Ett till grafikkort eller?

Permalänk
Medlem

Ett till grafikkort eller?

Tjo,

Har ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti idag men är inte riktigt nöjd, funderar på att köpa ett: MSI GeForce GTX 560Ti-448 core 1,3GB som jag ska köra i SLI och jag har ett 500w Nätagg från Corsair.. Kommer detta att räcka till för dessa grafikkort eller är det bättre att satsa på ett annat grafikkort typ ett GTX660ti?

tack för svar!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av ruf0ns:

Tjo,

Har ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti idag men är inte riktigt nöjd, funderar på att köpa ett: MSI GeForce GTX 560Ti-448 core 1,3GB som jag ska köra i SLI och jag har ett 500w Nätagg från Corsair.. Kommer detta att räcka till för dessa grafikkort eller är det bättre att satsa på ett annat grafikkort typ ett GTX660ti?

tack för svar!

OM du nu har pengar till ett 660 så tycker ja du ska köpa det. För det drar mindre ström också.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

OM du nu har pengar till ett 660 så tycker ja du ska köpa det. För det drar mindre ström också.

Okej men prestanda då? Förutom att jag "endast" har en 1 gb minne kommer den att förbättras?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ruf0ns:

Tjo,

Har ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti idag men är inte riktigt nöjd, funderar på att köpa ett: MSI GeForce GTX 560Ti-448 core 1,3GB som jag ska köra i SLI och jag har ett 500w Nätagg från Corsair.. Kommer detta att räcka till för dessa grafikkort eller är det bättre att satsa på ett annat grafikkort typ ett GTX660ti?

tack för svar!

Du kan inte blanda ett vanligt 560Ti + 560Ti-448 i en SLI konfiguration, det är två helt olika GPUer.
560Ti-448 är ett nedskuret GTX570, det är inte vanligt 560Ti. Förövrigt så kan du inte blanda olika minnesmängder längre när du kör SLI, såvida du inte vill använda registerhack och dylikt. Kort och gott, för att slippa krångel:

  • 1 SLI konfig skall innehålla identiska GPUer

  • 1 SLI konfig skall innehålla 2 kort med identisk minnesmängd

  • Kort och gott, identiska kort. Sen om det är olika tillverkare (Gigabyte, Asus, EVGA) spelar ingen roll.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av ruf0ns:

Okej men prestanda då? Förutom att jag "endast" har en 1 gb minne kommer den att förbättras?

Som sagt Sli och crossfire brukar alltid vara lite bökigt när de gäller drivers m.m Men SLI är "bättre" än crossfire. Du kommer väll få typ ungefär samma prestanda om ja nu inte har fel. Och med ett 660TI kan duköra på ultra på BF3 men kanske inte i 100fps precis men

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Jag tror att 500W är för lite för att köra två GPU:er. kan ha fel då jag inte vet hur mycket två 560ti kräver men eftersom man inte kan köra två 470 på 600W :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Du kan inte blanda ett vanligt 560Ti + 560Ti-448 i en SLI konfiguration, det är två helt olika GPUer.
560Ti-448 är ett nedskuret GTX570, det är inte vanligt 560Ti. Förövrigt så kan du inte blanda olika minnesmängder längre när du kör SLI, såvida du inte vill använda registerhack och dylikt. Kort och gott, för att slippa krångel:

  • 1 SLI konfig skall innehålla identiska GPUer

  • 1 SLI konfig skall innehålla 2 kort med identisk minnesmängd

  • Kort och gott, identiska kort. Sen om det är olika tillverkare (Gigabyte, Asus, EVGA) spelar ingen roll.

Tack för svar, har tidigare gjort så fast med AMD´s GPU och det fungerade bra fast det anpassas efter den GPU med lägst minne och klockfrekvens och det fungerar alltså med med dessa kort, är det annorlunda med Geforce korten när det gäller detta även om det är samma serie med kort?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Som Jonssown skriver går dom kortet inte att blanda, du måste köpa ett vanligt GTX560ti för att kunna köpa sli, 2st GTX560ti kort i sli presterar riktigt bra, har använt det själv tidigare och ligger runt ett GTX670, 1gb minne räcker sålänge du inte spelar i en upplösning över 1080p, samt så får du dra ner inställningen från Ultra till high i några spel så inte minnet tar slut,alt stänga av aa, men i dom flesta spel kan du köra på högsta inställningen, finns beggade att köpa för ca 700:-.

Tveksamt om ett 500w klarar driva 2st GTX560ti kort, är precis på gränsen, jag kör ett GTX580 samt en Phenom II X4@4ghz på ett corsair 500w nätagg, mitt GTX580 kort drar 50w mindre än 2st GTX560ti kort och jag ligger runt 450w, så du kommer alltså ligga runt 500w, risken finns att systemet blir instabilt, nätagget går sönder, du ska inte ha mindre än 550w, helst 600w.

Ett GTX660 klarar den driva utan problem då den drar mindre än ett GTX560ti.

Vad har du för system i övrigt??

Skrivet av ruf0ns:

Tack för svar, har tidigare gjort så fast med AMD´s GPU och det fungerade bra fast det anpassas efter den GPU med lägst minne och klockfrekvens och det fungerar alltså med med dessa kort, är det annorlunda med Geforce korten när det gäller detta även om det är samma serie med kort?

Ja det är annolunda med Nvidia, alltid samma gpu, inget går att blanda,enbart tillverkarna.
Ja du kan köra 2st GTX560ti i sli på ditt system med ett 550w nätagg

Skrivet av simon253:

Jag tror att 500W är för lite för att köra två GPU:er. kan ha fel då jag inte vet hur mycket två 560ti kräver men eftersom man inte kan köra två 470 på 600W :/

Du kan inte jämföra med GTX470, dom drar bra mycket mer och kräver ett 700w jag körde det förr i tiden.
2st gtx560TI drar 30w mer än ett GTX480 som ligger runt 270w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Som Jonssown skriver går dom kortet inte att blanda, du måste köpa ett vanligt GTX560ti för att kunna köpa sli, 2st GTX560ti kort i sli presterar riktigt bra, har använt det själv tidigare och ligger runt ett GTX670, 1gb minne räcker sålänge du inte spelar i en upplösning över 1080p, samt så får du dra ner inställningen från Ultra till high i några spel så inte minnet tar slut,alt stänga av aa, men i dom flesta spel kan du köra på högsta inställningen, finns beggade att köpa för ca 700:-.

Tveksamt om ett 500w klarar driva 2st GTX560ti kort, är precis på gränsen, jag kör ett GTX580 samt en Phenom II X4@4ghz på ett corsair 500w nätagg, mitt GTX580 kort drar 50w mindre än 2st GTX560ti kort och jag ligger runt 450w, så du kommer alltså ligga runt 500w, risken finns att systemet blir instabilt, nätagget går sönder, du ska inte ha mindre än 550w, helst 600w.

Ett GTX660 klarar den driva utan problem då den drar mindre än ett GTX560ti.

Vad har du för system i övrigt??

Ja det är annolunda med Nvidia, alltid samma gpu, inget går att blanda,enbart tillverkarna.

Ja du kan köra 2st GTX560ti i sli på ditt system med ett 550w nätagg

Du kan inte jämföra med GTX470, dom drar bra mycket mer och kräver ett 700w jag körde det förr i tiden.
2st gtx560TI drar 30w mer än ett GTX480 som ligger runt 270w.

Tack för mycket bra information!

Mitt övriga system:

Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3

Processor: I7 2700K

Minne: 8Gb Corsair Vengeance nånting

Lagring: Intel 330 120GB SSD

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk

Om grafikkortet bara har 1GB grafikminne vill jag avråda dig från att köpa 2 GTX560Ti, jag hade 2x6870 1gb tidigare och där var mängden grafikminne verkligen ett problem (50% av tiden i bf3 tog grafikminnet slut och jag fick låg fps, dvs de situationer där man verkligen behöver fps:en), och då är ändå dina kort starkare än 6870.

Du kan köpa ett nytt kort om du vill, ditt nätagg kommer lätt klara det men du kommer inte få ut så mycket prestanda från korten då så fort en del saker händer på skärmen så kommer grafikminnet ta slut och du får en kass framerate.

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Men SLI är "bättre" än crossfire.

På vilka grunder baserar du detta uttalande?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

På vilka grunder baserar du detta uttalande?

Antagligen på alla grafikkorts tester som Sweclockers har gjort på senare tid...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Antagligen på alla grafikkorts tester som Sweclockers har gjort på senare tid...

Som visar att AMD har problem med Frametimes pg.a felaktig minnesaddressering?
CrossFire är inte någon sämre teknologi än SLI i sig, nästan tvärtom då CrossFire är mer dynamiskt, iom att man t.ex kan sammankoppla två stycken olika kort och det fortfarande fungerar(t.ex 7950 och 7970).

Har dessutom inga problem själv med CrossFire, eller frametimes för den delen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

På vilka grunder baserar du detta uttalande?

Detta vet du nog svaret själv. Man ska inte behöva säga det flera gånger. Enkelt förklarat: Crossfire ger dig 70 FPS men "ostabila" renderingstider däremot ger SLI bäst flyt med 60 FPS med "stabil" renderingstid. Att du inte har framtimesproblem har inget med saken att göra eftersom det visar sig i tester.

Permalänk
Medlem

Nätagget räcker inte , när jag köpte mitt 660 ti kunde jag inte ens köra singelkort med ett agg på 500w

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Nätagget räcker inte , när jag köpte mitt 660 ti kunde jag inte ens köra singelkort med ett agg på 500w

jag kör GTX 660 och jag klarar mig fint med 450W

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

jag kör GTX 660 och jag klarar mig fint med 450W

Fick upp ett meddelande av anerican megatrends att datorn fick för lite ström sen stängdes den av .

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Detta vet du nog svaret själv. Man ska inte behöva säga det flera gånger. Enkelt förklarat: Crossfire ger dig 70 FPS men "ostabila" renderingstider däremot ger SLI bäst flyt med 60 FPS med "stabil" renderingstid. Att du inte har framtimesproblem har inget med saken att göra eftersom det visar sig i tester.

Eller så är det så att testerna har mycket svårt att reflektera verkligheten? Visst är det så att i vissa spel är det "ryckigt", men folk (som inte har SLI eller Crossfire) läser in alldeles för mycket av siffrorna i testerna - Kan vara då graferna är inzoomade så det blir aftonbladet-effekten eller så.

Visst är det helt korrekt att det finns skillnader, att vissa frames inte renderas hela vägen upp till mitten - Det säger ju dock inte att det var fel, det säger endast att det andra kortet hann före. 70/30 är liasom samma som 50/50.

MEN, visst rycker det i vissa spel (dx9 spel oftast), det har det alltid gjort mer eller mindre.

Största skillnaden är att idag funkar Crossfire/SLI i stort sett i _ALLA_ spel, samt att man allt som oftast för 90-100% performance boost. Det är helt sjukt bra.

Det är bra att det uppmärksammas så att korttillverkarna gör något åt det - nvidia har ju bevisligen och i intervjuer sagt att de lagt mycket tid på just ojämna renderingstider.

Mitt svar var väl inte egentligen riktat mot att SLI skulle vara bättre än Crossfire, vilket det fullt möjligt kan vara, det jag ville påpeka är att det där med drivrutinsproblem etc är bara larv och någonting som var sant för 5+ år sen. Idag funkar crossfire/sli helt sjukt bra och vore för många en utmärkt väg för att uppgradera datorn ordentligt. Kan alltid bli bättre dock, men att hålla på att rekomendera "samma" kort för uppgradering som görs jätteofta här på forumet är att rekommendera slänga pengar i sjön. "Åh du har 560, nej kör inte SLI, köp ett nytt 660 istället, få 15% performance increase för 1500kr istället för 100% performance increase för en femhundring!" Superbra råd!

Permalänk

Har du köpt ett 480 till? Nöjd? ... Själv har jag gtx 470 SLI och de levererar gott om kraft än så länge tillsammans med min I7 920 som jag inte ens klockat än.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.