Disk syns i Bios men ej i Windows, snälla hjäpl jag blir galen....

Permalänk

Disk syns i Bios men ej i Windows, snälla hjäpl jag blir galen....

Hej
Jag har bytt moderkort minnen grafikkort och propp på min sons dator.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-B75M-D3H och disken är en ocz vertex plus 120

Som topic säger disken syns i bios med när jag ska installera OS så syns ingen disk "no drives found"

Jag har senaste biops i moderkortet och senaste firmweare på disken satan sitter i port 0

Har provat både Vistaskiva och Win7 (fungerade på förra datorn)

det jag kommit fram till är att det måste vara någon inställning i bios eller är jag ute och cyklar?

Har googlar och provat rätt mycket nu...

finns det någon som kan hjälpa?

Tackar på förhand

Permalänk

Ahci inställt i BIOS? Testat byta sataport? Hittar du disken inte alls i diskhanteraren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

AHci japp

provat flera portar...

Kan ej installera OS (i början av installationsprosessen kan man välja vilken disks som OSet ska installeras på, det är där jag får felmedelandet "no drives found" mao. kommer ej längre...

Permalänk

Kan du ansluta den till en annan dator och formatera den där? Eller blir den inte hittad i någon annan dator heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sauna:

AHci japp

provat flera portar...

Kan ej installera OS (i början av installationsprosessen kan man välja vilken disks som OSet ska installeras på, det är där jag får felmedelandet "no drives found" mao. kommer ej längre...

Tror den syftar på drivrutiner och inte hårddiskar när den säger "no drives (drivers) found". Du försöker möjligen inte att installera OS:et genom en USB-sticka i en USB3.0 kontakt? Prova att byt USB-port till en 2.0 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sauna:

Jag har senaste biops i moderkortet och senaste firmweare på disken satan sitter i port 0

Tja

Jag hade nästan samma problem, och på OCZ hemsida, det finns ett litet program som återställer disken till
fabriks inställningar, den återställer etter och nollor, testa med den då fungera. Sen kan man köra en ny frimweare på hårddisken.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min vertex 4 detta var ett tag sedan så minns inte helt. men gå in på disk hantering och markera disken som aktiv detta görs dock i windows. sedan så borde det fungera att installera windows på disken.

Permalänk

En vän köpte en SSD och hade precis samma problem som du beskriver. Han hittade disken i systemverktygen(ibland) men ingen annanstans.
Jag lånade då hans hårddisk och formatterade den i NTFS manuellt genom kommandotolken.

Här är de steg och kommandon du kan använda för att göra detta. (OBS! Kräver befintligt OS!)
1. Koppla disken rätt (SATA2-diskar till likvärdig SATA2-port, ström etc etc)
2. Starta datorn och öppna kommandotolken med rättigheter för administratörer (I kör, skriv "cmd" och sedan ctrl+shift+enter) och skriv därefter följande kommandon i kommandotolken.
3. DISKPART (Öppnar diskpart)
4. LIST DISK (Visar befintliga hårddiskar och flyttbara lagringsmedia som 0, 1, 2, 3 osv. Hitta disken.)
5. SELECT DISK X (Väljer disk X.)
6. CLEAN (Raderar innehållet på disken.)
7. CREATE PARTITION PRIMARY (Skapar primär partition.)
8. SELECT PARTITION 1 (Väljer primär partiition.)
9. ACTIVE (Force:ar disken till en giltig OS-disk, om jag minns rätt)
10. FORMAT FS=NTFS (Formaterar vald partition i NTFS. Detta tar lång tid. Gör kaffe.)
11. ASSIGN (Ger disken ett namn, t.ex. "D")
12. EXIT
13. Starta om datorn och pröva nu på nytt att installera OS:et.

Permalänk

Jag har satt in disken i en annan dator och formaterat om den.

disken fungerar utmärk i den andra datorn...

men jag kan inte instalera os i den nya, där man väljer hårddisk som os ska vara dyker den inte upp

Permalänk
Medlem

Sätt disken på en annan SATA-port! Disken sitter antagligen på en port från 3:e part som kräver drivrutiner av nått slag. Byt till annan port (kontroller). Vanligtvis har de en annan färg på portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Sätt disken på en annan SATA-port! Disken sitter antagligen på en port från 3:e part som kräver drivrutiner av nått slag. Byt till annan port (kontroller). Vanligtvis har de en annan färg på portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat både dom vita och blå...

Permalänk

Jag tog en hdd från enn annan dator och provade på denna och vips! visst hittade datorn disken i instalationsprogramet.

Men tyvärr så ska ssd sitta i den har datorn.

Mao i denna datorn så en vanlig hdd fungerar men inte denna ssd..

ssdn fungerar i annan dator men inte i denna.

Pratar ssd och hdd "olika språk" vad kan skilja i inställningar...

mycket tacksam för all hjälp hittils, fortsätt gärna, det måste ju gå att lösa.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag hade samma problem vid installation av Win7, tror jag fick det att funka med bara en minnessticka isatt. Kan vara värt att testa.

Permalänk

har provat både win7 och vista

Permalänk
Snusfri

Är det en Windows 7 eller Windows 7 SP1?
Testat att uppgradera BIOS till senaste om moderkortet inte har det redan?
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4150#dl

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Provade Win7 utan sp1, Vista och Win8 alla möjliga inställingar i Bios, nytt bios och firmweare....
Blev förbannad och köpte en ny disk, en vanlig mekanisk, allt gick klockrent. hmmm....