Tramp-aktiverad värmematta för balkong/uterum?

Permalänk
Lego Master

Tramp-aktiverad värmematta för balkong/uterum?

Ställde mig precis på balkongen, för solen låg på och det såg skönt ut. Det var ganska trevligt, förutom att jag frös som fan om fötterna på det bara betonggolvet.
Jag tänkte för mig själv "jag borde lägga golvvärme på balkongen" men insåg ganska snart att det (1) skulle bli väldigt dyrt att ha den igång hela tiden och/eller (2) det skulle ta för lång tid att värma upp golvet när jag får för mig att gå ut om det inte ska vara igång jämt.

Då slog det mig att det finns ju t.ex. kemiska värmedynor som aktiveras genom att man blandar några kemikalier eller motsvarande operation, dvs. icke-elektriska värmedynor. Poängen med dem är att de alstrar värme utifrån kemisk energi.
Men varför kan man inte bygga en värmedyna som alstrar värme från mekanisk energi, på samma sätt som att lera blir varm när man knådar den? Alltså en golvmatta som för varje steg du tar på den alstrar värme utifrån ditt nedtramp. Den bör, i teorin, vara av ett drygt centimetertjock gel-liknande material, med isolering undertill för att inte betongen ska sno värmen direkt den alstras. Vi vill ju att fötterna ska bli varma.

Finns det något sådant? Om inte, är det för att det inte fungerar eller för att ingen har tänkt tanken tidigare?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du får nog steppa duktigt för att åstadkomma någon mekanisk värme .) (tänk effektbehov golvvärme etc)

Jag hade satsat på att använda tofflor.

Alternativet är ett väldigt isolerande underlag på balkonggolvet i stil med cellplast. (vilket gör att det inte leds mycket värme från dina fötter = det känns inte kallt)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Lägg lite trall eller vad det heter på balkongen kanske? Det blir ju inte varmt men det är ju betydligt behagligare än att stå på betong

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lägg trall, det gör att du kommer upp från den kalla betongen och det känns inte lika kallt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Lego Master

Många lösningar på att det är kallt på balkongen, men inget svar på det jag faktiskt frågar. Trist.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag svarade på din fråga, jag tror inte du kan få den värmen du önskar genom den lilla energin du avger genom att gå på golvet.

Vad vill du vi ska göra ? ändra naturlagarna ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Karaff du missuppfattar, han menar inte att hans förr ska tillföra den värme som behövs. Han menar att genom att han trampar på sin "matta" så sammanförs ett x antal ämnen vilket ger en kemisk reaktion som aber värme. Ungefär som en kylpåse man knäcker ihop.

Har tyvärr inget vettigt att tillföra.

Kan givetvis ha fel mem så här uppfattar jag det hela

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";13365683]Karaff du missuppfattar, han menar inte att hans förr ska tillföra den värme som behövs. Han menar att genom att han trampar på sin "matta" så sammanförs ett x antal ämnen vilket ger en kemisk reaktion som aber värme. Ungefär som en kylpåse man knäcker ihop.

Har tyvärr inget vettigt att tillföra.

Kan givetvis ha fel mem så här uppfattar jag det hela :-)[/QUOTE]

Skrivet av Shudnawz:

Men varför kan man inte bygga en värmedyna som alstrar värme från mekanisk energi, på samma sätt som att lera blir varm när man knådar den? Alltså en golvmatta som för varje steg du tar på den alstrar värme utifrån ditt nedtramp. Den bör, i teorin, vara av ett drygt centimetertjock gel-liknande material, med isolering undertill för att inte betongen ska sno värmen direkt den alstras. Vi vill ju att fötterna ska bli varma.

Finns det något sådant? Om inte, är det för att det inte fungerar eller för att ingen har tänkt tanken tidigare?

I mina ögon handlar det om att skapa värme genom mekanisk energi, precis som deg blir varm när den knådas. (beakta att dina händer är varma och också värmer upp degen)

Detta blir dock svårt då det inte avges någon större mängd energi av att man går runt lite i ett mjukt material.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Yep du har nog rätt, jag läste för snabbt.