Permalänk
Medlem

Ansluta egen router till Telia smart

Idag fick jag mitt bredband aktiverat med Telia Smart (Thomson TG789vn). Egentligen skulle jag enbart vilja använda den som modem och sedan koppla in min egna router.

Vad jag gjorde var:

Kopplade in min router DIR-655 till en av LAN-portarna på Thomson (WAN på DIR-655 då). Jag hade i det läget DHCP aktiverat. Vad som förvånade mig var att internet-anslutningen direkt fungerade. Thomson tolkade då min router som vilken enhet som helst och routern fick sin internetuppkoppling med ip därifrån för att sedan fungera som vanligt och dela ut IP-adresser via DHCP.

Min fråga är, ser ni några problem med att göra så här då det uppenbarligen verkar fungera bra?

Permalänk

Har själv tidigare använt en egen router då Telias är skräp (understatement of the year). Ser inga problem överhuvudtaget. Möjligen så avaktivera DHCP i Teliaroutern för att undvika konflikter.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

TG789vn är låst. Du kan tyvärr inte använda en router och använda modemet i "bryggat" läge.
Det du kan göra är att ringa in till Smart supporten, be dom nedgradera din Smart Gateway till 8.8.B.6
och sedan Roota den med hjälp av modem-help.co.uk.

Jag är i samma sitts som du, men dom misslyckades med att nedgradera min firmware, så jag har beställt en Zyxel VDSL2 gateway från dustinhome för ca 1200 bagis för att byta ut skiten istället. Mvh.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ens ge telia-skiten ett försök
Men lösningen jag fått till just nu kanske går använda då? Skitsamma om både Thomson och min router har DHCP? Thomson delar ju ut ett ip till min router som i sin tur delar ut ip till sina anslutna klienter. Eller blir det några konsekvenser bara att jag inte ser det?

Edit: Kan tillägga att jag mest är intresserad av att få bra trådlös täckning och främst därför jag vill använda min egna router

Permalänk
Medlem

Efter lite meckande verkar det bästa sättet vara att stänga av dhcp på min router, ansluta den LAN-LAN och sedan ansluta mina enheter trådat/trådlöst till routern men få ip från Thomson. Accesspunkt alltså.

Permalänk

hejsan..

har nyss fått mitt smartmodem från telia.

vill koppla in en egen router där jag kan styra min stationära och server dator med egna ip adresser.
serven e låst på 192.168.0.166, och jag har ett domän namn från noip.
men när jag går in på domänet, så hamnar jag på smartmodemet.

tycker det är välldigt konstigt.

Försökter brygga genom telia, men vart bara ännu mera problem.

Någon som har en ide hur man kan göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Efter lite meckande verkar det bästa sättet vara att stänga av dhcp på min router, ansluta den LAN-LAN och sedan ansluta mina enheter trådat/trådlöst till routern men få ip från Thomson. Accesspunkt alltså.

Skrivet av swedishpower:

Hejsan...

En kund som kom in på jobbet nu i veckan hade varit i kontakt med Telia och fått veta att de kan göra port 4 på TG789 till en DMZ så att man själv kan koppla en router till den och låta thomsonen agera modem. Det skulle tydligen bara vara att ringa supporten (90200).
GLHF!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

oki..

Då jag snackade med telia igår så bryggade dom smartmodemet och jag använde mig av port 4.
men då försvann mitt trådlösa från SM, och jag gick bara genom min router.

men så vill jag inte ha det, min router har inte trådlös.
den ger bara 2 datorer ip.

SM ska vara som det är och från SM skickas en signal till min router ger min dator och serven en signal, så jag kan jobba genom dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swedishpower:

oki..

Då jag snackade med telia igår så bryggade dom smartmodemet och jag använde mig av port 4.
men då försvann mitt trådlösa från SM, och jag gick bara genom min router.

men så vill jag inte ha det, min router har inte trådlös.
den ger bara 2 datorer ip.

SM ska vara som det är och från SM skickas en signal till min router ger min dator och serven en signal, så jag kan jobba genom dom.

Bryggar du en router med inbyggt modem fungerar den enbart som modem, inget annat, det är själva idén med bryggningen. Är så på alla sådana enheter jag stött på, Telia eller ej. Antingen kör du Smart med trådlöst osv (har personligen inga som helst problem) eller blir det ett modem och du får ordna all annan funktionalitet själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Telia Smart med fullport forward utan att hacka!

Hej

Jag har sedan länge tröttnat på Telias support... har försökt fixa det själv, orkar inte sitta i luren eller vänta på någon som aldrig ringer tillbaka.
Nu har jag till slut lyckats konfigurera min Telia smart router Thomson TG789vn till att forwarda alla portar till min"riktiga" router på insidan.

Thomson TG789vn tilldelar routern på insidan en ip-adress, det är OK, men i standardkonfigurerad routade den inga portar till min interna router.
Jag har testat med att lägga till portar i "Spel eller Program" i Teliaroutern mot min interna router. Det har fungerat i de flesta fall men gör man så måste man konfigurera på 2 ställen för att få det att fungera hela vägen, dessutom har det inte fungerat för alla applikationer jag försökt få igång, det är ofta portar man inte vet om som använda från utsidan.

Så idag kom jag på den snilliga lösningen att fourwarda alla portar i Teliaroutern till min interna router.
Det var inte helt lätt, klagade på en det ena än det andra, portar som redan användes i det intervall jag försökte konfigurera.
Då kom jag på det!

  1. Alla fördefinierade "Spel eller Program" i Telias modemet raderades.

  2. En(1) ny konfiguration för Spel eller Program skapades som forwardar alla portar från 1 till 65535, man får göra det i intervaller för rotern tillåter inte hela intervallet i en uppsättning. OBS, blank i Utlös protokoll och Utlös port.

  3. Starta om Teliaroutern, det behövs för att den sparar vissa portar i minnet så man måste få den att tappa minnet annars bråkar den på att portar redan används.

  4. När man kommer åt Teliaroutern igen ansluter man den nya Spel eller Program konfigurationen och assignar den mot routern på insidan.

That's it!! nu kan jag styra om alla mina utrustningar och datorer via min interna router.
De applikationer jag har som kommunicerar med servrar på utsidan fungerar utan problem igen.

Vill jag routa en FTP eller Web Server från insidan gör jag det i min interna router, inget mer strul med att hitta en lösning i Teliaroutern

Så här grupperade jag portarna när jag skapa den nya konfigurationen i "Spel eller Program"

TCP 1 - 10000 1 - 10000 - -
UDP 1 - 10000 1 - 10000 - -
TCP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
UDP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
TCP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
UDP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
TCP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
UDP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
TCP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
UDP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
TCP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
UDP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
TCP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -
UDP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -

Skulle det visa sig att detta är gångbart för fler så kan jag sätta ihop en instruktion för hela processen.

Happy routing and Full port forward
//Lasse

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte bara be om att få smarten bryggad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja jo, det vore ju det bästa men man tröttnar på att stånga sig blodig mot Telias support. Jag har haft Smart i ganska precis 3 år och mest från början ringt många gånger till supporten och även premiumsupporten utan att få hjälp. 4 gånger har jag "verkligen" försökt och då suttit i timmar för att reda ut det med olika personer. Det är som roulette att få tag på någon som vill eller kan hjälpa till. Det är ett bra tag sedan jag gjorde ett försök så det är kanske läge igen.
Men nu har jag hittat en lösning som bevisligen fungerar, i alla fall för mig.

Därför!
//Lasse

Permalänk
Rekordmedlem

Bryggning är rätt nytt, de började med det i somras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har precis likadana enheter som dig och jag kan inte öppna en endaste jäkla port...

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna koppla in en NTFS-nätverkshårddisk. Kan man göra det om man kopplan in en vanlig tomter mellan? Finns det någon bra guide hur man gör i så fall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saxdalen:

Jag vill kunna koppla in en NTFS-nätverkshårddisk. Kan man göra det om man kopplan in en vanlig tomter mellan? Finns det någon bra guide hur man gör i så fall?

Vad är en tomter? är det router du menat?
Det går bra att ansluta en nas oberoende av filsystemet på disken det har inte med nätverket att göra utan nätverket har en typ av kommunikation och disken en annan och filsystemet kommer inte ut på nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxdalen:

Jag vill kunna koppla in en NTFS-nätverkshårddisk. Kan man göra det om man kopplan in en vanlig tomter mellan? Finns det någon bra guide hur man gör i så fall?

Du behöver inga tomtar före julafton, vare sig vanliga eller ovanliga.
Det är bara att koppla in nätverkshårddisken på ditt nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte bara be om att få smarten bryggad ?

Så där ja! nu är smarten bryggad.

Men det var inte precis "Bara" att be Telias support"

Jag ringde från jobbet till supporten på förmiddagen för att få minimal kö. Jag kom till slut fram och förklarade mitt ärende och visst det skulle de kunna fixa. Men det tog ca. 1 tim. med väntetid och en lång förklaring angående varför och vad jag ville göra. Sedan visade det sig att jag måste vara hemma för att de skulle kunna göra omkonfigureringen. De lovade att ringa 18:00 viket blev 18:40 och det passade inte mig så bra så vi kom överens om att de skulle ringa igen 20:30 vilket de gjorde. Det började helt OK och det skulle vara lätt fixat. Tydligen har de något sorts terminalprogram de kopplar upp sig mot teliaroutern med, telnet kanske. Efter några minuter så var det fixat, trodde vi. Jag hade fortfarande en intern IP för WANet på min egen router, 192.168.1.45 när jag påpekade att det inte var någon extern IP vilket jag förväntat mig fick jag motfrågan "Vad är det"?!?!? Jag förklarade och personen ville kolla med någon mer erfaren som satt i närheten.

Efter ett tag fick jag motfrågan:
Fungerar internet för dig nu?
Äh um.. ja internet fungerar men...
Då är det fixat ju, det är en "God" IP-adress du har fått.
Vi har tyvärr inte support på privata routrar så om du har ett fungerande internet kan jag inte hjälpa dig mer.
OK, om jag kopplar en dator direkt till smarten då?
Visst, då kan jag hjälpa dig.

Kopplar en dator direkt till smarten och får en, just det, intern IP 192.168.1.46.
Jag hade under tiden gjort en koll mot http://www.whatismyip.com/ och den visade 81.225...
Jag får en intern IP på min dator nu precis som min router fick!
Mer kollande på andra sidan, mer kontakt med någon mer erfaren...
21:15 fortfarande intern IP...
Mycket mer kollande, omstarter och fixande på andra sidan...
21:45 ingen IP tilldelning alls nu...
21:55 Jag ber om ursäkt jag har sett fel, nu kommer det snart att fungera, jag ser att modemet håller på att uppdatera sig och det kommer att ta ca. 20 minuter till.
OK!?!?

Starta om modemet då och om det fortfarande inte fungerar kan du ringa tillbaka!
Men stänger ni inte 22:00?
Jo, alltså, du får ringa imorgon om det inte skulle fungera när modemet uppdaterat sig.
OK?! "tack" då!
Det ska vara bryggat nu alltså, så det fungerar säkert om 20 minuter.
OK,
Hej då!

Testar 22:30 till 23:00 ingen tilldelning av IP alls...
Kopplade tillbaka routern och gav upp.

Morgonen efter, hade fått tillbaka intern IP på routern men allt annat fungerade, VOIP och IPTV var igång, internet fungerade visserligen men som sagt ingen extern IP.
Jag startade om smarten och stängde av min router. När smarten var igång IP-telefonin fungerad, vilket tar längst tid efter omstart, startade jag min router och DÅ! fick den en extern IP.

Sammanfattningsvis som kommentar till "Varför inte bara be om att få smarten bryggad ?"
2tim och 30 min i telefon med en person man näst intill får utbilda och som till slut ville gå hem fördagen innan ärendet är löst.
Om jag inte visste från flera forumtrådar att det skulle gå att brygga modemet hade jag gett upp den här gången också!
Det positiva i detta är att min ner-hastighet gick upp från 15,5 mbps till 19 mbps, för min 12-24 uppkoppling, det hade jag inte räknat med.

Så nu har jag min smart bryggad efter 3 års gissel och slit tog det "bara" 3-4 tim att få det fixat.

//Lasse

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog antagligen inte så vanligt att begära bryggning, det är en ny tjänst och många har ju inte nytta av det, men de lär sig nog så småningom .
Just modemet i thomsonen är faktiskt bra, dessutom får man en ny smart om åskan skulle ta den, så iomed att de nu har bryggning för "avancerade" användare är den bra tycker jag.
Själv har jag kört med egna routrar switchar och ibland AP innanför smarten, jag tycker framförallt inte att den är smart när den saknar Gbit kabelnät och 5Ghz wifi annars så är den inget jag personligen irriterar mig på.
Men visst hade jag kunnat tänka mig att betala för en "smartare" en alltiettburk av bra klass, kanske med utgångspunkt från nån enhet i 2-3000 kr klassen och så ska den helst ha dect till ip tele inbyggt också, kanske nåt i stil med fritzbox
http://www.fritzbox.eu/en/products/FRITZBox_Fon_WLAN_7390/ind...
En sån vore nog en bra bas till en "smartare" den är betydligt bättre "up to date" med funktioner som verkligen gör den användbar utan att begränsa hemmanätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av larsosca:

Hej

Jag har sedan länge tröttnat på Telias support... har försökt fixa det själv, orkar inte sitta i luren eller vänta på någon som aldrig ringer tillbaka.
Nu har jag till slut lyckats konfigurera min Telia smart router Thomson TG789vn till att forwarda alla portar till min"riktiga" router på insidan.

Thomson TG789vn tilldelar routern på insidan en ip-adress, det är OK, men i standardkonfigurerad routade den inga portar till min interna router.
Jag har testat med att lägga till portar i "Spel eller Program" i Teliaroutern mot min interna router. Det har fungerat i de flesta fall men gör man så måste man konfigurera på 2 ställen för att få det att fungera hela vägen, dessutom har det inte fungerat för alla applikationer jag försökt få igång, det är ofta portar man inte vet om som använda från utsidan.

Så idag kom jag på den snilliga lösningen att fourwarda alla portar i Teliaroutern till min interna router.
Det var inte helt lätt, klagade på en det ena än det andra, portar som redan användes i det intervall jag försökte konfigurera.
Då kom jag på det!

  1. Alla fördefinierade "Spel eller Program" i Telias modemet raderades.

  2. En(1) ny konfiguration för Spel eller Program skapades som forwardar alla portar från 1 till 65535, man får göra det i intervaller för rotern tillåter inte hela intervallet i en uppsättning. OBS, blank i Utlös protokoll och Utlös port.

  3. Starta om Teliaroutern, det behövs för att den sparar vissa portar i minnet så man måste få den att tappa minnet annars bråkar den på att portar redan används.

  4. När man kommer åt Teliaroutern igen ansluter man den nya Spel eller Program konfigurationen och assignar den mot routern på insidan.

That's it!! nu kan jag styra om alla mina utrustningar och datorer via min interna router.
De applikationer jag har som kommunicerar med servrar på utsidan fungerar utan problem igen.

Vill jag routa en FTP eller Web Server från insidan gör jag det i min interna router, inget mer strul med att hitta en lösning i Teliaroutern

Så här grupperade jag portarna när jag skapa den nya konfigurationen i "Spel eller Program"

TCP 1 - 10000 1 - 10000 - -
UDP 1 - 10000 1 - 10000 - -
TCP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
UDP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
TCP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
UDP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
TCP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
UDP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
TCP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
UDP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
TCP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
UDP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
TCP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -
UDP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -

Skulle det visa sig att detta är gångbart för fler så kan jag sätta ihop en instruktion för hela processen.

Happy routing and Full port forward
//Lasse

Jag vet att det här kanske är lite gammalt o så, men strunt samma.
Jag testade det du gjorde och det gick bra, förutom med vissa portområden som inte alls går att forward'a. T.ex. UDP 1-10000. Lite trail and error för mig alltså, men nu har jag lyckats forward'a de flesta portarna iaf

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite, någon som är lite hajj på internet å modem å sånt, skulle https://www.inet.se/produkt/5401696/d-link-dsl-2640b-n150-ads... fungera som modem till Telia 8/1 ? Dvs slänga ut telias helvettesmaskin med antennen före och sätta dit min egen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsosca:

Hej

Jag har sedan länge tröttnat på Telias support... har försökt fixa det själv, orkar inte sitta i luren eller vänta på någon som aldrig ringer tillbaka.
Nu har jag till slut lyckats konfigurera min Telia smart router Thomson TG789vn till att forwarda alla portar till min"riktiga" router på insidan.

Thomson TG789vn tilldelar routern på insidan en ip-adress, det är OK, men i standardkonfigurerad routade den inga portar till min interna router.
Jag har testat med att lägga till portar i "Spel eller Program" i Teliaroutern mot min interna router. Det har fungerat i de flesta fall men gör man så måste man konfigurera på 2 ställen för att få det att fungera hela vägen, dessutom har det inte fungerat för alla applikationer jag försökt få igång, det är ofta portar man inte vet om som använda från utsidan.

Så idag kom jag på den snilliga lösningen att fourwarda alla portar i Teliaroutern till min interna router.
Det var inte helt lätt, klagade på en det ena än det andra, portar som redan användes i det intervall jag försökte konfigurera.
Då kom jag på det!

  1. Alla fördefinierade "Spel eller Program" i Telias modemet raderades.

  2. En(1) ny konfiguration för Spel eller Program skapades som forwardar alla portar från 1 till 65535, man får göra det i intervaller för rotern tillåter inte hela intervallet i en uppsättning. OBS, blank i Utlös protokoll och Utlös port.

  3. Starta om Teliaroutern, det behövs för att den sparar vissa portar i minnet så man måste få den att tappa minnet annars bråkar den på att portar redan används.

  4. När man kommer åt Teliaroutern igen ansluter man den nya Spel eller Program konfigurationen och assignar den mot routern på insidan.

That's it!! nu kan jag styra om alla mina utrustningar och datorer via min interna router.
De applikationer jag har som kommunicerar med servrar på utsidan fungerar utan problem igen.

Vill jag routa en FTP eller Web Server från insidan gör jag det i min interna router, inget mer strul med att hitta en lösning i Teliaroutern

Så här grupperade jag portarna när jag skapa den nya konfigurationen i "Spel eller Program"

TCP 1 - 10000 1 - 10000 - -
UDP 1 - 10000 1 - 10000 - -
TCP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
UDP 10001 - 20000 10001 - 20000 - -
TCP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
UDP 20001 - 30000 20001 - 30000 - -
TCP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
UDP 30001 - 40000 30001 - 40000 - -
TCP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
UDP 40001 - 50000 40001 - 50000 - -
TCP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
UDP 50001 - 59999 50001 - 59999 - -
TCP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -
UDP 60000 - 65535 60000 - 65535 - -

Skulle det visa sig att detta är gångbart för fler så kan jag sätta ihop en instruktion för hela processen.

Happy routing and Full port forward
//Lasse

Går det inte lika bra att stänga av brandväggen i Thomson och låta din egna router sköta allt?
Eller är brandväggen också låst i Thomson?
Jag tänkte testa detta i helgen.

Jag får mer fart neråt med Thomson än med mitt Zyxel 660H triple play, så det kan ju vara värt ett försök kanske.

Kan ju tillägga att jag givetvis kommer att stänga av det trådlösa på Thomson med.

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk

Mina erfarenheter av TeliaSmart och egen router.

Hej.

Jag tänkte dela med mig hur jag har gjort. Då det var mycket enklare än andra beskrivningar här.
Min TeliaSmart är en TG799vn v2 som jag fått tillsammans med min fiberanslutning.
Till min tidigare ADSL-anslutning hade jag en D-link Dir-655, fast vilken router man har spelar ingen roll i detta fall.
Helst hade jag velat köra den som accesspunkt som man kan med många routrar från Netgear men det går inte med denna.
Anledningen är att rummet där min TeliaSmart står är nere i källaren och jag får inte någon vidare wlan täckning i huset eller trädgården och då jag har 30cm betongbjälklag så orkar jag inte dra fler kablar mellan våningarna. (Har dragit några och det är jobbigt!)

Nu till lösningen.
TeliaSmart ligger på adressen 192.168.1.1 och verkar dela ut IP-adresser med början på 192.168.1.64
JAg använder min DIR-655 som switch med wlan i. Och kopplar in den i det trådbundna nätverket med en LAN port.
Det enda jag har gjort i DIR-655 är att stänga av DHCP-servern samt sätta en fast IP-adress för att kunna nå den och administrera den. Jag valde på måfå en adress som verkade ligga utanför det adressscoop som smartens DHCP-server delar ut adresser i, 192.168.1.20

Om man gör som Telia vill och bryggar smarten, använder WAN porten mot smarten på sin bef router så kan man tex inte använda Telias APP Zappa och många onlinespel funkar inte.

Hos mig funkar allt. Och det gör det för att jag har låtit min router vara en accesspunkt med switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WestCoast:

Hej.

Jag tänkte dela med mig hur jag har gjort. Då det var mycket enklare än andra beskrivningar här.
Min TeliaSmart är en TG799vn v2 som jag fått tillsammans med min fiberanslutning.
Till min tidigare ADSL-anslutning hade jag en D-link Dir-655, fast vilken router man har spelar ingen roll i detta fall.
Helst hade jag velat köra den som accesspunkt som man kan med många routrar från Netgear men det går inte med denna.
Anledningen är att rummet där min TeliaSmart står är nere i källaren och jag får inte någon vidare wlan täckning i huset eller trädgården och då jag har 30cm betongbjälklag så orkar jag inte dra fler kablar mellan våningarna. (Har dragit några och det är jobbigt!)

Nu till lösningen.
TeliaSmart ligger på adressen 192.168.1.1 och verkar dela ut IP-adresser med början på 192.168.1.64
JAg använder min DIR-655 som switch med wlan i. Och kopplar in den i det trådbundna nätverket med en LAN port.
Det enda jag har gjort i DIR-655 är att stänga av DHCP-servern samt sätta en fast IP-adress för att kunna nå den och administrera den. Jag valde på måfå en adress som verkade ligga utanför det adressscoop som smartens DHCP-server delar ut adresser i, 192.168.1.20

Om man gör som Telia vill och bryggar smarten, använder WAN porten mot smarten på sin bef router så kan man tex inte använda Telias APP Zappa och många onlinespel funkar inte.

Hos mig funkar allt. Och det gör det för att jag har låtit min router vara en accesspunkt med switch.

Du har mao kvar Smart som router och sedan kopplat in en extra AP. Du har inte kopplat in en egen router.
Och det är kul att du är nöjd och tycker det funkar - men du har ju i ärlighetens namn inte löst TS problem att ersätta Smart med en egen router.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man vill kan man kontakta Telia och be dem brygga smarten, den agerar då enbart som modem och switch för att separera vlanen för data, tv och tele.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man vill kan man kontakta Telia och be dem brygga smarten, den agerar då enbart som modem och switch för att separera vlanen för data, tv och tele.

Om du ber Telia att brygga smarten kommer bla inte Telias app zappa som styr digitalboxen att fungera. Och dom ger ingen support mer än att återställa din smart till "vanligt" läge igen.

Madtop:
Naje, jag har väl inte löst TS problem fullt ut. Men varför byta ut smarten mot en egen router? Klåfingrig, ja då är Telia helt fel leverantör.
I mitt fall handlade det om att Smarten hamnade i ett förråd och dess wlan gav då obefintlig räckvidd.

I mitt fall var det även enkelt att göra. Då jag kör med TeliaStandard (behöver jag support eller får grejer som går sönder då är det bara att byta.
Eller om Telia puttar in en firmwareuppdatering med nya tjänster. Då har jag inga problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Men varför skulla man vilja byta ut smarten om det är en AP man har behov av ? Det är ju bara att ansluta nån lämplig modell efter tycke o smak, så har jag själv gjorr, jag har Gbit kabel och 5GHz trådlöst innanför smarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ersätta

Hej!

Sorry för bump av gammal tråd,

Går det att helt enkelt ersätta Thomsom-routern med en egen utan att brygga?

// Henke12

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke12:

Hej!

Sorry för bump av gammal tråd,

Går det att helt enkelt ersätta Thomsom-routern med en egen utan att brygga?

// Henke12

Om du bara har internet över fiber: Ja
Om du bara har internet över dsl: Ja om du skaffar en router med dsl eller ett separat modem.
Om du har Telias voip: Nej, du måste isf lyckas få tag på en voip-adapter.
Om du har TV, fiber och en Inteno bredbandsswitch: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du bara har internet över fiber: Ja
Om du bara har internet över dsl: Ja om du skaffar en router med dsl eller ett separat modem.
Om du har Telias voip: Nej, du måste isf lyckas få tag på en voip-adapter.
Om du har TV, fiber och en Inteno bredbandsswitch: Ja

Tack,

Har dessvärre fiber, TV och kör Thomson-routern
Så jag antar att enda sättet är att brygga Thomsonroutern ...