Så att båda kärnorna i en modul kommer att få varsin float-grejs i steamroller kommer göra en jävla skillnad?
http://images.anandtech.com/doci/6201/Screen%20Shot%202012-08...
Steamroller dubblar eller breddar inte FPUn/Vektorenheten. De jobbar på front-end/decode-steget främst så att det finns avkodare så det räcker till att mata båda heltalskärnorna och att dessa heltalskärnor får större instruktionscache att dela på. Bland annat. Förbättringar i scheduling, prediction osv också. På sikt behöver de en FPU som kör 256-bit instruktioner snabbare eller två stycken. De skulle fortfarande dela resurser om de går över till fler FPUer eller flyttalsberäkningsenheter. Delad front-end behöver inte vara något negativt, men kluster med två kärnor kanske inte riktigt är vägen och en viktig del blir hur hela chippet kan kommunicera kärnorna i mellan. Delad front-end betyder inte att du inte har separata integer pipelines och liknande. Hur som helst måste den vara bred nog oavsett hur den segmenteras och kunna mata kärnorna med jobb. Sen kan de såklart inte bygga chip som är beroende av massor cache för prestanda (L2/L3) när de ska ner till bärbara datorer också. Det var en stor miss deras gamla K10-design led av.
Spel som trådar kommer hur som helst behöva synka upp allt arbete ganska ofta och olika chip kommer prestera lite olika även med drömexemplet av parallellism. PS4as chip har lite andra förutsättningar än bärbara och desktops med DDR3. Sen betyder det inte att sånt som lirar bra på Jaguar kommer gå bättre på gamla Piledriverkärnor än hos Intel. Spelen kommer hantera det hela lite olika när det gäller scheduling, threading osv på olika plattformar, det finns ju också OS/drivrutinsskillnader och tredje parts middlewareskillnader. En modell som fungerar på PS4 behöver inte vara värt att krångla igång på Windows eller OS X. Sen som sagt så har AMD inget försprång på antal kärnor i bärbara. På servrar är det faktiskt mest intressant för att de stödjer stora mängder minne som hjälps av att de har billiga multi-socket system.