varför är (eller inte) intel bättre i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Varför säger de flesta att Intel är bättre i spel , Även om specifikationerna är snarlika säger de flesta Intel är dem så mycket bättre i spel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om inte så är svaret att dem inte är bättre i spel. I de flesta spel är grafikkorten avgörande så det spelar ingen roll vilken du väljer.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Entusiast

Intel har högre IPC än AMD, som det ju har nämnts, men AMD satsar ju inte på lägre IPC.
För att vara helt ärlig, så handlar det inte om att AMD ligger efter kompetensmässigt sett. Det som står ivägen är patent.
AMD kan helt enkelt inte nyttja tekniker som ger en högre IPC än vad dem har, då de flesta teknikerna för detta i just x86-plattformen, är patenterade av Intel. Intel suger upp alla möjliga patent likt en torr svamp i en vattenpöl just nu. Snart har Intel även patenterat runda hörn på en fyrkantig bit kisel.

Kort och gott: Patent-situationen gör att AMD inte har mycket kvar att utveckla inom x86-plattformen. Intel fick sig en rejäl känga när AMD lyckades få till patentet på en bra 64-bitars intruktions-uppsättning. Intel vill inte sitta i den båten igen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det skrivs en del om hur AMD 8350 drar 100W mer än intel. Jag har en AMD 8350, den drar 6-18 W idle, och 30-40W när jag spelar och har några webläsare med flash, skype, mediaspelare i bakgrunden samtidigt med mera så att alla kärnor behöver jobba. Producerar Intels processorer energi alltså? Eller blandar ni ihop hur mycket energiomvandling processorn klarar av utan att smälta med hur mycket den faktiskt omvandlar när den arbetar?

Annars stämmer det ju jättebra med alla annan info om instruktioner per klockcykel och storleken på transistorer osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xng:

Det skrivs en del om hur AMD 8350 drar 100W mer än intel. Jag har en AMD 8350, den drar 6-18 W idle, och 30-40W när jag spelar och har några webläsare med flash, skype, mediaspelare i bakgrunden samtidigt med mera så att alla kärnor behöver jobba. Producerar Intels processorer energi alltså? Eller blandar ni ihop hur mycket energiomvandling processorn klarar av utan att smälta med hur mycket den faktiskt omvandlar när den arbetar?

Annars stämmer det ju jättebra med alla annan info om instruktioner per klockcykel och storleken på transistorer osv.

Jämfört med vilken av Intels processorer?
Jämför man den med den lägsta mobila i3 CPUn i Intels sortiment, så är skillnaden i effekten stor, ja. (Lite så brukar fanboys jämföra det)
Jämför man den med topp-modellen, är skillnaden mindre, men AMD drar mer ström. Men hela 100 watt mer?

Här. Läs o begrunda: http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...
Tänk på: Tabellerna visar effekten på hela datorsystem, inte processorerna i sig (Man mäter med en effektmätare vid vägg-uttaget). Så Kolla upp vad för komponenter testerna innehåller, och ta det hela med en grävskopa salt när fanboys från respektive läger spär på och kommer med fakta som innehåller brister eller utelämnar viktig information.

Tänk också på antalet kärnor. Lite enkel matematik, och man inser att "effekten per kärna" i dessa jämförelser är lite mer jordnära.
Det är väl ändå rätt självklart att en 8-kärnig processor drar mer ström än en 4-kärnig sådan?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Men hela 100 watt mer?

Det var ju alltså inte jag som påstår det utan tidigare poster i denna tråden. Det jag skrev var att jag tyckte det var konstigt eftersom den för mig drar ca 40W max om jag spelar och samtidigt har många andra program igång och när jag bara 'idlar' (ie. lyssnar på musik, surfar, tjatar skit på teamspeak) så drar den max ca 6-18W, och det vore väldigt osannolikt att intels motsvarigheter producerar 60 till 94W överskott och levererar tillbaka det till elbolaget.

Jag som var tvungen att skapa ett konto för att komma med relevant input från verkligheten i en förvirrad tråd, så blir man missförstådd direkt...

Permalänk
Inaktiv

Som någon annan skrev: Intel är bra i spel som trådar dåligt (använder få cores). AMD är och kommer bara bli bättre så fort spel börjar tråda bättre Problemet ligger bara i att ingen har kommit på något inituivt sätt att tråda med många cores än. Just nu kanske dom trådar upp nätverkskod i en tråd(core), och resten av spelet i huvudtråden.. Men samtidigt är bra trådning i kod riktigt svårt att få rätt, då det finns så mycket olika sätt man kan separera trådarna på (så dom inte krockar), med mutexes, atomiska operationer/typer osv, och sätten skiljer sig drastiskt efter användningsområden, så drastiskt att om man inte får allting exakt rätt så tappar man prestanda istället, och produkten blir mer "buggvänlig".

Detta, som så mycket annat, kommer snart att ändras dock, då kommer dagens AMD-FX och AMD-A processorer whoopa dagens senaste i7or med hästlängder. Hur Intelprocessorer ser ut då vet jag inte men, byggs dom på samma sätt då som nu så kommer detsamma gälla då också..

Permalänk
Datavetare

Varför är det så många som försöker hävda att AMD FX 8350 är överlägsen Intel i5 3570 / i7 3770 på saker som kan använda alla kärnor? Sanningen är att de saker som inte kan använda många kärnor (majoriteten av alla program) går betydligt mycket snabbare på Intel medan AMD når upp till Intel i de program som faktiskt kan använda alla kärnor, i alla fall de program som är väldigt enkla att parallellisera. De program som kan använda många kärnor men ändå innehåller en hel del kommunikation mellan kärnor verkar faktiskt må klart bättre på Intel.

Låt oss använda SweC test av AMD FX 8350 som referens.

Det ska påpekas att FX 8350 kostar som en i5 3570, så kommer jämföra både mot den och i7 3770. Personligen kan jag inte förstå hur någon som tänker bygga en dator för riktigt krävande applikationer, typiskt med ett extremt dyrt grafikkort, stor SSD etc, överhuvudtaget bryr sig om de 700-800kr som skiljer mellan i5 3570 och i7 3770. Men rätt ska vara rätt.

Kan börja med Cinebench, det är interessant då det finns tester både för en CPU-kärna och alla CPU-kärnor. Cinebench är också "embarrassingly parallel" så det skalar teoretiskt sätt helt linjärt med antalet kärnor. I praktiken blir inte skalningen helt linjär då "turbo boost"/"turbo core" inte kan dra upp klockfrekvesen lika mycket när alla kärnor används som när en kärna används + att L3 cache och RAM delas ju mellan alla kärnor.

Skalning på kärnor (tiden det tar på en kärna mot tiden det tar när alla CPU-kärnor/trådar används):

FX 8350 6.96/1.12 = 6.2 i5 3570 5.98/1.62 = 3.7 i7 3770 7.66/1.66 = 4.6

AMDs "moduler" ger helt klart en större knuff än HT, men det är bara i5:an 4 "riktiga" kärnor som visar på nära nog linjär skalning (men tänker inte ge mig in i diskussionen huruvida AMDs moduler är två kärnor eller en kärna med SMT). Men tittar man på resultatet när alla kärnor används så är ändå 3770 den snabbaste. 8350 är dock 16% snabbare än 3570.

Tittar man sedan på spel så är det korta versionen: om man kör i högre upplösningar med mycket ögongodis på så kvittar det i stort sätt vilken CPU man använder så länge som det är något av de bättre AMD eller Intel modellerna, GPUn är alltid flaskhalsen.

Men ska man avgöra vilken som är bäst får man helt enkelt titta på de siffror där CPUn i alla fall till viss del är flaskhals, d.v.s titta på resultaten i lägre upplösning. Tänkte ta Battlefield 3 och Civ 5 som exempel då båda verkar kunna utnyttja relativt många CPU-kärnor för att vara spel.

Battlefield är 9% resp. 13% snabbare på 3570 än på 8350 i medel resp. lägsta värde (det senare lär ju anses vara det viktigaste). Relevant i praktiken? Knappast, men helt klart är Intel snabbare givet en CPU som kostar lika mycket.

Civ 5 är 41% resp. 26% snabbare på 3570 än på 8350 i medel resp. lägsta värdet. 26% kan vara relevant i detta fall då det är skillnaden mellan att komma över 60FPS eller inte, men i praktiken kvittar det nog ändå då Civ 5 är ett strategispel. Men helt klart är Intel den snabbare CPUn för spel. Man ser också att Civ skalar väldigt väl på Intel när man går från 2 kärnor (core i3) till 4 kärnor (core i5), men det skalar inte alls lika bra på AMD.

Spel kommer kräva en hel del kommunikation mellan kärnor så detta pekar på att Intel är mer effektiva på detta. Tittar man lite på Intels L3 cache jämfört med AMDs L3 cache så är det inte så förvånande, L3-cache är det medium som kommer användas för kommunikation mellan CPU-kärnor då det är den enda cache som delas mellan kärnor och Intels L3 har mycket lägre latens och något bättre bandbredd jämfört med Bulldozer/Piledriver (och vad jag läst så är L3 cachen oförändrad även i Steamroller).

Slutsats: i praktiken är GPUn flaskhalsen för majoriteten av alla spel, så det kvittar om man kör med en CPU från Intel eller en från AMD. Men är man ute efter maximal prestanda så är fortfarande Intels CPUer snabbare. Dock är Piledriver en mycket stor förbättring jämfört med Bulldozer!

Edit: sista ordet ändrat från "Piledriver" till "Bulldozer", meningen blir lite vettigare då...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Virtual Void rättar till det hela i vanlig ordning. Annars brukar det som här bli lite väl mycket folk som tycker med hjärtat.

I dagens spel, som är dåliga på att nyttja många kärnor, så ger en högre IPC (med "få" kärnor) en boost som är större än fler kärnor. Virtual Void tar fram två av de spel som skalar bäst över många kärnor. I övriga som skalar sämre, ger hög IPC ett ännu högre genomslag, då de i ännu högre grad är beroende av ett fåtal kärnors beräkningskraft. Vilket ger att kombinationen hög klockfrekvens, hög IPC regerar.
Sedan har han även en stor poäng i att för de flesta är det grafikkortet som är den stora begränsande faktorn, eftersom man behöver två värstingkort för att en av dagens high-end processorer skall ens börja vara flaskhalsen i systemet (även det spelberoende naturligtvis, men rent generellt är det så).

Visa signatur

~Pelle~