Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du har inte 800k. Ingen har den siffra de säger att de har.

Jag har 6 miljoner på min ore-inriktade-stad. Tjänar 600k / day via trade depots. Haft den i två dagar

Visa signatur

Gigabyte 7970 GHz Intel i5 2500K Corsair H80i Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev Corsair 8Gb RAM 1333Mhz Corsair SSD 120 GB Corsair TX 750W

Grym house-lista http://open.spotify.com/user/mysteriz/playlist/6w1DWfFwJbIvdF...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Bara för att du inte kommer över 10K.. ;P

Vad snackar du för goja?

EA manipulerar ju siffran, det är ju med i spelkoden:
http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/1a5pof/did_ea_lie_ab...

What's particularly frustrating is that the addition of phantom population is not linear. See these posts from the linked thread (which match my own experiences):

1.
I don't mind if they have to put in phantom pop because they can't sim every individual, I just wish they did it consistently say 4 phantom for every real pop. Instead the phantom pop grows exponentially so you see your pop go from 100k to 200k and think you have doubled but in actuality you have gone from something like 20k to 25k. The higher your pop the less sense the game seems to make because you are seemingly supporting more and more massive populations with ever decreasing percentage of real sims.

2.
The magic figure is 500 or when there is no medium density buildings. When the total population is below 500, the total population = the number of workers plus shoppers. After 500, they beefed up the total population in certain percentage. For larger cities, the ratio is 1:10.

This is why your tax revenue doesn't double when the population of your city doubles. Your population counter might claim that your city has doubled in residents, but the number of AI agents actually being simulated has only increased by a small percentage of that (which gets smaller and smaller the larger your city gets).
If you're going to artificially inflate numbers to make your game seem more impressive, at least do so in a way that doesn't significantly impact gameplay.

[edit]: Here's the actual code that's responsible for fudging the population count, and here's some graphs I made comparing your effective population to your displayed population count:
Population for < 5000 sims
Population for < 50000 sims
To be clear, I wouldn't have much of a problem with this if the phantom population scaled linearly with your real population, but the way this is implemented makes managing your city unnecessarily hard as the displayed population count doesn't even correspond proportionally to the number of available workers in your city.

simcity.GetFudgedPopulation = function (a) {
a = "undefined" !== typeof a ? a : simcity.gGlobalUIHandler.mLastPopulation;
if (500 >= a)
return a;
if (40845 < a)
return Math.floor(8.25 * a);
a = Math.pow(a - 500, 1.2) + 500;
return Math.floor(a)
};
simcity.GetRoundedFudgedPopulation = function (a) {
a = simcity.GetFudgedPopulation(a);
return a = 25E3 < a ? 10 * Math.round(a / 10) : 5 * Math.round(a / 5)
};

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du har inte 800k. Ingen har den siffra de säger att de har.

? jag hade ca 15 miljoner när jag tröttnade på spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har aldrig förlorat ngt iaf. Når det buggar så brukar jag starta om.

Aja, får väl pröva då. Men finns det inte sparat ryker nog något här hemma..

Får väl kanske förbereda mig med att ta fram mitt skumgummi-baseballträ..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

? jag hade ca 15 miljoner när jag tröttnade på spelet.

Du har inte 15 miljoner invånare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du har inte 15 miljoner invånare.

Jag kan ha fel men jag tror att de pratar om simdaler eller vad nu valutan heter på svenska.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du har inte 15 miljoner invånare.

Nej. pengar. Hade 150k i population eller så när jag gav upp. Galet med trafik och det fanns inget mer att göra i spelet.

Permalänk
Avstängd

Seriöst. Varför fungerar detta inte? Har startat om spelet osv..

Och varför i helskotta ska ALLT vatten i makrne vara borta efter 2 dagars spelande? Min första stad har inget vatten kvar nånstans i marken och kan inte köpa av mina andra städer då de behöver sitt lilla vatten som finns där... förstår inte på mig spelet. Så lite vatten.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad snackar du för goja?

EA manipulerar ju siffran, det är ju med i spelkoden:
http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/1a5pof/did_ea_lie_ab...

What's particularly frustrating is that the addition of phantom population is not linear. See these posts from the linked thread (which match my own experiences):

1.
I don't mind if they have to put in phantom pop because they can't sim every individual, I just wish they did it consistently say 4 phantom for every real pop. Instead the phantom pop grows exponentially so you see your pop go from 100k to 200k and think you have doubled but in actuality you have gone from something like 20k to 25k. The higher your pop the less sense the game seems to make because you are seemingly supporting more and more massive populations with ever decreasing percentage of real sims.

2.
The magic figure is 500 or when there is no medium density buildings. When the total population is below 500, the total population = the number of workers plus shoppers. After 500, they beefed up the total population in certain percentage. For larger cities, the ratio is 1:10.

This is why your tax revenue doesn't double when the population of your city doubles. Your population counter might claim that your city has doubled in residents, but the number of AI agents actually being simulated has only increased by a small percentage of that (which gets smaller and smaller the larger your city gets).
If you're going to artificially inflate numbers to make your game seem more impressive, at least do so in a way that doesn't significantly impact gameplay.

[edit]: Here's the actual code that's responsible for fudging the population count, and here's some graphs I made comparing your effective population to your displayed population count:
Population for < 5000 sims
Population for < 50000 sims
To be clear, I wouldn't have much of a problem with this if the phantom population scaled linearly with your real population, but the way this is implemented makes managing your city unnecessarily hard as the displayed population count doesn't even correspond proportionally to the number of available workers in your city.

simcity.GetFudgedPopulation = function (a) {
a = "undefined" !== typeof a ? a : simcity.gGlobalUIHandler.mLastPopulation;
if (500 >= a)
return a;
if (40845 < a)
return Math.floor(8.25 * a);
a = Math.pow(a - 500, 1.2) + 500;
return Math.floor(a)
};
simcity.GetRoundedFudgedPopulation = function (a) {
a = simcity.GetFudgedPopulation(a);
return a = 25E3 < a ? 10 * Math.round(a / 10) : 5 * Math.round(a / 5)
};

Det förklarar det mesta. Jävla EA/Maxis. Sim City är en simulation av precis ingenting. Sim City ett som jag spelade på 80 talet var fan bättre än det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

http://imageshack.us/a/img94/9583/simcity2013031422353286.jpg

Seriöst. Varför fungerar detta inte? Har startat om spelet osv..
http://imageshack.us/a/img59/3576/simcity2013031422230094.jpg

Och varför i helskotta ska ALLT vatten i makrne vara borta efter 2 dagars spelande? Min första stad har inget vatten kvar nånstans i marken och kan inte köpa av mina andra städer då de behöver sitt lilla vatten som finns där... förstår inte på mig spelet. Så lite vatten.

Man måste köra vattentricket dvs bygga vattenpumpanra precis där man släpper ut avloppet så blir det ett kretslopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Man måste köra vattentricket dvs bygga vattenpumpanra precis där man släpper ut avloppet så blir det ett kretslopp.

Jag släpper inte ut något avlopp då jag har det där treatment plant eller vad det nu heter. Samt så har jag inga pumpar, utan water facilities.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Nej nu lägger jag ner Sim City, har suttit ett tag nu och verkligen försökt på olika sätt men vägarna och AI är ju ett rent helvete.

Brandbilar och polisbilar som blockerar trafik. Liksom kan de inte parkera vid sidan av och göra sitt arbete?

Får inte ut mina handelsbilar ur staden och inbringar inga pengar. Tåg/Spårvagn Javisst, men det är tamefan fullt trafik ändå..

Om det fortfarande finns någon som spelar så kan ni ju hojta till när EA har fixat detta fiasko, en lågstadieelev hade presterat bättre med alla formler som skall styra spelet. Hur främmande kan det vara för dom när dom kunde få till Sim City 4?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Aja, får väl pröva då. Men finns det inte sparat ryker nog något här hemma..

Får väl kanske förbereda mig med att ta fram mitt skumgummi-baseballträ..

Om man tappar kopplingen så sparar spelet lokalt tills man återfår kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Jag släpper inte ut något avlopp då jag har det där treatment plant eller vad det nu heter. Samt så har jag inga pumpar, utan water facilities.

Samma sak water treatment plant släpper ut vattnet fast renat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Nej nu lägger jag ner Sim City, har suttit ett tag nu och verkligen försökt på olika sätt men vägarna och AI är ju ett rent helvete.

Brandbilar och polisbilar som blockerar trafik. Liksom kan de inte parkera vid sidan av och göra sitt arbete?

Får inte ut mina handelsbilar ur staden och inbringar inga pengar. Tåg/Spårvagn Javisst, men det är tamefan fullt trafik ändå..

Om det fortfarande finns någon som spelar så kan ni ju hojta till när EA har fixat detta fiasko, en lågstadieelev hade presterat bättre med alla formler som skall styra spelet. Hur främmande kan det vara för dom när dom kunde få till Sim City 4?

Kan omöjligt vara samma personer som ligger bakom de andra sim city spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du har inte 800k. Ingen har den siffra de säger att de har.

Nu har du nog missförstått mig väldigt grovt, om du går tillbaka en sida innan denna så sa jag att jag hade 150k invånare (A x 8.5) medan jag i posten som du citerat skrev att jag mjölkade mina invånare tills dess att jag hade 800 lökar. Jag må ha skrivit lite luddigt men bara för att ta ett exempel så såg jag nyligen på EAs forum en kille med 1 miljon invånare, förvisso endast bostadszoner och låginkomsttagare med parker men ändå, det funkar. Sen tycker jag det är skitsamma ifall dem manipulerar siffrorna och skapar en befolkningsinflation, det rör faktiskt inte mig i ryggen utan jag är ute efter att hantera min stad på bästa möjliga sätt, inte följa min befolkning individuellt.

Däremot så har jag fortfarande bättre minnen från Sim City 3000 när jag spelade det i mina yngre dagar. Just den lilla fyrkanten på 2x2 km tycker jag förstör spelkänslan, det borde vara minst det dubbla som några tidigare i tråden har skrivit. Känns ju som att servicebyggnaderna tar en kopiös mängd plats kontra bostäder/industrier/affärer. Nåja, förhoppningsvis är det något dem tänker över en andra gång och ger oss större stadszoner, även fast jag har mina tvivel då det är EA som utgivare, riktigt usla erfarenheter av dem har väl vi alla i princip.

EDIT: Däremot så påverkas ju din ekonomi negativt efter att ha läst texten du kopierade in. Det är ju som en nål i ögat faktiskt, tur att man ger sig på att starta upp en processorfabrik nu, endast den som fattades, det tog ju hus i helvete när trafiken stannade upp ingående/utgående trafik ur staden.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Samma sak water treatment plant släpper ut vattnet fast renat.

Provade det, hade 2 renings saker men vattnet ær ændå smutsigt och water supply var endast upp till 30 månader.

Snart gått hur lång tid som helst, mitt Great Works vill inte gøra något, sitter bara och laddar i evigheter...

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Provade det, hade 2 renings saker men vattnet ær ændå smutsigt och water supply var endast upp till 30 månader.

Snart gått hur lång tid som helst, mitt Great Works vill inte gøra något, sitter bara och laddar i evigheter...

Då gör du ngt fel. Säker på att du har filter på ALLA dina pumpar? Den första man bygger är inte filtrerad så den får man riva.
Jag har iaf inget problem med vattnet eller ngt annat.

Permalänk
Medlem

Någon som spelar på Västeuropa 1 som kan bekräfta att det inte bara är mitt nätverk som är goja och att faktiskt servern är nere? Jag hoppades ju på en aning mer kvälls lir nu när man ändå är ledig imorgon.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Gjorde en Real population mod (följde howto:n på reddit) och fan va tragiskt liten staden blev invånarmässigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har hellre en stad med realistisk befolkning än galet med trafikproblem. Varför väljer ngn att ens äga en bil i en stad som är 2x2km stor? Man kan gå överallt utan problem på ca 30 minuter Simmarna är dumma i huvudet när de hellre sitter i bilköer i timmar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MOB: ASRock Z77 EXTREME4 CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär SSD+HDD: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 + WD Green 750GB Chassi: Corsair Carbide 500R Svart

Permalänk
Medlem

Mmm, tycker ändå de borde lägga till så spelet vet var en sim bor, kan inte kräva speciellt mycket extra av datorn tycker jag.
Spåra dom med ett buildingID eller nåt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Blev att man köpte det på rea för det gick inte få tag på annat sätt. Inte spelat speciellt mycket men känns som man kommer tröttna fort då ytorna man har att bygga stad på fylls på någon timme eller två. Sedan har man trafikkaos och invånare som klagar 24/7, "Mer företag!!" "Mer Invånare!" "Mer Industirer!" när man redan fyllt varje millimeter.

Borde ändra titel till SimByhåla, men snart kommer väl 100 dlc för endast 199kr styck eller varför inte premium för 500kr.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Nån tipsa mig om denhär kickstartern för nån dag sen civitas/posts

Har inte läst igenom hela Tråden men jag hittade inget om det via sökning heller.

Skrivet av wRRM:

Dem verkar inte helt seriösa, dem vill inte heller berätta vilka dem är. Men det kan ju bli skitbra

"...I graduated in from Full Sail in Orlando Fl in 1999 with a degree in computer animation. After graduating I spent some time working on childrens television shows as a high poly modeler. Then after working a few cancelled console titles, I finally landed at Greylan studios in 2009. Where I lead a growing team building mobile games for IOS and Android. We have shipped several games, and are currently in production on 2 others. I should probably be worried about losing my job with them if word gets out on this kickstarter, but at this point we see a real shot on this game being funded, so I am willing to risk it for the shot to finish what we have started with Civitas...."
http://www.civitasgame.com/forum/index.php?topic=110.0

Det känns mer som att det är ett litet team som hittills jobbat med detta under sin fritid och bara fokuserat på att göra ett spel som dom själva gillar. Alla inblandade är väl, som han själv skriver, oroliga att bli av med sina jobb.

Visst är det lite vanskligt med nya studios som dessa, men det verkar ändå ta form på ett förtroendeingivande sätt.

http://www.kickstarter.com/projects/1584821767/civitas-plan-d...
http://www.kickstarter.com/projects/1584821767/civitas-plan-d...

Permalänk
Medlem

Det här måste ju vara ett av de mest trasiga spel som släppts på länge(WarZ non included). Det är trist att grunden i spelet verkligen är trasig. Agenterna som används känns som något en kodare slängt ihop lite snabbt när den inte hade något annat att göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Blev att man köpte det på rea för det gick inte få tag på annat sätt. Inte spelat speciellt mycket men känns som man kommer tröttna fort då ytorna man har att bygga stad på fylls på någon timme eller två. Sedan har man trafikkaos och invånare som klagar 24/7, "Mer företag!!" "Mer Invånare!" "Mer Industirer!" när man redan fyllt varje millimeter.

Borde ändra titel till SimByhåla, men snart kommer väl 100 dlc för endast 199kr styck eller varför inte premium för 500kr.

Har inte spelet det så mycket ännu, men det finns ju en "region" funktion som du kan använda och bygga saker sen skicka/sälja fram och tillbaka. Så du kan till exempel ha en stad som fokuserar mer på industri, och en stad som fokuserar på befolkning/invånare osv..

Spelet håller nog sig roligt så länge du har fantasi.

Permalänk

Efter att ha följt denna tråden en tid så är jag väldigt glad att jag inte gick på hypen. Ni som köpte det måste känt er blåsta av EA och kanske rentav blåsta själva.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Det går framåt även med bara vindkraftverk som tar upp rätt mycket av kartan

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Efter att ha följt denna tråden en tid så är jag väldigt glad att jag inte gick på hypen. Ni som köpte det måste känt er blåsta av EA och kanske rentav blåsta själva.

EA måste stå för Enormous Asses.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >