Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Även fast jag är helt övertygad om att Subdubwise är en lägga-tangentbord-i-frysen-expert med en långtgående erfarenhet av detsamma, tror jag nog att du i det här fallet får testa dig fram.

Generellt kanske man kan säga att det som inte händer efter 12-24h händer inte heller efter en vecka.

Skrivet av White.By.Design:

lär ju bli fukt i tangentbordet efter du tinat det så om jag vore du skulle jag helt klart vänta så du är säker på att all fukt har dunstat..eventuellt med hårblås kanske ? ingen aning om det funkar men en ide iaf.

Skrivet av lang666:

Elektronik tål vätska så länge det dunstar innan det strömförs.

Det är just när det har ström som vatten leder mellan komponterna som det kan bli knas.

Dock inte alla kemikaliska rengöringsmedel då det kan uppstå korrosion på elektroniken, om det nu skulle lyckas tränga in dit. Men better safe then sorry.

Hårblås är nog inte så smart, då du istället kan om du har otur värmer upp lödningar som gör att det hela blir obrukbart sen eller rentutav överhettar en krets.

Skrivet av Subdubwise:

Haha precis! Det bästa man kan göra är nog att låta det lufttorka i åtminstone 24 timmar efteråt och sedan köra det en omgång i ugnen, eller med en hårtork, för att känna sig mer säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentbordet har legat i frysen i ungefär 12 timmar. Ska låta det torka i ungefär ett dygn och sedan gå över med en hårfön på lägsta värmeiställningen för att verkligen försäkra mig om att det är tort. Tackar för alla tips! Ska lukta på det när jag kommer hem ikväll, hoppas att frysen har tagit bort lukten

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Enligt lite huskurer så ska de neutralisera lukten. Dock luktar ju ättika något så förbannat äckligt

Skrivet av lang666:

Ställa en skål med ättika bredvid tangetbordet i ungf 24 timmar,

Ättikan kommer abosbera den äckliga doften.

Alternativt tvätta lätt med ättika blandat med vatten 1/3. Urkopplad såklart, låt det torka , om de luktar ättika kommer det dunsta vill man skynda på kan man göra rent med vatten lätt fuktad i trasa.
Fungerar mot alla lukter. Kylskåpslukt, kattpiss, och annat som är svårt att få bort.

Skrivet av lang666:

Jo den försvinner faktigst, det är nått med ättika som drar åt sig lukten fråga mig inte hur

Tangentbordet har åkt en vända i frysen, men hjälper inte det så kommer era ättike-tips att testas! Tackar och bockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har det inte skett någon förändring på ett dygn så vänta ett år eller två så skall du se att lukten försvinner

Anar man lite ironi här kanske Några år tar väl bort lukten, men då köper jag hellre ett nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Elektronik tål vätska så länge det dunstar innan det strömförs.

Det är just när det har ström som vatten leder mellan komponterna som det kan bli knas.

Dock inte alla kemikaliska rengöringsmedel då det kan uppstå korrosion på elektroniken, om det nu skulle lyckas tränga in dit. Men better safe then sorry.

Hårblås är nog inte så smart, då du istället kan om du har otur värmer upp lödningar som gör att det hela blir obrukbart sen eller rentutav överhettar en krets.

Rengöringsbad blir helt enkelt en sista utväg om ingenting annat fungerar... Ska försöka att hålla mig undan det.

Permalänk
Medlem

Hade en skoldator en gång som luktade rätt illa, la några sånnahär på tbordet och fällde igen locket och lät stå över natten. detta var för 2 år sedan och datorn luktar fortfarande underbart

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man brukar ju använda ozon (trevärt syre) för att sanera röklukt efter bränder, cigaretter, etc. Ozon är kanske inte helt otippat ett jäkligt potent oxidationsmedel, antar att det är oxidationen man är ute efter. Vanligt (tvåvärt) syre är inte lika potent, men det borde ju ha samma effekt, om än i något mindre grad.

Känner du någon som har en vanlig gassvets? I sådana fall kanske det kan vara värt att testa att fixa någon slags gastät kammare, stoppa ner ditt tgb, fylla på med syrgas, och låta det ligga där ett tag. Har ingen aning om vilken koncentration som kan tänkas vara lämplig, så du får testa dig fram.

En annan variant kunde ju vara att bygga någon slags generator för att framställa ozon från luftens syre, och köra tillsammans med tgb i gastät kammare. I teorin är det inte så svårt i alla fall, det är bara en fråga om en massa el och hög spänning

Känner tyvärr ingen med gassvets... Denna lösningen känns på tok för jobbig för att vara värt besväret, iallafall i min situation... Jag tackar dock för kreativiteten och förslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Skönaste tråden hah! Lycka till med ditt luktproblem!

Haha, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Hade en skoldator en gång som luktade rätt illa, la några sånnahär på tbordet och fällde igen locket och lät stå över natten. detta var för 2 år sedan och datorn luktar fortfarande underbart
http://legradiautosbolt.hu/kepek/termek/Wunderbaum2.jpg

Hahahaha, bästa tipset! (Iaf roligaste XD)

Permalänk
Medlem

Luktar jag illa ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag vet inte hur alla tangentbord är då jag bara gjort det med ett men jag har doppat ett tangentbord I en balja med diskmedel, jag bara tog bort tangenterna, PCB'n kunde man ta bort också sen lät jag plasten ligga I baljan och efter ett tag skrubbade jag bort smutsen (råkade spilla läsk på tangentbordet) mer jobb kanske men det borde ju ta bort lukt också

Detta känns som något jag eventuellt skulle våga mig på om jag inte lyckas på något annat sätt. Någon som vet om det är möjligt att göra med ett mekaniskt TGB? Det är ett Steel Series 6G v2.

Permalänk
Medlem

Sålänge du sköljer det ordentligt efteråt och sedan låter det torka bör det inte vara några problem. Speciellt inte med ett gammalt mekaniskt tangentbord. Jag duschade hela mitt Logitech Dinovo efter att jag spillt öl i det och lät det torka, fungerade utmärkt sedan. Dock förstår jag inte varför du inte bara köper ett nytt tangentbord?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Luktar jag illa ?

Skicka dig på posten. Jag betalar frakten samt en liten peng för besväret så avgör jag när du är här Saknar dock dermatologiskt testade rengöringsprodukter, så du får inte ha känslig hy XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ställa en skål med ättika bredvid tangetbordet i ungf 24 timmar,

Ättikan kommer abosbera den äckliga doften.

Alternativt tvätta lätt med ättika blandat med vatten 1/3. Urkopplad såklart, låt det torka , om de luktar ättika kommer det dunsta vill man skynda på kan man göra rent med vatten lätt fuktad i trasa.
Fungerar mot alla lukter. Kylskåpslukt, kattpiss, och annat som är svårt att få bort.

Detta är på allvar det bästa tipset. Ättika drar åt sig lukter och försvinner lätt själv.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga isopropanol, vanlig etanol gör att vanligt skitplast dvs inte PBT böjer sig, iaf om det får vara hyffsat länge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Sålänge du sköljer det ordentligt efteråt och sedan låter det torka bör det inte vara några problem. Speciellt inte med ett gammalt mekaniskt tangentbord. Jag duschade hela mitt Logitech Dinovo efter att jag spillt öl i det och lät det torka, fungerade utmärkt sedan. Dock förstår jag inte varför du inte bara köper ett nytt tangentbord?

Mmm, det är intressant det du säger. Får testa det om inget annat, enklar och minde riskfyllt, fungerar.

Funderar på att köpa ett nytt, men kan jag spara omkring 700 kronor så gör jag gärna det

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blanda bikarbonat med vatten, plocka av tangenterna och låt dem ligga där i några timmar. Bikarbonat neutraliserar alla dofter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Detta är på allvar det bästa tipset. Ättika drar åt sig lukter och försvinner lätt själv.

Du har övertygat mig! Ättiksrengöring it is!

Permalänk
Inaktiv

nääää nu blir jag fly förbannad! Ingen som har skrivit CillitBang?! och smutsen är väck?! jaaa just det det va smuts det inte lukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag skulle säga isopropanol, vanlig etanol gör att vanligt skitplast dvs inte PBT böjer sig, iaf om det får vara hyffsat länge.

Alltså inte T-Röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

nääää nu blir jag fly förbannad! Ingen som har skrivit CillitBang?! och smutsen är väck?! jaaa just det det va smuts det inte lukt...

Hahaha!

Skrivet av voemoe:

Blanda bikarbonat med vatten, plocka av tangenterna och låt dem ligga där i några timmar. Bikarbonat neutraliserar alla dofter.

Det var ett nytt tips. Det tas emot med ett tack!

Skrivet av mrqaffe:

Hard-core! Lite väl satsigt kanske..

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Sätt en skål ättika vid tangentbordet. Hade jag personligen varit en lukt hade jag flyttat mig då

Med skor så ställde jag dom i en plast påse men ett glas ättika, lukten försvann ett tag men det luktade ättika om fötterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Med skor så ställde jag dom i en plast påse men ett glas ättika, lukten försvann ett tag men det luktade ättika om fötterna

Du kanske överdoserade ättikan lite? ;P

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

Du kanske överdoserade ättikan lite? ;P

Njaaa. men va ju skornas svett som typ sög åt sig ettika lukten bara ^^

Permalänk
Medlem

Tja, jobbar på internetcafé, och händer att folk spiller drickor och allt över tangentborden. Vi har visserligen inte mekaniska tangentbord. Men vi sköljer dem i vatten och låter dem torka länge så funkar dem bra igen sen! om man blandar i lite medel så får det säkert bort lukten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Alltså inte T-Röd?

T-röd är äver 95% etanol, så nej inte det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ättika is da shit...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trä:

Använd etanol eller något om du ska tvätta det, så slipper du förstöra det.

Lugna nu, etanol torkar ut vissa plaster vilket innebär att den spricker. Kan även bleka plasten osvosv.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla plastdelar och lägg dem i en klorin och vattenblanding en stund och sen skölj och torka. Elektroniken blir nog bra med att torka av med en T-sprit/etanol/isopropanol fuktad trasa. Bör ta bort det mesta
Klorin is da shit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loefet:

Ta bort alla plastdelar och lägg dem i en klorin och vattenblanding en stund och sen skölj och torka. Elektroniken blir nog bra med att torka av med en T-sprit/etanol/isopropanol fuktad trasa. Bör ta bort det mesta
Klorin is da shit

Klorin is da ANTI-shit

Klorin är ett blekmedel, det kan påverka mer än bara lukten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.