USB Superspeed kliver upp till 10 Gbps

Permalänk
Melding Plague

USB Superspeed kliver upp till 10 Gbps

Fördubblad bandbredd är med i planeringen när USB-IF tillkännager att en framtida version av gränssnittet USB Superspeed ska klara 10 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Najs, vi byter ut alla kablar mot usb!

"Nya Nvidia GTX 780 4GB 4x USB3 kommer till våren"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blargmode:

Najs, vi byter ut alla kablar mot usb!

"Nya Nvidia GTX 780 4GB 4x USB3 kommer till våren"

Ja, varför inte... En USB-kontakt är ju långt mer lätthanterlig än de kontakter vi har till grafikkorten idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN ännu snabbare USB. Detta har jag väntat på läääänge... (not)

Permalänk
Medlem

Det blir alldeles utmärkt det, särskilt strömförsörjningen!

Jag är less på usb-anslutna prylar som kräver separat strömförsörjning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

ÄNTLIGEN snabbare USB. Detta har jag väntat på läääänge... (not)

Det är ju mer relevant om för de med externa lagringsenheter. Ju mer saker du kan ha utanför burken desto mindre kan den vara. Då kan man göra riktigt kompakta system och därmed göra sin dator ännu mer personlig än idag.

Permalänk
Medlem

Hmm tänk er en värld där det bara finns 1 gränssnitt till vardagliga teknikprylar!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det med 100w via USB känns som en bra idé.
Smidigt när det kommer till hårddiskar osv...

Lite kul nyhet också, för tänkte på USB4 häromdagen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kan vara bra ifall man vill precis som jag spela in fraps filer på en extern hårddisk ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

låter riktigt bra med 100w!

Dock så används ju knappt usb3 än? aldrig haft en hårddisk/usbminne med usb3, verkar inte ha slagit igenom så stort då alla envisas med usb2

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas oxå på några sköna externa GPU lösningar. Då kan man köra en lätt ultrabook, och sen när man kommer hem och vill spela, så kopplar man bara in ett externt grafikkort. Vet att det var på G för thunderbolt, men det verkar inte ha kommit nått än.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det känns som att det behövs snabbare hastigheter på USB fronten, USB 3.0 i all ära.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter skitbra, men jag tycker inte riktigt USB 3.0 hunnit att slå igenom än, så jag undrar om den nya USB varianten kommer få så mycket uppmärksamhet av den vanliga användaren. I vilken affär jag än går till så säljer de nästan bara USB 2.0 enheter fortfarande. Eller så är det väll jag som är blind.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja, varför inte... En USB-kontakt är ju långt mer lätthanterlig än de kontakter vi har till grafikkorten idag.

Dock har USB en lång väg att gå, och kommer antagligen inte kunna ersätta PCI-E.
Hastigheten för PCI-E är många gånger högre samt USB har latency-problem på grund av mycket overhead.

Någon annan form av gränssnitt behövs för att klara detta. (Då syftar jag på entusiastkort såklart)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på hur BRA protabla högtalare som drivs av USB det kommer kunna tillverkas till bärbara datorer???

En riktigt fet Soundbar att lägga bakom skärmen eller som en del av en kyl platta. 100 watt kan bli väldigt mycke ljud.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Skulle gärna vilja se 40 gigabit ethernet eller 100 gigabit ethernet i städer nu

Permalänk
Medlem

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Permalänk
Medlem

Btw. ÄNTLIGEN en riktigt USB-kaffebryggare i miniformat?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tänk en skärm med USB SuperSpeed/PowerDelivery Hubb inbyggt. Wohoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Bara jag som tänker på hur BRA protabla högtalare som drivs av USB det kommer kunna tillverkas till bärbara datorer???

En riktigt fet Soundbar att lägga bakom skärmen eller som en del av en kyl platta. 100 watt kan bli väldigt mycke ljud.

Problemet är ju att datorladdaren kommer bli många gånger större. I dag har de flesta bärbara en laddare på 100w för att driva datorn. Skulle alla datorer ha en laddare på 200w (för en usbport med 100w) helt plötsligt? Den ladddaren kommer ju onekligen vara mycket större och jag tror ärligt talat att det skulle vara enklare att bara koppla in högtalarna i väggen istället.

Jag tror såldes inte att detta kommer slå igenom (inte med 100w i alla fall), tänk vad överdimensionerade nätaggregat både stationära och laptops behöver ha! Köpa 100w extra (per port?) endast för att kanske driva något ibland ser jag som ganska misslyckat.

Permalänk
Medlem

Gött! Det är väl lika prestanda som thunderbolt??

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dock har USB en lång väg att gå, och kommer antagligen inte kunna ersätta PCI-E.
Hastigheten för PCI-E är många gånger högre samt USB har latency-problem på grund av mycket overhead.

Någon annan form av gränssnitt behövs för att klara detta. (Då syftar jag på entusiastkort såklart)

Ja, det är klart... Jag utgick från att Blargmode menade så länge som prestandan var likvärdig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Problemet är ju att datorladdaren kommer bli många gånger större. I dag har de flesta bärbara en laddare på 100w för att driva datorn. Skulle alla datorer ha en laddare på 200w (för en usbport med 100w) helt plötsligt? Den ladddaren kommer ju onekligen vara mycket större och jag tror ärligt talat att det skulle vara enklare att bara koppla in högtalarna i väggen istället.

Du missar poängen.

Meningen med Power Delivery standardarden är att man kan ladda mobilen/laptopen via USB porten. Porten kan skicka ström i bägge riktningarna Man kan till exempel ladda det interna batteriet via ett externt batteri via USB.

USB Power Delivery är det jag har sett fram emot mest sen det tillkännagavs för en sex manader sen.

EDIT: sa att strömförse högtalare via USB är en mindre lyckad idee eftersom det kommer surpla ur batteriet ganska snabbt. Men anslut högtalarna till strömnätet och ladda laptopen via högtalarna istället

Permalänk
Medlem

Soft med en kabel till skärmen, 100w är ju mer än nog för en led-skärm. Känns som att man kommer få slänga på några extra hundra watt på psu i framtiden. Dels för gpu, men även för minikyl, dammsugare, fläkt, kaffebryggare, tangentbord med fläkt/värme etc etc..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Har aldrig använt usb 3, klarar mig fint med långsamma hastigheter (seriös)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Sätt en DC/DC-konverter i varje ända av kabeln så är det problemet löst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant som en till sån grej som jag aldrig någonsin kommer att använda. Eftersom att jag inte har några externa SSD diskar så använder jag inte ens USB 3.0.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

USB-IF.. lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dock har USB en lång väg att gå, och kommer antagligen inte kunna ersätta PCI-E.
Hastigheten för PCI-E är många gånger högre samt USB har latency-problem på grund av mycket overhead.

Någon annan form av gränssnitt behövs för att klara detta. (Då syftar jag på entusiastkort såklart)

Tror han menar de externa anslutningarna för grafikkort. VGA, DVI, DP osv...

Extra hastigheten känns inte så motiverad. Extra strömöverföringen gillar jag skarpt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Riktigt bra med 100W rakt i USB kabeln! Känns bra att den öppna standarden är lika bra om inte bättre än Intel Thunderbolt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I