Grafikkort fyndvara reklamation

Permalänk

En liten uppdatering är på sin plats kanske.
Efter att ha gnällt ett antal mail fram och tillbaka så fick jag ett svar måndagen innan påsk. Jag svarade inom en timme och skrev att jag ville ha en omleverans eller så tänkte jag använda mig av min rätt till skadestånd. Hade mina aningar då jag inget svar fick den dagen och såg att de hade påskstängt.
Så väntar tills måndagen efter påsk, andra delen av dagen innan jag skickar och frågar vad som händer.
Som svar får jag ett mail där det står att de precis har fått in en liknande vara fyndklass 3 samma märke som de skickar till mig..
Kände att detta kommer bli spännande....

Efter några dagar får jag smset om paketet och går och hämtar ut det. Det första som slår mig är att paketet är lite mindre och då förstår jag att det nya kortet kommer utan kartong. Väl hemma möts jag av följande:

Förpackning på kortet. Bubbelplast + antistat

Övrig inpackning

Jag vet inte hur mycket ni anser behövs när ni skickar värdefullare datordelar? Jag hade gärna haft lite mer skydd.
Nåväl. Väl i datorn så kör jag driversweeper för att vara säker på att få bort allt + en clean installation på nyaste drivrutinerna ifrån nVidia.
Sen så tänker jag att vi får väl testa en occt och se ifall jag får några fel.... guess what?

Fel igen!?!?!
Jag tror inte mina ögon och kör ett 3dmark 11 benchmark.
Samma ställe crashas det på igen... suck..
Testar med Bioshock Inifinite och så fort jag slår igång Vsync så ser det ut så här...

Så nu ska jag testa kortet i en annan dator för att utesluta min dator igen och sen blir det ett fint mail tillbaka till företaget..
Max otur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

En liten uppdatering är på sin plats kanske.
Efter att ha gnällt ett antal mail fram och tillbaka så fick jag ett svar måndagen innan påsk. Jag svarade inom en timme och skrev att jag ville ha en omleverans eller så tänkte jag använda mig av min rätt till skadestånd. Hade mina aningar då jag inget svar fick den dagen och såg att de hade påskstängt.
Så väntar tills måndagen efter påsk, andra delen av dagen innan jag skickar och frågar vad som händer.
Som svar får jag ett mail där det står att de precis har fått in en liknande vara fyndklass 3 samma märke som de skickar till mig..
Kände att detta kommer bli spännande....

Efter några dagar får jag smset om paketet och går och hämtar ut det. Det första som slår mig är att paketet är lite mindre och då förstår jag att det nya kortet kommer utan kartong. Väl hemma möts jag av följande:
http://i48.tinypic.com/1zcpz5z.jpg

Förpackning på kortet. Bubbelplast + antistat

http://i48.tinypic.com/208wg9v.jpg

Övrig inpackning

Jag vet inte hur mycket ni anser behövs när ni skickar värdefullare datordelar? Jag hade gärna haft lite mer skydd.
Nåväl. Väl i datorn så kör jag driversweeper för att vara säker på att få bort allt + en clean installation på nyaste drivrutinerna ifrån nVidia.
Sen så tänker jag att vi får väl testa en occt och se ifall jag får några fel.... guess what?

http://i45.tinypic.com/21b83nk.png

Fel igen!?!?!
Jag tror inte mina ögon och kör ett 3dmark 11 benchmark.
Samma ställe crashas det på igen... suck..
Testar med Bioshock Inifinite och så fort jag slår igång Vsync så ser det ut så här...
http://i49.tinypic.com/1q4fgj.jpg

Så nu ska jag testa kortet i en annan dator för att utesluta min dator igen och sen blir det ett fint mail tillbaka till företaget..
Max otur?

Säker på att de inte har skickat tillbaka samma kort?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Kräv dina pengar tillbaka och köp dig ett nytt HD7970.. snarlik prestanda som ett GTX680 men för en mindre peng

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Hedersmedlem

Bara till att reklamera igen. Nu vet du ju vad som gäller, dvs de har tre veckor på sig att hantera reklamationen. De kan inte välja att häva köpet om du inte vill det, utan det är omleverans eller reparation som gäller. Om de vill häva köpet så ska de kompensera dig tillräckligt för att köpa ett motsvarande kort hos annan leverantör.

Jag var ute för en liknande grej med en wakelight. Börjar undra om det är samma företag. Företaget jag handlade av säljer bara fyndvaror och sa sig ha ett års garanti. Klockan gick sönder innan ett år hade gått. De fick ge sig till slut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Någon köpte kortet, upptäckte att den var trasig.. Istället för reklamera för fel och vänta år på svar om den verkligen är trasig och förlora en del pengar... Så personen utnyttjar distans tjosan och skickar in den, var av butiken slänger kortet i fyndlådan för nästa köpare..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan mycket väl vara möjligt, jag är inget jättestort fan av distansköplagen. Tycker den är fel som den är idag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden men du har ju rätt till ersättning för dina utlägg du haft under ärendet. Se om de inte kan gå med på att skicka ett NYTT kort mot att du struntar begära ut ersättningen!
Vet inte vad ni andra tycker om det rent moraliskt, har faktiskt ingen åsikt om det själv ^^.

(Ersättning i form av resor etc.)

Permalänk
Medlem

Varför skriver du inte bara till Webhallen här på forumet? Dom har en aktiv representant som brukar vara mycket tillmötesgående.

Så, slängde precis iväg ett PM till Webhallen här på forumet och tipsade om den här tråden :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Webhallen

Hej, vi har varit inne och kollat i tråden av nyfikenhet tidigare men fattade inte förrän nu att det handlade om oss så ursäkta det sena svaret.

Om du skickar ditt ordernummer/RMA-nummer i ett PM till mig så kollar jag upp så vi får ett avslut på detta.
Ska inte vara några konstigheter att häva köpet eller alternativt få en omleverans med ett fungerande kort!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Och något som du missat är att butiken alltid har rätt att häva köpet istället. Att få tillbaka hela det betalade beloppet kan aldrig konsumentjuridiskt ses som annat än en fullvärdig lösning. Konsumentköplagen tar inte bara upp säljarens skyldigheter utan även en del rättigheter, och det är en av dem.

Fast det är köparen i första hand som väljer påföljd om det gäller enligt paragraf 26. Det betyder att butiken måste kunna visa att det medför en oskälig kostnad att genomföra en omleverans vilket är svårt när det gäller vanlig lagerförd elektronik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Kunden behöver dock inte vänta i någon större utsträckning, då en reklamation skall hanteras inom skälig tid (vilket ofta bedöms som ca 3 veckor, en tid som redan passerats). Han kan, om säljaren inte är intresserad av en lösning begära pengarna tillbaks och sedan göra ett täckningsköp hos annan säljare. Då kortet utannonserades som fullt fungerande, alltså inte prissänkt p.g.a. ngn defekt, så finns det goda chanser för kunden att få rätt till hela mellanskillnaden i skadestånd vid eventuell tvist.

Kortet är fullt fungerande men fortfarande inte ett nytt kort och inte sålt som ett nytt oanvänt kort. Varför skulle säljaren behöva byta ut ett returkort som man sålt till reducerat pris till ett nytt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi har varit inne och kollat i tråden av nyfikenhet tidigare men fattade inte förrän nu att det handlade om oss så ursäkta det sena svaret.

Om du skickar ditt ordernummer/RMA-nummer i ett PM till mig så kollar jag upp så vi får ett avslut på detta.
Ska inte vara några konstigheter att häva köpet eller alternativt få en omleverans med ett fungerande kort!

Det här är verkligen inte snyggt.
Att lösa det om det uppdagas på Sweclockers men om det inte är offentligt på Sweclockers så skiter ni i det och drar ut på det?

Blä säger jag. Utbilda er personal istället ordentligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Webhallen
Skrivet av DavidtheDoom:

Det här är verkligen inte snyggt.
Att lösa det om det uppdagas på Sweclockers men om det inte är offentligt på Sweclockers så skiter ni i det och drar ut på det?

Blä säger jag. Utbilda er personal istället ordentligt.

Som åskådare så kan det kanske se ut som "han skrev offentligt och då fick han rätt".
Och ja, det ser kanske inte snyggt ut men som åskådare ser du aldrig det vi löser direkt med kunder eller de fall som inte har några frågetecken till att börja med.
Men om det ser snyggt ut eller inte spelar i slutändan mindre roll för kunden och därmed mindre roll för oss, huvudsaken är ju att det blir ett bra avslut mellan oss och kunden. Sen om åskådare tolkar det som ögontjäneri så är det tråkigt, men inte tillräckligt tråkigt för att vi ska avväga att det vore bättre att lämna kunden i sticket.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Som åskådare så kan det kanske se ut som "han skrev offentligt och då fick han rätt".
Och ja, det ser kanske inte snyggt ut men som åskådare ser du aldrig det vi löser direkt med kunder eller de fall som inte har några frågetecken till att börja med.
Men om det ser snyggt ut eller inte spelar i slutändan mindre roll för kunden och därmed mindre roll för oss, huvudsaken är ju att det blir ett bra avslut mellan oss och kunden. Sen om åskådare tolkar det som ögontjäneri så är det tråkigt, men inte tillräckligt tråkigt för att vi ska avväga att det vore bättre att lämna kunden i sticket.

Faktiskt ett mycket bra svar!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

TS du har rätt att få ett likvärdigt kort oavsett fyndvara eller inte.
Detta innebär generellt sätt att du KAN få ett helt nytt 680 (om t ex 680-fynden är slut) även om det då är dyrare eftersom konsumentköplagen även omfattar fyndvaror.
Jag fick nyligen rätt i ett liknande ärende hos ARN där en butik alltså gjorde fel som inte ersatte mig med ett likadant trots att det var dubbelt så dyrt.

Skrivet av Zcenicx:

Och något som du missat är att butiken alltid har rätt att häva köpet istället. Att få tillbaka hela det betalade beloppet kan aldrig konsumentjuridiskt ses som annat än en fullvärdig lösning. Konsumentköplagen tar inte bara upp säljarens skyldigheter utan även en del rättigheter, och det är en av dem.

Säljaren har inte rätt att kräva att köpet hävs om det är fel på varan.

Permalänk

Trevligt med lite aktivitet i tråden och kul att se att andra fått rätt.
Har skrivit med en konsumentrådgivare som antyde samma saker men då jag är väldigt dålig på hur det går till i praktiken så var det mest att klargöra vad jag själv ville i ärendet och se vad som hände.

Precis som Webhallen skriver så är det väldigt lätt att bara se alla som har problem med en kundtjänst/vara och missa alla som det faktiskt fungerar för då det oftast är de som har problem som skriker högst.
Anledningen till att jag försökte dölja till stor del vilket företag det handlar om är givetvis för att jag inte har något emot Webhallen som butik och jag tycker de har ett bra bemötande överlag.
Att man som kund däremot blir lite särbehandlad eller känner sig lite sämre behandlad när det kommer till ett garantiärende är nog många som känner igen så på, av uppfattningen jag fått i tråden, och då pratar jag inte specifikt om just en aktör utan flertalet aktörer i branschen verkar ha lite svajande bemötande och det finns säkert anledningar till detta. Under min tid som kundtjänstpersonal så har jag en helt annan syn på det hela men som jag förstår det så finns det lite mer marginal i den branschen och kanske är det som gör att man kan behandla kunderna lite snällare ibland..

Själva gången är säkerligen precis som folk skriver enligt praxis mm men det tråkiga är som sagt tiden det tagit, vissa skriver att jag har rätt till ersättning mm men jag har lite svårt att uppskatta mina krav då jag egentligen inte har några att komma med utöver att få ett fungerande kort.

Väldigt snällt av Webhallen att kontakta mig via forumet och visst det kanske jag kunde ha gjort ifrån början men samtidigt ville jag utesluta min egen dator innan jag kontakta dem igen då det kändes väldigt olustigt att få ett trasigt kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

japp och så läser du den här biten tagen från det du länkade,

"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

och då anser sig säljaren i detta fall få rätten att bestämma då det innebär en oskälig kostnad för säljaren.

sen om dom skulle få rätt eller fel mot ARN är en annan sak,

kontakta den "lokala" konsumentombudsmannen och fråga om råd.

reparerad eller omleverams kam säljaren välja mellan. Inte något återköp, så alltså har han rätt till omleverans.

Permalänk
Skrivet av Divil:

TS du har rätt att få ett likvärdigt kort oavsett fyndvara eller inte.
Detta innebär generellt sätt att du KAN få ett helt nytt 680 (om t ex 680-fynden är slut) även om det då är dyrare eftersom konsumentköplagen även omfattar fyndvaror.
Jag fick nyligen rätt i ett liknande ärende hos ARN där en butik alltså gjorde fel som inte ersatte mig med ett likadant trots att det var dubbelt så dyrt.

Säljaren har inte rätt att kräva att köpet hävs om det är fel på varan.

Läs på kkl innan du skriver. Det står tydligt att produkter som köps på rea eller med nedsatt pris inte går under samma vilkor. Här kan säljaren välja att häva köpet. Det som ts skulle kunna ha gjort var ett teckningsköp om någon annan butik hade ett likvärdigt kort i sin fyndhörna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Läs på kkl innan du skriver. Det står tydligt att produkter som köps på rea eller med nedsatt pris inte går under samma vilkor. Här kan säljaren välja att häva köpet. Det som ts skulle kunna ha gjort var ett teckningsköp om någon annan butik hade ett likvärdigt kort i sin fyndhörna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar inte riktigt den raden du beskriver, kan du peka mig till rätta?
Den enda jag hittar är ett påstående som säger precis tvärt emot:
"Lagen är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljaren inte får ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen. Lagen gäller alla varor – också begagnade och varor som säljs till nedsatt pris."

http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och-press/Nyheter/2010/Kon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Läs på kkl innan du skriver. Det står tydligt att produkter som köps på rea eller med nedsatt pris inte går under samma vilkor. Här kan säljaren välja att häva köpet. Det som ts skulle kunna ha gjort var ett teckningsköp om någon annan butik hade ett likvärdigt kort i sin fyndhörna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är allt du som får gå och läsa på lite om konsumentköplagen.

Det här är saxat från mitt ärende i ARN.

"Någon rätt för säljaren att begära hävning av köpet vid fel i en vara finns inte enligt
konsumentköplagen."

"Bolagets påstående att prisskillnaden har betydelse är inte
korrekt. Konsumentköplagen omfattar även köp av rea- och fyndvaror. Om bolaget ges rätt att
häva köpet har han rätt till ersättning för att kunna göra ett sk. täckningsköp."

"Nämnden rekommenderar Bolag AB att – utan kostnad för anmälare
– byta ut ett grafikkort."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matte70:

Kortet är fullt fungerande men fortfarande inte ett nytt kort och inte sålt som ett nytt oanvänt kort. Varför skulle säljaren behöva byta ut ett returkort som man sålt till reducerat pris till ett nytt.

Fast enligt lag tittar man inte på pris utan på funktion i första hand. I lagtexten förväntas priset spegla funktionen när det gäller nedsatt pris. Men grunden är fortfarande att man ska få det man betalar för och man betalar för ett fungerande grafikkort. Det är ju samma sak som om man köper en vara på rea och tvingas reklamera den. Inte kan butiken komma i efterhand och säga att de vägrar reklamera mot en ny vara till fullpris eftersom den andra var köpt på rea.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Kortet är fullt fungerande men fortfarande inte ett nytt kort och inte sålt som ett nytt oanvänt kort. Varför skulle säljaren behöva byta ut ett returkort som man sålt till reducerat pris till ett nytt.

Det är väl ingen som sagt att säljaren måste byta kortet till ett nytt. Säljaren kan välja om man vill reparera den skadade varan eller ersätta den med en motsvarande eller bättre. Så har man ett annat fyndkort så kan man ersätta med det, bara det är motsvarande eller bättre. Detsamma gäller om man haft kortet en längre tid. Säljaren behöver inte ersätta med en ny vara, bara ersättningsvaran fungerar och är motsvarande eller bättre.

Det intressanta är väl snarare att man inte är rättslös även om man köpt en fyndvara. Man har precis samma rättigheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av tidsoptimist:

Jag hittar inte riktigt den raden du beskriver, kan du peka mig till rätta?
Den enda jag hittar är ett påstående som säger precis tvärt emot:
"Lagen är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljaren inte får ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen. Lagen gäller alla varor – också begagnade och varor som säljs till nedsatt pris."

http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och-press/Nyheter/2010/Kon...

Skrivet av Divil:

Det är allt du som får gå och läsa på lite om konsumentköplagen.

Det här är saxat från mitt ärende i ARN.

"Någon rätt för säljaren att begära hävning av köpet vid fel i en vara finns inte enligt
konsumentköplagen."

"Bolagets påstående att prisskillnaden har betydelse är inte
korrekt. Konsumentköplagen omfattar även köp av rea- och fyndvaror. Om bolaget ges rätt att
häva köpet har han rätt till ersättning för att kunna göra ett sk. täckningsköp."

"Nämnden rekommenderar Bolag AB att – utan kostnad för anmälare
– byta ut ett grafikkort."

Från https://lagen.nu/arn/1999-4494 "När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Detta gäller enbart produkter som säljs som fyndvaror och är kraftigt nedsatta och saknar original tillbehör mm. Dvs det är enbart grafikkortet som sänds, p.g.a. det så kan du inte begära ett teckningsköp på en "ny och komplett vara". Du kan dock göra ett teckningsköp på ett likvärdigt kort som en annan butik har i sin fyndhörna.

Skrivet av Zotamedu:

Fast enligt lag tittar man inte på pris utan på funktion i första hand. I lagtexten förväntas priset spegla funktionen när det gäller nedsatt pris. Men grunden är fortfarande att man ska få det man betalar för och man betalar för ett fungerande grafikkort. Det är ju samma sak som om man köper en vara på rea och tvingas reklamera den. Inte kan butiken komma i efterhand och säga att de vägrar reklamera mot en ny vara till fullpris eftersom den andra var köpt på rea.

Fast man får beakta hur varan har köpts, är det en rea på 5% och du köper en komplett ny produkt så är det skillnad mot om du köper ett "fynd hörnan kort" då det säljs med reducerat pris p.g.a. det inte är en komplett vara.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Från https://lagen.nu/arn/1999-4494 "När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Detta gäller enbart produkter som säljs som fyndvaror och är kraftigt nedsatta och saknar original tillbehör mm. Dvs det är enbart grafikkortet som sänds, p.g.a. det så kan du inte begära ett teckningsköp på en "ny och komplett vara". Du kan dock göra ett teckningsköp på ett likvärdigt kort som en annan butik har i sin fyndhörna.
.

Men kom ihåg att TS inte köpt en vara som är defekt.
Vad gäller tillbehör som saknar original tillbehör mm så spelar det faktiskt inte någon roll.
Det är som Zotamedu skriver att man har rätt till det man betalar för dvs en fungerande produkt.

I mitt egna fall angående fyndvara utan tillbehör så skriver ARN "Detta saknar dock betydelse eftersom det
viktiga för honom är att produkten fungerar. Han har rätt att få en avtalsenlig vara."

Därför kan du begära täckningsköp för en fungerande produkt i en annan butik om säljaren inte kan ordna fram en likvärdig. Dessutom står det i referatet du länkade till att "Det krävs inte att köparen har gjort ett ersättningsköp,s.k. täckningsköp, för att rätt till prisskillnadsersättning skall föreligga. "

Arn skriver vidare "Även om kortet sålts till ett reducerat pris kan
kostnaden för att byta ut kortet inte anses vara oskälig."

Jag hade gärna länkat till mitt referat men det är inte publicerat ännu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Webhallen:

Som åskådare så kan det kanske se ut som "han skrev offentligt och då fick han rätt".
Och ja, det ser kanske inte snyggt ut men som åskådare ser du aldrig det vi löser direkt med kunder eller de fall som inte har några frågetecken till att börja med.
Men om det ser snyggt ut eller inte spelar i slutändan mindre roll för kunden och därmed mindre roll för oss, huvudsaken är ju att det blir ett bra avslut mellan oss och kunden. Sen om åskådare tolkar det som ögontjäneri så är det tråkigt, men inte tillräckligt tråkigt för att vi ska avväga att det vore bättre att lämna kunden i sticket.

Detta kan jag självklart acceptera men faktum kvarstår att allt jag sett och det jag själv har haft med Webbhallen hittills bara har fått mig vända mig till era konkurrenter.
Men det är en annan historia och självklart inget stort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

En uppdatering igen.

Nya kortet är mottaget. Ett Palit 680 sprillans. Väl förpackat med massa bubbelplast + då förpackningen.
I datorn så krävdes det en 6:a och en 8:a vs msi:s 6+6 men inga konstigheter.
Väl igång så kör vi igång OCCT och låter det tugga på i både dx11 och 9 läge utan några fel!
3dMark11 fungerar och utan problem och alla tester slutförs uam.
Samma sak med spelen som fungerar lysande utan artefakter mm.

Hur som tanken med tråden var som sagt att få reda på vad jag har för möjligheter som konsument när det gällde felaktiga rea-varor och det tycker jag vi har klargjort ganska väl?
Tack alla för era inlägg och tack Webhallen + support som löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Detta förstår jag inte riktigt?
Jag köper en vara som är nedsatt.
De skriver i beskrivningen att den inte har några funktionsfel vilket inte stämmer. De skriver vidare att jag har ett års garanti.
Om jag då väljer att reklamera den så får jag givetvis samma summa tillbaka, förutsatt att reklamationen är godkänd, dvs om jag vill ha pengarna tillbaka. Alternativt en ny vara x inte en sämre vara?
Eller är inte min vara samma vara som en för fullpris för att den är nedsatt?

Jag köpte fyndvaran för att jag ansåg att den var ett kap till det priset och jag var inte rädd för skicket då det stod att den var ok och att jag hade ett års garanti och jag var säker på att om något var fel så skulle jag få en ny precis likadan vara.
(Jag har suttit i en kundtjänst där vår praxis är helt annorlunda och vi ger kunden en ny vara om fyndvaran har ett ursprungsfel på sig (dvs något som inte står i beskrivningen).)

Jag tycker att butiken i sig har gjort fel då de säger att produkten inte ska vara trasig och sedan visas vara trasig. Då borde inte återköp vara helt okej?

Jag tycker att du har rätt i att kräva en likadan vara i utbyte mot den du betalade för. Nu är jag ingen advokat så jag kan inte alla regler, men det är vad mitt kunnande säger mig.

Förväntar mig inget svar eller reaktion.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |