Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Rasbegreppet i rasism är främst filologiskt. De genetiska skillnaderna vi idag kan utläsa har inget med vad rasism och ras i sitt sammanhang beskriver, kultur är nästintill irrelevant för begreppet. Ska vi använda en ursprunglig definition av rasism och ras så går den på tvärs med vad vi idag vet och antingen låter vi historien kidnappa ordet eller så förändrar vi sammanhang och innebörd till dagens villkor.

Men det finns ju fortfarande en hel del människor som är rasister enligt den "korrekta" definitionen. Jag ser ingen anledning till att ändra vad ordet betyder, då det finns ord som beskriver nuläget bättre. Jag tror att det är bra att vi har lite hälsosam rädsla för rasism, något som lär försvinna om begreppet vattnas ur för mycket.

Citat:

Ordet används visserligen som skällsord men det betyder inte att all användning av det ska tolkas som just skällsord. Kan ett parti tex SD inte förankra sina ideér i ekonomiska sammanhang eller en övergripande neutral ideologi så är det rimligt att beskriva det oförklarade som rasism, precis som att det är rimligt att beskriva det omotiverade hos socialdemokraterna som socialdemokrati eller hos kristdemokraterna: kristdemokrati.

Varför inte istället använda ett ord som faktiskt passar från början istället, typ xenofobi eller främlingsfientlighet? (jag tror även det leder till en mer konstruktiv debatt, SD:are jag har diskuterat med har hållt med om att SD är främlingsfientligt) Rasism tycker jag bättre beskriver SvP.

Aja. Jag tänkte inte direkt lägga mig i debatten. Jag var främst intresserad av att se vad det fanns för motiveringar att använda ordet rasism där det verkar avvika från den korrekta definitionen. (skriver "verkar" för att det inte verkar ha en helt tydlig definition)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Men det finns ju fortfarande en hel del människor som är rasister enligt den "korrekta" definitionen. Jag ser ingen anledning till att ändra vad ordet betyder, då det finns ord som beskriver nuläget bättre. Jag tror att det är bra att vi har lite hälsosam rädsla för rasism, något som lär försvinna om begreppet vattnas ur för mycket.

Problemet är som jag sa, att den korrekta definitionen är inkorrekt. Den är filologisk inte genetisk.

Skrivet av MarcusW:

Varför inte istället använda ett ord som faktiskt passar från början istället, typ xenofobi eller främlingsfientlighet? (jag tror även det leder till en mer konstruktiv debatt, SD:are jag har diskuterat med har hållt med om att SD är främlingsfientligt) Rasism tycker jag bättre beskriver SvP.

Främlingsfientlighet beskriver ett fenomen, det är inte en lära som rasismen. Främlingsfientlighet måste därför härledas till något dvs orsaken bakom den.

Skrivet av MarcusW:

Aja. Jag tänkte inte direkt lägga mig i debatten. Jag var främst intresserad av att se vad det fanns för motiveringar att använda ordet rasism där det verkar avvika från den korrekta definitionen. (skriver "verkar" för att det inte verkar ha en helt tydlig definition)

För att den korrekta definitionen är inkorrekt och främlingsfientlighet måste härledas till ett paradigm eller orsak.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

korrekta definitionen är inkorrekt

Du får nog motivera med mer än "den är filologisk" om jag ska köpa det där tyvärr. Att ordets definition saknar mening är väl bara ännu en anledning att inte använda ordet. Hur ska folk förstå vad du menar om du använder ett ord vars definition är "inkorrekt"? Ska jag då läsa "vad du menar" istället för vad du faktiskt skriver?

EDIT:
Läste "filologisk" fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Du får nog motivera med mer än "den är filosofisk" om jag ska köpa det där tyvärr. Att ordets definition saknar mening är väl bara ännu en anledning att inte använda ordet. Hur ska folk förstå vad du menar om du använder ett ord vars definition är "inkorrekt"? Ska jag då läsa "vad du menar" istället för vad du faktiskt skriver?

Filologisk, inte filosofisk. Rasindelningen som man använde under 1800-talet och än finns kvar grundar sig på språk och andra utan modern teknik observerbara skillnader. Men det är främst det språkliga som stått till grund för rasindelningen.

Så de (icke)raser som (inte)finns idag har mer att göra med språket som talas än faktiska genetiska skillnader.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Men rasism är väl rasism oavsett om det är sant eller inte, så att man bara uttrycker "fakta" ändrar väl inget?

Är det bara jag som tycker diskussioner som denna är svåra att följa när rasism godtyckligt blandas ihop med främlingsfientlighet? Finns det någon poäng i att utöka rasism till att även inkludera "främlingsfientlighet" förutom att man kan använda det som ett skällsord även mot SD? Eller säger de flesta helt enkelt "rasism" men menar "kulturrasism"? Eller har jag missat något uppenbart i definitionen? (det händer) Jag brukar gå efter denna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Inte för att jag brukar vara så jättepetig, men att vattna ur begreppet rasism genom att använda det som ett skällsord känns som en dålig idé.

Saken är den att det inte finns någon entydig, allenarådande definition av rasism. Men man brukar skilja på biologisk och kulturell rasism. Båda är moraliska uppfattningar, dvs bygger på en tanke om moral där raser kan graderas. Den "biologiska" typen är ungefär "det finns raser biologiskt och en del raser har biologisk överhöghet över andra". Den kulturella är ungefär samma sak, men den att människor kan delas in på basis av moral direkt. Alltså, 1) det finns systematiska skillnader (biologiska, kulturella, intellektuella, etc) och dessa skillnader kan graderas efter "bra" och "dåligt". Detta tänket är baserat på Scala Naturae, en sedan länge död princip.

Eftersom den typ av rasism som går ut på att 1) det finns entydiga raser biologiskt, 2) det finns skillnader mellan dessa raser, 3) en del raser står högre än andra och 4) vi måste göra något för att bevara rasskillnaderna är tämligen ovanlig rent uttalat så är det inte meningsfullt att använda dessa specifika kriterier för att tala om rasism. Tvärt om, det är rasister som vill ha denna typ av nästan omöjlig-att-hitta-förutom-på-vitmakt-forum-rasism som demarkationslinje och därför kunna säga "jag är inte rasist, men".

Ja, visst. Om förutsättningen för att vara rasist är alla dessa fyra premisser uttalade, ja då är det väldigt få rasister inom SD, här på forumet och ute i samhället. Men detta är ett true scotsman-argument. Vi kan inte ha en så stringent och smal definition av rasism bara för att folk ska kunna bortförklara sina rasistiska uttalanden och idéer. Riktig rasism är inte någon sorts stringent pappersrasism, utan den mer spontana uppfattningen att människor kan graderas. Papperslösa flyktingar är lite mindre värda än infödda svenskar. Inte mycket, men lite. Och detta "lite" är ändå så påtagligt att man måste skriva en massa inlägg på diverse fora och uppröra sig över saker. Saker som ofta är rena skenproblem.

"Riktig rasism" är naturligtvis den rasism som faktiskt finns i samhället. Visst, vi har heilande nazister också, men det är inte där demarkationslinjen bör gå. Rasism lyser ofta igenom i retorik och tendens i inlägg. Ett klassiskt exempel är när ett s.k. "concern-troll" bara "bekymrat" frågar eller påstår att det ju finns raser. Det liksom då lyser om frågan av vilja att det faktiskt finns det och att människor entydigt kan sorteras. I själva verket är raser ett meningslöst begrepp utanför en mycket specifik kontext.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Saken är den att det inte finns någon entydig, allenarådande definition av rasism. Men man brukar skilja på biologisk och kulturell rasism. Båda är moraliska uppfattningar, dvs bygger på en tanke om moral där raser kan graderas. Den "biologiska" typen är ungefär "det finns raser biologiskt och en del raser har biologisk överhöghet över andra". Den kulturella är ungefär samma sak, men den att människor kan delas in på basis av moral direkt. Alltså, 1) det finns systematiska skillnader (biologiska, kulturella, intellektuella, etc) och dessa skillnader kan graderas efter "bra" och "dåligt". Detta tänket är baserat på Scala Naturae, en sedan länge död princip.

Eftersom den typ av rasism som går ut på att 1) det finns entydiga raser biologiskt, 2) det finns skillnader mellan dessa raser, 3) en del raser står högre än andra och 4) vi måste göra något för att bevara rasskillnaderna är tämligen ovanlig rent uttalat så är det inte meningsfullt att använda dessa specifika kriterier för att tala om rasism. Tvärt om, det är rasister som vill ha denna typ av nästan omöjlig-att-hitta-förutom-på-vitmakt-forum-rasism som demarkationslinje och därför kunna säga "jag är inte rasist, men".

Ja, visst. Om förutsättningen för att vara rasist är alla dessa fyra premisser uttalade, ja då är det väldigt få rasister inom SD, här på forumet och ute i samhället. Men detta är ett true scotsman-argument. Vi kan inte ha en så stringent och smal definition av rasism bara för att folk ska kunna bortförklara sina rasistiska uttalanden och idéer. Riktig rasism är inte någon sorts stringent pappersrasism, utan den mer spontana uppfattningen att människor kan graderas. Papperslösa flyktingar är lite mindre värda än infödda svenskar. Inte mycket, men lite. Och detta "lite" är ändå så påtagligt att man måste skriva en massa inlägg på diverse fora och uppröra sig över saker. Saker som ofta är rena skenproblem.

Tack för det utförliga svaret! Jag ställer mig lite tveksam till att biologisk rasism skulle vara riktigt så utdöd som du säger (i världen alltså, i Sverige stämmer det kanske) men i brist på någon ordentlig statistik accepterar jag det. Jag är inte helt med på vad du menar med "spontana uppfattningen", menar du att "riktig rasist" är någon med fördomar mot andra grupper av människor, snarare än någon uttänkt åsikt? Det med papperslös flykting, är inte åsikten att svenskar är mer värda än icke-svenskar snarare nationalistisk? (eller kanske etnocentrisk? eller är det snarare en sub-del av rasism?) Det måste väl fortfarande vara "gradering" med avseende på etnisk bakgrund för att kunna klassas som rasism?

Denna bit förstår jag inte riktigt:

Citat:

Men detta är ett true scotsman-argument. Vi kan inte ha en så stringent och smal definition av rasism bara för att folk ska kunna bortförklara sina rasistiska uttalanden och idéer.

Menar du att man bör justera definitionen för rasism för att kunna kalla fler åsikter för rasistiska? Om ett uttalande faller utanför definitionen för rasism är det ju självklart inte rasism. Om det nu är starkt främlingsfientligt kan man väl säkerligen bemöta det så, rasism är väl inte ett annat ord för "dåligt"? Jag tror jag missförstår dig, men jag har svårt att tolka det på annat sätt.

Citat:

"Riktig rasism" är naturligtvis den rasism som faktiskt finns i samhället. Visst, vi har heilande nazister också, men det är inte där demarkationslinjen bör gå. Rasism lyser ofta igenom i retorik och tendens i inlägg. Ett klassiskt exempel är när ett s.k. "concern-troll" bara "bekymrat" frågar eller påstår att det ju finns raser. Det liksom då lyser om frågan av vilja att det faktiskt finns det och att människor entydigt kan sorteras. I själva verket är raser ett meningslöst begrepp utanför en mycket specifik kontext.

Det där förvirrar verkligen mig. Man definierar rasism efter den rasism som finns i samhället? Eller menar du att eftersom biologisk rasism i stort sett inte existerar här, kör vi på kulturell rasism?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade folk fått betala för den faktiska kostnaden hade ingen haft råd med sjukvård.

Ett akutbesök kostar egentligen kring 2000:- beroende på sjukhus/landsting. Ett dygn på sjukhusavdelning, obs; ej IVA, kostar ca 6-8000:- (IVA kostar det dubbla, minst), en timme på en operationssal kostar allt från 12 000:- och uppåt, material ej inkluderat, en slätröntgen går på ca 1400, en MR är nere i ynka 4-5000. Läkemdel är hårt subventionerat.

Så vi ponerar följande; du kommer till akuten för det du tror är njursten och blir inlagd och får en DT av urinvägarna samt lite läkemdel.
Den reella kostnaden ligger på ca: 2000+6000+4000 för akutbesök, vårddygn och datortomografin. DVS 12000. Du betalar akutbesöket på ca 2-300 samt 80:- för sjukhusvistelsen. Läkemdel på avdelningen är gratis, det du får recept på kostar dig max 1800 per år.
Har du dessutom åkt ambulans in så stiger summan.

Av etiska och moraliska skäl måste samtliga som befinner sig i ett land ha rätt till akutvård, oavsett socioekonomisk status. Ska man börja sålla bort folk kan man lika gärna sålla bort pundaren som kommer in för andra gången på 1 månad efter att ha krossat benzo, blandat med vatten och injuicerat i sitt lår. Att han dessutom kommer med personal från ett häkte som får vara barnvakt dygnet runt medan han ligger på en avdelning är ju grädde på moset. Att han dessutom varit arbetslös sen flera år tillbaka och ägnat sig åt brott borde väl gruppera honom bland det som många kallar för parasiter...

Men alla har rätt till vård, alla måste få vård. Det betalar jag skatt för och jag vill aldrig se en ändring på den punkten. Att dö för att man saknar uppehållstillstånd är på inget sätt försvarbart.
Väldigt OT detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hade folk fått betala för den faktiska kostnaden hade ingen haft råd med sjukvård.

Ett akutbesök kostar egentligen kring 2000:- beroende på sjukhus/landsting. Ett dygn på sjukhusavdelning, obs; ej IVA, kostar ca 6-8000:- (IVA kostar det dubbla, minst), en timme på en operationssal kostar allt från 12 000:- och uppåt, material ej inkluderat, en slätröntgen går på ca 1400, en MR är nere i ynka 4-5000. Läkemdel är hårt subventionerat.

Så vi ponerar följande; du kommer till akuten för det du tror är njursten och blir inlagd och får en DT av urinvägarna samt lite läkemdel.
Den reella kostnaden ligger på ca: 2000+6000+4000 för akutbesök, vårddygn och datortomografin. DVS 12000. Du betalar akutbesöket på ca 2-300 samt 80:- för sjukhusvistelsen. Läkemdel på avdelningen är gratis, det du får recept på kostar dig max 1800 per år.
Har du dessutom åkt ambulans in så stiger summan.

Av etiska och moraliska skäl måste samtliga som befinner sig i ett land ha rätt till akutvård, oavsett socioekonomisk status. Ska man börja sålla bort folk kan man lika gärna sålla bort pundaren som kommer in för andra gången på 1 månad efter att ha krossat benzo, blandat med vatten och injuicerat i sitt lår. Att han dessutom kommer med personal från ett häkte som får vara barnvakt dygnet runt medan han ligger på en avdelning är ju grädde på moset. Att han dessutom varit arbetslös sen flera år tillbaka och ägnat sig åt brott borde väl gruppera honom bland det som många kallar för parasiter...

Men alla har rätt till vård, alla måste få vård. Det betalar jag skatt för och jag vill aldrig se en ändring på den punkten. Att dö för att man saknar uppehållstillstånd är på inget sätt försvarbart.
Väldigt OT detta.

Jag håller med helt. Plus att det känns bra mycket tryggare för ens egna säkerhet att ingen på sjukvården måste ifrågasätta om du har rätt till vård eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hade folk fått betala för den faktiska kostnaden hade ingen haft råd med sjukvård

Nehe? Vad spännande. Varifrån kommer pengarna som betalar sjukvården idag då? Mars? För oavsett vilken finaniseringsform man väljer så kostar det ju pengar, och dessa pengar har ett ursprung. FOLKET. Du kan inte ha en sjukvård som inte bottnar i folkets betalningsförmåga, det vill säga skatteunderlaget. Lägger sig en stat ovanför denna nivå kommer den alltså att skuldsätta sig för att ha råd.

Att ingen har råd stämmer alltså inte (jag betalade senast igår nettokostnaden för en vistelse i Tyskland). Det är en fråga om vilka som har råd.

Jag vet att detta är OT, men jag kunde inte släppa dig från den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Nehe? Vad spännande. Varifrån kommer pengarna som betalar sjukvården idag då? Mars? För oavsett vilken finaniseringsform man väljer så kostar det ju pengar, och dessa pengar har ett ursprung. FOLKET. Du kan inte ha en sjukvård som inte bottnar i folkets betalningsförmåga, det vill säga skatteunderlaget. Lägger sig en stat ovanför denna nivå kommer den alltså att skuldsätta sig för att ha råd.

Att ingen har råd stämmer alltså inte (jag betalade senast igår nettokostnaden för en vistelse i Tyskland). Det är en fråga om vilka som har råd.

Jag vet att detta är OT, men jag kunde inte släppa dig från den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Sjävklart handlar det om vilka som har råd, trodde faktiskt inte att någon skulle ta allt bokstavligt, men ok, för din skull; Skulle man betala den faktiska kostnaden skulle majoriteten inte ha råd med akutsjukvård eller svårare diagnoser än halsfluss. Iaf inte utan att ta blancolån...
Vidare är staten redan skuldsatt, vad beror det på om folkets betalförmåga är det som är styrande?
Bra att du kunde betala ditt vårdtillfälle i Tyskland, det säger dock tyvärr inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Sjävklart handlar det om vilka som har råd, trodde faktiskt inte att någon skulle ta allt bokstavligt, men ok, för din skull; Skulle man betala den faktiska kostnaden skulle majoriteten inte ha råd med akutsjukvård eller svårare diagnoser än halsfluss. Iaf inte utan att ta blancolån...
Vidare är staten redan skuldsatt, vad beror det på om folkets betalförmåga är det som är styrande?
Bra att du kunde betala ditt vårdtillfälle i Tyskland, det säger dock tyvärr inget.

Ja, det är bra att bifoga en manual om du vill att läsarna ska läsa in en massa annat än vad du bokstavligen talat skriver.

Det jag menade var att sjukvården (samt alla andra offentliga utgifter) måste vara finansierbara av folket. Annars lever staten de facto över sina tillgångar och måste låna. Varken mer eller mindre.

Att jag dessutom degade själv, samt alla andra anförda argument var bara för att visa att ditt påstående om att ingen hade råd inte stämde. Fast nu verkar du ju inte stå vid det påståendet bokstavligen. All is well.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, det är bra att bifoga en manual om du vill att läsarna ska läsa in en massa annat än vad du bokstavligen talat skriver.

Det jag menade var att sjukvården (samt alla andra offentliga utgifter) måste vara finansierbara av folket. Annars lever staten de facto över sina tillgångar och måste låna. Varken mer eller mindre.

Att jag dessutom degade själv, samt alla andra anförda argument var bara för att visa att ditt påstående om att ingen hade råd inte stämde. Fast nu verkar du ju inte stå vid det påståendet bokstavligen. All is well.

Skickades från m.sweclockers.com

allt är relativt, hade du haft råd med ett års Glivecbehandling med dosen 400mg/dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

allt är relativt, hade du haft råd med ett års Glivecbehandling med dosen 400mg/dag?

Jag tänker inte diskutera min privatekonomi med dig. Men konceptet att det finns vinnare samt förlorare när det gäller välfärdspolitik har kanske inte slagit dig?

Edit: vidare förfrågningar får du ta via pm. Mycket OT från vår sida.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Av etiska och moraliska skäl måste samtliga som befinner sig i ett land ha rätt till akutvård, oavsett socioekonomisk status. Ska man börja sålla bort folk kan man lika gärna sålla bort pundaren som kommer in för andra gången på 1 månad efter att ha krossat benzo, blandat med vatten och injuicerat i sitt lår. Att han dessutom kommer med personal från ett häkte som får vara barnvakt dygnet runt medan han ligger på en avdelning är ju grädde på moset. Att han dessutom varit arbetslös sen flera år tillbaka och ägnat sig åt brott borde väl gruppera honom bland det som många kallar för parasiter...

Men alla har rätt till vård, alla måste få vård. Det betalar jag skatt för och jag vill aldrig se en ändring på den punkten. Att dö för att man saknar uppehållstillstånd är på inget sätt försvarbart.
Väldigt OT detta.

Fint formulerat faktiskt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hade folk fått betala för den faktiska kostnaden hade ingen haft råd med sjukvård.

Ett akutbesök kostar egentligen kring 2000:- beroende på sjukhus/landsting. Ett dygn på sjukhusavdelning, obs; ej IVA, kostar ca 6-8000:- (IVA kostar det dubbla, minst), en timme på en operationssal kostar allt från 12 000:- och uppåt, material ej inkluderat, en slätröntgen går på ca 1400, en MR är nere i ynka 4-5000. Läkemdel är hårt subventionerat.

Så vi ponerar följande; du kommer till akuten för det du tror är njursten och blir inlagd och får en DT av urinvägarna samt lite läkemdel.
Den reella kostnaden ligger på ca: 2000+6000+4000 för akutbesök, vårddygn och datortomografin. DVS 12000. Du betalar akutbesöket på ca 2-300 samt 80:- för sjukhusvistelsen. Läkemdel på avdelningen är gratis, det du får recept på kostar dig max 1800 per år.
Har du dessutom åkt ambulans in så stiger summan.

Av etiska och moraliska skäl måste samtliga som befinner sig i ett land ha rätt till akutvård, oavsett socioekonomisk status. Ska man börja sålla bort folk kan man lika gärna sålla bort pundaren som kommer in för andra gången på 1 månad efter att ha krossat benzo, blandat med vatten och injuicerat i sitt lår. Att han dessutom kommer med personal från ett häkte som får vara barnvakt dygnet runt medan han ligger på en avdelning är ju grädde på moset. Att han dessutom varit arbetslös sen flera år tillbaka och ägnat sig åt brott borde väl gruppera honom bland det som många kallar för parasiter...

Men alla har rätt till vård, alla måste få vård. Det betalar jag skatt för och jag vill aldrig se en ändring på den punkten. Att dö för att man saknar uppehållstillstånd är på inget sätt försvarbart.
Väldigt OT detta.

Yes, tandvård för max 50:- när folk i Sverige får betala allt mellan 1000-20000:- låter ju sunt. Varför inför man inte gratis tandvård till alla om Sverige nu är så rikt? Varför skall Sverige agera socialkontor åt hela världens befolkning som har möjlighet att ta sig hit?

Människor som vistas illegalt i landet skall åka ut från Sverige, dom skall inte ha gratis vård och skola. Hellre att mina skattepengar går till att hjälpa pensionären Bertil med sina tänder som ruttnar än att hjälpa en människa som inte ens har rätt och skäl att vara i Sverige.

Nu är ju inte reglerna klargjorde och det är inte ens beslutat, vilket det dock kommer bli eftersom alla partier utom ett kommer rösta emot.

Dock så har Storbritannien tydligen haft ett liknande system och det missbrukades tydligen flitigt. Kan dock inget om detaljerna i det, utom det måste granskas närmare i så fall.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Yes, tandvård för max 50:- när folk i Sverige får betala allt mellan 1000-20000:- låter ju sunt. Varför inför man inte gratis tandvård till alla om Sverige nu är så rikt? Varför skall Sverige agera socialkontor åt hela världens befolkning som har möjlighet att ta sig hit?

Människor som vistas illegalt i landet skall åka ut från Sverige, dom skall inte ha gratis vård och skola. Hellre att mina skattepengar går till att hjälpa pensionären Bertil med sina tänder som ruttnar än att hjälpa en människa som inte ens har rätt och skäl att vara i Sverige.

Nu är ju inte reglerna klargjorde och det är inte ens beslutat, vilket det dock kommer bli eftersom alla partier utom ett kommer rösta emot.

Dock så har Storbritannien tydligen haft ett liknande system och det missbrukades tydligen flitigt. Kan dock inget om detaljerna i det, utom det måste granskas närmare i så fall.

innan du kommer med halmgubbar och annan rappakalja får du mer än gärna läsa det jag faktiskt skriver.

Permalänk
Medlem

Vardagsrasismen är på frammarsch och det blir mer och mer accepterat att nedsättande tala om "kulturberikare" och "importerad brottslighet". Samtidigt försöker man tona ned och förlöjliga begreppet rasism och få det att framstå som att rasism mest handlar om negerbollar och Nogger Black. Att säga åt en annan människa att han "inte hör hemma här", baserad på dennes hudfärg, är tydligen inte alls rasism, bara "patriotism" eller uttryck för en "sundare invandringspolitik".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Tack för det utförliga svaret! Jag ställer mig lite tveksam till att biologisk rasism skulle vara riktigt så utdöd som du säger (i världen alltså, i Sverige stämmer det kanske) men i brist på någon ordentlig statistik accepterar jag det. Jag är inte helt med på vad du menar med "spontana uppfattningen", menar du att "riktig rasist" är någon med fördomar mot andra grupper av människor, snarare än någon uttänkt åsikt? Det med papperslös flykting, är inte åsikten att svenskar är mer värda än icke-svenskar snarare nationalistisk? (eller kanske etnocentrisk? eller är det snarare en sub-del av rasism?) Det måste väl fortfarande vara "gradering" med avseende på etnisk bakgrund för att kunna klassas som rasism?

Jag uttryckte mig nog inte på ett bra sätt! Givetvis finns denna form av rasism kvar. Men den syns inte så mycket förutom på fora där det tolereras. Den är sällan heller ett problem i debatten (för den som blir nerslagen är den förstås ett problem), eftersom sådant beivras och fördöms så snabbt. Men då är det bara naturligt att en del av dessa som uttrycker "farhågor" eller "bara ställer frågor" eller bara skriver ironiskt och tendentiöst, är fullblodsrasister enligt alla konstens regler.

Skrivet av MarcusW:

Denna bit förstår jag inte riktigt:

Menar du att man bör justera definitionen för rasism för att kunna kalla fler åsikter för rasistiska? Om ett uttalande faller utanför definitionen för rasism är det ju självklart inte rasism. Om det nu är starkt främlingsfientligt kan man väl säkerligen bemöta det så, rasism är väl inte ett annat ord för "dåligt"? Jag tror jag missförstår dig, men jag har svårt att tolka det på annat sätt.

Ok, jag ska försöka förtydliga. Rasism i sig är naturligtvis äldre än den moderna biologin. Argumenten som fördes förr är inte av samma slag som förs nu (nu talar vi om rasism i den enkla, uppenbara, formen. De som ser under- och övermänniskor). Det som hänt är helt enkelt att åsikten finns från början, och så hittar man "belägg" för åsikten i efterhand. Vi har slutsatsen, nu ska vi hitta bevisen, ungefär. Idag har rasisterna lånat från pseudovetenskapliga missförstånd kring biologi.

Men rasistiska uppfattningar är som sagt mycket äldre, och därmed kan definitionen "dela in människan i raser och rangordna" inte bara gälla de som hävdar att biologin ger stöd för detta. Hänger du med? En definition som förutsätter att en "riktig rasist" _måste_ hänvisa till biologi omöjliggör att man kan kalla snart sagt någon för "rasist". Därför att försvaret är just "det där är inte rasism, bara främlingsfientlighet" eller "är jag rasist bara för att jag påpekar att [valfritt nonsens]" där detta nonsens i en neutral kontext ger tolkningsmöjligheten att det inte är rasistiskt. Hänger du med (jag är ju som bekant kass på att uttrycka mig stringent och kort)?

Skrivet av MarcusW:

Det där förvirrar verkligen mig. Man definierar rasism efter den rasism som finns i samhället? Eller menar du att eftersom biologisk rasism i stort sett inte existerar här, kör vi på kulturell rasism?

Ja eller nja. Som sagt, rasismen historiskt är inte biologisk. Däremot tycks den vara biologisk grundad, dvs vi människor har en naturlig misstänksamhet mot människor som ser annorlunda ut. Detta har visats i många psykologiska experiment. Även personer som själva ser sig som antirasister och har en liberal och rationell livsåskådning reagerar omedvetet negativt på vissa saker. Men de som uttalat är rasister har inte behövt biologin för detta, utan har länge kunnat använda Gud eller gudar, eller den egna gruppens ära, storhet eller ärorika historia för att hitta argument till varför personer i en annan grupp är en gnutta "sämre" (mer opålitlig, latare, promiskuösare, har lägre moral, etc). Under 1800-talet gav två nya "fenomen" nya källor att hitta "anledningar" till varför jag är liiiite bättre än dig. Nämligen nationalstatens födelse och evolutionen. Men visst, vi kan ju kalla de psykologiska effekterna för främlingsfientlighet eller xenofobi, som det ju egentligen handlar om. Men detta är ju rätt synonymt med rasism när fientligheten kommer sig av egenskaper som främlingen har, snarare än egenskaper som du själv har. Det finns alltså två sätt att vara "främlingsfientlig" på. Den främlingsfientlighet vi ser i den allmänna debatten här går ju nästan alltid ut på att misstänkliggöra främlingen. Det är alltså en rasistisk hållning. Den andra typen av främlingsfientlighet är ju något annat, vanlig aktsamhet när man är bland okända, oavsett ursprung.

Rasister har alltså alltid funnits och de har tillgripit argument som passar för dagen. Jag vågar påstå att en typisk rasist idag är någon som säger något som kan tolkas rasistiskt och där den rätta tolkningen faktiskt är rasistisk, men som ändå gömmer sig bakom en alltför stram definition av rasism när man påpekar att påståendet är rasistiskt. Funktionen är att vederbörande sår ett litet frö av FUD, men blir samtidigt som teflon när det gäller att angripa argumenten som ändå har en tydligt rasistisk agenda. Detta ser jag väldigt mycket på swec numera och det är också vad jag tror att trådskaparen tänkte på när han(?) startade tråden. Sp0radisk får naturligtvis rätta mig om jag har fel här. Väldigt tidigt i denna tråd ropades det på en definition av rasism. Det är ett av symptomen på detta true scotsman-syndrom. Om man ger en tydligt definition går det alltid att generera aldrig så inskränkta och xenofobiska och rent hatiska inlägg, så länge dessa utnyttjar ett kryphål i definitionen. Detta gör rasismen så lömsk.

Edit: Ilja sätter fingret på något. Man kan ironiskt tala om "kulturberikare" eller babbla om "importerad brottslighet" eller det smått fantastiska "kriminella illegala invandrare" (huh vad det låter hemskt!), men man håller ändå ryggen fri. Varje försök till praktisk definition av rasism kommer konsekvent att misslyckas med att inlemma dylika utsagor. Det är därför som jag sällan går in i dessa trådar. Antiintellektualismen, oförståndet och missbruket av statistik eller källor är så våldsamt uppenbart att t.o.m. jag som "älskar" att tampas med pseudovetare inte vill ta i trådarna med tång ens. Men fan, nu sitter jag och skriver i en sån tråd igen! Suck!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ja att man inte kan använda ordet rasism hur som helst är ett stort problem. Jag själv vill t.ex. kalla mina meningsmotståndare inom skattepolitik för pedofiler, inte för att deras åsikt har ett skit med pedofili att göra, utan för att ordet pedofil har så bra negativ klang och jag kan använda detta svar på svåra frågor som jag saknar något bra svar på. Man borde kanske definiera om ordet pedofil så att man även kan räkna med socialdemokrater?

Eller varför inte använda orden för vad de betyder. Är någon inte rasist, ja då går inte det enkla skällsordet rasist att använda emot personen. Det är tragisk att det inte går använda denna halmgubbe emot alla meningsmotståndare, men livet är inte alltid enkelt.

Skrivet av Ilja:

Vardagsrasismen är på frammarsch och det blir mer och mer accepterat att nedsättande tala om "kulturberikare" och "importerad brottslighet". Samtidigt försöker man tona ned och förlöjliga begreppet rasism och få det att framstå som att rasism mest handlar om negerbollar och Nogger Black. Att säga åt en annan människa att han "inte hör hemma här", baserad på dennes hudfärg, är tydligen inte alls rasism, bara "patriotism" eller uttryck för en "sundare invandringspolitik".

Frammarsch? Har du några belägg för detta? Jag själv upplever raka motsatsen och förklaring är enkel, fler personer idag har bekanta som är "invandrare" och vi köper och säljer tjänster dagligen till dessa. (framför allt resturangkäk)
Skillnaden jag själv upplever är att folk mer argumenterar emot att flyktingar kostar pengar, pengar som vi inte har råd och avvara. Men att de absolut inte på något sätt är emot arbetskraftinvandring.

Deras åsikter har alltså lika mycket med rasism att göra som meningsmotståndarnas åsikter har med pedofili att göra.

Annars ordet främlingsfientlig finns och är fullt brukbart på många åsikter, varför då kämpa för att använda ett ord som beskriver något helt annat? Alltså varför denna iver för att använda ordet rasist? Jo för den negativa klangen som jag nämnde, får man bara använda detta ord så har man genast vunnit debatten ur visas synvinkel.

Ta bara en åsikt som att någon är att staten ska börja betala bidrag för uppbyggnad av mosker, ja vad enkelt rasist argumentet är och slippa svara på varför sverige en bra bit in på 2000talet ska ödsla pengar på uppbyggnad av nya religiösa byggnader.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Massa välformulerad text..

Måste bara säga att det du skriver på ett mycket bra sätt sammanfattar även mina invändningar på det här med användandet av ordet rasism.
Det verkar mest, speciellt från extremvänsterhåll, ofta handla om att försöka klassificera så mycket som möjligt som inte står i vänsterns partiprogram som rasism. Då kan man på ett billigt sätt, utan att behöva argumentera för sina åsikter, "vinna" debatten genom att skrika "rasist" till motståndaren.
Och alla vet ju att rasism är illa.
Det handlar om "guilt by association" och är ett ytterst oärligt sätt att debattera.
Dessutom gör man verkliga rasister en björntjänst genom att blanda bort korten så att fokus i rasismdebatten hamnar någon annanstans än på dem.

Skrivet av MBY:

Rasister har alltså alltid funnits och de har tillgripit argument som passar för dagen. Jag vågar påstå att en typisk rasist idag är någon som säger något som kan tolkas rasistiskt och där den rätta tolkningen faktiskt är rasistisk, men som ändå gömmer sig bakom en alltför stram definition av rasism när man påpekar att påståendet är rasistiskt. Funktionen är att vederbörande sår ett litet frö av FUD, men blir samtidigt som teflon när det gäller att angripa argumenten som ändå har en tydligt rasistisk agenda. Detta ser jag väldigt mycket på swec numera och det är också vad jag tror att trådskaparen tänkte på när han(?) startade tråden. Sp0radisk får naturligtvis rätta mig om jag har fel här. Väldigt tidigt i denna tråd ropades det på en definition av rasism. Det är ett av symptomen på detta true scotsman-syndrom. Om man ger en tydligt definition går det alltid att generera aldrig så inskränkta och xenofobiska och rent hatiska inlägg, så länge dessa utnyttjar ett kryphål i definitionen. Detta gör rasismen så lömsk.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att problemet går åt "båda hållen".
Det är helt sant att det där med att definitionen av rasism är inte är helt knivskarp kan göra att folk kan försöka argumentera för att även tydligt rasistiska uttalanden egentligen inte är rasistiska. Men ett lika stort problem i debatten är att samma lite oskarpa definition gör att många slänger ur sig beteckningen rasist på sådant som egentligen inte är rasistiskt och sedan kan komma undan med det.

Det är av denna anledning jag försöker få folk som gömmer sig bakom en otydlig definition att definiera vad just de menar med rasism.
Annars kan ju jag lika gärna göra, som Bud Bundy föreslår, kalla vem som helst jag debatterar med för pedofil.
Det går ju säkert att på något långsökt sätt associera något personen gjort till något som pedofiler gör. Kanske har personen råkat titta på ett barn på tunnelbanan ? Men det behöver jag ju inte bry mig om. Jag har ju redan vunnit debatten genom att stämpla motståndaren som pedofil och alla vet ju att pedofiler är hemska..

För övrigt tycker jag att den här hetsen att försöka stämpla varandra som det ena eller det andra (rasist, feminist, nyliberal osv.), som dessvärre förekommer rätt ofta i debatten i Sverige, tar bort fokus från att diskutera de verkliga sakfrågorna. Har man en åsikt ska man argumentera varför man har den, lyssna vad "motståndaren" har för motargument bemöta dem osv.

Det där behovet att strikt dela in världen i olika fack istället för att debattera sakfrågor är för övrigt något extremister från båda sidor har gemensamt.
Det handlar bara om vad man kallar de olika facken.
Att använda olika begrepp (rasist, vänster, höger, feminist etc.) och göra en viss indelning av vad folk står i olika frågor är naturligt, men låter man denna indelning vara svaret på allt och ersätta debatten så har vi ett problem tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Vardagsrasismen är på frammarsch och det blir mer och mer accepterat att nedsättande tala om "kulturberikare" och "importerad brottslighet".

Jag kan hålla med om att det verkar som att fler blivit negativt inställda till invandring (med tanke på tex SD's framgångar) och även att främlingsfientligheten ökat något.
Uttrycken "kulturberikare" och "importerad brottslighet" är väl vad jag skulle kalla främlingsfientliga till sin natur och rätt otrevliga.
Och de används säkerligen ofta av rasister.
Ordet "importerad" här gör att jag nog skulle kunna kalla begreppet "importerad brottslighet" för delvis rasistiskt. Importerad är något man säger om föremål och det är en nedvärdering av människovärdet, dvs en slags rasism i en vidare bemärkelse.
"invandrad brottslighet" vore däremot ett fullkomligt ok uttryck.

Skrivet av Ilja:

Samtidigt försöker man tona ned och förlöjliga begreppet rasism och få det att framstå som att rasism mest handlar om negerbollar och Nogger Black. Att säga åt en annan människa att han "inte hör hemma här", baserad på dennes hudfärg, är tydligen inte alls rasism, bara "patriotism" eller uttryck för en "sundare invandringspolitik".

Angående den debatten (Om tex Nogger Black)så tror jag en väldigt stor majoritet av befolkningen är eniga med mig om att det inte handlade om att förlöjliga begreppet rasism, utan att peka på det löjliga i vissa personers strävan att klassa allt möjligt som rasism.

Det sistnämnda du säger (om att folk inte hör hemma här pga sin hudfärg) är däremot, till skillnad från att stämpla lakrits som rasistiskt, uppenbar rasism.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja att man inte kan använda ordet rasism hur som helst är ett stort problem. Jag själv vill t.ex. kalla mina meningsmotståndare inom skattepolitik för pedofiler, inte för att deras åsikt har ett skit med pedofili att göra, utan för att ordet pedofil har så bra negativ klang och jag kan använda detta svar på svåra frågor som jag saknar något bra svar på. Man borde kanske definiera om ordet pedofil så att man även kan räkna med socialdemokrater?

Eller varför inte använda orden för vad de betyder. Är någon inte rasist, ja då går inte det enkla skällsordet rasist att använda emot personen. Det är tragisk att det inte går använda denna halmgubbe emot alla meningsmotståndare, men livet är inte alltid enkelt.

Frammarsch? Har du några belägg för detta? Jag själv upplever raka motsatsen och förklaring är enkel, fler personer idag har bekanta som är "invandrare" och vi köper och säljer tjänster dagligen till dessa. (framför allt resturangkäk)
Skillnaden jag själv upplever är att folk mer argumenterar emot att flyktingar kostar pengar, pengar som vi inte har råd och avvara. Men att de absolut inte på något sätt är emot arbetskraftinvandring.

Deras åsikter har alltså lika mycket med rasism att göra som meningsmotståndarnas åsikter har med pedofili att göra.

Annars ordet främlingsfientlig finns och är fullt brukbart på många åsikter, varför då kämpa för att använda ett ord som beskriver något helt annat? Alltså varför denna iver för att använda ordet rasist? Jo för den negativa klangen som jag nämnde, får man bara använda detta ord så har man genast vunnit debatten ur visas synvinkel.

Ta bara en åsikt som att någon är att staten ska börja betala bidrag för uppbyggnad av mosker, ja vad enkelt rasist argumentet är och slippa svara på varför sverige en bra bit in på 2000talet ska ödsla pengar på uppbyggnad av nya religiösa byggnader.

Det är förstås inte roligt att bli kallad rasist när man inte är rasist. Det är inte roligt att bli kallad rasist ens om man faktiskt är rasist; speciellt om man blir negativt särbehandlad p.g.a. sin rasism. Vilken himla tur då att rasistiska åsikter inte avslöjas av yttre attribut, såsom hudfärg.

Främlingsfientlighet i all ära, men när kriteriet för vem som utsätts för främlingsfientlighet är rasattribut, då är det rasism vi snackar om. Det finns förstås de som gynnas av och sprider begreppsförvirring, så att det inte ska gå att veta vad man egentligen pratar om. Då tänker jag t.ex. på den bisarra kampanjen "antirasist är kod för antivit" som fick alldeles för stor uppmärksamhet.

När jag säger att rasismen är på frammarsch så menar jag inte att antalet rasister i stugorna har ökat (för det vet jag inget om). Jag menar att rasismen har blivit fräckare och mer uttalad. Det snackas mindre om integration, samhällsanpassning och skötsamma individer och mer om rasblandning, halvmänniskor och hur vita länder borde vara till för vita människor. Men vad vet jag? Jag kanske är ett offer för massiv trollning och det är egentligen igen som hyser rasistiska åsikter.

Om det nu är så att folk egentligen bara är oroade över statens finanser och flyktingpolitiken, varför ger man sig då på invandrarna och vill stämpla dem som "illegala" eller t.o.m. "kriminella"? Don't hate the player, hate the game.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Människor som vistas illegalt i landet skall åka ut från Sverige, dom skall inte ha gratis vård och skola.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ambulans-vagrade-kora-flykti...
En Sverige i din smak måhända?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Riktig rasism är inte någon sorts stringent pappersrasism, utan den mer spontana uppfattningen att människor kan graderas. Papperslösa flyktingar är lite mindre värda än infödda svenskar. Inte mycket, men lite. Och detta "lite" är ändå så påtagligt att man måste skriva en massa inlägg på diverse fora och uppröra sig över saker. Saker som ofta är rena skenproblem.

Vad menar du mer konkret om värde? Att papperslösa inte ska ha rätt till ex. skola?

Isf försvinner värdet och "dåligheten" i ordet rasism.

Skrivet av CSM101:

T.o.m. storrassarna i SD tycker att alla ska få akutsjukvård. Men om man är här illegalt ska man också få en faktura och en flygbiljett hem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

T.o.m. storrassarna i SD tycker att alla ska få akutsjukvård. Men om man är här illegalt ska man också få en faktura och en flygbiljett hem.

Ja om polisen följer stadgade lagar kring sådana här ärdenden (glöm inte bort att sekretess råder och det således krävs en rad kriterier för att vi får säga om en person, oavsett papper, befinner sig på sjukhus eller ej) så måste vi hjälpa dem i sitt arbete, innebär det utvisning så får det ske. Men papper eller inte ska inte vara avgörande för akutvård.
Jag personligen ser inget fel med att akutvård ska bekostas av skattemedel av ren och skär enkelhet om inget annat. Skicka fakturan till den papperslösa som ska utvisas, vilket incitament finns för att betala räkningen? Skulle det leda till det vissa fasar för, att folk skulle söka sig hit för sjukvård? Nej, absolut inte.
Akutsjukvård är i de riktiga fallen inget som kan vänta, därav akutsjukvård.

Samma fan målades på väggen när lagen om fri abort till kvinnor röstades genom; "Tänk på alla de som kommer komma hit för att genomföra aborter á la abortsemestrar!". Inget hände där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Vad menar du mer konkret om värde? Att papperslösa inte ska ha rätt till ex. skola?

Isf försvinner värdet och "dåligheten" i ordet rasism.

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga riktigt. Jag talar om värdering eller gradering av individerna, inte om ekonomiskt värde. Rent klassiskt handlar ju rasism om att gradera grupper av människor. Sedan kan gruppen vara monofyletisk rent biologiskt, eller en religiös eller kulturell enhet, men precis lika gärna vara en felaktig gruppering (polyfyletisk, geografisk, etc).

Min poäng är att man spelar rasister i händerna om man antar en "definition" av rasism som exkluderar allt utom det mest uppenbara (skinskallar som härjar runt på stan och skriker "sieg heil" eller liknande). Då kan man alltid gömma sig bakom att man rent tekniskt inte är rasist enligt given definition. Då kan man mer ostört sprida sin dynga i form av ironier, sarkasmer, FUD och tendentiösa och vaga påståenden eller frågor.

Hoppas det blir lite klarare. Att ange vilket mått "värdet" har som man sorterar efter är ju väldigt svårt. Man får helt enkelt fråga en rasist vad denne själv har för kriterier.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det jag har svårast att förstå är den inbyggda ambivalensen i hela debatten vad gäller just papperslösas rättigheter. Å ena sidan har vi ett beslut om att en person nekas asyl och därtill kanske ett utvisningsbeslut, å andra sidan ska personen ha rätt till vård och skola.

Jag får känslan av att det hela sas bottnar i att den ena handen inte vet vad den andra vill och tycker. För, vad jag har förstått, så påverkar inte t ex rätten till skola exekutionstiteln (utvisning t ex). Så därmed; Du har rätt att gå i skolan tills den dag de institutioner i samhället som företräder den andra handen hittar dig. Snacka om schizofreni.

Eller har jag fått lagförslaget helt om bakfoten?

Sjukvården borde agera som exekutionsbrytande, i vart fall tills tillståndet förbättras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd

Anledningen är nog humanitär. Även om en person vistas här utan tillåtelse så innebär det ju inte att personen i fråga saknar grundläggande behov som alla människor har, sjukvård, mat, skola, etc. Dessutom är väl en del av denna samhällsservice inte den vanliga, utan ideella organisationer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Anledningen är nog humanitär. Även om en person vistas här utan tillåtelse så innebär det ju inte att personen i fråga saknar grundläggande behov som alla människor har, sjukvård, mat, skola, etc. Dessutom är väl en del av denna samhällsservice inte den vanliga, utan ideella organisationer.

Jovisst, det ligger MR och dylikt i grunden. Samtidigt är det ju lite märkligt. I teorin kan ju detta lagförslag ge en papperslös ungdom rätt till utbildning i en dag - för att sedan bli funnen. Därför tycker jag att lagförslaget i sig är konstigt.

Jag skulle vilja påstå att en lag med så uppenbara brister vad gäller förutsebarhet aldrig hade kunnat köras igenom utan massiv kritik (inom något annat rättsområde). Men, det här är väl ett klassiskt exempel på att människor tycker att ändamålen helgar medlen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jovisst, det ligger MR och dylikt i grunden. Samtidigt är det ju lite märkligt. I teorin kan ju detta lagförslag ge en papperslös ungdom rätt till utbildning i en dag - för att sedan bli funnen. Därför tycker jag att lagförslaget i sig är konstigt.

Jag skulle vilja påstå att en lag med så uppenbara brister vad gäller förutsebarhet aldrig hade kunnat köras igenom utan massiv kritik (inom något annat rättsområde). Men, det här är väl ett klassiskt exempel på att människor tycker att ändamålen helgar medlen.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl så att polisen inte ska söka efter elever utan uppehållstillstånd eller följa dem hem. Antar att detsamma gäller sjukhus, Ingen ska låta bli att söka vård om de är sjuka för att de är rädda för att bli utskickade. Vem vet de kan ju ha Pest eller något annat otrevligt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)