En liten recension Audio Technica ATH-M50

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

SVN har nog varit aktiverad på ren vana, ska provlyssna lite senare utan SVN och se hur det låter.

Ja det tycker jag Lyssna på lite akustisk musik med dynamik så inser du att det är bäst att låta den vara avslagen hehe

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Dina beskrivningar pekar rätt bra på att det är något fel med dem i alla fall. Jag hade reklamerat dem så snabbt som möjligt.

Något sådant händer inte om det varit en frisk lur.

Vad menar du? Alla lurar måste spelas in?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vad menar du? Alla lurar måste spelas in?

Ja, men de förändras inte radikalt över 2 timmar som personen i fråga beskriver det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ja, men de förändras inte radikalt över 2 timmar som personen i fråga beskriver det.

Radikalt skulle jag väl inte vilja säga men.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Radikalt skulle jag väl inte vilja säga men.

"Så efter 50 timmar märkte jag knappt en märkbar skillnad, och tänkte to hell med dom. Men så idag helt plötsligt så lätt diskanten bättre, det kom successivt över 2 timmar, och nu låter det bra."

Får att vara "väldigt dåligt, odåga för öronen" till "nu låter de bra", enligt mig är det en väldigt stor förändring när det gäller inspelning av hörlurar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men vänta nu, hur har du kopplat lurarna om du använder "FP 2 högtalare" utgången?
Är inte det en oförstärkt line-out utgång?
Varför inte köra på "FP hörlurar" istället?
... Eller missförstår jag dig nu?

Det är samma fysiska utgång på frontpanelen men olika inställning på ljudet.

Dom här alternativen kan jag välja mellan:

FP Hörlurar = som i sin tur har valen <32ohm, 32-64ohm och >64ohm
FP 2 Högtalare = som låter som mittemellan 32-64ohm och >64ohm

Jag tycker FP 2 Högtalare låter bäst fast jag har ett par hörlurar istället för högtalare anslutna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av simonw:

Får att vara "väldigt dåligt, odåga för öronen" till "nu låter de bra", enligt mig är det en väldigt stor förändring när det gäller inspelning av hörlurar.

Instämmer, konstigt nog. Trodde inte på hela grejen med att spela in ett par lurar förr, men eftersom både mina XB500 och ATH-m50s lät ganska (mycket) bättre efter cirka 100 timmar så har jag ändrat min uppfattning lite.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Jag har nu beställt ett par sånna ATH-M50
jag har ett asus xonar dx ljudkort...hoppas dom låter bra utan hörlursförstärkare annars tänker jag nog köpa ett Pro-Ject Head Box S hade jag tänkt

jag lyssnar mycke på musik på datorn samt spelar en hel del,,,så de kan va värt me en hörlursförstärkare
o alla jag har pratat me säger att skilnaden e som dag o natt me hörlursförstärkare
tror inte mitt ljudkort har tillräcklig me kräm

får nog hem dom imorn spela gött o se va dom går för
för övrigt så har jag ingen erfarenhet av lurar

Permalänk
Skrivet av novascape:

Jag har nu beställt ett par sånna ATH-M50
jag har ett asus xonar dx ljudkort...hoppas dom låter bra utan hörlursförstärkare annars tänker jag nog köpa ett Pro-Ject Head Box S hade jag tänkt

jag lyssnar mycke på musik på datorn samt spelar en hel del,,,så de kan va värt me en hörlursförstärkare
o alla jag har pratat me säger att skilnaden e som dag o natt me hörlursförstärkare
tror inte mitt ljudkort har tillräcklig me kräm

får nog hem dom imorn spela gött o se va dom går för
för övrigt så har jag ingen erfarenhet av lurar

Dom funkar bra utan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jag köpte ett par M-50 för snart ett år sedan, första jag gjorde var att plugga in dom i mobilen, då jag inte hade tillgång till någon förstärkare just då. Besvikelsen blev enorm, skrikiga och inget tryck överhuvudtaget.
När jag kom hem däremot pluggade jag in dom i min Yamaha DSP-A1 förstärkare, o jösses va de lät underbart! Basen/mellanregistret hade hamnat på samma nivå som diskanten och balansen var underbar. Tycker dessa lurarna var värda varenda krona, dock så krävs det en hyffsad förstärkare för att kunna utnyttja all potential. Förväntar ni er bra ljud med ett inbyggd ljudkort i en dator eller billig hörlursförstärkare så får ni nog leta efter några mer lättdrivna lurar.

När jag är ute och "reser" har jag med mig en Fiio E9, vilket duger helt klart, men dom spelar fortfarande inte ens hälften så bra än vad dom gör i min Yamaha reciever hemma.

Jag gillar bas och dessa lurarna har enorm potential när det gäller detta. När man vrider på volymen med en house/dubstep låt så sitter lurarna o skakar på skallen, bokstavligt talat.

Slutsats: Fruktansvärt prisvärda lurar, men kräver en BRA, kraftfull förstärkare för att utnyttjas till fullo. Förvänta er inga mirakel med era datorljudkort/billiga hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel64381:

Jag köpte ett par M-50 för snart ett år sedan, första jag gjorde var att plugga in dom i mobilen, då jag inte hade tillgång till någon förstärkare just då. Besvikelsen blev enorm, skrikiga och inget tryck överhuvudtaget.
När jag kom hem däremot pluggade jag in dom i min Yamaha DSP-A1 förstärkare, o jösses va de lät underbart! Basen/mellanregistret hade hamnat på samma nivå som diskanten och balansen var underbar. Tycker dessa lurarna var värda varenda krona, dock så krävs det en hyffsad förstärkare för att kunna utnyttja all potential. Förväntar ni er bra ljud med ett inbyggd ljudkort i en dator eller billig hörlursförstärkare så får ni nog leta efter några mer lättdrivna lurar.

När jag är ute och "reser" har jag med mig en Fiio E9, vilket duger helt klart, men dom spelar fortfarande inte ens hälften så bra än vad dom gör i min Yamaha reciever hemma.

Jag gillar bas och dessa lurarna har enorm potential när det gäller detta. När man vrider på volymen med en house/dubstep låt så sitter lurarna o skakar på skallen, bokstavligt talat.

Slutsats: Fruktansvärt prisvärda lurar, men kräver en BRA, kraftfull förstärkare för att utnyttjas till fullo. Förvänta er inga mirakel med era datorljudkort/billiga hörlursförstärkare.

Bra och kraftfull är väl lite att överdriva,är ju inga supertungdrivna lurar.

Permalänk
Proffsmobbare

Yamaha DSP-A1 har inte nämnvärt stark hörlursförstärkare för den delen heller, det mesta i dedikerad väg räcker till dessa.

Permalänk
Avstängd

Ångrar jag inte köpte dessa för 500kr när jag hade chansen. Å andra sidan gillar jag inte att de är så pass ärliga då jag tycker det förstör en del av njutningen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Köpte mig ett par röda för 800 kronor hos Webhallen nyligen, och kör dem med ett Asus Xonar DX, och då jag inte har någon tidigare erfarenhet av (för mig) högkvalitativt ljud, så blev jag otroligt uppfylld av det fantastiska ljudet.

Läste många recensioner innan jag köpte dem, och många tyckte att de var otroligt prisvärda redan när de kostade 1400-1500 kronor, och då jag köpte dem för nästan halva priset så kan man ju inte klaga på absolut någonting med dessa hörlurar.

De går att spela i telefonen, men det kan bli lite klent ljud där, då de är hyfsat tungdrivna redan.
Men av mig får de 10/10!

Läste f.ö denna recension innan jag handlade, och tycker att den stämmer riktigt bra in på dessa lurar!

Visa signatur

Insert funny joke here