Permalänk
Medlem

Misstänker att grafikkortet är sönder

Hej!

Nu är det såhär att jag misstänker att grafikkortet eller något liknande har gått sönder i datorn och hade verkligen uppskattat lite råd ifrån er lite mer efarna inom det här området. Inhandlade ett sådant här grafikkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#extra,
för ganska precist ett år sedan. En bekant hjälpte mig att bygga ihop en dator.
Nu den senaste månaden har det börjat krångla, fryst hela skärmen/datorn medans jag spelat så man inte kan göra någonting, varken röra på musen eller öppna aktivitetshanteraren, men Skype är fortfarande uppe och fungerar att prata i. När det kraschade och jag inte spelade med full screen så kom det upp en varningsruta där det stod att grafikkortet Gainward GeForce GTX 570 kraschat/slutat fungera.

Installerade nya drivrutiner och gjorde mig av med det lilla damm som det fanns i datorn men problemet kvarstår. Nu de senaste dagarna funkar det inte ens att starta den. Lyser rött på startknappen.

Vad säger ni? Är det grafikkortet som det är fel på eller är det någon fläkt som har brutit ihop? När jag tar ut grafikkortet så funkar det att starta datorn och köra på processorns grafikkort, känns ju som om att det måste vara det som är problemet... Men tänkte kolla mest för säkerthetskull!

Uppskattar alla tankar och idéer på vad det kan vara! Garantin gäller fortfarande på grafikkortet f.ö ifall det nu skulle vara det.

Mvh
Elack

Permalänk

Får du olika färger när datorn fryser?

Typ ena gången rosa andra grönt eller svart?

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturen på grafikkortet? Har du överklockat kortet? Överklockar du processorn?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk

Du har 24 mån fabriksgaranti, enligt din länk till Komplett.

För säkerhets skull, testa ram-minnena ett i taget på slot-1.

Bara för att utesluta dem också.

/ AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoferj:

Får du olika färger när datorn fryser?

Typ ena gången rosa andra grönt eller svart?

Nej, det fastnar helt enkelt bara. Som en screenshot om du förstår hur jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibart:

Har du koll på temperaturen på grafikkortet? Har du överklockat kortet? Överklockar du processorn?

Inte någon koll alls på temperaturen på grafikkortet. Vet faktiskt inte om jag har gjort det, vet nog inte ens hur man gör, har bara ett minne utav att det ibland har stått "Overklocking failed" när jag har startat datorn och att jag då vart tvungen att klicka F1 och sedan Save och Escape.

Permalänk
Medlem

BAKA

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Skicka in kortet till butiken och be om ett nytt. "Baka" inte ett kort som du har garanti på

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |