varför måste jag betala för windows????

Permalänk
Medlem

varför måste jag betala för windows????

har en dator som e ca 1,5 år gammal, hdd gick sönder o jag behöver nytt windows, vid första kontakten med toshiba fick jag reda på att det var inga problem o få nytt windows, när jag väl skulle fixa det så skulle det kosta ca 350 kr! förr fick man ju alltid en skiva med när man köpte en ny dator, var e den servicen idag?

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att det är en bärbar du har, varför skapade du inte återställnings skivor för 1,5 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag förmodar att det är en bärbar du har, varför skapade du inte återställnings skivor för 1,5 år sedan?

Antagligen för att han sakna kunskapen om att det behövdes göras.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalldall:

har en dator som e ca 1,5 år gammal, hdd gick sönder o jag behöver nytt windows, vid första kontakten med toshiba fick jag reda på att det var inga problem o få nytt windows, när jag väl skulle fixa det så skulle det kosta ca 350 kr! förr fick man ju alltid en skiva med när man köpte en ny dator, var e den servicen idag?

gör om, gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

gör om, gör rätt

Gör om vad rätt ? , han kanske inte har den tekniska kunskapen som du har..
det borde du märka på det han har skrivit , och han ber om hjälp , om du har en tidsmaskin så han kan
åka tillbaka 1,5 år lära sig det han behöver lära sig, sedan åka tillbaka så får du gärna låna ut den..och jag vill också använda den om jag får.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag förmodar att det är en bärbar du har, varför skapade du inte återställnings skivor för 1,5 år sedan?

Skrivet av sj6:

Antagligen för att han sakna kunskapen om att det behövdes göras.

Precis som alla andra vanliga konsumenter av datorer som förväntar sig att det inte ska behövas när man betalar några tusen för datorn.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

lämnat in min asus laptop med kraschad hdd 2 gånger, båda gångerna fått tillbaka den med en ny hdd med en windows partition på som går att starta via bios, vet inte om toshiba har så som asus har med sina laptops

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Det är rimligt att ta betalt, 350:- låter som orimligt för att trycka upp skivor och hantera logistik dock.

Du kan hur om helst beställa med skiva idag med. Skit i butikerna (återförsäljare) och vänd dig direkt till leverantören. Det är bara att specificera det när man beställer prylarna.

Sen kan du om inte hårddisken rasat fysiskt i de flesta fall starta direkt från återställningspartitionen, så det är inte allt för många som ens behöver skivor ens när det är dags att installera om eller när det rasat och man inte kan återställa funktionen i Windows. Just Toshiba tillåter att man i efterhand beställer recovery media för datorer så långt tillbaka som 2006. Tror de tar 30 dollar för det i staterna. I annat fall får man stoppa undan de 4-5 skivorna som krävs för återställning någonstans när datorn är ny. Själv brände jag som "ISOs" och la på en disk.

Ja jag har också stött på datorer där det inte går att skapa återställningsskivor pga att partitionen är flaggad fel, så jag har fått rättat till det åt andra. Sen kan såklart "klona" hela hårddisken som backup också.

Service på konsumentprylar är inte mycket att räkna med. På företagsprylar ingår garanti/service osv över perioden man beställer så. Det får man betala för också.

Permalänk
Medlem

jag e ingen mästare på datorer, hatar dom egentligen men den kunskapen har jag, har bara inte tagit mig tid till det, tycker bara att dom kunde ställt upp, eller var det bättre förr??

Permalänk
Skrivet av dalldall:

har en dator som e ca 1,5 år gammal, hdd gick sönder o jag behöver nytt windows, vid första kontakten med toshiba fick jag reda på att det var inga problem o få nytt windows, när jag väl skulle fixa det så skulle det kosta ca 350 kr! förr fick man ju alltid en skiva med när man köpte en ny dator, var e den servicen idag?

du kanske skulle ta å berätta vilken sorts dator det e ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Förr riskera du nog att vara utan installations eller recovery-media om du hade famlat bort det. Microsoft kräver dock att man ska använda originalmedia som hör till den medföljande datorn.

Permalänk
Medlem

satellite c660-1f1

Permalänk
Skrivet av dalldall:

satellite c660-1f1

då sitter det ju en klisterlapp under datorn eller bakom batteriet med Windows nyckeln ... problemet löst?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

då sitter det ju en klisterlapp under datorn eller bakom batteriet med Windows nyckeln ... problemet löst?

Den nyckeln funkar bara med toshibas ome version av Windows

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Skrivet av Diabolus1978:

Den nyckeln funkar bara med toshibas ome version av Windows

har använt den vanliga ISO man kunde ladda ner från Microsoft till Usb minne på minst 100st kund datorer har aldrig haft problem vill den inte ta nyckeln så aktiverar man den per telefon 020-140 00 15 ring från en hemtelefonen mobil verkar den inte vilja ha
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner en windows installationsavblid som du bränner till DVD helt gratis, och sedan använda klisterlappen på baksidan av datorn där din aktiveringskod finns klistrad. Du måste bara se till att installera samma version av Windows som ursprungligen fanns på datorn, annars går det inte att aktivera.

Om du vill ha en skiva av datortillverkaren måste du betala för tillverkningen och transporten av den skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Jag undrar också för det.
Varför måste man betala för Windows när man köper en Bärbar PC?
Vill inte Win8 och kan tänka mig att köra Linux som alternativ till den retailversionen av Win7HP 32/64-bit vi redan har.
Allt jag vill ha är hårdvaran inte OS:et och framförallt inte Win8s UI.
Drivrutiner finns för både Win och Linux (vissa även OS X). Det är som man måste betala Microssoft skatt bara för att man köper en bärbar PC.

Det är inte nödvändigt, se tråden http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Permalänk
Medlem

Det är mkt korkade svar... Du kan inte ta nyckeln på burken med vanlig iso då nyckeln matchas mot slic:en. *** brott mot §7 i reglerna ***

Brott mot §7 i reglerna
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det är mkt korkade svar... Du kan inte ta nyckeln på burken med vanlig iso då nyckeln matchas mot slic:en. *** brott mot §7 i reglerna ***

Varför skulle man inte kunna göra en ren installation? Är det något nytt påhitt?

editerat citat som bröt mot §7
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Varför skulle man inte kunna göra en ren installation? Är det något nytt påhitt?

För du måste följa lagen om upphovsrätt om du vill ha ett lagligt Windows. Datortillverkarna skapar en bild med Microsofts verktyg som sen appliceras på din datormodell. De kan ge dig detta media så du kan göra motsvarande själv, låta dig bränna ut recoveryskivor för att återställa eller låta dig återställa från recoverypartitionen via verktygen de installerat där. Något annat media har du inte rätt att använda och kräver som han påpekar ofta work-arounds. Ren media går inte ens att köpa längre även om Windows 8 OEM i praktiken är det. Windows 7 som retail finns att köpa ett tag till och det får du installera hur du vill och var du vill nästan. Nog för att du kan göra en ren installation från uppgraderingsmedia också. Det är inget som sker med stöd och support från datorleverantören vilket som. I detta fall hade det varit billigare att uppgradera till Windows 8 Pro där du fick en ISO du kunde bränna ut under deras kampanj än att be tillverkaren om en återställningsskiva för Windows 7. Media är sånt som ska hänga med datorn även om folk inte tänker på det.

Permalänk
Medlem

Vad betalade du för?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Stefan94:
Antagligen frakt, DVD skivan, hanterings kostnad och andra avgifter (postförskott).

dalldall:
Nästa du köper en märkes dator så förväntas du läsa meddelandena som dyker upp på skärmen första dagen du köpt och startat datorn. Om man pumpar nästa och avbryt så missar man meddelandena där datorn ber dig sätta in tomma DVD skivor för att bränna skivorna dom ber dig betala 350 kr för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Det är mkt korkade svar... Du kan inte ta nyckeln på burken med vanlig iso då nyckeln matchas mot slic:en. *** brott mot §7 i reglerna ***

Skrivet av Petterk:

För du måste följa lagen om upphovsrätt om du vill ha ett lagligt Windows. Datortillverkarna skapar en bild med Microsofts verktyg som sen appliceras på din datormodell. De kan ge dig detta media så du kan göra motsvarande själv, låta dig bränna ut recoveryskivor för att återställa eller låta dig återställa från recoverypartitionen via verktygen de installerat där. Något annat media har du inte rätt att använda och kräver som han påpekar ofta work-arounds. Ren media går inte ens att köpa längre även om Windows 8 OEM i praktiken är det. Windows 7 som retail finns att köpa ett tag till och det får du installera hur du vill och var du vill nästan. Nog för att du kan göra en ren installation från uppgraderingsmedia också. Det är inget som sker med stöd och support från datorleverantören vilket som. I detta fall hade det varit billigare att uppgradera till Windows 8 Pro där du fick en ISO du kunde bränna ut under deras kampanj än att be tillverkaren om en återställningsskiva för Windows 7. Media är sånt som ska hänga med datorn även om folk inte tänker på det.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att du bara får använda återställningspartitionen. När jag skulle formatera följde jag sweclockers artikel och använde microsofts officiella ISO som länkas i artikeln med nyckeln som satt på en klisterlapp på datorn. Enda skillnaden mot att använda återställningspartitionen var att jag var tvungen att aktivera manuellt (via telefon).

editerat citat som bröt mot §7
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Jag ställer mig väldigt tveksam till att du bara får använda återställningspartitionen. När jag skulle formatera följde jag sweclockers artikel och använde microsofts officiella ISO som länkas i artikeln med nyckeln som satt på en klisterlapp på datorn. Enda skillnaden mot att använda återställningspartitionen var att jag var tvungen att aktivera manuellt (via telefon).

Enligt EULA har du bara rätt att använda media som datorleverantören levererar till din dator. Sen ska man tänka på att de själva inte har något annat än återställningsmedia att ge dig eftersom det är vad du får ut av Microsofts verktyg (OPK) för OEMer när de förpackar produkten och avtalet de sluter. De får inget generellt sett annat media att ge dig att installera själv. Systembuilderlicensen i säg ger inte de rätt att ge dig recoveryskivor ens.

Nedgraderingsrättigheter kräver också att du får media från tillverkaren t ex, eller har lagligt köpt media från volymlicensprogram eller retail. Som slutanvändare är det alltså inget man kan använda sig av utan media. Att du kan komma över media utan att ha rätt att använda det är en annan sak.

När det gäller OEM-datorer utan volymlicensavtal och liknande så är det krav på att använda OEM:ns recoverymedia rakt igenom. Dvs du sysslar med warez om du kör in en kopia (den är olovlig) av samma media åt en kund eller vän. De som renoverar datorer har ett avtal där de helt enkelt licensierar om datorerna och tar bort den gamla COA:n.

Permalänk
Medlem

Nu kan man faktiskt göra det lätt för sig och ta en valfri Windows ISO och aktivera OEM nyckeln på det.
Jag och en kompis har gjort detta på hans HP laptop med Vista förut smärtfritt.
Att EULAN specifikt kräver att man använder just den oem tillverkarens installationsmedium känns ganska puckat och onödigt, i detta fall så skulle det innebära att datorn skulle skickas in och är borta några veckor bara för att få in ett OS. Men å andra sidan, OEM är OEM (kattpiss med andra ord).
Ingen kommer dock att böra jaga dig bara för att du inte följt EULAn till punkt och pricka. Vill du göra "mer" rätt så betala för CDn.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Det är just servicen dom tar betalt för.

Du får inte ett windows för 350kr.

JEsus tänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Jag undrar också för det.
Varför måste man betala för Windows när man köper en Bärbar PC?
Vill inte Win8 och kan tänka mig att köra Linux som alternativ till den retailversionen av Win7HP 32/64-bit vi redan har.
Allt jag vill ha är hårdvaran inte OS:et och framförallt inte Win8s UI.
Drivrutiner finns för både Win och Linux (vissa även OS X). Det är som man måste betala Microssoft skatt bara för att man köper en bärbar PC.

Köp en dell då med linux. Det finns andra butiker än inet och siba jag lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Gör om vad rätt ? , han kanske inte har den tekniska kunskapen som du har..
det borde du märka på det han har skrivit , och han ber om hjälp , om du har en tidsmaskin så han kan
åka tillbaka 1,5 år lära sig det han behöver lära sig, sedan åka tillbaka så får du gärna låna ut den..och jag vill också använda den om jag får.

Om man inte kan datorer så får man betala för service.

Är väl inget konstigt med de, har varit så sen datorns uppkomst.

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla vilken version som var installerad, ladda ner den ISOn från valfritt ställe och sedan använda koden på baksidan. Det fungerar utmärkt alla gånger jag testat. Ska de hålla på med massa gnäll om OEM och licenser så tänker inte jag vara med. Jag har betalat för windows av en specifik utgåva. Hur jag fixar den utgåvan på datorn är enligt mig irrelevant.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

1: Kolla vilken version av windows du har.
2: Ladda ner samma version från microsoft.
3: Bränn ut på skiva eller lägg över som bootbar USB.
4: installera och aktivera med nyckeln du bör ha påklistrad på datorn.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6