Permalänk
Medlem

Lära mej programmering

Hej,

Jag är mycket intresserad av programmeringsspråken men har aldrig riktigt gett mej in i det hela. Nu undrar jag om de finns någon bra hemsida eller en person som skulle kunna förklara för mej "basic reglerna".

Tack

Permalänk
Medlem

Finns tusentals hemsidor om detta. Finns också otaligt många trådar på swec om detta Googla lite runt så kommer du hitta. Det är nog ingen som orkar skriva (igen) allt basic som behövs för att kunna programmera.

Det enda jag kan rekommendera är att du börjar med ett av språken och lär dig den fullt ut, kör inte paralellt. Börja med Java/C++. Gå vidare till Python (vissa skulle föredra andra hållet runt men jag tror på att man måste ha en stark grund först och det ger inte Python på samma sätt)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Finns massa i forumet om detta redan, men jag brukar alltid rekommendera

Det är 28 (första är mest kurs info dock) föreläsningar, roliga och intressanta samt täcker det mesta basic.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

du kan ju kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Hello_World och se om du hittar något som ser kul ut

jag skulle rekomendera dig att börja med c++
http://www.blinkenlights.se/articles/cplusplusnyborjarguide/ är en bra huide som täcker det allra simplaste, sen efter det så kan du kolla på thenewboston eller voidrealms (googla eller sök på youtube)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk

Om du ska börja rekommenderar jag dig att börja i java tex och inte vb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att Python är ett utmärkt språk att börja med. Det är elegant och gör att man kan fokusera på grundprinciperna istället för en massa komplicerad syntax.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid börja med C++ och det går ju så klart att argumentera varför man ska göra det men C#/Java/Python är betydligt mer nybörjarvänliga språk. C# och Java är dessutom väldigt efterfrågade kompetenser på den svenska arbetsmarknaden just nu, även mer än C++.

Permalänk
Medlem

Börja inte med C++! Börja med Python!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!! hoppas lära mej mer i framtiden

Permalänk
Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

C++ och Python är inga bra språk att börja med. C++ är dåligt eftersom det har flera olika standarder, är väldigt förvirrande och har många komplicerade koncept som kräver tidigare programmering för att förstå ordentligt. Python är dåligt eftersom det inte är uppbyggt som de flesta andra språk och detta kan göra en nybörjare förvirrad när han senare försöker sig på andra språk.

Java eller C# är mest lämpade för nybörjare, då de båda har strikt standardkontroll, mycket bra felmeddelanden från kompileraren och döljer alla svåra saker som tex direkt minnesåtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zervzz:

Hej,

Jag är mycket intresserad av programmeringsspråken men har aldrig riktigt gett mej in i det hela. Nu undrar jag om de finns någon bra hemsida eller en person som skulle kunna förklara för mej "basic reglerna".

Tack

C# är bra för nybörjare

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Traxton:

C++ och Python är inga bra språk att börja med. C++ är dåligt eftersom det har flera olika standarder, är väldigt förvirrande och har många komplicerade koncept som kräver tidigare programmering för att förstå ordentligt. Python är dåligt eftersom det inte är uppbyggt som de flesta andra språk och detta kan göra en nybörjare förvirrad när han senare försöker sig på andra språk.

Java eller C# är mest lämpade för nybörjare, då de båda har strikt standardkontroll, mycket bra felmeddelanden från kompileraren och döljer alla svåra saker som tex direkt minnesåtkomst.

Det finns bara en standard för C++: den som specificeras av ISO och den senaste standarden kom 2011 och går under namnet C++11.

Håller däremot med om att C++ kanske inte är världens mest lämpade språk att börja med då det är ett stort språk med mycket finesser som kan vara svåra att greppa om man är nybörjare.

Men faktum är att C# är nära nog exakt lika illa ur det perspektivet. Från början var C# relativt enkelt, men under åren har man lagt till massor mer saker och språkdefinitionen för C# är numera ett rejält komplicerat språk att lära sig helt och hållet. En av de absolut mest obskyra och missförstådda finesser lades till i C# 5.0, async/await. Till och Microsoft själva har insett att folk inte begriper async/await och det finns videor på deras egen site channel 9 som visar på vanliga misstag som de noterat att professionella programmera gör (som ofta leder till svårhittade race-conditions, en av de absolut värsta buggarna att hitta).

Java är ett långt mycket enklare språk än C# och C++ och är därför betydligt mer lämpat som första språk. Faktum är att jag skulle säga att Java är de mest lämpade av de tre även för "riktiga" program just p.g.a av den anledningen.

Notera att jag hela tiden skriver språk. Java är 3 saker, ett språk, ett standardbibliotek (motsvarande för C# är BCL, något som de flesta aldrig hört talas om utan .Net är det folk ser som "standardbibliotek") och en specifikation för en virtuell maskin.

Ett av de absolut enklaste språken att lära sig fullt ut är Lisp, det går typiskt att beskriva alla språkliga egenskaper på några enstaka sidor (C++ och C# har språkdefinitioner på många 100-tals sidor).

Python eller Ruby är också ett bra val för nybörjare (båda är dock språk med fler språkliga finesser än Java), men personligen skulle jag föredra ett statiskt typat språk (som t.ex. Java, C# och C++) som första språk då man får extra styrning av kompilatorn och slipper onödiga misstag som härrör sig till felaktigt blandande av typer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar C++.
Det är det som används mest, det som sökes programmerare i och det som du bygger egentligen bäst i tror jag.
C# är jättelätt att lära sig och man kan bygga mycket i det men resursväg (prestanda) och utbud är mycket lägre än C++.
Java som virtual_void säger är sant, det är väldigt likt och därför har du nästan lärt dig två språk i ett om du väljer varkendera.
För min del är C# ganska tråkigt, jag har säkert fel på något jag skrivit nu och det finns säker mycket skrivet i C# också men inte lika mycket (dels för att C# är nyare).

Hade jag valt att lära mig programmera på nytt hade jag valt C++.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Här är en väldigt bra kanal där jag lärde mig html och css.
Han har även lagt upp en serie med c++ som jag skulle rekommendera att ta en närmre titt på

http://www.youtube.com/user/Mr1Buying