100GB skrivning till SSD disk varje dag. Hur kan jag sänka detta?

Permalänk
Medlem

100GB skrivning till SSD disk varje dag. Hur kan jag sänka detta?

Hej.

Har en Lenovo X220 som jag har monterat en Plextor PX-128M3P i.

Jag kollade i CrystalDiskInfo och datorn skriver 100GB per dag.

Har gjort följande enligt optimeringsguider på nätet:

Tagit bort växlingsfilen helt.
Flyttat Firefox Cache till Ram.
Stängt av Pre-Fetch och SuperFetch samt ReadyBoost.
Kollat så Trim är aktiverat.
Har en Ramdisk som jag packar upp på.

Någon som vet varför den skriver 100GB utan någon tyngre användning?

Permalänk
Medlem

100gb låter som helt otroliga siffror om du inte tankar som en galning.
Alternativt kör med hibernate flera gånger om dagen med mycket info i minnet.
Men inte ens 100gb host writes är nåt egentligt problem, du får många års användning ändå.

Permalänk
Medlem

Viloläge är avstängt, tankar ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på spotify

Permalänk
Medlem

hmm, använder inte spotify mer än nån timme i veckan. Har stängt av autostart på det också..

Permalänk
Medlem

Den skriver en hel del på c: alla låtar cacha på hddn för att kunna dela med andra.

Installa spotify på d: om du har nån.

Kolla här vad det är som stjäl plats.

http://windirstat.info/

Permalänk

Tyckte också det lät galet först, men tydligen hade jag inte så bra värden heller.
3,9TB skrivning på 609timmar ~154GB/24timmar?!?!?
Visserligen har jag installerat om några gånger och har fått installera om en hel del verktyg också men 3,9TB låter ju helt galet. Tankar aldrig filer på denna dator utan den används endast till utveckling...

Lenovo X230 med Kingston SH100S3240G (inte 3K versionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheated:

Tyckte också det lät galet först, men tydligen hade jag inte så bra värden heller.
3,9TB skrivning på 609timmar ~154GB/24timmar?!?!?
Visserligen har jag installerat om några gånger och har fått installera om en hel del verktyg också men 3,9TB låter ju helt galet. Tankar aldrig filer på denna dator utan den används endast till utveckling...

Lenovo X230 med Kingston SH100S3240G (inte 3K versionen).

CDI visar strax under 10TB host writes på 3400 power on hours på min Intel 520.
Vilket stämmer med vad Intel SSD tools visar.

Permalänk
Medlem

Har läst att vissa kommer ner runt 10GB/dag med dessa inställningar. Varför skiljer det sig?

Permalänk
Medlem

Man får gå in i system / advanced system settings envortiment variables flytta %temp% till en mekanisk disk.
Flytta pagefile

Jag har flyttat alla kataloger i usermappen till den mekaniska disken.

Foton/downloads bla bla,

Sen skrivs det i appdata / programdata

Dom är svårare att flytta.

Min "nya" intel 330 som snart är ett år gammal har fortfarande 100% life kvar enligt ssd toolbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Man får gå in i system / advanced system settings envortiment variables flytta %temp% till en mekanisk disk.
Flytta pagefile

Jag har flyttat alla kataloger i usermappen till den mekaniska disken.

Foton/downloads bla bla,

Sen skrivs det i appdata / programdata

Dom är svårare att flytta.

Min "nya" intel 330 som snart är ett år gammal har fortfarande 100% life kvar enligt ssd toolbox.

Så genom att flytta alla filer som ofta används så har du nästan helt tappat prestandavinsten en SSD ger.
Fantastiskt !.

Alvarligt talat, varför är folk så rädda att faktiskt använda grejer ?
Mekaniska diskar slits ju även dom, skillnaden är att dom inte har en mätare som visar slitage utan ofta krashar helt utan förvarning.

Det är lite som folk som köper en ny fin bil, men fortsätter att köra sin gamla häck till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så genom att flytta alla filer som ofta används så har du nästan helt tappat prestandavinsten en SSD ger.
Fantastiskt !.

Alvarligt talat, varför är folk så rädda att faktiskt använda grejer ?
Mekaniska diskar slits ju även dom, skillnaden är att dom inte har en mätare som visar slitage utan ofta krashar helt utan förvarning.

Det är lite som folk som köper en ny fin bil, men fortsätter att köra sin gamla häck till jobbet.

Så du menar att skrivning till tempfilerna , downloads, påverkar läshastigheten av program , spel??
Knappast du.

Det är på lässidan man tjänar mest på en ssd.

Skriver man mycket till en ssd småfiler som endå skrivs lika snabbt på en mekanisk disk som till en ssd är helt meningslöst att slösa writescells på en ssd.

Tänk lite, det är skillnad på äpplen och päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så genom att flytta alla filer som ofta används så har du nästan helt tappat prestandavinsten en SSD ger.
Fantastiskt !.

Alvarligt talat, varför är folk så rädda att faktiskt använda grejer ?
Mekaniska diskar slits ju även dom, skillnaden är att dom inte har en mätare som visar slitage utan ofta krashar helt utan förvarning.

Det är lite som folk som köper en ny fin bil, men fortsätter att köra sin gamla häck till jobbet.

Ja eftersom min förra ssd dog efter 1½- 2 år så är det ganska kort livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så du menar att skrivning till tempfilerna , downloads, påverkar läshastigheten av program , spel??
Knappast du.

Det är på lässidan man tjänar mest på en ssd.

Skriver man mycket till en ssd småfiler som endå skrivs lika snabbt på en mekanisk disk som till en ssd är helt meningslöst att slösa writescells på en ssd.

Tänk lite, det är skillnad på äpplen och päron.

Det är -svarstiderna- som gör en SSD så extremt mycket snabbare än en mekanisk disk.
Det är endast på sekventiell läsning/skrivning en mekanisk disk ens är i närheten av en SSD i prestanda.
Och om en SSD dött för dig efter 18 månader så är den garanterat inte utsliten (om du inte haft nåt program som skrivit i max fartpå den 24/7 hela tiden) utan drabbad av nåt annat fel.

Var inte rädd för att använda era SSD'er !

Permalänk
Skrivet av lang666:

Ja eftersom min förra ssd dog efter 1½- 2 år så är det ganska kort livstid.

Men men men, min mekaniska dog efter 1-2 år, det måste betyda att alla mekaniska också har ganska kort livstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheated:

Men men men, min mekaniska dog efter 1-2 år, det måste betyda att alla mekaniska också har ganska kort livstid

nja vissa exemplar håller vissa inte heh
har en raptor från 2007 som gått strax över 37.420 timmar

min intel ssd ligger på 755 timmar drifttid och total nand skrivning ligger på 511 gb

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Min "nya" intel 330 som snart är ett år gammal har fortfarande 100% life kvar enligt ssd toolbox.

Intel 330 har en bug som gör att WMI (Media Wearout Indicator) inte fungerar:
http://www.anandtech.com/print/6462 och http://www.anandtech.com/show/5817/the-intel-ssd-330-review-6...
Jag har fått för mig att det gäller 335 också.

Jag tycker inte att ni ska snåla med era SSDar. All lagring är en förbrukningsvara, om ni stoppat i en SSD för att snabba upp datorn så låt den få svettas lite. Ananrs slutar det bara med att den dör i alla fall, utan att ge er något annat än en snabb boot. Stressa inte över det. Endast om man har något som är riktigt fel alla TS så borde man fundera över detta.

TS installation verkar inte må riktigt bra, men lite luskande i "Resource monitor" så kan man nog ta reda på vad som skriver så mycket. Det måste synas. Kan ju vara pagefilen, hur mycket ram har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så du menar att skrivning till tempfilerna , downloads, påverkar läshastigheten av program , spel??
Knappast du.

Det är på lässidan man tjänar mest på en ssd.

Skriver man mycket till en ssd småfiler som endå skrivs lika snabbt på en mekanisk disk som till en ssd är helt meningslöst att slösa writescells på en ssd.

Tänk lite, det är skillnad på äpplen och päron.

Skriver du till en mekanisk disk så blir du ju tvungen att läsa därifrån också.

SSD paj inom två år? Måndagsexemplar. Det gick väl på garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Intel 330 har en bug som gör att WMI (Media Wearout Indicator) inte fungerar:
http://www.anandtech.com/print/6462 och http://www.anandtech.com/show/5817/the-intel-ssd-330-review-6...
Jag har fått för mig att det gäller 335 också.

Jag tycker inte att ni ska snåla med era SSDar. All lagring är en förbrukningsvara, om ni stoppat i en SSD för att snabba upp datorn så låt den få svettas lite. Ananrs slutar det bara med att den dör i alla fall, utan att ge er något annat än en snabb boot. Stressa inte över det. Endast om man har något som är riktigt fel alla TS så borde man fundera över detta.

TS installation verkar inte må riktigt bra, men lite luskande i "Resource monitor" så kan man nog ta reda på vad som skriver så mycket. Det måste synas. Kan ju vara pagefilen, hur mycket ram har du?

16GB.. Men Som jag skrev så är pagefilen/växlingsfilen helt avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är -svarstiderna- som gör en SSD så extremt mycket snabbare än en mekanisk disk.
Det är endast på sekventiell läsning/skrivning en mekanisk disk ens är i närheten av en SSD i prestanda.
Och om en SSD dött för dig efter 18 månader så är den garanterat inte utsliten (om du inte haft nåt program som skrivit i max fartpå den 24/7 hela tiden) utan drabbad av nåt annat fel.

Var inte rädd för att använda era SSD'er !

Kan inte mer än instämma. Som du skrev tidigare så kan man ju undra vad man ska med en SSD till om man inte vågar använda den. Det är dumsnålt om något. Som motvikt till domedagsprofetiorna i tråden så har jag fyra SSD som nu fungerat felfritt i 2 år och 2 månader och detta med - hör och häpna - pagefile aktiv!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Enl CrystalDiskInfo ligger min ssd på 2.41 TB skrivning totalt, efter ca 2000 timmar upptid, detta låter rätt lågt tycker jag, då det blir runt en gig i timmen, men det kanske är så det ska vara? Finns det något sätt att se exakt hur mycket man skriver per dag? Eller får man kolla på det totala och sedan dela på timmar?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad som har hänt men jag gjorde om allt som är rekommenderat och nu har den skrivit ca 20GB per dag.

Permalänk

Vad ska man kolla? Total NAND skrivning eller bara skrivning?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen rad som det bara står "skrivning" på.. Total NAND-skrivning kollar jag på iallafall.

Permalänk
Medlem

Kollade upp min SSD en Corsair Force 3 120GB som legat igång i 5480h och har skrivit 4TB till den så ligger på ca 17GB/dygn. och du har jag ominstallerat och flyttat över spel till den de perioder jag spelat något ovanligt mycket.

Enda jag egentligen gjort för att minska skrivningar till den är att stänga av hibernate samt förhindrat datorn från att slockna så länge jag inte stänger av den. ( stänger av så fort jag inte är hemma).

Tänk dock på att det är bra att man skriver mycket till disken du utnyttajar man ju faktiskt det man betalat för. Sen håller jag med om att man kan undvika att skriva i onödan men var ju egentligen bara de första generationerna av SSDer som hade problem med att de blev utslitna.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av Roboo:

Jag har ingen rad som det bara står "skrivning" på.. Total NAND-skrivning kollar jag på iallafall.

Okej, i crystal disk står det total skrivning och total nand skrivning.

Permalänk
Medlem

Hmm, har aldrig sett ngt om detta i CrystalDiskInfo så gick in för att kolla

Total Host Reads 3.37 TB
Total Host Writes 5.73 TB
Uppstarter 735 gånger
Drifttid 4701 timmar

Alla värderna är blåa på den, inga skadade sektorer, Hälsostatus 100% Temperatur 30 grader.

Är det bra värden eller är det massa skit som skrivs på den? Har ändrat plats på hämtade filer till en extern hdd. Alla spel och sånt installerar jag på en annan disk. Ska bara vara W7, spotify, vlc, etc som är installerat på ssd:n

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ush vad alla är onödigt nojjiga.

Min Samsung 830 256GB SSD har gått följande:
Totalt skrivning: 5,82TB
Uppstarter: 52 gånger
Drifttid: 5744 timmar

Hälsostatus: 100%.

Datorn på dygnet runt, pagefilen är PÅ och jag har en aktiv torrent klient.

Sluta vara så fruktansvärt oroliga...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ja eftersom min förra ssd dog efter 1½- 2 år så är det ganska kort livstid.

Min första SSD, en Intel X25-M 80GB sitter i min HTPC. Den köptes December 2008 och är fortfarande på 24/7 och den fungerar prima än idag!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

har en Intel 120GB SSD, kollade i CrystalDiskInfo 5.5.0

Total Host Writes 2.45 TB
Uppstarter 914 gånger
Drifttid 8415 timmar
Hälsostatus 100%
Alla värden är blå

Har inte stängt av något eller ändrat.
Postade bara så ni har något att jämföra med