CNC eller plåtslagare, samt vilken tjocklek på Plexiglas

Permalänk
Medlem

CNC eller plåtslagare, samt vilken tjocklek på Plexiglas

Tjenare!

Ska ta och kapa lite på mitt chassi, Cooler Master HAF 912 och undrar vart jag bör vända mig för att just göra detta. En CNC Operatör eller Plåtslagare? Vilket av dem brukar vara billigast?

Samt, samma dag som jag nu gör detta ska jag till Clas Ohlson och köpa plexiglas, så min fråga här är; Vad är bästa sättet att fästa plexit, samt bör jag ta 2mm eller 3mm i tjocklek?

Jag ska kapa innuti den där "utbukten" på sidan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

När jag gjorde ett fönster i mitt Fractal Design Arc så använde jag mig av 1,5 mm tjockt plexiglas som jag fäste med superlim på insidan, fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Plåtslagare lär nog va billigare, sen hade jag kört på 2mm plexi
Bästa sätten går inte att säga, det beror på hur du vill ha det! Skruvar/dubbelhäftande tejp osv
Själv föredrar jag skruvar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

En smidesfirma gör det nog billigast

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Be en plåtslagare göra det, jobbar själv som plåtslagare, de tar säkert en konborr, borrar upp ett hål och klipper runt ett hål med plåtsaxen.

Sen hur du skulle fästa det skulle jag rekommendera http://www.clasohlson.com/se/Dubbelh%C3%A4ftande-monteringste...

starkt som bara den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer snitten att bli synliga? Om man klipper med plåtsaxar finns det stor risk att lacken spricker där man klipper. Men en plåtslagare tar nog 400-500 kr timmen och om det bara är ett hål du ska ha så tar det ju max 10 min, så det blir nog billigare med en plåtslagare iaf!

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Plåtslagare lär nog va billigare, sen hade jag kört på 2mm plexi
Bästa sätten går inte att säga, det beror på hur du vill ha det! Skruvar/dubbelhäftande tejp osv
Själv föredrar jag skruvar

Mjo, har tänkt på skruvar också. Skulle ju bli snyggt ifall man skaffar några snygga skruvar som passar till det hela.

Skrivet av ygd3n:

Be en plåtslagare göra det, jobbar själv som plåtslagare, de tar säkert en konborr, borrar upp ett hål och klipper runt ett hål med plåtsaxen.

Sen hur du skulle fästa det skulle jag rekommendera http://www.clasohlson.com/se/Dubbelh%C3%A4ftande-monteringste...

starkt som bara den

Det kommer inte bli något snett och sånt då, om man använder en plåtsax menar jag? Antar man gör det manuellt utan en maskin.

Skrivet av Kmix:

Kommer snitten att bli synliga? Om man klipper med plåtsaxar finns det stor risk att lacken spricker där man klipper. Men en plåtslagare tar nog 400-500 kr timmen och om det bara är ett hål du ska ha så tar det ju max 10 min, så det blir nog billigare med en plåtslagare iaf!

Mjo, tänkte precis på detta. Och ja, det är inte speciellt stort alls det som skall göras, så borde inte ta så länge.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Mjo, har tänkt på skruvar också. Skulle ju bli snyggt ifall man skaffar några snygga skruvar som passar till det hela.

Det kommer inte bli något snett och sånt då, om man använder en plåtsax menar jag. Antar man gör det manuellt utan en maskin?

Det tror jag inte, en plåtslagare med några år på nacken kan nog klippa upp ett snyggt hål ganska snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Det kommer inte bli något snett och sånt då, om man använder en plåtsax menar jag. Antar man gör det manuellt utan en maskin?

Det beros ju på vem det är som klipper. Men en felmarginal på 1mm får du la räkna med iaf.

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Det tror jag inte, en plåtslagare med några år på nacken kan nog klippa upp ett snyggt hål ganska snabbt.

Ah, vad bra.
Enkelt sagt så ska jag köra såhär:

blå till röd är 2cm och orange till röd är 4cm
Så då har jag 2cm på insidan jag kan fästa plexit.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Det är mer förarbete för en CNC Operatör, (vilket troligtvis drar upp priset) medans kanterna kommer troligtvis bli bra mycket rakare och finare.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Det är mer förarbete för en CNC Operatör, (vilket troligtvis drar upp priset) medans kanterna kommer troligtvis bli bra mycket rakare och finare.

Ska prata med Tykoloo här i Gävle och se ifall de skulle kunna kanske använda en plasma maskin eller liknande för att fixa det.
Han är plåtslagare och jag har vart hos honom ett par gånger så man kanske kan få det lite billigare.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Ska prata med Tykoloo här i Gävle och se ifall de skulle kunna kanske använda en plasma maskin eller liknande för att fixa det.
Han är plåtslagare och jag har vart hos honom ett par gånger så man kanske kan få det lite billigare.

Färgen kommer brännas bort runt hålet om du kör med plasma. Skaffa en dremmel och skär själv, det blir nog billigast.

Permalänk
Skrivet av stylarn:

Ska prata med Tykoloo här i Gävle och se ifall de skulle kunna kanske använda en plasma maskin eller liknande för att fixa det.
Han är plåtslagare och jag har vart hos honom ett par gånger så man kanske kan få det lite billigare.

Plasma är inte direkt lämpat för så tunn plåt. Kolla om de har ett vattenskär eller laserskär. Tom en cnc fräs ger finare kanter. (Plasma är vanligtvis för grövre plåttjocklekar)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Färgen kommer brännas bort runt hålet om du kör med plasma. Skaffa en dremmel och skär själv, det blir nog billigast.

håller med! bättre att ta dremmel och skära ut skiten själv

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Dremel för min röst med Gjorde nyligen ett galleri med den jag fick i pressent när jag fyllde år för att folk som är intresserade bara ska få en snabb overview

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Bäst blir som någon redan nämnt laserskär eller vattenskär, minst felmarginal. Vinkelslip skulle nog funka med.

Permalänk
Medlem

Glöm att fräsa ut hålet.. (antar att du menar fräsning när du snackar om cnc) Kommer att vibrera som satan i så tunn plåt som det är i chassisidor och antar att du inte är speciellt sugen på att limma eller bulta fast den på nå stadigare. Jag skulle kapa skiten med rondell/dremel, ingen big deal direkt.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Ah, hade totalt glömt bort man kan använda en dremel. Får kolla lite om någon vän har en jag kan låna!
Edit: Kollade på Biltema och de har en för 139:- Minislipmaskin 130W, är det något att ha?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Glöm att fräsa ut hålet.. (antar att du menar fräsning när du snackar om cnc) Kommer att vibrera som satan i så tunn plåt som det är i chassisidor och antar att du inte är speciellt sugen på att limma eller bulta fast den på nå stadigare. Jag skulle kapa skiten med rondell/dremel, ingen big deal direkt.

Ser du mitt galleri så är min sidoplåt urfräst med cnc Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ser du mitt galleri så är min sidoplåt urfräst med cnc Funkar utmärkt.

Ser inte hur ytorna ser ut, men såg helt ok ut. Måste ju dock låtit satan när du fräste..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Ah, hade totalt glömt bort man kan använda en dremel. Får kolla lite om någon vän har en jag kan låna!
Edit: Kollade på Biltema och de har en för 139:- Minislipmaskin 130W, är det något att ha?

Nej LÅNA!
Köpte något skit för ett par veckor sedan på JULA för 149 spänn. Efter att jag använt det 2 gånger så fick den en flygbiljett rakt igenom vardagrummet. Där ligger den fortfarande, jag tar inte i skiten!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Ah, hade totalt glömt bort man kan använda en dremel. Får kolla lite om någon vän har en jag kan låna!
Edit: Kollade på Biltema och de har en för 139:- Minislipmaskin 130W, är det något att ha?

fick en som present från jobbet mitt, funkar fint om man tar det varsamt. inte alls lika dålig som man tror. men om du har råd med en dremel så är det en riktigt bra investering att göra för man kan göra så mycket mera med den och den håller länge! hehe xD

har både en dremel 4000 och som sagt den billiga biltema maskinen

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Ah, hade totalt glömt bort man kan använda en dremel. Får kolla lite om någon vän har en jag kan låna!
Edit: Kollade på Biltema och de har en för 139:- Minislipmaskin 130W, är det något att ha?

Jag har en sådan och tycker den funkar helt ok. Den blir rätt varm efter 15min dremlande dock.
Tänk på att det käkar kapskivor som fan när man kapar i plåt och så. Jag köpte deras små diamantkapskivor. Dem funkar utmärkt även till plåt och håller betydligt längre.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Multislip/Diama...

Permalänk
Medlem

Köpte den där biltema dremeln i alla fall. Planerar inte att göra så många projekt så den duger säkert bra till just denna.
Kommer göra ett galleri senare.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop