Raida medans man går på universitetet?

Permalänk

Raida medans man går på universitetet?

Hejsan,

Har snart gått klart mitt första år på min 5 års utbildning och jag brukade raida ganska mycket medans jag gick på gymnasiet och var inget problem då. Jag är extremt sugen på att börja raida på en seriös nivå igen 3 dagar i veckan (ons,tors,sön) men jag är orolig att det kommer påverka mina studier. Jag vill försöka få det att fungera genom att vara mer tidsflexibel men jag har alltid haft svårt med prioritering.

Det jag undrar helt enkelt är om ni tycker att det borde vara lugnt (under förutsättning att jag hanterar min tid som jag ska!), eller om jag borde avstå raidandet. Några tips, någon annan som suttit i samma sits på universitetet som jag? 3 dagar känns ganska lite jämfört med 4-5 dagar som jag gjorde förut.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Progression raiding är hur dumt som hellst att kombinera med studier.
Har du disciplin och förstående guildies som kan acceptera och respektera dina raiddagar/timmar så visst.
Men då du säger att du har svårt för prioriteringar så är raidande ett bra sätt att sabba studierna.
Inte så kul att tvingas plugga ett år extra p.g.a lek

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Progression raiding är hur dumt som hellst att kombinera med studier.
Har du disciplin och förstående guildies som kan acceptera och respektera dina raiddagar/timmar så visst.
Men då du säger att du har svårt för prioriteringar så är raidande ett bra sätt att sabba studierna.
Inte så kul att tvingas plugga ett år extra p.g.a lek

håller med dig! Får väl spendera tiden på nationerna istället då haha :P. Kanske bäst att lägga spelet på hyllan då jag inte tycker WoW är särskilt kul utanför raids.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

håller med dig! Får väl spendera tiden på nationerna istället då haha :P. Kanske bäst att lägga spelet på hyllan då jag inte tycker WoW är särskilt kul utanför raids.

gör så! Själv så när jag går på högskolan kommer jag nog fortsätta mitt casual spelande

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur studier och så ser ut (hur mycket och när du behöver lägga tid), men jag ser det inte som ett större problem än något annat intresse. Känns ju inte orimligt att man ska ha en 4-5h tid över 3 dagar i veckan parallellt med studier.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det bör funka om du värdesätter spelandet. Personligen så insåg jag att vara social IRL var roligare än INGAME. Fester och events hela tiden när man är på Universitet. Mycket nytt folk. Men för att besvara din fråga, självklart går det.

Gick Maskinteknik och raidade i WoW 4dagar i veckan 6h+, samt farmade 1-2h före för consumables/etc. De andra 3 dagarna var det STENHÅRT plugg dock. Och ja, som sagt så sket det sig efter första läsperioden när jag hade fastnat i nya sociala kretsar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skulle nog säga att det bör funka om du värdesätter spelandet. Personligen så insåg jag att vara social IRL var roligare än INGAME. Fester och events hela tiden när man är på Universitet. Mycket nytt folk. Men för att besvara din fråga, självklart går det.

Gick Maskinteknik och raidade i WoW 4dagar i veckan 6h+, samt farmade 1-2h före för consumables/etc. De andra 3 dagarna var det STENHÅRT plugg dock. Och ja, som sagt så sket det sig efter första läsperioden när jag hade fastnat i nya sociala kretsar.

Precis, stämmer väl, man måste ju välja och prioritera. Att hinna med både WoW + diverse annat & skola, då börjar man hamna i en jobbig zon såvida man inte har väldigt lätt för sig i skolan.

Fördelen nuförtiden är att känslan jag får (raidar inte aktivt längre) är dock att farm av consumables och liknande tar upp i princip 0 tid? Sure lite dailies om man nu vill åt rep-rewards för points, men raidar man 3 dar i veckan bör man ju få nog med gear via drops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis, stämmer väl, man måste ju välja och prioritera. Att hinna med både WoW + diverse annat & skola, då börjar man hamna i en jobbig zon såvida man inte har väldigt lätt för sig i skolan.

Fördelen nuförtiden är att känslan jag får (raidar inte aktivt längre) är dock att farm av consumables och liknande tar upp i princip 0 tid? Sure lite dailies om man nu vill åt rep-rewards för points, men raidar man 3 dar i veckan bör man ju få nog med gear via drops?

Tror du sa en viktig sak där. Handlar mycket om hur mycket tid som TS behöver lägga på studierna för att inte betygen skall påverkas. Vissa är helt enkelt snabbare än andra. Nu vet jag inte hur det är på andra utbildningar dock andra året på ingenjörprogram anses ofta vara det svåraste då de ofta har de tyngre matte/fysik etc kurserna (Ja, jag tittar på dig Krets!)

Kan ju ärlig säga att jag inte spelat WoW på 'hög nivå' spå länge så stämmer säkert det du säger angående consumables.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Rädade i EQ2 5x4h/v under mina första två år och det utan några större besvär. Generellt skulle jag inte rekommendera det, men som sagt ... det kommer i slutänden an på ens prioriteringar, utbildningen i fråga och hur lätt man har det för sig med studierna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Raida kan du göra resten av ditt liv, studera är lite "just nu". Du kanske tar lån också och tar du då ett år till för att klara av det sista som du missade pga raidandet så blir det mycket pengar till spillo också.
Sen om du tycker om att vara social och festa så kommer det ta en del tid också.
Jag spelade WoW när jag pluggade och kan inte rekommendera det.

Permalänk

Följer nog era råd och avstår WoW. Får bli BF3 fokus istället som man kan spela lite när man vill. Tack för inläggen

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag raidade själv under mitt andra år på Universitetet och sänkte mina betyg med ett par snäpp (från 4-5 till 3).
Känns nu efteråt som det var rätt dumt gjort, även om man inte hardcore-raidar så tar det fokus ändå. Var "smart" nog att lägga ner till mitt tredje år och då gick genast studierna bättre igen.

Permalänk
Medlem

man kan ju köra LFR om man vill raida altenativt kan man köra med guildet i nån altrun tex på lördagen då man e lite ledig

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lira ett casual game som man kan spela i "små" sessioner. Inte uppbokad och går minus i dkp eller vad man kör med nu om man inte dyker upp.

Plugga ska bestå av plugga, plugga, plugga och festa imo. Sen kan man bakis lira någon lite då och då. Typ diablo eller fps lir.

Lycka till med studierna..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Hejsan,

Har snart gått klart mitt första år på min 5 års utbildning och jag brukade raida ganska mycket medans jag gick på gymnasiet och var inget problem då. Jag är extremt sugen på att börja raida på en seriös nivå igen 3 dagar i veckan (ons,tors,sön) men jag är orolig att det kommer påverka mina studier. Jag vill försöka få det att fungera genom att vara mer tidsflexibel men jag har alltid haft svårt med prioritering.

Det jag undrar helt enkelt är om ni tycker att det borde vara lugnt (under förutsättning att jag hanterar min tid som jag ska!), eller om jag borde avstå raidandet. Några tips, någon annan som suttit i samma sits på universitetet som jag? 3 dagar känns ganska lite jämfört med 4-5 dagar som jag gjorde förut.

Har också haft lite svårt med prioriteringar och att raida hardcore (dock inte i WoW men i andra MMORPGs) förstörde mina studier totalt. Rekommenderar verkligen INTE att kombinera raidande och plugg då suget lätt kan bli högt och man gärna lägger till en extra dag och sen två... i veckan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

Följer nog era råd och avstår WoW. Får bli BF3 fokus istället som man kan spela lite när man vill. Tack för inläggen

Kan bara hålla med alla andra, om du pluggar en krävande utbildning (ja, majoriteten av utbildningarna är faktiskt så lätta att raidande inte ska vara ett problem, kan man gå ut 3-4 dagar i veckan och klara dom så kan man raida!) så kommer raidandet bli ett problem och du kommer få antingen lidande attendance = kick beroende på hur seriöst guild eller sämre resultat.

Själv la jag ner wow när jag började plugga civilingenjör, dels för att nollningen tog all tid i 5 veckor men även för att det inte gick att hålla både attendance och plugg uppe sen efter nollningen var slut. Dock var jag i ett EU top30 guild då i sunwell som raidade 4 dagar i veckan med 90-95% attendace krav men ändå, så håll dig undan om du pluggar nått seriöst framförallt som du säger att du har svårt med prioriteringarna i bland

Permalänk
Medlem

Jag spelade Everquest hårt de första två åren, vilket resulterade i två snyftarbrev till CSN för att få vidare studiemedel - märk väl att detta inte går att göra längre.

Men det är i vilket fall inget jag kan rekommendera. Läser du någon fikautbildning går det säkert bra, men inte F - särskilt om man som jag bara är normalbegåvad. Dessutom kan det väl vara kul att göra något annat? Studietiden är helt unik, du har sedan ett helt arbetsliv på dig att raida.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Försök hitta något spel som inte är lite planerat och krävande. WoW är ett spel som är väldigt att kombinera med saker som är viktigare än det.

BF3 som du nämnde är ett väldigt bra spel, som inte kräver så mycket tid.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Jag höll i ett arbete vid sidan om att jag hardcore-raidade från vanilla till och med wotlk. Så det är klart att det går, men du kommer att bli tvungen att försaka din sömn.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur mycket tid du lägger på dina studier. Har du de timmarna över om kvällarna och inte behöver plugga hemma, så kan du väl göra vad du vill på din fritid. Personligen har jag aldrig spelat WoW, men pluggat 3 år nu (Civilingenjör) och jag pluggar aldrig nånting hemma och knappt utanför schemalagd tid över huvudtaget, men alla har ju inte det så. Om du misstänker att det kommer påverka din skolgång ska du antagligen skippa det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Inaktiv

Jag både jobbar och gör annat samtidigt som jag studerar, inga konstigheter. Har även lite tid över för datande, fritidsprojekt och spela datorspel.

Men då lägger jag kanske mellan 10 - 35 timmar i veckan på studier, beroende på vad som händer.

Permalänk
Medlem

Beror alldeles på utbildning och ens egen disciplin. Jag har "lätt" för mig och skulle ha kunnat raida om det inte vore för att jag har ett par barn också.

Samtidigt vet jag att det skulle gå ut över studierna på nåt sätt eftersom jag har riktigt dålig disciplin, skulle säkert fastna i att farma för PVP gear.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Klart det går, att "bara" raida 3 daga i veckan. Det är som allt annat här i livet en prioriteringsfråga.

Jag kan bara tala för mig själv men jag hade mycket mer fritid när jag pluggade till Civilare än jag har nu när jag jobbar 40+ h i veckan. Och jag hade inga problem att kombinera raidande ~5 dagar i veckan med arbete, vist man har inte mycket till annan fritid men vill man så går det. Nu hade jag det ganska lätt för studierna men jag vet ingen som faktiskt pluggade sina 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan som inte klarade sina studier, de som hade problem hade för "roligt" och pluggade för lite.

Sen får man väll fundera om man tycker det är värt att sitta och spela ett dator spel i stället för att umgås med studiekamrater och delta i olika aktiviteter.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Grejen med Universitetet är att det under vissa veckor är helt omöjligt att lägga ner 15 h i veckan medans det under andra veckor går att lägga ner 40 h på annat. Allt beror på vilka kurser man läser och hur lång tid det är kvar till tentamen. Jag hade läsperioder då jag inte la ner mer tid på skolan än det var föreläsningar bara för att kurserna var "mjuka", dv.s. allt står i klartext i en bok och det handlar mer om sunt förnuft. Andra kurser fick jag sitta på kvällarna med för att det var projektarbeten, laborationer, övningar o.d. som skulle in.

Det känns därför ganska svårt att säga att man alltid har tid till t.ex. raidande 5 h, 3 dagar i veckan, 52 veckor om året.

Edit: Kan även tillägga att jag, runt 2001, tog ett års studielån samtidigt som jag satt och lirade CS, tränade och festade. Bästa lånet jag någonsin kommer att ha tagit! Men det var under gamla CSN-reglerna och då hade dom ingen koll och inga återbetalningskrav om man inte tog tillräckligt med poäng. Tog fram tills 2006 innan jag började studera seriöst igen efter att ha jobbat i 4 år. Idag skulle jag inte rekommendera någon att fastna i datorspel under studierna då CSN är riktigt djävla hårda, på både gott och ont, men mest gott skulle jag faktiskt vilja säga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770