Hur ställa xDSL-lina för snabbast surf?

Permalänk
Medlem

Hur ställa xDSL-lina för snabbast surf?

Sitter hemma och jobbar 8 timmar per dag där jag måste slå upp massvis med sidor på nätet fort.
Vill ha så hög browsing hastighet som möjligt. Om man lägger ihop alla uppslag (500 st) på en dag, så blir det ju 500 x 0.9 sek = 450 sekunder i väntetid på bara en dag. 3150 sekunder på en vecka. 2730 minuter på ett år, eller 45 timmar på ett år.

Ska Interleave (Pingfilter vara på?). Och ska nedströms prioriteras före nedströms?
Finns det något annat jag kan be supporten, eller som jag själv kan ändra? Köpa ett eget modem? har BBB's standardmodem, det där mörka med avlånga gröna LED-lampor från 2007. (Det senaste dom skickar ut.... hehe).

Det är ADSL2 från BBB 24/3 tjänsten jag har och jag bor väldigt, väldigt nära T-stationen.

Finns det några andra alternativ?

Tusen tack för ni är bäst!

Martin

Modem: Xavi 5671
Ping: 10 ms till Sunet
Downstream: 17-18 mbit/s
Upstream: 1.22 mbit/s
Avstånd till station: 2xx meter.
Interleave: Helt avstängt just nu.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Sitter hemma och jobbar 8 timmar per dag där jag måste slå upp massvis med sidor på nätet fort.
Vill ha så hög browsing hastighet som möjligt. Om man lägger ihop alla uppslag (500 st) på en dag, så blir det ju 500 x 0.9 sek = 450 sekunder i väntetid på bara en dag. 3150 sekunder på en vecka. 2730 minuter på ett år, eller 45 timmar på ett år.

Ska Interleave (Pingfilter vara på?). Och ska nedströms prioriteras före nedströms?
Finns det något annat jag kan be supporten, eller som jag själv kan ändra? Köpa ett eget modem? har BBB's standardmodem, det där mörka med avlånga gröna LED-lampor från 2007. (Det senaste dom skickar ut.... hehe).

Det är ADSL2 från BBB 24/3 tjänsten jag har och jag bor väldigt, väldigt nära T-stationen.

Finns det några andra alternativ?

Tusen tack för ni är bäst!

Martin

Modem: Xavi 5671
Ping: 10 ms till Sunet
Downstream: 17-18 mbit/s
Upstream: 1.22 mbit/s
Avstånd till station: 2xx meter.
Interleave: Helt avstängt just nu.

Låt interleaven vara på, man vill ha någon form utav felkorrigering tycker jag. Interleave 8 kan du säga till supporten, det räcker fint. Annars har du ganska fin hastighet tycker jag. Du har en fin länk idag verkar det som om du får ut så pass bra hastighet. Upload har du ingen glädje av alls om du vill ha snabb surf.

Byt inte modemet, funkar det fint så låt det vara. Rör inte saker som funkar bra Du kommer nog inte att kunna få ut så mycket mer med en adsltjänst. Men är inte din station utbyggd så du kan få vdsl2? Alltså Turbo adsl? Det är upp till 60mbit tror jag och bor du runt 200-300 meter från stationen är det avståndsmässigt inga problem att kunna få vdsl2, MEN stationen måste vara utbyggd med sån utrustning också och som jag förstått ska de flesta och inte alla idag vara utbyggda för vdsl2.

Kolla upp det med supporten också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Det kan faktiskt vara så att stationen ligger ännu närmre. Han hade aldrig sett så "nära" förut när han sa det till mig i telefon. Men skrev 2xx för att ha felmarginal. Har du nån källa på 8ms Interleave? Ska kolla vdsl2, men vad jag förstår förändrar inte det browsing, utan bara downspeed. 10 mbit/s räcker ju för bilder och webb. Right.

Tack för ditt svar blade80! Mvh Martin

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Tack för svaret. Det kan faktiskt vara så att stationen ligger ännu närmre. Han hade aldrig sett så "nära" förut när han sa det till mig i telefon. Men skrev 2xx för att ha felmarginal. Har du nån källa på 8ms Interleave? Ska kolla vdsl2, men vad jag förstår förändrar inte det browsing, utan bara downspeed. 10 mbit/s räcker ju för bilder och webb. Right.

Tack för ditt svar blade80! Mvh Martin

Jag har bra koll hur det funkar med interleave och tro mig, 8 int är vad man ska ha tycker jag. 16 int kan man ha om man vill ha lite extra korrigering men i normala fall funkar 8 int bra. Int 0 är inget man ska sikta på om man inte själv har stenkoll på att linan för det ändamål man ska använda den till hjälps av int 0.

Om du inte hjälps utav mer än 10mbit så har du ju redan uppnått det med råge om du får ut upp mot 18mbit. Givetvis går det snabbare där det behövs att han mer kapacitet men jag tror också att man klarar sig bra med den hastighet du får ut för normal surf. Du får helt enkelt testa och utvärdera själv. Adsl-linor kan variera från person till person så testa sig fram är nog det bästa.

Det här med interleave och så kallat "pingfilter" är något som folk nämner och det finns inget som heter pingfilter, det är något hittepåord.
Man får bättre svarstider vid mätningar i normala fall och vid spelande med int nedsatt till 0, MEN alla har felpaket på sina linor och för många okorrigerade felpaket kan få en lina att kännas långsammare än vad den är. Därför vill man åtminstone ha interleave 8 påslaget i normala fall. Men man får testa sig fram
vad som passar bra för sin egna lina. Har du en ovanligt fin lina så kan det i vissa fall vara fördelaktigt med int 0 också.

Har du koll på inkommande ledning och att jacken är ok? Att du inte har en massa onödig telefonkabel som kan göra uppkopplingen långsammare? Hur många jack har du? Använder du alla? Är dom seriekopplade. Har du fräscht kalblage? Nu tänker jag på telefonkablage och inte din nätverkskabel i första hand. Kör du med kabel till datorn förresten?

Men som du säger, kolla upp det här med VDSL2 och om du kan ha det eller om det är planerat att uppgraderas på stationen. Jag trodde att det skulle bli ny standard på de avstånd där de funkade.

Xavi 5671 har stöd för VDSL2 också så funkar det att få den tjänsten så är det bara att köra med det modemet om det nu inte finns något nyare som möjligen skulle vara bättre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Alltså är det ingen som får 24 mbit. Jag får samma siffror som du fast jag bor inte jättenära.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket förväntar du dig att förbättra detta? Du lägger tid på att optimera något som tar 1,5% av din arbetsdag. Låt oss säga att du förbättrar hastigheten med 10%. Det innebär att du tjänar 45s per arbetsdag vilket motsvarar några kr i kostnadsbesparing förutsatt att du har något annat du kan lägga tiden på som är nyttigt.

Hur mycket tid lägger du på att försöka förbättra detta. Bara ett samtal till BBB's support tar lika mycket tid som flera månader av den besparing du hoppas få till, och du vet du inte ens på förhand om du kommer att få någon besparing alls av samtalet.

Du skulle förmodligen tjäna mer om du drack en kopp kaffe mindre per arbetsdag eller försökte gå och pinka en gång mindre per dag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tror du tjänar mer på att skaffa adblock. Antar att du kör Chrome, eller Firefox? Just adblock känner jag gör mycket, tar lång tid att ladda in och köra all reklam på vissa sidor.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Alltså är det ingen som får 24 mbit. Jag får samma siffror som du fast jag bor inte jättenära.

Skrivet av giplet:

Hur mycket förväntar du dig att förbättra detta? Du lägger tid på att optimera något som tar 1,5% av din arbetsdag. Låt oss säga att du förbättrar hastigheten med 10%. Det innebär att du tjänar 45s per arbetsdag vilket motsvarar några kr i kostnadsbesparing förutsatt att du har något annat du kan lägga tiden på som är nyttigt.

Hur mycket tid lägger du på att försöka förbättra detta. Bara ett samtal till BBB's support tar lika mycket tid som flera månader av den besparing du hoppas få till, och du vet du inte ens på förhand om du kommer att få någon besparing alls av samtalet.

Du skulle förmodligen tjäna mer om du drack en kopp kaffe mindre per arbetsdag eller försökte gå och pinka en gång mindre per dag.

Skrivet av Nimrood:

Tror du tjänar mer på att skaffa adblock. Antar att du kör Chrome, eller Firefox? Just adblock känner jag gör mycket, tar lång tid att ladda in och köra all reklam på vissa sidor.

Jag kan bara ställa mig i ledet jag också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har du kollat med Telia VDSL 30-60 ner 12 upp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ad-block lr liknande + en fin ramminnesdisk för cachen kanske för att slipa bort några ytterligare hundradelar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Varför skulle man vilja jobba fortare?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur mycket förväntar du dig att förbättra detta? Du lägger tid på att optimera något som tar 1,5% av din arbetsdag. Låt oss säga att du förbättrar hastigheten med 10%. Det innebär att du tjänar 45s per arbetsdag vilket motsvarar några kr i kostnadsbesparing förutsatt att du har något annat du kan lägga tiden på som är nyttigt.

Hur mycket tid lägger du på att försöka förbättra detta. Bara ett samtal till BBB's support tar lika mycket tid som flera månader av den besparing du hoppas få till, och du vet du inte ens på förhand om du kommer att få någon besparing alls av samtalet.

Du skulle förmodligen tjäna mer om du drack en kopp kaffe mindre per arbetsdag eller försökte gå och pinka en gång mindre per dag.

För mig har tid ingen betydelse, jag har ett teknikintresse och vill ställa in allt så bra som möjligt. Skiter i om det tar 1000 år.
I min uträkning så såg du ju att det blir flera timmar i månaden man får sitta och vänta på uppslag vid datorn.
Det är liksom inte så mycket att tjafsa om, om det går att förbättra det med minst 20-30% så är det mer värt än allt smör i småland.
Jag sitter hellre och skiter än att väntar på att en bild ska laddas hem till datorn....
jag pratar hellre med en människa på supporten än att vänta på att ett url-uppslag går segt..

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Varför skulle man vilja jobba fortare?

För då har jag mer idle-tid på jobbet, och kan få lite mer fritid innan jag måste jobba igen... min arbetsdagar är som korta kluster av mycket surfande.... jobbar på 118800 och svarar på frågor...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått nya bättre värden:
Modem: Xavi 5671
Ping: 10 ms till Sunet
Downstream: 17-18 mbit/s
Upstream: 2.5 mbit/s
Avstånd till station: 700m (det förra stämde inte).
Interleave: Helt avstängt.

Ställde om MTU i min router till 1498, samt stängde av QOS ENGINE i Min D-Link. (detta gav 120% snabbare upload....)

Får väl vara nöjd med detta.... och praktisera tålamod... tack för svaren ni alla.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Vad du skulle behöva är fiber för lägsta ms. Fast jag tycker du borde fundera kring hur viktigt det är med så låg browsinghastighet som möjligt. Att du ens funderar på hur du ska känna in minuter per dag är väldigt överdrivet enligt mig.

Det kan ju lätt bildas in ett beroende att du ska spara sekunder hit och dit, och det är allt ifrån hälsosamt. Efter du sparat någon sekund i browsinghastighet kanske du börjar fundera på hur du ska äta upp din lunch så snabbt som möjligt för att spara minuter.. Hur snabbt du ska skita för att spara sekunder etc.

Nej jag tycker du i alla fall ska fundera kring detta. Låter förjävligt osunt, om du väl hade jobbat på företag i ett kontor hade du inte fått hålla på som du gör.

Permalänk
Medlem

Denna tråd ledde ju till att jag ökade min upload med 140-150%, samt att jag fick lära mig mer.
Jag förstår inte det osunda i detta? Prova att ladda upp en WAV-fil på 50 mb på en ADSL-lina ska du få se hur kul det är...

Jag jobbar på kontor, detta är mitt arbetsrum och jag tänker fan göra skatteavdrag för arbetsrum här.
Så live with it

Visst kanske jag är lite manisk i mitt sökande efter optimala inställningar, men jag tycker det är en nyttig strävan.
Om fler i samhället jobbade för att göra allt så effektivt som möjligt, skulle vi inte ha några krig.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Tror du tjänar mer på att skaffa adblock. Antar att du kör Chrome, eller Firefox? Just adblock känner jag gör mycket, tar lång tid att ladda in och köra all reklam på vissa sidor.

Yepp kör Adblock på Chrome tack ändå.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Denna tråd ledde ju till att jag ökade min upload med 140-150%, samt att jag fick lära mig mer.
Jag förstår inte det osunda i detta? Prova att ladda upp en WAV-fil på 50 mb på en ADSL-lina ska du få se hur kul det är...

Jag jobbar på kontor, detta är mitt arbetsrum och jag tänker fan göra skatteavdrag för arbetsrum här.
Så live with it

Visst kanske jag är lite manisk i mitt sökande efter optimala inställningar, men jag tycker det är en nyttig strävan.
Om fler i samhället jobbade för att göra allt så effektivt som möjligt, skulle vi inte ha några krig.

"Om fler i samhället jobbade för att göra allt så effektivt som möjligt, skulle vi inte ha några krig."

Om fler i samhället jagade sekunder/minuter som dig skulle vi fan inte klassas som människor utan som robotslavar enligt mig. Som jag sa tidigare, jag tror inte det är hälsosamt att hålla på med vad du gör. Om du hade gjort detta på ett företag kan jag lova dig att företaget hade reagerat. Möjligtvis inte agerat men de hade reagerat för det klassas inte som hälsosamt.

Hur du vill tackla mitt påstående är upp till dig, detta är verkligen inte min ensak men jag berättade iaf vad jag kände angående detta.

Men att jobba så effektivt som möjligt har ju inget att göra med krig att göra, faktum är att man skulle kunna säga att jobba mer effektivt skulle leda till fler krig pga hur många som skulle gå arbetslösa i samhället. Nej det går inte att resonera så överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det känns som att alla pratar om olika saker.

Majoriteten verkar prata om hastigheten i Mbit, och tom föreslår VDSL (där hög interleave är mer eller mindre ett krav).
Din hastighet i Mbit räcker och blir över. Det du vill åt är låg responstid och snabba DNS-servrar.

Permalänk
Medlem

Hucke. Yepp, Kör snabbaste DNS jag mätt upp, och interleave av, utan att det lossar och har dessa värden nu:

Så det är bara att jobba vidare nu

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

"Om fler i samhället jobbade för att göra allt så effektivt som möjligt, skulle vi inte ha några krig."

Om fler i samhället jagade sekunder/minuter som dig skulle vi fan inte klassas som människor utan som robotslavar enligt mig. Som jag sa tidigare, jag tror inte det är hälsosamt att hålla på med vad du gör. Om du hade gjort detta på ett företag kan jag lova dig att företaget hade reagerat. Möjligtvis inte agerat men de hade reagerat för det klassas inte som hälsosamt.

Hur du vill tackla mitt påstående är upp till dig, detta är verkligen inte min ensak men jag berättade iaf vad jag kände angående detta.

Men att jobba så effektivt som möjligt har ju inget att göra med krig att göra, faktum är att man skulle kunna säga att jobba mer effektivt skulle leda till fler krig pga hur många som skulle gå arbetslösa i samhället. Nej det går inte att resonera så överhuvudtaget.

Låt mig utveckla. Mycket av problem i dagens samhälle uppstår i människor när dem inte känner att saker fungerar för dem. Det kan vara psykiskt, mentalt eller i jobbet. Vi ser att samhälle där vi ondgör oss att släppa de gamla föreställda ramarna för hur det ska vara. Många orkar inte, eller vill inte äventyra något vilket gör att samhället är i ett "status quo" hela tiden.

Med effektivisering menar jag att man försöker bortskapa problemen som berör oss alla. Givetvis kan man använda det ordet för att lönedumpa, härska och agera Hitler också. Jag menar givetvis inte det.

Allt gott!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U