iPhone 4, ingen bild! [Hjälp]

Permalänk
Medlem

iPhone 4, ingen bild! [Hjälp]

Hej!

Fick nu för mig att byta skärmen på telefonen, vilket gått bra. Telefonen startar upp och hittas av datorn och allt. Displayen sätts på och lyser som alltid, fast det kommer ingen bild. Har öppnat upp och sett till att kontakterna sitter ordentligt ett par gånger nu.
Alltså, skärmen slås på (man ser detta för det lyser i "simkortshållaren" men ingen bild, färg eller logga etc

Några tips på vad jag borde göra nu?

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av defifisk:

Hej!

Fick nu för mig att byta skärmen på telefonen, vilket gått bra. Telefonen startar upp och hittas av datorn och allt. Displayen sätts på och lyser som alltid, fast det kommer ingen bild. Har öppnat upp och sett till att kontakterna sitter ordentligt ett par gånger nu.
Alltså, skärmen slås på (man ser detta för det lyser i "simkortshållaren" men ingen bild, färg eller logga etc

Några tips på vad jag borde göra nu?

vet ej vad som är fel, men ser du apple loggan när du startar?

är det rätt skärm? alltså är det iphone 4 skärm och inte iphone 4s?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ha lossa allt igen (utan att bort skärmen) sen satt tillbaka allt ev, sätta tillbaka den gamla skärmen och kolla så att den fungerar (om inte den också va helt svart innan bytet)

Visa signatur

/Danne

Permalänk

Det kan vara fel på panelen du köpt, men också skada på kontakten, måste prova dig fram försök sätta gamla skärmen och se om den fungerar som nån nämnde

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

vet ej vad som är fel, men ser du apple loggan när du startar?

är det rätt skärm? alltså är det iphone 4 skärm och inte iphone 4s?

Det är en iphone 4 skärm
Ja, ser loggan fast bara på den gamla.

Skrivet av Nautilus:

jag skulle nog ha lossa allt igen (utan att bort skärmen) sen satt tillbaka allt ev, sätta tillbaka den gamla skärmen och kolla så att den fungerar (om inte den också va helt svart innan bytet)

Skrivet av iPhoneReservdela:

Det kan vara fel på panelen du köpt, men också skada på kontakten, måste prova dig fram försök sätta gamla skärmen och se om den fungerar som nån nämnde

Yepp, nu har jag felsökt som föreslagit. Har plockat isär och ihop den ett par gånger nu och testade byta skärmar flera gånger. Den gamla kom igång som den alltid gjort och den nya verkar inte vilja vakna till liv. Sökte runt på google och det fanns många tips på vad man kunde göra. Provade återställa telefonen, fectory-resetta, göra en Hard-reset, allt med och utan sladd i osv.

Gjorde ett nytt försök lite senare och hade då båda skärmarna lösa och "knäppte" på en åt gången för att försäkra mig om att telefonen var rätt assemblerad. En simpel uteslutningsmetod alltså. Oavsett hur många gånger jag försökte gick det inte att få liv i den nya. Med den gamla funkade dock allt fint.

iPhonereservdelar har skickat en ersättare, så ger det ett nytt försök senare i veckan och uppdaterar med resultatet.

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk

Får du bild på den gammla skärmen så är det nåt fel på den nya, antingen är det fabriksfel på den eller någon slaggs skada på flexkabeln.

Permalänk

Är det svart "elektronisk" eller "död" svart?

Alltså, lyser skärmen i svart färg eller är den helt död?

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk

Enligt TS (första posten) så lyser den i bakgrunden detta ser man tydligt genom simkortshålet.
det är nåt knas med panelen bara bakgrundsbelysningen är OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPhoneReservdela:

Får du bild på den gammla skärmen så är det nåt fel på den nya, antingen är det fabriksfel på den eller någon slaggs skada på flexkabeln.

Skrivet av David_Doomsday:

Är det svart "elektronisk" eller "död" svart?

Alltså, lyser skärmen i svart färg eller är den helt död?

Skrivet av iPhoneReservdela:

Enligt TS (första posten) så lyser den i bakgrunden detta ser man tydligt genom simkortshålet.
det är nåt knas med panelen bara bakgrundsbelysningen är OK

Exakt så kan man beskriva det!
Lyste i simkortshållaren fast ingen..."bild" på skärmen, bara svagt upplyst.
Precis som vanliga LCD displayer när man startar datorn

Jag fick en ny skärm som fungerade direkt utan problem, pillande eller märkligheter.
Den defekta är reklamerad

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155