Är PHP-intresserad, utbildningar? Framtid?

Permalänk
Medlem

Är PHP-intresserad, utbildningar? Framtid?

Tjena!

Jag vet att det finns många trådar liknande denna, men hittar inte riktigt det jag söker ändå.

Har nyss insett att jag är rätt taggad på att börja plugga snart, frågan är bara vad. Förutom historia, lärare, köksmästare och allt vad fan jag vart inne på att plugga är ju ett ständigt återkommande ämne IT, och då någon form av programmering.

De senaste månaderna har mitt PHP-intresse ökat enormt, och nu börjar jag komma underfund med vad jag nog vill syssla med i framtiden, alltså större webbaserade system eller något liknande (vad nu det kan vara, men något där man arbetar på ett liknande sätt).

Vad är det då man ska plugga? Jag söker information om allt från ingenjörsprogram till fristående kurser, då jag inte vet riktigt i vilken omfattning jag vill studera. Jag är ju, vad jag vet i alla fall, egentligen inte intresserad av särskilt mycket mer än själva kodningen - är KY något för mig då?

Och, det jag kanske främst undrar över, är vad är det "man blir" om man ska plugga sånt här. Alltså, jag vet ju inte riktigt vad jag ska söka efter, då jag inte vet vad yrket heter eller utbildningarna heller för den delen.

Jag hörde från en snubbe som jobbade med just det här, back-end i php, och han tyckte att jag borde kolla in .net då det var där jobben fanns, är det så illa för detta härliga PHP?

Värt att namna kan vara att jag inte har särskilt mycket mer än grundläggande högskolebehörighet då jag gick estetiska programmet i gymnasiet (inte jättevettigt, men kul:)), dock har jag Ma B+C och rätt bra betyg. Jag är inte heller särskilt främmande för ett tekniskt basår.

Det hade varit jätteskönt att få lite hjälp med.. min framtid. Tack på förhand!

//Johannes

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

PHP jobb finns det långt ifrån många av, de finns men de är väldigt svåra att hitta och inte alls många. I industrin där ute så används ASP.NET till så got som nästan allt, små projekt använder de ibland PHP, oftast wordpress eller andra cms'r.

Att kunna PHP åt andra sidan är VÄLDIGT bra och en bra bonus att jobba där ute, men avsaknad av asp.net gör att du troligtvis inte kommer hitta ett jobb.

När det gäller Utbildning, och så ser jag att du bor i Göteborg så kan jag rekommendera dig http://teknikhogskolan.se/Utbildning/Planeradestarter2012/Cer...

Du har enbart programmering här, i 2 år. Ja även webutveckling, nästan större del är web.

Så mitt tips är att lära sig PHP på fritid och satsa på ASP.NET genom någon form av skola.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

De flesta utbildningar är väl inte riktade mot något särskilt språk utan ger mer generella kunskaper. Själv gick jag en utbildning inriktad på mjukvaruutveckling och projektledning på it-universitetet i göteborg och jobbar nu med .net-utveckling medan andra från klassen jobbar med java, erlang eller php. Va gäller intag så tror jag att alla som sökt till "Software engineering & management" (som programmet hette) de senaste åren kommit in, men börjar man kolla på chalmers kan jag tänka mig att det är lite hårdare konkurrens.

Va gäller jobbläget så är det väl fortfarande så att det är lättare att få tag på folk som kan php eftersom var och varannan käft suttit hemma och fuskat med det samt att det verkar finnas sjukt mycket fler .net-jobb över lag.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

...
I industrin där ute så används ASP.NET till så got som nästan allt, små projekt använder de ibland PHP, oftast wordpress eller andra cms'r.
...

Java med tillhörande tekniker? Det är rätt stort.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Java med tillhörande tekniker? Det är rätt stort.

Jupp. Java är än så länge större vad jag vet, men C# vinner mark snabbt. Inte så konstigt egentligen..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hej Johannes!
Jag går denna utbildningen http://yhweb.se/ och den är väldigt bra tycker jag, har fått lära mig PHP, C#, .net, SQL, Flash, JavaScript, HTML/CSS, En del design och säkert mer som jag inte kommer ihåg att nämna.

Dom flesta större företagen vill ha sina sidor i .net eftersom det är en sluten källkod och därmed finns "mindre" risk för allvarliga buggar, samt att dom har någon att skylla på om detta skulle inträffa.

Dock finns det gott om jobb i PHP om man vill göra lite mindre jobb och om man letar lite, det är bara att gå en vända inne i stan och slå upp alla mindre företag man ser på nätet och kolla om dom har en dålig webbsida eller ingen alls, så är det bara att gå in och presentera sig och fråga om dom vill ha hjälp mot en penning så har man sig lite jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

PHP jobb finns det långt ifrån många av, de finns men de är väldigt svåra att hitta och inte alls många. I industrin där ute så används ASP.NET till så got som nästan allt, små projekt använder de ibland PHP, oftast wordpress eller andra cms'r.

Att kunna PHP åt andra sidan är VÄLDIGT bra och en bra bonus att jobba där ute, men avsaknad av asp.net gör att du troligtvis inte kommer hitta ett jobb.

När det gäller Utbildning, och så ser jag att du bor i Göteborg så kan jag rekommendera dig http://teknikhogskolan.se/Utbildning/Planeradestarter2012/Cer...

Du har enbart programmering här, i 2 år. Ja även webutveckling, nästan större del är web.

Så mitt tips är att lära sig PHP på fritid och satsa på ASP.NET genom någon form av skola.

Hmm, då blir det väl att sats på ASP.NET, är det stora skillnader från PHP?
Och tack för tipset, en yrkeshögskoleutbildning verkar ju vara precis det jag söker!

Skrivet av DarkBob:

De flesta utbildningar är väl inte riktade mot något särskilt språk utan ger mer generella kunskaper. Själv gick jag en utbildning inriktad på mjukvaruutveckling och projektledning på it-universitetet i göteborg och jobbar nu med .net-utveckling medan andra från klassen jobbar med java, erlang eller php. Va gäller intag så tror jag att alla som sökt till "Software engineering & management" (som programmet hette) de senaste åren kommit in, men börjar man kolla på chalmers kan jag tänka mig att det är lite hårdare konkurrens.

Va gäller jobbläget så är det väl fortfarande så att det är lättare att få tag på folk som kan php eftersom var och varannan käft suttit hemma och fuskat med det samt att det verkar finnas sjukt mycket fler .net-jobb över lag.

Den utbildningen då gått låter ju rätt intressant, hittar den dock inte på nån hemsida, eller var det på chalmers? (deras sida verkar vara nere för tillfället)

Skrivet av Thareh:

Hej Johannes!
Jag går denna utbildningen http://yhweb.se/ och den är väldigt bra tycker jag, har fått lära mig PHP, C#, .net, SQL, Flash, JavaScript, HTML/CSS, En del design och säkert mer som jag inte kommer ihåg att nämna.

Dom flesta större företagen vill ha sina sidor i .net eftersom det är en sluten källkod och därmed finns "mindre" risk för allvarliga buggar, samt att dom har någon att skylla på om detta skulle inträffa.

Dock finns det gott om jobb i PHP om man vill göra lite mindre jobb och om man letar lite, det är bara att gå en vända inne i stan och slå upp alla mindre företag man ser på nätet och kolla om dom har en dålig webbsida eller ingen alls, så är det bara att gå in och presentera sig och fråga om dom vill ha hjälp mot en penning så har man sig lite jobb.

Den utbildningen låter nog mest intressant dock! Tack så mycket för tipset Särskilt med tanke på att man kan söka nu, för start i januari, om man kan PHP och SQL. Ska se om jag klarar uppgiften man får, hade varit kul att börja nu. På deras hemsida står det att det inte är så lätt att komma in, hur var det när du sökte?
Ang. det här med att gå runt till företag som kan tänkas behöva en hemsida så tänkte jag och min polare just börja göra det

EDIT: Tack för alla svar förresten! Ni hjälper mig att hitta rätt väg för mig de kommande åren, är skönt att reda ut det nämligen

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om LBS. De har en YH (KY) utbildning med inriktning på .Net.
Du går knappt 2 år, har 4 st LIA perioder (praktik).

Ångrar inte en sekund att jag hoppade på den utbildningen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Jag har gått samma utbildning som DarkBob, det är en bra utbildning om man har högre ambitioner än att programmera livet ut. Man får lära sig mycket om allt som rör mjukvaruutveckling, inte bara programmera. Mycket av denna övriga kunskap känner jag att jag har nytta av även som programmerare.

Vad beträffar webbutveckling så kan jag säga så här:

ASP.NET är skit. Ren skit. Extremt jobbigt och energikrävande att utveckla i, man blir fan tokig när man vant sig vid bättre alternativ. Man kan bara hoppas att folk vågar ta steget fullt ut med C#.NET och MVC3 så att vi blir av med det där jävulens påfund ASP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av valldajugend:

Jag har gått samma utbildning som DarkBob, det är en bra utbildning om man har högre ambitioner än att programmera livet ut. Man får lära sig mycket om allt som rör mjukvaruutveckling, inte bara programmera. Mycket av denna övriga kunskap känner jag att jag har nytta av även som programmerare.

Vad beträffar webbutveckling så kan jag säga så här:

ASP.NET är skit. Ren skit. Extremt jobbigt och energikrävande att utveckla i, man blir fan tokig när man vant sig vid bättre alternativ. Man kan bara hoppas att folk vågar ta steget fullt ut med C#.NET och MVC3 så att vi blir av med det där jävulens påfund ASP...

MVC3 bygger på ASP.NET. Det finns inget som heter C#.NET.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av valldajugend:

Jag har gått samma utbildning som DarkBob, det är en bra utbildning om man har högre ambitioner än att programmera livet ut. Man får lära sig mycket om allt som rör mjukvaruutveckling, inte bara programmera. Mycket av denna övriga kunskap känner jag att jag har nytta av även som programmerare.

Vad beträffar webbutveckling så kan jag säga så här:

ASP.NET är skit. Ren skit. Extremt jobbigt och energikrävande att utveckla i, man blir fan tokig när man vant sig vid bättre alternativ. Man kan bara hoppas att folk vågar ta steget fullt ut med C#.NET och MVC3 så att vi blir av med det där jävulens påfund ASP...

Jo, den kanske kunde vara något. Tråkigt att ASP.NET verkar vara sån skit då, men jag ska försöka se om jag kan se något gott i det.

Nu ska jag i alla fall söka utbildningen som Thareh tipsade om, då man kunde börja i januari vilket hade varit perfekt för mig som är arbetslös och sugen på att plugga. Får se om jag kommer in bara. Nu är det nog dags att sova så att jag kan ta itu med antagningsuppgiften jag fått. Verkar inte vara alltför svår. Tror jag.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Jo, den kanske kunde vara något. Tråkigt att ASP.NET verkar vara sån skit då, men jag ska försöka se om jag kan se något gott i det.

Nu ska jag i alla fall söka utbildningen som Thareh tipsade om, då man kunde börja i januari vilket hade varit perfekt för mig som är arbetslös och sugen på att plugga. Får se om jag kommer in bara. Nu är det nog dags att sova så att jag kan ta itu med antagningsuppgiften jag fått. Verkar inte vara alltför svår. Tror jag.

Tror du hoppade över mitt inlägg? ASP.NET är inte skit; det är vad som i 99 fall av 100 används när man utvecklar webb mot .NET-plattformen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Tror du hoppade över mitt inlägg? ASP.NET är inte skit; det är vad som i 99 fall av 100 används när man utvecklar webb mot .NET-plattformen.

Oj, menade inte riktigt så. Menade mer, tråkigt att asp.net verkar vara skit enligt valldajugend hoppas att jag inte finner det så.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Oj, menade inte riktigt så. Menade mer, tråkigt att asp.net verkar vara skit enligt valldajugend hoppas att jag inte finner det så.

Han menar antagligen klassiska ASP, vilket inte är samma sak som ASP.NET. ASP.NET är "bättre" än PHP, tycker jag, men så tycker jag inte så mycket om PHP till att börja med.

(jag menade inte att flyga på dig heller, ber om ursäkt ifall jag hade lite hård ton)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Hmm, då blir det väl att sats på ASP.NET, är det stora skillnader från PHP?
Och tack för tipset, en yrkeshögskoleutbildning verkar ju vara precis det jag söker!

Den utbildningen då gått låter ju rätt intressant, hittar den dock inte på nån hemsida, eller var det på chalmers? (deras sida verkar vara nere för tillfället)

Den utbildningen låter nog mest intressant dock! Tack så mycket för tipset Särskilt med tanke på att man kan söka nu, för start i januari, om man kan PHP och SQL. Ska se om jag klarar uppgiften man får, hade varit kul att börja nu. På deras hemsida står det att det inte är så lätt att komma in, hur var det när du sökte?
Ang. det här med att gå runt till företag som kan tänkas behöva en hemsida så tänkte jag och min polare just börja göra det

EDIT: Tack för alla svar förresten! Ni hjälper mig att hitta rätt väg för mig de kommande åren, är skönt att reda ut det nämligen

Det var väldigt många som sökte, men provet som jag gjorde var inte speciellt svårt alls.
Intervjun var väldigt lättsam också, fick berätta om mina små projekt jag har gjort och lite så bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Jo, den kanske kunde vara något. Tråkigt att ASP.NET verkar vara sån skit då, men jag ska försöka se om jag kan se något gott i det.

Nu ska jag i alla fall söka utbildningen som Thareh tipsade om, då man kunde börja i januari vilket hade varit perfekt för mig som är arbetslös och sugen på att plugga. Får se om jag kommer in bara. Nu är det nog dags att sova så att jag kan ta itu med antagningsuppgiften jag fått. Verkar inte vara alltför svår. Tror jag.

Kul att du söker utbildningen! Bara att säga till om du vill ha hjälp eller mer ingående information om utbildningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Han menar antagligen klassiska ASP, vilket inte är samma sak som ASP.NET. ASP.NET är "bättre" än PHP, tycker jag, men så tycker jag inte så mycket om PHP till att börja med.

(jag menade inte att flyga på dig heller, ber om ursäkt ifall jag hade lite hård ton)

Okaj, det är så alltså stor skillnad på asp och asp.net alltså.
(det är lugnt )

Skrivet av Thareh:

Kul att du söker utbildningen! Bara att säga till om du vill ha hjälp eller mer ingående information om utbildningen!

Ska bli kul att söka, härligt med en konkret uppgift att få, med deadline. Kommer nog lära mig en del bara av att göra uppgiften, då jag inte kommer bli nöjd särskilt lätt Hmm. Gjorde du också samma uppgift i PHP/SQL-kursen? Man skulle göra en digg.com-liknande sida.

EDIT: Glömde ett ord...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av valldajugend:

ASP.NET är skit. Ren skit. Extremt jobbigt och energikrävande att utveckla i, man blir fan tokig när man vant sig vid bättre alternativ. Man kan bara hoppas att folk vågar ta steget fullt ut med C#.NET och MVC3 så att vi blir av med det där jävulens påfund ASP...

MVC3 är ju ASP.NET.... ASP.NET är ramverket Microsoft har skrivit mot webben. Jag antar att du sytar på Webforms eller Website, som ja, är ganska jobbiga att utveckla mot.

Men som sagt va MVC är också ASP.NET. Det är bara ytligare ett ramverk som ligger på asp.net sama som Webforms / WebSite.

Personligen är jag PHP utvecklare, samt nu även ASP.NET då jag går programmet som jag länkade ovan. Och kan bara säga så här, för vissa saker skriver jag helst i PHP, för andra i MVC, finns även ibland anledningar att använda webforms. Alla har sina starka och svaga sidor.

Skrivet av Daniel:

Java med tillhörande tekniker? Det är rätt stort.

Jadå men inte mot webben som vi snackar här, jag snackade om ASP.NET inte C# som språk. Vist det finns JSP här också men det är ovanligt, mycket ovanligt att stöta på. Samt utöver det finns det ju ennu mer, ruby o.s.v. Men när det gäller mot web så är ASP.NET störst, och PHP därefter ganska långt dessutom inom jobb.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast

Att ha kunskaper i både php och asp.net är en merit. Idag växer behovet av php-kunniga utvecklare.
Man ser alltmer jobbannonser om utvecklare, där php är antingen ett krav, eller en merit.

den stora skillnaden mellan dem två är:
PHP körs i regel under Unix/Linux -baserade operativsystem.
ASP.NET kör i regel under Windows

PHP kan även köras under Windows, vilket gör PHP till en mycket smidig lösning.
ASP.NET kan också köras under Linux/*nix baserade system, med med begränsningar och kräver lite trixande.

Men till sak: Utbildningar och framtid:
PHP har definitivt framtiden för sig, och behovet at PHP-kunniga utvecklare växer. men som tidigare nämnts, är ren php utveckling fortfarande lite svårare att hitta, men jag måste ändå säga att jag har själv redan haft ett flertal php-relaterade projektjobb på sistone. Anledningen är att öppna projekt blir allt populärare, även i mer professionella sammanhang. PHP är mcyket populärt inom öppen källkods -sektorn.

Gällande utbildningar, så har jag inga erfarenheter.
Själv är jag helt självlärd, och jag anser www.php.net + andra stora kodar-forum ha en tillräcklig täckning av lättläst och överskådlig kunskap och dokumentation för den intresserade.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jadå men inte mot webben som vi snackar här, jag snackade om ASP.NET inte C# som språk. Vist det finns JSP här också men det är ovanligt, mycket ovanligt att stöta på. Samt utöver det finns det ju ennu mer, ruby o.s.v. Men när det gäller mot web så är ASP.NET störst, och PHP därefter ganska långt dessutom inom jobb.

Jo mot webben. Det finns en hel del välkända plattformar för webbutveckling, däribland Spring, Struts och WebSphere. Många äldre/större företag har en kodbas baserad på exempelvis WebSphere.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Kan någon förklara för mig vad asp.net och vad man kan ha c# till i webbutveckling???
och hur man kan använda det i asp.net???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jo mot webben. Det finns en hel del välkända plattformar för webbutveckling, däribland Spring, Struts och WebSphere. Många äldre/större företag har en kodbas baserad på exempelvis WebSphere.

Oooh WebSphere. Det jobbade jag mycket med 99-01.. jsp, WebSphere, DB2. Hade lyckats förtränga det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jadå men inte mot webben som vi snackar här, jag snackade om ASP.NET inte C# som språk. Vist det finns JSP här också men det är ovanligt, mycket ovanligt att stöta på. Samt utöver det finns det ju ennu mer, ruby o.s.v. Men när det gäller mot web så är ASP.NET störst, och PHP därefter ganska långt dessutom inom jobb.

Jo, Java är väldigt stort inom webb. Hela Java EE handlar mycket om webben. Bland storföretag som t.ex. Google, Amazon och inom bank och finans är Java väldigt stor.

C# och Java används ungefär lika mycket inom webben. PHP börjar också bli stort pga att de flesta börjar med det. Sen får vi inte glömma JavaScript.

För seriös webbutveckling är C# och Java bäst.

Permalänk
Korsordsguru

Det beror på lite hur, var och med vad man vill jobba med tycker jag, alltså i vilken bransch och på vilket slags företag man vill jobba på. Det är det viktigaste att fundera över.

Jag följer mycket startupnyheter och startupföretag världen över med stort intresse och vad de använder för teknologier m.m. och jag skulle uppskatta att (utöver "klassikerna" C/C++) så är det Ruby, Python, PHP, Java som i största utsträckning efterfrågas. Många, om inte alla, använder sig av någon variant av MVC-principen för webbapplikationer i dagsläget, så att spana in Ruby on Rails, Django, CakePHP/Symfony/CodeIgniter är inte bara att rekommendera utan snarare att krav tycker jag själv. I den här världen så existerar knappt Microsoft-teknologier eftersom det kommer med propietära och ofta dyra licenser om hela produktlinjen måste komma från Microsoft, vilket inte riktigt passar i startupkulturen när man har ett startkapital på 0kr och drar igång något häftigt projekt i mammas källare.

MEN, bland stora företag, och speciellt i Sverige så är det som konstaterats innan här mycket .NET utan tvekan. Vill man helt enkelt ha ett jobb på ett stort etablerat företag så kör på Java och .NET och massa andra Microsoft-grejor. Jag tror dock att Sverige kommer komma ikapp den internationella scenen så småning om och då få in mer Pyton/Ruby/PHP och liknande språk, men just nu ser det inte alls ut så. Verkar dock finnas många webbyråer som ständigt efterfrågar PHP-utvecklare tycker jag mig se eftersom t.ex. Joomla, Drupal och andra open source-CMS är vanliga på sådana ställen. Ett annat exempel är Blocket som ständigt söker nya utvecklare verkar det som. Blocket är faktiskt ett praktexempel på en produkt jag själv personligen aldrig skulle kunna vara stolt över att jobba med. De påstår att de söker utvecklare "som brinner för webben", medans de själva prioriterar att visa flashbanners och bjuda deras användare på en hemskare upplevelse än geocities-sidor från 90-talet. "Enkelhet är något vi strävar efter och all vidareutveckling syftar till att göra livet enklare för köpare och säljare." Då är det ju konstigt att jag presenteras av reklam för fem totalt irrelevanta produkter på framsidan. Det är helt uppenbart att ägarna bakom blocket knappt har något intresse för sin egen produkt utan vill maximera vinsten sidan genererar bara. Men nog om det.

Gick själv en KY-utbildning, data och elektronikingenjör på GTI i Göteborg och det blir väl ganska mycket vad man gör det till. Det handlar om vad man väljer för företag att göra sin praktik på och vad man gör för något som projektarbete m.m. Bra utbildning med mycket praktiskt i olika teknologier, men kanske inte riktigt vad du letar efter då den även innefattar en del elektronik, digitalteknik och liknande.

InfoChimps släppte lite fin grafik nyligen om ämnet som kan vara passande. http://blog.infochimps.com/2011/12/05/looking-for-a-job-learn...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett språk som kommer att vara väldigt eftertraktat och användbart de kommande 5 åren är definitivt JavaScript. Lär dig allt om JavaScript och de vanligaste JavaScript-frameworksen/-biblioteken.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden och märkte att det är precis samma sits som jag sitter i (nästan, kan knappt php bara grund html/css). Så bumpar denna i hopp om svar!

Eftersom det är nästan 1,5år sedan tråden skapades så undrar jag hur aktuellt detta kan tänkas vara nu? Jag går och väljer mellan 2st YH/KY utbildningar, den ena inom PHP och den andra i .NET. Vad faaan ska man satsa på? Är idag 26år och känner att det börjar bli dags att ta tag i sitt liv!

http://www.ecutbildning.se/Utbildningar/Yrkesutbildningar/Web...
http://www.ecutbildning.se/Utbildningar/Yrkesutbildningar/Web...

Samt:
http://www.plushogskolan.se/Teknikh%C3%B6gskolan/Utbildningar...

Sitter man och tittar runt på jobben så finns det en hel del inom ASP.NET och även inom PHP (något färre dock).
Om vi ser till vad jag skulle vilja göra i framtiden så är det att sitta på ett större företag (gärna inom e-handel) och fokusera på deras hemsida.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Hittade denna tråden och märkte att det är precis samma sits som jag sitter i (nästan, kan knappt php bara grund html/css). Så bumpar denna i hopp om svar!

Eftersom det är nästan 1,5år sedan tråden skapades så undrar jag hur aktuellt detta kan tänkas vara nu? Jag går och väljer mellan 2st YH/KY utbildningar, den ena inom PHP och den andra i .NET. Vad faaan ska man satsa på? Är idag 26år och känner att det börjar bli dags att ta tag i sitt liv!

http://www.ecutbildning.se/Utbildningar/Yrkesutbildningar/Web...
http://www.ecutbildning.se/Utbildningar/Yrkesutbildningar/Web...

Samt:
http://www.plushogskolan.se/Teknikh%C3%B6gskolan/Utbildningar...

Sitter man och tittar runt på jobben så finns det en hel del inom ASP.NET och även inom PHP (något färre dock).
Om vi ser till vad jag skulle vilja göra i framtiden så är det att sitta på ett större företag (gärna inom e-handel) och fokusera på deras hemsida.

Fortfarande samma "skit". Där PHP är konkurrensen för stor och .Net mycket mindre.

DÄREMOT hade jag satsat på Java om man är ute efter att jobba och tjäna pengar. Java inom IT-säkerhet (som det kort och fint heter) är ett bra verktyg (språk) i vissa sammanhang. Men vill man jobba mot webben till hundra så är det .net eller PHP som gäller.

PHP däremot är ett så klurigt språk om man kollar i djupet. Ett gammalt men ändå ett riktigt modernt språk är inte plus i båda ändar.

Tycker språket känns så TWISTED på nåt sätt. Jag själv har inte blivit nåt PHP proffs, men kan ändå lite.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?