunna göra sånt som dom inte vill att du ska göra och så länge det är en skoldator så kommer du få leva med dessa spärrar om du inte vill riskera bestraffning från skolan genom att formatera och lägga in ett rent os på den. Vilket av dina kunskaper som du visat i tråden inte är tillräckligt höga föratt komma undan utan att sen få problem med datorn i skolan och ifall itenheten upptäcker vad du gjort.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

det är ganska uppenbart att datorn os är spärrat av skolans it enhet så du inte ska kunna göra sånt som dom inte vill att du ska göra och så länge det är en skoldator så kommer du få leva med dessa spärrar om du inte vill riskera bestraffning från skolan genom att formatera och lägga in ett rent os på den. Vilket av dina kunskaper som du visat i tråden inte är tillräckligt höga föratt komma undan utan att sen få problem med datorn i skolan och ifall itenheten upptäcker vad du gjort.

yolo

Nej men, Om dom har gjort något med OS så ligger det väl gömt någonstans i registret, då borde det hittas

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade börjat med att formaterat om datorn när jag fått ta över den? Vem vet vad för läskigheter som kan ligga kvar, virus, keyloggers å skräp... Visst kan man scanna å gå igenom men oftast är det ju bara lättare att börja om från noll om man ändå precis blivit ägare till den? Eller var det du som hade datorn hela tiden i skolan också?

BTW, gällande Diablo 2 ska du kolla att utgående trafik på port 6112 (för Battle.net login, chat, osv. samt port 4000 för själva spelen) funkar så bör det väl också funka. Men i övrigt får jag väl säga att de känns som det är någon VPN-lösning som ligger bakom det här problemet möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Bara jag som hade börjat med att formaterat om datorn när jag fått ta över den? Vem vet vad för läskigheter som kan ligga kvar, virus, keyloggers å skräp... Visst kan man scanna å gå igenom men oftast är det ju bara lättare att börja om från noll om man ändå precis blivit ägare till den? Eller var det du som hade datorn hela tiden i skolan också?

BTW, gällande Diablo 2 ska du kolla att utgående trafik på port 6112 funkar så bör det väl också funka. Men i övrigt får jag väl säga att de känns som det är någon VPN-lösning som ligger bakom det här problemet möjligen.

Hade den i skolan också, har knappt surfat alls på den. Youtube, Google, VLC media player. allt jag använde. Förutom redan installerade saker såklart.

Angående Diablo* så funkar det på min stationära och dom använder samma nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Hade den i skolan också, har knappt surfat alls på den. Youtube, Google, VLC media player. allt jag använde. Förutom redan installerade saker såklart.

Angående Diablo* så funkar det på min stationära och dom använder samma nätverk.

Okej. Du kan ju prova att köra en netstat -A (tror jag det är på Windows? Kör mest Linux nu för tiden, ursäkta om det är fel) i cmd å se om du verkar vara uppkopplad mot typ någon svensk ip som verkar tillhöra din skola även fast du inte har några aktiva anslutningar i övrigt (d.v.s. stäng ner övriga program som kan tänkas använda internet i bakgrunden, typ skype). Skulle du hitta det kan ju detta tyda på att det körs någon form av VPN-tunnel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Okej. Du kan ju prova att köra en netstat -A (tror jag det är på Windows? Kör mest Linux nu för tiden, ursäkta om det är fel) i cmd å se om du verkar vara uppkopplad mot typ någon svensk ip som verkar tillhöra din skola även fast du inte har några aktiva anslutningar i övrigt (d.v.s. stäng ner övriga program som kan tänkas använda internet i bakgrunden, typ skype). Skulle du hitta det kan ju detta tyda på att det körs någon form av VPN-tunnel.

Kom fram en jä*la massa saker.

192.168.0.195
127.0.0.1
sjukt många:
0.0.0.0

bl.a fanns det portar också men 192. och 127 är ju endast lokala Adresser.

bla. konstiga saker som..
[: : ]: *** <-- står för sjukt massor nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Kom fram en jä*la massa saker.

192.168.0.195
127.0.0.1
sjukt många:
0.0.0.0

bl.a fanns det portar också men 192. och 127 är ju endast lokala Adresser.

bla. konstiga saker som..
[: : ]: *** <-- står för sjukt massor nummer.

Precis som du skriver är de du nämner lokala adresser ja. :: har med ipv6 att göra, det är motsvarande 127.0.0.1 i ipv4, fast i ipv6, alltså din egen dator... om jag inte minns helt fel.
De som börjar med 0.0.0.0 är oftast sockets på din egen dator som lyssnar efter anslutningar (alltså typ servrar som körs från din dator, t.ex. fil- och skrivardelning om man har det påslaget, men kan ju vara i princip vad som helst, man får titta på portnumret).

Ingen av dessa verkar vad jag kan säga vara en anslutning mot någon VPN-tunnel... det skulle vara om du ser nåt annat där i listan som sticker ut lite mer från mönstret.

edit: Vid eftertanke tror jag du bör köra netstat (utan -A), så får du nog en betydligt kortare lista utan alla lyssningsportar som ändå inte är särskilt intressant i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Precis som du skriver är de du nämner lokala adresser ja. :: har med ipv6 att göra, det är motsvarande 127.0.0.1 i ipv4, fast i ipv6, alltså din egen dator... om jag inte minns helt fel.
De som börjar med 0.0.0.0 är oftast sockets på din egen dator som lyssnar efter anslutningar (alltså typ servrar som körs från din dator, t.ex. fil- och skrivardelning om man har det påslaget, men kan ju vara i princip vad som helst, man får titta på portnumret).

Ingen av dessa verkar vad jag kan säga vara en anslutning mot någon VPN-tunnel... det skulle vara om du ser nåt annat där i listan som sticker ut lite mer från mönstret.

edit: Vid eftertanke tror jag du bör köra netstat (utan -A), så får du nog en betydligt kortare lista utan alla lyssningsportar som ändå inte är särskilt intressant i detta fallet.

hade dessutom inga vpn anslutningar på satta i "Internetalternativ -> Anslutningar" i Kontrollpanelen.

Körde en Ipconfig och min enda IP adress är 192.168.0.1. Vilket jag finner konstigt då jag är uppkopplad med bredbandsbolaget (d.v.s min router)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är det för dator och modell?

Skickades från m.sweclockers.com