Permalänk
Medlem

Core i7-4770K, Haswell, förhandstitt

Permalänk
Medlem

Sweet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

trevligt

Permalänk
Medlem

Gött med lite läsning till kaffet!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Trevlig läsning men sitter nog kvar med min Sandy ett tag till.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Det var inte så stor skillnad från ivy bridge och inte heller sandy bridge men kraften verkar ju finnas där om mjukvaran har stöd för de nya funktionerna, tänkte mest på AVX2. Värt att notera är att i7 4770k inte har stöd för TSX vilket skulle vara en typiskt idiotiskt Intelbegränsning...
Får se hur jag ska göra nu, det kanske blir så att jag plockar tillbaka min i5 3550 som agerar server idag och köper riktig serverhårdvara istället så man får ipmi vilket jag saknar idag.

Permalänk
Medlem

Lite större skillnad än mellan SB och IB i programmen de testar. Men man ser ju från de syntetiska att råstyrkan är upp en hel del. Så i program där det kommer till pass kommer den vara riktigt snabb. Skulle vilja se Cinebench.

Permalänk
Avstängd

Haswell verkar inte direkt göra några under. Varken på CPU eller GPU sidan utan mer eller mindre verkar det handlande om 10-15% på båda. Alltså GPU går från att vara värdelös till meh.. Och CPUn är inget som får en att vilja byta ut sin Sandy bridge.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Blir nog till att vänta på i7 5770k istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Alltså GPU går från att vara värdelös till meh..

Det där testet visar dock inte gt3 (som inte verkar finnas till annat än mobila processorer).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det där testet visar dock inte gt3 (som inte verkar finnas till annat än mobila processorer).

iof sant. Men att GT3 skulle bli så pass revolutionerande (för Intels del) att den skulle hålla sig i kraft med AMD APUer tex. har jag svårt att se.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

iof sant. Men att GT3 skulle bli så pass revolutionerande (för Intels del) att den skulle hålla sig i kraft med AMD APUer tex. har jag svårt att se.

Kanske inte, men ganska mycket bättre än sådär borde det kunna bli. De där har tydligen 20 beräkningsenheter istället för 16 (som i ivy bridge) och gt3 skulle väl dubbla det till 40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GPU går från att vara värdelös till meh..

Det beror på vad man har för behov. HD4000 tycker jag är kanon, raka motsatsen till värdelös! För den som inte ska spela spel gör den i allt annat man behöver.
Visning av en massa full-HD med ljud och grejer funkar klockrent, och drivrutinerna till Windows är svinbra. (De funkar, i alla fall; motsvarande för NVIDIA och AMD har gett mig grå hår och blå skärmar om vartannat, nej tack.) Och allt detta i en komponent som man redan har köpt ändå. Och som ändå redan har kylning. Mindre, tystare, enklare, funkar. För många, mig inräknad, är det jackpot.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

sitter nog med brisbane ett tag till:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det beror på vad man har för behov. HD4000 tycker jag är kanon, raka motsatsen till värdelös! För den som inte ska spela spel gör den i allt annat man behöver.
Visning av en massa full-HD med ljud och grejer funkar klockrent, och drivrutinerna till Windows är svinbra. (De funkar, i alla fall; motsvarande för NVIDIA och AMD har gett mig grå hår och blå skärmar om vartannat, nej tack.) Och allt detta i en komponent som man redan har köpt ändå. Och som ändå redan har kylning. Mindre, tystare, enklare, funkar. För många, mig inräknad, är det jackpot.

Jag skulle vilja argumentera att i en stationär dator som har en 3770K eller 4770K bör det även sitta ett externt grafikkort. Ja, hd4000 och hd4600 är perfekt för de flesta som användarna, men å andra sidan har de flesta ingen som helst använding för 8 trådar, de flesta som köper 4770K kommer tycka att grafikkretsen är "meh" för de kommer med största sannolikhet inte använda den. Det betyder inte att den är dålig bara att den inte matchar cpu'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det var inte så stor skillnad från ivy bridge och inte heller sandy bridge men kraften verkar ju finnas där om mjukvaran har stöd för de nya funktionerna, tänkte mest på AVX2. Värt att notera är att i7 4770k inte har stöd för TSX vilket skulle vara en typiskt idiotiskt Intelbegränsning...
Får se hur jag ska göra nu, det kanske blir så att jag plockar tillbaka min i5 3550 som agerar server idag och köper riktig serverhårdvara istället så man får ipmi vilket jag saknar idag.

Vet inte varför de skulle lägga in TSX som är för servers i cpus gjorda för överklockning..och annat..än serverbruk..
De har ju server processorer..de kostar en del men men..

Permalänk
Inaktiv

Jag är mer intresserad av Xeon versionen av 4770K som kommer komma utan grafikkdelen och därmed dra lite mer ström och kanske ha lite större cache men troligen kommer den inte ha upplåst multipel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av plutoachilleus:

Jag skulle vilja argumentera att i en stationär dator som har en 3770K eller 4770K bör det även sitta ett externt grafikkort. Ja, hd4000 och hd4600 är perfekt för de flesta som användarna, men å andra sidan har de flesta ingen som helst använding för 8 trådar, de flesta som köper 4770K kommer tycka att grafikkretsen är "meh" för de kommer med största sannolikhet inte använda den. Det betyder inte att den är dålig bara att den inte matchar cpu'n.

Många som köper 3770K/4770K har säkert väldigt lite användning för den inbyggda grafiken, men väldigt många av de som köper 3770/4770 (som har VT-d och i det senare fallet även TSX) använder dator för krävande arbetsuppgifter där GPUn aldrig kommer användas för spel. Sedan Intel började lägga in GPUn i CPUn har andelen användare som kör Intel GPUer kraftigt ökat och ligger nu på ca 60% av alla PC, så majoritet av användarna behöver tydligen inte mer.

Kör själv i7 2600 med HD2000 på jobbet och GPUn har aldrig varit en flaskhals. Faktum är att fönsterhantering och grafiskt enklare saker som webbläsare och liknande typiskt är snabbare på en GPU som delar minne med CPU jämfört med en diskret GPU då kommunikation mellan CPU<->GPU är långt snabbare när de delar RAM.

Så det bästa kanske skulle vara allt helt skippa GPUn i "K" modellerna då de professionella användarna väljer den "vanliga" modellen som har mer "power-user" features, men för Intel är det garanterat billigare att bara tillverka en CPU-typ och majoritet vill använda den inbyggda GPUn.

Edit:
Angående skillnaden mellan SNB -> IVB -> HSW.
Skillnaden i CPU-kärnan är extremt liten mellan SNB och IVB, så det var knappast förvånande att det bara skiljer runt 5-10% i IPC.

IVB -> HSW är en relativt stor uppgradering för vissa saker. T.ex. så har L1 och L2 cache dubbel bandbredd i HSW så beräkningar som helt får plats i L1/L2 cache kan få rejäla förbättringar, många applikationer som använder SSE/AVX kan dra rejäl nytta av detta och tittar man i TomsHardware testet så ser man att det är nära nog dubbel prestanda även för saker som inte använder AVX2. I detta test

Dold text

används AVX2 för heltal, men notera att även "double" värdet (och till mindre del "float" värdet) ser en rejält ökning trots att "double" och "float" båda är AVX1 finesser så SNB och IVB har också dessa instruktioner. I detta fall är det säkert den snabbare cache:en som ger en boost.

HSW kan också påbörja körning av upp till 8 µops mot 6 µops på SNB/IVB. µops är interna instruktioner, en x86 instruktion blir typiskt 1-4 ops, HSW kan precis som SNB/IVB max avkoda 4/5 (5 bara i vissa fall). Framförallt så kan HSW påbörja körningen av två hopp-instruktioner per cykel mot ett hopp på IVB/SNB. Tänker man lite på vad det betyder i praktiken så kommer antagligen interpreterade språk (som har en relativt hopp-intensiv och tight internloop) kunna se rejäla förbättringar i prestanda. Inget som spel-nörden har nytta av men väl så viktigt i många server-miljöer.

Att "K"-modellerna saknar TSX är trist, framförallt då jag gissar att TSX kommer börja användas i princip omgående då den finess som kallas "lock elision" ger en kodning av instruktionerna som är bakåtkompatibel! Det betyder att Linux/Windows/OSX direkt kan modifiera sina bibliotek som implementerar olika former av lås så att de använder "lock elision" i de fall det finns, på CPUer som saknar TSX får man in minimal prestandaförsämring (p.g.a. att "låst" och "låsa upp" instruktioner blir en byte längre). Faktum är att Linux redan har stöd för detta

Men det är knappast någon hemlighet att de absolut största nyheterna i Haswell är att denna CPU drar mer än 20 gånger (inte %) mindre ström i "idle". Så fokus för Haswell är för ultramobila bärbara datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer