Permalänk
Medlem

PHP eller ASP

Hej!

Jag ska implantera ett köpsystem på min hemsida med PHP eller ASP.
Då undrar jag vilket av språken jag ska använda, med aspekterna "Hur snabbt man lär sig språket" och "Vilket som är anpassat bäst för mitt behov"?

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så är php lättare. Väljer du ASP så får du antagligen också lära dig C# eller VB. Jag håller på med php en hel del på fritiden. Och på min praktikplats så kör vi nästintill bara C#.NET

Väljer du ASP så underlättar det en hel del då Visual Studio redan har massa färdiga funktioner men du kommer vara tvungen att lära dig en hel del mer än om du väljer php.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Hej!

Jag ska implantera ett köpsystem på min hemsida med PHP eller ASP.
Då undrar jag vilket av språken jag ska använda, med aspekterna "Hur snabbt man lär sig språket" och "Vilket som är anpassat bäst för mitt behov"?

ASP låser dig till Windows.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Php är mer öppet

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk

Det är betydligt lättare att hitta php hosting än windows hosting. Sedan finns det ju en hel del open source butiker du kan kika på, så slipper du utveckla eget.

Permalänk
Medlem

asp.net är också open source:
http://www.asp.net/mvc/open-source
samt att det ska gå att köra på Linux utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av betan:

asp.net är också open source:
http://www.asp.net/mvc/open-source
samt att det ska gå att köra på Linux utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du nu syftar på mitt inlägg så var det om att det finns en hel del olika open source butiker att välja på, inte att php är open source.

Dvs du kan köra magento, oscommerce, opencart, prestashop, virtuemart, mfl fritt utan att behöva skapa en egen butikslösning. Du kan säkert hitta nån i asp eller asp.net men community för dessa är generellt betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

ASP låser dig till Windows.

Inte på långa vägar, vet inte vad alla får detta ifrån men nej, det går att köra det mesta skrivet i C# native under Linux, även webdelen! Inte nog med det MVC är också helt open soruce och funkar prima under Mono också.

Vist C# undethålls och styrs av Microsoft men så vadå? Mono finns och utvecklas i bra takt fortfarande. Nej Microsoft kommer inte sätta stop för det, vet inte var alla har fått den dumma iden från.

Skrivet av der_keiser:

Om du nu syftar på mitt inlägg så var det om att det finns en hel del olika open source butiker att välja på, inte att php är open source.

Dvs du kan köra magento, oscommerce, opencart, prestashop, virtuemart, mfl fritt utan att behöva skapa en egen butikslösning. Du kan säkert hitta nån i asp eller asp.net men community för dessa är generellt betydligt mindre.

Jupp finns en hel del lösningar till asp.net, vissa med enormt stora comunities med, Du hittar ett par här.

http://www.microsoft.com/web/gallery/categories.aspx?category...

Skrivet av Zteekeen:

Hej!

Jag ska implantera ett köpsystem på min hemsida med PHP eller ASP.
Då undrar jag vilket av språken jag ska använda, med aspekterna "Hur snabbt man lär sig språket" och "Vilket som är anpassat bäst för mitt behov"?

Min fråga till dig är, Kan du C# eller kan du inget alls?

PHP är lättare att komma igång med, men om du redan kan C# så skulle jag rekomendera ASP.NET MVC istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Nej jag kan tyvärr inte C#, men jag skulle gärna vilja lära mig C#.

Alla svar har gjort det svårare för mig att välja. Det står mellan att lära sig två språk på längre tid eller ett språk på kortare tid.

Permalänk
Skrivet av der_keiser:

Det är betydligt lättare att hitta php hosting än windows hosting. Sedan finns det ju en hel del open source butiker du kan kika på, så slipper du utveckla eget.

Jag har då aldrig haft svårt för att hitta windows hosting. De allra flesta stora företag erbjuder det. För att nämna några: Loopia, Binero, City Network, Ballou.

Permalänk
Medlem

Har ni några förslag på hemsidor eller böcker för att lära sig PHP eller ASP?

Permalänk
Medlem

När det gäller C# så är http://www.pluralsight.com/training grymt bra. Pluggar du just nu så får du 3 månader gratis genom Dreamspark https://www.dreamspark.com/

För böcker som rekommenderar jag http://www.headfirstlabs.com/books/hfcsharp/ för nybörjare i C#. Head's first böckerna är enormt bra och visar med ganska bra illustrationer som gör att det är ganska så lätt att komma igång, de går inte in i djupet men ger en bra grund.

Har inte läst boken om PHP men jag skulle tro att den är bra den med http://www.headfirstlabs.com/books/hfphp/

Sedan efter du gått igenom Head's first så finns det bara en bok till att skaffa C# 5.0 in a Nutshell. Vilket tar upp majoriteten av sakerna som är bra att kunna inom .NET http://www.albahari.com/nutshell/

Om du kommit så långt i C# så är det bara att special anpassa sig. T.ex. MVC eller asp.net webforms. ( dock rekommenderar jag MVC ) Och då är Pluralsight som jag länkade först grymt värd.

När det gäller PHP kan jag tyvärr inte rekommendera mycket, inte läst någon bok alls inom PHP.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Har ni några förslag på hemsidor eller böcker för att lära sig PHP eller ASP?

http://www.w3schools.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Keeper of Traditions

Shitstorm incoming. Folk brukar inte gilla att man länkar dit

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Inte på långa vägar, vet inte vad alla får detta ifrån men nej, det går att köra det mesta skrivet i C# native under Linux, även webdelen! Inte nog med det MVC är också helt open soruce och funkar prima under Mono också.

Vist C# undethålls och styrs av Microsoft men så vadå? Mono finns och utvecklas i bra takt fortfarande. Nej Microsoft kommer inte sätta stop för det, vet inte var alla har fått den dumma iden från.

Jupp finns en hel del lösningar till asp.net, vissa med enormt stora comunities med, Du hittar ett par här.

http://www.microsoft.com/web/gallery/categories.aspx?category...

Min fråga till dig är, Kan du C# eller kan du inget alls?

PHP är lättare att komma igång med, men om du redan kan C# så skulle jag rekomendera ASP.NET MVC istället.

Så du menar att det är helt transparent och att det går all köra all typ av ASP-kod på en linuxmaskin utan minsta krångel? (jag vet inte därför jag frågar)

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Så du menar att det är helt transparent och att det går all köra all typ av ASP-kod på en linuxmaskin utan minsta krångel? (jag vet inte därför jag frågar)

ASP.NET med MONO funkar riktigt bra pa Linux.

Men personligen hade jag rekommenderat Python och e.g. Python-Flask eller Python-Bottle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

ASP.NET med MONO funkar riktigt bra pa Linux.

Men personligen hade jag rekommenderat Python och e.g. Python-Flask eller Python-Bottle.

Fast det är skillnad på riktigt bra och felfritt...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Fast det är skillnad på riktigt bra och felfritt...

Det kommer alltid finnas buggar. MONO har fixat manga buggar som fortfarande finns i .NET, visst ar det inte hundra, men det ar inte heller .NET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Så du menar att det är helt transparent och att det går all köra all typ av ASP-kod på en linuxmaskin utan minsta krångel? (jag vet inte därför jag frågar)

Skrivet av Jilted82:

Fast det är skillnad på riktigt bra och felfritt...

Det funkar riktigt bra, Mono implementationen av .NET är så pass bra att du till stor del aldrig kommer någonsin ha problem. Det enda jag kan tänka på rak hand är Crypto klasserna som tyvärr inte finns i Mono på grund av vissa plattformsskillnader mellan Linux och Windows. Känner du till detta dock så går det utan problem att lösa.

Sedan felfritt är det definitivt inte, kod som har enbart åtanke av ett system kommer aldrig att funka bra, kvittar vilket språk du har skrivit detta i. T.ex. Plattformsberoende Java kommer ju bara funka bra på en plattform.

Jobbar själv med just inbyggda system som kör Linux + Mono. All utveckling och kompilering görs under Windows. Automat tester o.s.v. Under Linux på ett av de inbyggda systemen. Detta funkar för oss i riktigt kritiska system och vi har inga som helst problem.

Varför vi just kör Mono är just på grund av att vi vill återanvända stora delar av våran redan befintliga kodbas utan att behöva spendera åratal på att porta program från ett språk till ett annat eller ha samma delar av kod o flera olika språk. Det underlättar enormt att ha ett och samma bibliotek.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det funkar riktigt bra, Mono implementationen av .NET är så pass bra att du till stor del aldrig kommer någonsin ha problem. Det enda jag kan tänka på rak hand är Crypto klasserna som tyvärr inte finns i Mono på grund av vissa plattformsskillnader mellan Linux och Windows. Känner du till detta dock så går det utan problem att lösa.

Sedan felfritt är det definitivt inte, kod som har enbart åtanke av ett system kommer aldrig att funka bra, kvittar vilket språk du har skrivit detta i. T.ex. Plattformsberoende Java kommer ju bara funka bra på en plattform.

Jobbar själv med just inbyggda system som kör Linux + Mono. All utveckling och kompilering görs under Windows. Automat tester o.s.v. Under Linux på ett av de inbyggda systemen. Detta funkar för oss i riktigt kritiska system och vi har inga som helst problem.

Varför vi just kör Mono är just på grund av att vi vill återanvända stora delar av våran redan befintliga kodbas utan att behöva spendera åratal på att porta program från ett språk till ett annat eller ha samma delar av kod o flera olika språk. Det underlättar enormt att ha ett och samma bibliotek.

Exakt. Jag sitter i samma sits. Visst ska man bara anvanda Linux sa skulle jag rekommendera Python. PHP fungerar, men tycker personligen spraket ar hamskt. C# ar ett underbart sprak och helt klart vart att lara sig.

Jag har dock gatt over till Python nu och kor tva serverar. En som hanterar sjalva grunden for min hemsida, authentication etc. Sedan har jag en IIS server som hostar min C# kod med MVC4 WebApi (eftersom att MVC4 inte fungerar pa MONO an). Fungerar riktigt bra och ger mig det basta fran tva vardar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tror det blir Asp. Men jag kommer antagligen senare även lära mig PHP.

Permalänk
Medlem

Efter lite snabb efterforskning så har jag fått en uppfattning om att ASP är samma språk som C#, har jag fatta rätt?

Permalänk
Avstängd

ASP är inget språk. Det är ett ramverk för webutveckling. Du kan välj vilket MSIL språk du vill i ASP

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För ASP.NET så rekommenderas verkligen MS sida med samma adress (asp.net). Klicka på get started och sen är det bara att köra. Massor av tutorials och alla program finns att ta ner och det står noggrant beskrivet hur man gör i tutorialsen. Hade jag varit dig hade jag börjat med Web Pages och programmet Web Matrix, inte MVC eller Web Forms då de är mer avancerade. Väldigt mycket av Web Pages är dock applicerbart eller helt samma i MVC/Web Forms. Sen när du blir mer säker kan du försöka dig på mer avancerade grejer och gå över till exempelvis Visual Studio. Denna tutorial är väldigt bra, om än ganska grundläggande.