Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sub-optimal montering tycks vara ganska vanligt. Det kan ta ett par försök innan det blir bra.

Får helt enkelt beställa kylpasta och göra om och förhoppningsvis blir det bättre då.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Skrivet av timson:

Får helt enkelt beställa kylpasta och göra om och förhoppningsvis blir det bättre då.

Du kan lossa den lite bara och centrera den över cpu och dra åt den igen, du behöver inte byta pasta. Pastan som sitter på H100i är förövrigt väldigt bra. Kom ihåg att du ska kors dra skruvarna, och bara lite i taget sen dra motsatt skruv lite osv så den inte drar snett.

4,4Ghz funkar fint med 1.2 volt för mig, 1,325 är waay högt.

Permalänk
Medlem

Checka att allt sitter i, kolla luftflödet i datorn, t.ex att kall luft går genom radiatorn och inte varm.
Jag har en 3770k, och min ligger idle på 28-30, och 55-60 load, jag har dock inte h100 utan en Noctua D14, luftkylare, men enligt många tester ska D14 och H100 prestera likvärdigt..

Permalänk

Själv sitter jag på en 3930K OC till 4,5 med "gammla" H100 (ej i) med två gentle typhoon 1650rpm och får max 65c så dina temps är väl höga!
PS, det är när både 680 och processorn foldar åt swec!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur allt är ihopkopplat, speciellt elektriskt.
Fast borde ju knappt gå att göra fel där tycker man.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns ett känt problem med H100i. Backplaten låter inte skruvarna man skruvar i backplaten att sitta tight, det glappar. Jag löste det genom att inte använda backplaten utan använde nylonbrickor och muttrar istället. Den sitter som gjutet nu.

Tempsen blev mycket lägre.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan lossa den lite bara och centrera den över cpu och dra åt den igen, du behöver inte byta pasta. Pastan som sitter på H100i är förövrigt väldigt bra. Kom ihåg att du ska kors dra skruvarna, och bara lite i taget sen dra motsatt skruv lite osv så den inte drar snett.

4,4Ghz funkar fint med 1.2 volt för mig, 1,325 är waay högt.

Gjorde det igår kväll oxh tempusen sänktes med 5-10 grader. Det mesta av kylpastan satt kvar på pumpen och bara en liten klick hade satt sig på processorn.
Skruvade dock i kors men inte lite i taget, kan prova det idag innan jag går och köper ny pasta.
Jo hade hört att pastan skulle vara bra och lätt att montera, delvis därför jag valde H100i.
Edit: Jag använda ASUS snabb OC program. Ska prova klocka själv för att se om jag kan ha lägre vcore.

Skrivet av Hagge:

Checka att allt sitter i, kolla luftflödet i datorn, t.ex att kall luft går genom radiatorn och inte varm.
Jag har en 3770k, och min ligger idle på 28-30, och 55-60 load, jag har dock inte h100 utan en Noctua D14, luftkylare, men enligt många tester ska D14 och H100 prestera likvärdigt..

Det går ut väldigt mycket kall luft om man känner med handen på toppen, pumpen ligger på 23 grader. Har en 200 mm fram och en 200 mm i sidan som drar in luft. Funderar dock på att byta ut dem flesta fläcktarna till noctuafläktar och sätta 2 st fram, 2 på radiatorn och en i bak.
Och mitt titan ligger väldigt lågt hela tiden.har även inga hdd-burar invägen i fronten.

Skrivet av Yellowtown:

Själv sitter jag på en 3930K OC till 4,5 med "gammla" H100 (ej i) med två gentle typhoon 1650rpm och får max 65c så dina temps är väl höga!
PS, det är när både 680 och processorn foldar åt swec!

Ja, det var det jag kände. Hade förväntat mig att ligga på ungefär dem tempsen med den klocken du har på den här processorn också efter att tittat på en hel del tester.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle vara intressant att veta hur allt är ihopkopplat, speciellt elektriskt.
Fast borde ju knappt gå att göra fel där tycker man.

24-pinnarn sitter till mobot (ASUS ROG Maximus V Formula) plus en 8-pinnare i toppen.
Två fläktar ihoppkoppade till pumpen och elkabeln sitter i kontakt med nätagget via en sata-strömkabel. Dock sitter en samsung SSD på samma kabel längre ner. En annan kabel till vanliga HDDn. En 8 och en 6 pins kabel till graffet. En molex till chassits LEDs.

Skrivet av XeVzL:

Det finns ett känt problem med H100i. Backplaten låter inte skruvarna man skruvar i backplaten att sitta tight, det glappar. Jag löste det genom att inte använda backplaten utan använde nylonbrickor och muttrar istället. Den sitter som gjutet nu.

Tempsen blev mycket lägre.

Bakplåten sitter riktigt tajt, inget glapp där alls. Iaf nu när det är fastskruvat.

Tack för att ni alla tar er tid att hjälpa mig, uppskattas verkligen.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan lossa den lite bara och centrera den över cpu och dra åt den igen, du behöver inte byta pasta. Pastan som sitter på H100i är förövrigt väldigt bra. Kom ihåg att du ska kors dra skruvarna, och bara lite i taget sen dra motsatt skruv lite osv så den inte drar snett.

4,4Ghz funkar fint med 1.2 volt för mig, 1,325 är waay högt.

Gjorde som du sa och drog lite i taget och i kors hela tiden, oklockad går den nu i ca 55-57 grader i full load.
Tillägg: Chassifläktarna går på medium inställning via chassits fan controller och H100i:s fläktar går i 800-900 RPM.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

[QUOTE="timson;13420618"]har precis byggt ihop min nya dator, har en 3770k med en H100i monterad.
Utan OC så går processorn upp mot 70-75 grader i laod.
Tycker det låter väldigt högt, någon som har tips/råd på vad som är fel och behöver åtgärdas?

Det verkar väldigt varmt, jag har också 3770k och h100i när jag pressade den i prime95 oclockad så kom jag up i max 50 C

Nu när jag kör den på 4.5Ghz så ligger så är det högsta uppmätta i 100% load 75 C men den håller sig runt 69-70C

Så jag tycker din verkar ligga väldigt högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmittenX:
Skrivet av timson:

har precis byggt ihop min nya dator, har en 3770k med en H100i monterad.
Utan OC så går processorn upp mot 70-75 grader i laod.
Tycker det låter väldigt högt, någon som har tips/råd på vad som är fel och behöver åtgärdas?

Det verkar väldigt varmt, jag har också 3770k och h100i när jag pressade den i prime95 oclockad så kom jag up i max 50 C

Nu när jag kör den på 4.5Ghz så ligger så är det högsta uppmätta i 100% load 75 C men den håller sig runt 69-70C

Så jag tycker din verkar ligga väldigt högt

Nu ligger jag på 50 grader när jag maxar fläktarna oklockat med full load i prime95.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Om du lyckas utesluta kylaren så tror jag att du fått ett dåligt examplar, med en dåligt monterad IHS.

Kolla in denna video:

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av timson:

Gjorde som du sa och drog lite i taget och i kors hela tiden, oklockad går den nu i ca 55-57 grader i full load.
Tillägg: Chassifläktarna går på medium inställning via chassits fan controller och H100i:s fläktar går i 800-900 RPM.

Då är det bara att låta det va, för nu sitter det rätt. Bra temps för en 3770k

Permalänk

Tänk på att alla har bra temps på Sweclockers. Temps är inte så viktigt egentligen. Tur att du fick ordning på dom.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

har precis byggt ihop min nya dator, har en 3770k med en H100i monterad.
Utan OC så går processorn upp mot 70-75 grader i laod.
Tycker det låter väldigt högt, någon som har tips/råd på vad som är fel och behöver åtgärdas?

Står även i ASUS AI Suite II att vcoren droppar ner till under 1. Det som jag förstått är att den inte ska sjunka så lågt eftersom programmet även varnar för det.

Jag har liknande problem, men inte alls lika dramatiska temps, jag kör min 3770k i stock med samma kylare, och kör jag prime i några timmar sticker cpu'n upp till 60-62, vilket jag tycker e högt för stock clock.

Vad gjorde du för att få ner temperaturerna?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Jag hade lite samma problem, dock så stannade min på 65grader.

Ladda ner realtemp och kolla vad din klock står på egentligen. Tror min låg på 4200 eller 4300 med turboläge och allt jävla skit som var igång. I realtemp ser du hastigheten som processorn använder sig av under tiden du kör full load. Sen har jag märkt att intelburn pressar processorn till högre grader än vad prime95 gör.

Jag hade iaf 66c @ 4.2/4.3 utan att ha rört någonting med min h100i kylare på en 3770k.

Hoppas det hjälpte lite iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3770k oklockad och när min går i full load så ligger den runt 56-60 grader med en Phanteks PH-TC14PE-RD luftkylare

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Skrivet av Spajdah:

Jag har en 3770k oklockad och när min går i full load så ligger den runt 56-60 grader med en Phanteks PH-TC14PE-RD luftkylare

Det är normalt för ivy, höga temps får man på köpet..

Permalänk
Medlem

Sådär, ignorera mitt tidigare inlägg, fick ett ryck och flyttade om lite i lådan, monterade radiatorn i fronten och tar in kall luft. Geggade dessutom på ny kylpasta (MX-5) och nu är prollen lika kall som ett ollon doppat i snö, full load 45c och idle lika svalt/varmt som mitt rum dvs. 23-25c. Är nu nöjd bortsett från att LED lampan på pumpen har kajkat ur.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)