Skrivet av plutoachilleus:
Jag skulle vilja argumentera att i en stationär dator som har en 3770K eller 4770K bör det även sitta ett externt grafikkort. Ja, hd4000 och hd4600 är perfekt för de flesta som användarna, men å andra sidan har de flesta ingen som helst använding för 8 trådar, de flesta som köper 4770K kommer tycka att grafikkretsen är "meh" för de kommer med största sannolikhet inte använda den. Det betyder inte att den är dålig bara att den inte matchar cpu'n.
Många som köper 3770K/4770K har säkert väldigt lite användning för den inbyggda grafiken, men väldigt många av de som köper 3770/4770 (som har VT-d och i det senare fallet även TSX) använder dator för krävande arbetsuppgifter där GPUn aldrig kommer användas för spel. Sedan Intel började lägga in GPUn i CPUn har andelen användare som kör Intel GPUer kraftigt ökat och ligger nu på ca 60% av alla PC, så majoritet av användarna behöver tydligen inte mer.
Kör själv i7 2600 med HD2000 på jobbet och GPUn har aldrig varit en flaskhals. Faktum är att fönsterhantering och grafiskt enklare saker som webbläsare och liknande typiskt är snabbare på en GPU som delar minne med CPU jämfört med en diskret GPU då kommunikation mellan CPU<->GPU är långt snabbare när de delar RAM.
Så det bästa kanske skulle vara allt helt skippa GPUn i "K" modellerna då de professionella användarna väljer den "vanliga" modellen som har mer "power-user" features, men för Intel är det garanterat billigare att bara tillverka en CPU-typ och majoritet vill använda den inbyggda GPUn.
Edit:
Angående skillnaden mellan SNB -> IVB -> HSW.
Skillnaden i CPU-kärnan är extremt liten mellan SNB och IVB, så det var knappast förvånande att det bara skiljer runt 5-10% i IPC.
IVB -> HSW är en relativt stor uppgradering för vissa saker. T.ex. så har L1 och L2 cache dubbel bandbredd i HSW så beräkningar som helt får plats i L1/L2 cache kan få rejäla förbättringar, många applikationer som använder SSE/AVX kan dra rejäl nytta av detta och tittar man i TomsHardware testet så ser man att det är nära nog dubbel prestanda även för saker som inte använder AVX2. I detta test
används AVX2 för heltal, men notera att även "double" värdet (och till mindre del "float" värdet) ser en rejält ökning trots att "double" och "float" båda är AVX1 finesser så SNB och IVB har också dessa instruktioner. I detta fall är det säkert den snabbare cache:en som ger en boost.
HSW kan också påbörja körning av upp till 8 µops mot 6 µops på SNB/IVB. µops är interna instruktioner, en x86 instruktion blir typiskt 1-4 ops, HSW kan precis som SNB/IVB max avkoda 4/5 (5 bara i vissa fall). Framförallt så kan HSW påbörja körningen av två hopp-instruktioner per cykel mot ett hopp på IVB/SNB. Tänker man lite på vad det betyder i praktiken så kommer antagligen interpreterade språk (som har en relativt hopp-intensiv och tight internloop) kunna se rejäla förbättringar i prestanda. Inget som spel-nörden har nytta av men väl så viktigt i många server-miljöer.
Att "K"-modellerna saknar TSX är trist, framförallt då jag gissar att TSX kommer börja användas i princip omgående då den finess som kallas "lock elision" ger en kodning av instruktionerna som är bakåtkompatibel! Det betyder att Linux/Windows/OSX direkt kan modifiera sina bibliotek som implementerar olika former av lås så att de använder "lock elision" i de fall det finns, på CPUer som saknar TSX får man in minimal prestandaförsämring (p.g.a. att "låst" och "låsa upp" instruktioner blir en byte längre). Faktum är att Linux redan har stöd för detta
Men det är knappast någon hemlighet att de absolut största nyheterna i Haswell är att denna CPU drar mer än 20 gånger (inte %) mindre ström i "idle". Så fokus för Haswell är för ultramobila bärbara datorer.