Extremt tyst nättag - passivt eller Semi-Passivt?

Permalänk

Extremt tyst nättag - passivt eller Semi-Passivt?

Hej!

Är fanatisk på att få min dator så tyst så möjligt, nu har turen kommit till att byta ut nättaget. Har för närvarande Corsair TX 650W/80+ som egentligen är ganska tyst men har ett svagt tickande ljud som jag har börjat irritera mig på.

Funderar därför på ett passivt eller semi-passivt agg, helst upp mot 750W då jag kanske kör med GTX 670 SLI i framtiden. Är medveten om att de flesta passiva agg enbart sträcker sig upp till 500W så ett semi passivt agg på 750W är ett alternativ (typ att fläcken bara sätter igång när agget drar mer än 300-400W - annars är den avstängd).

Någon som har erfarenheter av likande lösningar eller tips o förslag?

Tacksam för all svar!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Hej, skulle rekomendera corsair ax serien antingen 760w eller 860w beroende på vad du behöver för kraft tror det är passivt upp till 60% av maxbelastning som även står i recensionen från en användare.
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...
du ser ju min burk i sign, mitt nättag tror jag bara har startat fläkten när jag stresstestat gpu och cpu samtidigt, och då var jag tvungen att känna med handen bakom för at veta om det blåste så är dom lika tysta som mitt kommer du inte bli besviken.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej, skulle rekomendera corsair ax serien antingen 760w eller 860w beroende på vad du behöver för kraft tror det är passivt upp till 60% av maxbelastning som även står i recensionen från en användare.
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...
du ser ju min burk i sign, mitt nättag tror jag bara har startat fläkten när jag stresstestat gpu och cpu samtidigt, och då var jag tvungen att känna med handen bakom för at veta om det blåste så är dom lika tysta som mitt kommer du inte bli besviken.

Hmm, mycket intressant svar, har hört förut om Corsair 860w och kan säkert vara ett alternativ. Blev dock lite orolig när jag läste I-net recensionen. Han som skrev den verkar klaga på någon form utav coil-whine som även hörs när fläckten är av. är det något du kan instämma eller avfärda?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Seasonic X-serie (Corsair använder denna platform i sin AX-serie (utom "i" som är Flextronics byggt)).. Semi-passivt och långlivade tysta fläktar. Hardocp: "As such, the X-750 seems to be an ideal candidate for any quiet cooling environment."
Har inte hört någon som klagat på Seasonic coil-whine, däremot har jag hört om tickande från deras helt passiiva modeller.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Har själv ett AX860 (inte i-versionen), och just mitt exemplar har lite coilwhine i idle, inga mängder dock men det finns där. Har visserligen den i ett FD Arc chassi, som inte är direkt ljuddämpande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Betlomanus:

Hmm, mycket intressant svar, har hört förut om Corsair 860w och kan säkert vara ett alternativ. Blev dock lite orolig när jag läste I-net recensionen. Han som skrev den verkar klaga på någon form utav coil-whine som även hörs när fläkten är av. är det något du kan instämma eller avfärda?

Coilwhine är i högsta grad beroende på slumpen och inte på märke eller modell. Chansen att du får ett nätaggregat med coilwhine är mer eller mindre lika stor oavsett vilket märke eller modell du väljer. Däremot så tycker jag att högkvalitativa nätaggregat, som Corsairs AX-serie t.ex., borde ha en mindre andel av aggregat med coilwhine. Att coilwhine nämns så ofta är mest troligt på grund av att det är missnöjda kunder som hörs mest.

Jag kan för övrigt tillägga att jag har ett Corsair AX-750 som är passivt upp till 20% belastning för att därefter låta fläkten snurra på minvarv upp till 50% belastning. Jag har aldrig hört något ljud ifrån nätaggregatet överhuvudtaget för när jag kommer över 20% belastning är det alltid något annat som låter betydligt mer än fläkten i nätaggregatet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Coilwhine är i högsta grad beroende på slumpen och inte på märke eller modell. Chansen att du får ett nätaggregat med coilwhine är mer eller mindre lika stor oavsett vilket märke eller modell du väljer. Däremot så tycker jag att högkvalitativa nätaggregat, som Corsairs AX-serie t.ex., borde ha en mindre andel av aggregat med coilwhine. Att coilwhine nämns så ofta är mest troligt på grund av att det är missnöjda kunder som hörs mest.

Jag kan för övrigt tillägga att jag har ett Corsair AX-750 som är passivt upp till 20% belastning för att därefter låta fläkten snurra på minvarv upp till 50% belastning. Jag har aldrig hört något ljud ifrån nätaggregatet överhuvudtaget för när jag kommer över 20% belastning är det alltid något annat som låter betydligt mer än fläkten i nätaggregatet.

Tror att din teori om att det är de missnöjda kunder som klagar stämmer nog till 100%, blir nog ett AX-850 för min del, då jag gillar att det körs passivt upp till 30-40% och att det även bör klara GTX 670 SLI.

Tackar för alla svar och tips!!!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Be quiet är helt klart tystast, men kostar också.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Be quiet är helt klart tystast, men kostar också.

Har absolut ingen erfarenhet av dem, någon speciell modell du tänker på, finns det kanske någon som är semipassiv som hos Corsair?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Har absolut ingen erfarenhet av dem, någon speciell modell du tänker på, finns det kanske någon som är semipassiv som hos Corsair?

Vet inget om dom har nån passiv fläkt då jag bara byggt och testkört deras 650w dark power pro och den fläkten var tyst som i graven vid full load på CPU /GPU

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag Har ett AX 750W, Tror inte min fläkt har startat någon gång, och då kör jag 8350 och 7870, Rekommenderar det, Eller AX760 som nya heter så.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Har AX 860 och kan intyga att det är tyst.. ingen coilwhine heller.

Sweclockers artikel..
http://www.sweclockers.com/nyhet/16113-corsair-introducerar-a...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Vet inget om dom har nån passiv fläkt...

Lite motsägelsefullt...passiv...fläkt...
Den enda fläkt jag känner till som inte är aktiv (rör något för att skapa ett luftflöde) är en jonfläkt och de sitter knappast i en nätdel.

Förmodar att du menar en temperaturstyrd fläkt...

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Hej!

Är fanatisk på att få min dator så tyst så möjligt, nu har turen kommit till att byta ut nättaget. Har för närvarande Corsair TX 650W/80+ som egentligen är ganska tyst men har ett svagt tickande ljud som jag har börjat irritera mig på.

Funderar därför på ett passivt eller semi-passivt agg, helst upp mot 750W då jag kanske kör med GTX 670 SLI i framtiden. Är medveten om att de flesta passiva agg enbart sträcker sig upp till 500W så ett semi passivt agg på 750W är ett alternativ (typ att fläcken bara sätter igång när agget drar mer än 300-400W - annars är den avstängd).

Någon som har erfarenheter av likande lösningar eller tips o förslag?

Tacksam för all svar!

Skrivet av Betlomanus:

Hmm, mycket intressant svar, har hört förut om Corsair 860w och kan säkert vara ett alternativ. Blev dock lite orolig när jag läste I-net recensionen. Han som skrev den verkar klaga på någon form utav coil-whine som även hörs när fläckten är av. är det något du kan instämma eller avfärda?

Skrivet av Casgar:

Coilwhine är i högsta grad beroende på slumpen och inte på märke eller modell. Chansen att du får ett nätaggregat med coilwhine är mer eller mindre lika stor oavsett vilket märke eller modell du väljer. Däremot så tycker jag att högkvalitativa nätaggregat, som Corsairs AX-serie t.ex., borde ha en mindre andel av aggregat med coilwhine. Att coilwhine nämns så ofta är mest troligt på grund av att det är missnöjda kunder som hörs mest.

Skrivet av Dussan89:

Be quiet är helt klart tystast, men kostar också.

Skrivet av Betlomanus:

Har absolut ingen erfarenhet av dem, någon speciell modell du tänker på, finns det kanske någon som är semipassiv som hos Corsair?

De flesta premium-serier dvs, gold- och platinumcertifierade är semipassiva som jag förstått det av tester jag läst. Det gäller åtminstone BeQuiet, SeasonicX och Fractal Design. Det som akn variera är väl vid vilken procentuell belastning fläkten drar igång men det brukar röra sig runt 50% i de tester jag läst.

Jag körde overkill på senaste gamingriggen och tog ett 1000 watts Fractal Design Newton och jag har aldrig hört den fläkten gå igång trots att jag kör överklockat men ännu inte SLI även om jag planerat för det så småningom.

I min tysta surfburk pajade mitt gamla300W Silverstone Nightjar nyss och då köpte jag ett helpassivt 460 watts Seasonic FL460 och det är också knäpptyst förstås men lite i klenaste laget om man klockar eller kör SLI.

BeQuiet är bland de bästa, men så länge man håller sig under den effekt då fläkten går igång och man inte har otur med coilwhine så är alla semipassiva så tysta att det inte hörs så det är meningslöst att prata om något som tystare än ett annat. Det testerna riktar in sig på istället är fläktljudet vid full belastning samt spänningsrippel och tålighet vid kortvarig maxbelastning etc.

Coilwhine kan drabba alla märken och är på sätt och vis slumpmässigt ur köparsynvinkel men egentligen handlar det om resonans i hela systemet, dvs det är inte så att ett visst slumpmässigt agg från en viss tillverkare har coilwhine eller inte utan ett agg kan ha whine i en rigg med en uppsättning komponenter men vara tyst i en annan rigg med andra komponenter.Möjligen bör man alltså kolla vad folk som klagar har för rigg och läga störst vikt vid dem som har samma övriga komponenter som en själv.

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Hmm, mycket intressant svar, har hört förut om Corsair 860w och kan säkert vara ett alternativ. Blev dock lite orolig när jag läste I-net recensionen. Han som skrev den verkar klaga på någon form utav coil-whine som även hörs när fläckten är av. är det något du kan instämma eller avfärda?

Hej, har inget coil whine vad jag vet, hade ett ljud dock som jag tror var coil whine medans jag hade ett gammalt grafikkort i men det var knappt hörbart och endast vid ett speciellt wattal lustigt nog.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk

Hmm, fick höra nu att Corsair AX 860i och 760i går att styra direkt i Windows, tex att man kan sätta upp en egen fläkt kurva, kan detta stämma?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Hmm, fick höra nu att Corsair AX 860i och 760i går att styra direkt i Windows, tex att man kan sätta upp en egen fläkt kurva, kan detta stämma?

Det borde gå med mjukvaran Link.. Gör det med mitt H100i iaf.. har inte i-modellen på nätagget, så är inte säker.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag kan reglera min fläkt till nätagget med speedfan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fractal Newton R3 är riktigt tyst och trevligt
Hör det bara de få gånger fläkten varvar upp, det verkar vara lite väl aggressiv kurva på den när den väl drar igång dock, men det är inte ofta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Be quiet är helt klart tystast, men kostar också.

Namnet i sig betyder inte att dom är tystast, jag gillar Be-Quiet! själv, men som sagt vette fan om dom har några passiva modeller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

De flesta premium-serier dvs, gold- och platinumcertifierade är semipassiva som jag förstått det av tester jag läst. Det gäller åtminstone BeQuiet, SeasonicX och Fractal Design. Det som akn variera är väl vid vilken procentuell belastning fläkten drar igång men det brukar röra sig runt 50% i de tester jag läst.

Jag körde overkill på senaste gamingriggen och tog ett 1000 watts Fractal Design Newton och jag har aldrig hört den fläkten gå igång trots att jag kör överklockat men ännu inte SLI även om jag planerat för det så småningom.

I min tysta surfburk pajade mitt gamla300W Silverstone Nightjar nyss och då köpte jag ett helpassivt 460 watts Seasonic FL460 och det är också knäpptyst förstås men lite i klenaste laget om man klockar eller kör SLI.

BeQuiet är bland de bästa, men så länge man håller sig under den effekt då fläkten går igång och man inte har otur med coilwhine så är alla semipassiva så tysta att det inte hörs så det är meningslöst att prata om något som tystare än ett annat. Det testerna riktar in sig på istället är fläktljudet vid full belastning samt spänningsrippel och tålighet vid kortvarig maxbelastning etc.

Coilwhine kan drabba alla märken och är på sätt och vis slumpmässigt ur köparsynvinkel men egentligen handlar det om resonans i hela systemet, dvs det är inte så att ett visst slumpmässigt agg från en viss tillverkare har coilwhine eller inte utan ett agg kan ha whine i en rigg med en uppsättning komponenter men vara tyst i en annan rigg med andra komponenter.Möjligen bör man alltså kolla vad folk som klagar har för rigg och läga störst vikt vid dem som har samma övriga komponenter som en själv.

Tjena!
Väcker liv i en äldre tråd, pga ditt inlägg då jag är lite nyfiken på ditt agg, då FSP verkar ha lagt ner tillverkningen av sina xilenser agg:/
Detta Seasonic FL460 , kör du fortfarande det?

Har fundering att köpa det agget till min filserver, är dock lite orolig över om kraften räcker till, det borde det göra men har en Pentium G630 som förmodligen kommer bytas till en I3 med T och låg energiförbrukning, har 4gb ram plus och åtta diskar plus 4 120mm i lådan, och mus och tgb, det här torde räcka till och vara i överkant, eller hur?

Står i köptagen och tänker köra burken med passivt agg och kanske t o m stänga av fläktarna framför diskarna för att se hur temperaturerna påverkas men är mest orolig över nätagget i det läget, kommer dessutom sitta i ett FD R3 antagligen pga ljuddämpningen inte är särskilt bra i ett gammalt CM stacker 101

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tjena!
Väcker liv i en äldre tråd, pga ditt inlägg då jag är lite nyfiken på ditt agg, då FSP verkar ha lagt ner tillverkningen av sina xilenser agg:/
Detta Seasonic FL460 , kör du fortfarande det?

Har fundering att köpa det agget till min filserver, är dock lite orolig över om kraften räcker till, det borde det göra men har en Pentium G630 som förmodligen kommer bytas till en I3 med T och låg energiförbrukning, har 4gb ram plus och åtta diskar plus 4 120mm i lådan, och mus och tgb, det här torde räcka till och vara i överkant, eller hur?

Står i köptagen och tänker köra burken med passivt agg och kanske t o m stänga av fläktarna framför diskarna för att se hur temperaturerna påverkas men är mest orolig över nätagget i det läget, kommer dessutom sitta i ett FD R3 antagligen pga ljuddämpningen inte är särskilt bra i ett gammalt CM stacker 101

Du kan titta på silverpowers med om deras hel passiva finns att få tag på seasonic som tillverkar 105c japanska

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du kan titta på silverpowers med om deras hel passiva finns att få tag på seasonic som tillverkar 105c japanska

Gjorde en skriv-vurpa där, det var just det FL 460 från silverpower jag kikar på just nu, tackar:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Gjorde en skriv-vurpa där, det var just det FL 460 från silverpower jag kikar på just nu, tackar:)

Silverpowers är i botten en Seasonic med andra klisternärken. Så det är same same but different

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Tjena!
Väcker liv i en äldre tråd, pga ditt inlägg då jag är lite nyfiken på ditt agg, då FSP verkar ha lagt ner tillverkningen av sina xilenser agg:/
Detta Seasonic FL460 , kör du fortfarande det?

Har fundering att köpa det agget till min filserver, är dock lite orolig över om kraften räcker till, det borde det göra men har en Pentium G630 som förmodligen kommer bytas till en I3 med T och låg energiförbrukning, har 4gb ram plus och åtta diskar plus 4 120mm i lådan, och mus och tgb, det här torde räcka till och vara i överkant, eller hur?

Står i köptagen och tänker köra burken med passivt agg och kanske t o m stänga av fläktarna framför diskarna för att se hur temperaturerna påverkas men är mest orolig över nätagget i det läget, kommer dessutom sitta i ett FD R3 antagligen pga ljuddämpningen inte är särskilt bra i ett gammalt CM stacker 101

Hej , jag kör fortfarande med det och det är tyst och gör sitt jobb. En gång har burken fryst och startat om sen jag köpte agget och det kan ju vra vad som helst inklusive agget, men mycket mer troligt är att det är disken eller nån anna av komponenterna som är sex år gamla vid det här laget.

Jag är ingen expert på strömåtgång och dimensionering, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle räcka. Det är ju ett kvalitetsmärke så det ska ju klara att leverera bra även relativt nära maxbelastning

Permalänk
Inaktiv

Här är några nätagg som killen på Silentpcreview.com rekommenderar:

http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Permalänk
Medlem

Har ett Seasonic X-400 Fanless i min server och ett Corsair AX860 i min vanliga maskin och jag kan helt ärligt säga att inget av aggregaten låter är det som låter mest i mina maskiner. Jag har visserligen inte de mest ljuddämpade chassina, men servern har ingen chassifläkt, ett passivt grafikkort och en Noctua 120 mm som kyler processorn. En mekanisk disk är det som låter mest. Min stationära maskin har ett luftkylt GTX570, två 120 mm Enermax-fläktar på låga varv, en ek-pump och två mekaniska diskar. GPU-fläktarna är det som låter mest i den burken, men det ska få ett vattenblock det också. Så i det fallet är nätagget ohörbart trots att det skulle kunna dra igång sin fläkt. Kör det semipassivt så fläkten går inte vid normal användning av maskinen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Helt passiva agg är lite knepigare. Dom kan gå sönder lättare om dom sitter fel och är varmare så klart än agg med fläkt.

Semipassiv är lättare att handskas med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Första gången jag svarar i en tråd utan att läsa alla kommentarerna, självklart läst topic though

Men Seasonics modeller är helt klart bäst (Energmax är klart godkända också) Corsair mdfl tillverkare släpper Seasonics nätagg under sitt namn, men det gäller att få tag på ett Corsair som faktiskt är tillverkat av Seasonic to reap the benefits.

Om du är liksom jag var besatt av att få datorn tyst, alla mina burkar är ruggigt tysta, men har flyttat ut de datorer som är igång dygnet runt ut i vardagsrummet (speldatorn stängs av under natten), så bör du hänga på www.silentpcreview.com har lagt ner massor av cash på skitiga fläktar, nätagg och annat skräp innan jag hittade den hemsidan, de är de enda som är lika fanatiska som jag själv, andra sidor skriver att fläktar osv inte är hörbara- bullshit. Skriver SPCR ngt så stämmer det dock.

Goodluck!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW