Spela in VHS-band till datorn m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast sönderkomprimerad webbvideo blir ju aldrig lika bra kvalitet som VHS...

Trodde VHS var ganska dålig kvalitet och därför att webbströmmen kunde ha en chans att vara minst lika bra.
Strömmande video kan ju vara både bra och dålig.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Trodde VHS var ganska dålig kvalitet och därför att webbströmmen kunde ha en chans att vara minst lika bra.
Strömmande video kan ju vara både bra och dålig.

Jo, kanske det. Tror jag försökte ladda ner nåt pokémon avsnitt på TV4Play men det verkar inte som det funkar med DownloadHelper.

Och dessutom behöver jag förmodligen en signalförstärkare om jag ska använda min Dazzle eftersom dator TV står i olika ändar av rummet. S-Video kabeln är säkert 8-10 meter lång.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Skrivet av RetroFanatic:

Har 30-40 timmar med pokémon avsnitt + lite annat som jag vill ha över till datorn (helst utan förlust i kvalité) för att redigera det där. Men när jag började kolla på nätet efter information om vad som funkar bäst såg jag att det är en hel vetenskap att hitta rätt prylar.

Denna sidan går ju igenom lite om vad man ska tänka på osv.

Inspelningsprogram, maskinen som spelar upp filmerna, vad för signaler den skickar ut, etc.

Källor

Denna länk går igenom infångst-källor och hur de är uppbyggda osv.

Denna går igenom VHS-spelare och deras funktioner. Ser att JVC ska vara väldigt bra.

Jag behöver lite hjälp av nån mer kunnig med vad jag ska införskaffa eftersom jag känner att jag blir överväldigad av all information. Jag har en LG V9800 DVD/VHS-spelare men jag har ingen aning om hur bra den är.

Att skicka in alla mina video-band för att få dem överförda till DVD eller en hårddisk professionellt skulle kosta över 6,000:- för bäst resultat. Och vad ska jag spela in det med? Kan några av prylarna (VHS-spelare + infångst-enhet som jag listat) funka för allt jag behöver?

Har dessutom lite problem med färger som läcker igenom konturer och så.

Exempel 1
Exempel 2

Hur...eh, går det få bort sånt?

Och sen var det det här med videogame-capturing som jag också funderat på men inte vet hur mycket jag kommer använda. Här är några exempel på prylar jag tittat lite på.

Roxio Game Capture HD pro

Blackmagic Intensity Pro/Shuttle

AVerMedia Game Capture HD

Redigerar filmer i Sony Vegas Pro 8.0 så det vore en fördel om film-filerna är kompatibla med det.

Ligger inte alla Pokemonfilmer online? Då finns det väl ingen anledning att digitalisera gamla VHS?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Ligger inte alla Pokemonfilmer online? Då finns det väl ingen anledning att digitalisera gamla VHS?

Om du hade läst hela tråden så är "Online" på svenska, otroligt nog stort sett helt omöjligt att fixa!

(Jag själv dammsög i ca fem timmar efter material, trodde att jag hittade rätt källa av lagligt material, men det var det inte, och eftersom jag skrev lite klumpigt, så blev jag avstängd, vilket jag förtjänade)

men jag förstår din tanke!

Men det ända rätta i detta fallet är som jag skrivit innan. Och det är att köpa serien fysiskt på skivor i affär, då det finns.

Men om du kan hitta lagligt material av hela serien på svenska "online" så får du mer än gärna visa upp det här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du hade läst hela tråden så är "Online" på svenska, otroligt nog stort sett helt omöjligt att fixa!

(Jag själv dammsög i ca fem timmar efter material, trodde att jag hittade rätt källa av lagligt material, men det var det inte, och eftersom jag skrev lite klumpigt, så blev jag avstängd, vilket jag förtjänade)

men jag förstår din tanke!

Men det ända rätta i detta fallet är som jag skrivit innan. Och det är att köpa serien fysiskt på skivor i affär, då det finns.

Men om du kan hitta lagligt material av hela serien på svenska "online" så får du mer än gärna visa upp det här.

Vet inte var dottern (7 år) hittar alla Pokemonfilmer, men det verkar finnas "obegränsat" med avsnitt. Streamat gissar jag. Om du vill spara egna kopior kanske det är värre.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.