Permalänk
Medlem

Jaaaaa! Äntligen klar med den övergripande designen till hela bygget som matchar med mina ursprungliga tankar, var genomförbar och som till sist även ser grymt bra ut i mina egna ögon! Hoppas bara att allt går vägen med skärning också=)

Design baserad på voronoi-diagram, loggan kommer kanske i ett senare skede få bakgrundsbelysning och det runda hålet är för on/off-knappen.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sen kommer vi ju till biten med hårddiskar, jag vill att det ska se så snyggt ut som möjligt och att allt ska ta så liten plats som möjligt men samtidigt vill jag ha mycket lagringsutrymme. Idag kör jag med 2st 3,5" mekaniska diskar samt en 2,5"SSD. Något jag börjat fundera på är om jag ska skrota den ena mekaniska disken och istället köpa en ny större så att jag bara har en enda makanisk disk plus SSDn. Nackdelen är ju att allt går förlorat om den krashar och fördel att det tar mindre plats i lådan.

En annan tanke jag har är att köpa ett gäng 2,5" mekaniska diskar och en snygg kabinett till dom i stil med denna:

Då skulle jag kunna ha 4st diskar som tar upp samma volym som mina nuvarande 3,5" diskar. Nackdelen är ju helt klart att de små mekaniska diskarna har mindre lagringskapacitet och kostar många gånger mer per Gb men på den positiva sidan skulle jag få in många diskar på ett stilrent sätt i datorn.

Ljudnivån är ju också en aspekt, här tänker jag att ju färre diskar desto lägre ljud och då är ju en enda stor mekanisk disk att föredra.

Vad säger ni andra? Har ni föresten sett några snygga lösningar på att montera diskar på ett vibrationsdämpande sätt?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart de säljer vit akrylplast 4-5mm tjock runt köping/västerås?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Nån som vet vart de säljer vit akrylplast 4-5mm tjock runt köping/västerås?

köp genomskinlig o måla vitt på insidan instället! snyggare vit finnish då tycker iaf jag

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Har själv inte handlat här men vet att dem har!
http://www.plexiglasshopen.se/fargade-plattor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gs242:

Har själv inte handlat här men vet att dem har!
http://www.plexiglasshopen.se/fargade-plattor

Citat:

PLEXIGLAS-SHOPEN säljer och levererar endast till registrerade företag.

Tror det kan bli svårt. Letar själv efter 6mm plexi.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tror det kan bli svårt. Letar själv efter 6mm plexi.

Här går det att beställa otroligt mycket olika former av akrylplast som privatperson. http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/index.htm

Sen har jag även pratat med plastmästarn här i göteborg med. De kanske ni kan köpa ifrån o be dem posta om ni inte har möjlighet att besöka dem här

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

På plexiglas-shop.com fanns det ju jättemycket att välja på! Dock känns det som priset blir lite väl i överkant då jag bara behöver en bit på 310x245 som sedan ändå måste lämnas för vatten/laserskärning. Just nu lutar det åt att ta den billiga vägen och använda de 4mm skivor jag har från biltema och lägga dom i två lager för att nå upp till 6mm. Då skulle jag dessutom kunna få en fin kant som agerar försänkning för frontfläktens galler så att den sitter fint på plats i position i alla led.

Jag håller just nu på med diskussioner med min laserskärare och det ser ut att gå vägen! Isåfall har jag snart 10 fräsha skurna bitar för front och radiatorfäste och fläktgaller och ATXkabel täckbrickor.

Det som saknas i DIY väg sen är enbart mobo-tray plåt och ett lager plexi för fronten men som tur är så har jag redan ritat upp dessa och har enbart en granskning och ev korrigeringar kvar att göra.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har provat använt detta för lite olika grejer. Har funkat bra.
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag har provat använt detta för lite olika grejer. Har funkat bra.
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Så gött! Precis dom jag har liggandes hemma, både 2mm och 4mm=). Funkar dom bra att borra och såga i?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av euf0ria:

Så gött! Precis dom jag har liggandes hemma, både 2mm och 4mm=). Funkar dom bra att borra och såga i?

Ja vad jag provat hitills har de gått bra, har gjort några hårddiskhållare till ett av mina nuvarande byggen och de har funkat bra. Men som med all annan plexi/akryl osv så får man ta de lugnt när man borrar. Inte trycka på nå mycket. Sen när man sågar så kör jag med sticksåg och metallsågblad, låg hastighet på sågen så går de fint.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Även jag har använt biltemas 2mm till WOPR bygget, man får vara lite försiktig med slö såg bara då den spricker väldigt lätt
Nice price för en lagom bit plast!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Även jag har använt biltemas 2mm till WOPR bygget, man får vara lite försiktig med slö såg bara då den spricker väldigt lätt
Nice price för en lagom bit plast!

Vart använde du 2mm plexit? Om det är som sidopanelsruta, hur upplevs den? Sladdrig eller helt ok?
Jag kan tänka mig att den blir ganska fast och lagom styv när man har klistrat fast den runt alla kanter i sidoplåten men som plexibiten är i sig själv från början så känns den ju lite svajjig=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om denna övergripande designen då?

Avdelaren/mobotrayen i mitten kommer vara i 6-8mm tjock alulminium och jag ska polera upp den så mycket jag kan för att få en speglande yta är tanken.

Nu sitter jag och väntar på att få hämta mina plåtar men det blir först V16. Tills dess ska jag rycka i en annan kontakt och fixa den tjocka avdelaren och lite plexiskärning, måla vidare på fläktar och radiator och fundera på hur sjutton jag ska lösa fläktkontroll biten med så små prylar som möjligt. Jag har idag en 5.25" fläktkontroller med rattar liggandes men vet inte vart jag är sugen på att installera den då den tar sån plats. Roligare skulle vara att ha nått mindre med touchskärm, då skulle jag nsätan kunna överväga att montera den i sidopanelsfönstret.

Måste även förbi bauhaus nån dag och handla en hög med skruv från diverse standarder och längder. OCH, sist men inte minst vänta förjäves på att GTA V ska släppas för PC vilket jag hoppas innerligt att det gör överhuvudtaget.

Men först, PÅSK! Sen tillbaka till hobbysarna

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Vad säger ni om denna övergripande designen då?

https://dl.dropbox.com/u/39367418/Dator%20Bitfenix%20Prodigy%...

Avdelaren/mobotrayen i mitten kommer vara i 6-8mm tjock alulminium och jag ska polera upp den så mycket jag kan för att få en speglande yta är tanken.

Men först, PÅSK! Sen tillbaka till hobbysarna

Ser riktigt läckert ut! Men ska du ha fläktarna synligt på toppen sådär?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Japp dom kommer vara synliga på toppen, handtagen ska dit också så de blir inte ensamma på toppen. Möjligen bygger jag senare någon ram för dom men inte nu i detta skedet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Vart använde du 2mm plexit? Om det är som sidopanelsruta, hur upplevs den? Sladdrig eller helt ok?
Jag kan tänka mig att den blir ganska fast och lagom styv när man har klistrat fast den runt alla kanter i sidoplåten men som plexibiten är i sig själv från början så känns den ju lite svajjig=)

Har använt det till golv, väggar, tak. Plexit är tokstabilt väl limmat i en konstruktion
Jag slipar ner ytan för lackering av vanlig färg, så jag kör det inte för att få transparens utan styv plast.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ah, då förstår jag, vad använder du för lim för att sammanfoga plexit?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nu har även radiatorn fått lite färg på sig. Här på bilden är än så länge bara 2 tunna lager lagda. Den får vila tills imorrn och sen ska den slipas lite och sen målas några lager igen innan jag är nöjd.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Målandet fortsätter och det börjar kännas som det finns roligare saker att syssla med, hahaha!

Hur som helst börjar det ta sig med både radiatorn och 150mm fläktarna men jag anser att det är minst en session kvar innan dom är färdiga.

Lite bilder från dagen:

Radiatorn under målning.

Vi får se om den blir såhär blank när den är färdig. Det spelar faktiskt ingen roll om finishen skulle visa sig bli matt för då skulle den smälta bra samman med chassits lack.

Fläktram på tork. Dom börjar bli riktigt snygga nu och det känns bra att slippa den beigea (bääscha) färgen.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nästa sak att fixa på lista: CPUblocket som jag envist kommer att återanvända tills vidare, dels för att det är grymt bra, det är helt och fräsht och går färgmässigt ihop med pumpen och reservoiren. Visst skulle jag gärna måla det vitt men jag vågar mig inte på att måla på acetalplast då den är ganska tät och fet och förmodligen inte så villig att låta färg fastna på den. MEN, det störsa problemet med denna gamla historia är att den är gjord för socket 775 och passar inte till socket 1155/1156.

Något måste ju ändras så att konsumenter blir tvungna att köpa nytt, eller hur? Jag skulle grovs säga att det skiljer 1mm på diagonalen på dessa hålbilder där 1155/1156 är den större av dom.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Du kan få min org kylare till 1155 om du vill? dock finns den i sthlm..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Här har vi D-Tek Fuzion V2 blocket som ska användas.

Det enda glägget som samlats under ca 2-3år, imponerande lite!

Efter lite kärlek är det fullt användbart igen.

Sen över till problemet då, fästramen som är gjord för socket 775.

Här ser man ganska bra att det inte kommer gå med de medföljande skruvarna. Den backplate ni ser i bild har jag föresten fixat i efterhand. Den har rätt hålbild och små upphöningar runt skruvhålen vilket gör att den inte kommer ligga emot några komponenter på baksidan av moderkortet, SWEET!

Fixarfrasse fixar fram forntida fästelement. Eller, den som spar han har! Gamla skruvar till pro mount plattan för detta block får agera modell och visar att smalare skruv funkar kanon! Detta ska vi nog kunna göra en prototyp av.

Löst!=)

Jag ska fixa snyggare skruv till detta och siktar på att det ska gå med MC6S M3x30 eller möjligen M3x35. Kunde inte ha löst sig smidigare!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Du kan få min org kylare till 1155 om du vill? dock finns den i sthlm..

Sorry Tomm1E för det vilseledande inlägget, det blocket som ska användas visas först i inlägget efter ditt. Tack ändå!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Illa, tidigare idag var jag och letade skruv enligt min lista och åkte till ställlet som har störst utbud i lösvikt. Totalt ser min lista ut såhär:

fästmateriel som behövs, allt i rostfritt eller Blankförzinkat:
-Fläktgaller ovan radiator: M4x30 med cylindrisk eller hex skalle + brickor. 8st
-Radiator infästning: M3x8 försänkt 8st
-Radiatorgaller: M3x8 cylindrisk eller hex skalle + brickor. 8st
-Front: M4x16 4st brickor 8st och mutter 8st (om låga muttrar så kör på 12mm skruv. 8muttrar extra som distanser.
-CPU M3x30, eller M3x35, eller M3x40 med cylindrisk skalle + 8st brickor som ser lagom ut.

Jag hittade ingen av dessa!!! Stort suck och två steg tillbaka. Vad gör jag nu? Eftersom det är så få i antal av varje jag behöver så är det inte på tal om att köpa en hel ask av varje även om jag skulle hitta det. Alla tips är välkomna på hur jag löser detta problem!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ser riktigt najs ut!

Testat Sivert skruv? http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Tror fan dem har alla sorters skruvar i alla olika former.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Tack Tandborste!=)

Jag ska kolla in sifvert på momangen.

Ps. Jag har en bild på mina nyskurna plåtar i datorn men då den inte är tagen med min kamera så kommer jag inte dela med mig av den utan vänta tills jag får dom i hand och kan fota själv. Da da dah daaa daaaaaaaaaa *cliffhanger*

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sifvert har det jag behöver men problemet kvarstår: Jag är inte villig att köpa 200st av varje sort då dom kommer i kartong. Det skulle bli lite väl dyrt.

Jag ska ge gamla Ebay en chans att rädda dagen vid senare tillfälle;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Länge sedan man såg ett D-Tek Fuzion block, Core 2 Duo tiden? Hur presterar den?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64