Permalänk
Medlem

HTPC i ek?

Tja, har lite funderingar kring att bygga mig en HTPC i ek. Har delar nu till en komplett dator förutom disk om de funkar d.v.s. och den ska stå på TV-bänken som är av ek.

Jag har sökt efter ett snyggt HTPC-chassi som är svart och tar en kylare på 125mm men inte hittat något för vettigt pris.

Då undrar jag om jag kan sätta distanserna direkt på träet? Om inte så får det bli en fullösning där jag sätter ek-skivor på plåtarna och har moderkortet på moderkortsplåten.

Vad kan det finnas för risker? Kan det bli vajsing med jordning? Bygga en dator och koppla en cirkulationspump kan jag men det där med ellära och jord och vad som skadar komponenter är lite mer avancerat har jag fått för mig.

Tack på förhand!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Du kan sätta distanserna direkt i trä, dock är det ju enklare att använda en moderkortsplåt.

Permalänk
Medlem

Här kan du få lite inspiration och tips från mitt fösta träbygge! Går fortfarande fint trots gamla komponenter
http://www.sweclockers.com/galleri/10327-projekt-tv-bank-med-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Som Zubbe säger, det enklaste är att fästa en moderkortsplåt i trät att skruva i, kommer ju inte synas bakom kortet sen heller. Det löser dessutom ditt problem med jordningen. Lian Li har lösa plåtar man kan köpa, har hört att de är av god kvalitet.

http://www.inet.se/produkt/6904111/lian-li-moderkortsplat-med...

http://www.inet.se/produkt/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tack för tips, riktigt smart skrivbord.

Har inte riktigt bestämt mig ännu vilken lösning det blir.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tack för tips, riktigt smart skrivbord.

Har inte riktigt bestämt mig ännu vilken lösning det blir.

det är faktiskt inte ett skrivbord även om det ser ut så. Det är en Tv-bänk som är 40 hög, 40 djup och 140 bred... men skulle mycket väl kunna varit ett skrivbort om det varit större

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

det är faktiskt inte ett skrivbord även om det ser ut så. Det är en Tv-bänk som är 40 hög, 40 djup och 140 bred... men skulle mycket väl kunna varit ett skrivbort om det varit större

Jamen vafan ja det är det ju... Förlåt.

Nog för att den är tuff så är den lite för stor däremot är jag lite inne på att kanske bygga direkt i trä och fräsa fläktgaller i eken.

Vi får se, ska börja nästa vecka, hoppas kunna börja skissa denna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Problem 2: Startknappen.. Funkar denna tro?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

tvekar på det. det står att den ha till-från på ena och från-till på andra, du måste ha en som bara ger "till" när du trycker. Led kan du ju dock ha för när datorn går igång så vill man ju att det ska lysa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Rent tekniskt så ska man ha datorn i en faraday cage men inte ens chassien som går att köpa är helt omslutna i metal alltid.
Fläktgaller i ek fungerar men problemet är att få gallret tillräckligt smalt. Är det på baksidan så behöver du ju inte ens ett galler om du inte har djur och ungar.
Knappen borde fungera utmärkt, du startar/stoppar med en kortslutning men du har ju inte den hela tiden. Då får du trycka 2 ggr för att stänga av eller starta.
gs242 tänkte nog inte på det

Sätta distanser i trä fungerar. Svåra är att få dem att sitta kvar. Alt så borra bara hål och skruva fast distanser i moderkortet innan du lägger det på plats. Inte ens PL600 får dem att sitta kvar om man skrivar för hårt
Jordning sker genom nätagget, inte genom chassiet. Distanshålen har ingen kontakt med något (med än plasten i kretskortet då såklart) då det hade kunnat resultera i ett strömförande chassie.

Har du plats så bygg för en kylare som är 155mm hög då de största är det.

Du kan titta på Quizz_kids byggen:
http://www.sweclockers.com/profil/quizz_kid/galleri

Permalänk
Medlem

ta en spik och markera distanshålen och sen slå dit ett hål och sen skruva dit distanserna, de finns bara för att jorda moderkortet ifall det blir en kortslutningen. Jordningen kan du göra genom att ta en sladd och koppla ihop distanserna och sen drar du den kabeln till nätagget, det e allt