Permalänk
Avstängd

Bytt graikkort datorn hittar ej

Såg en liknande tråd, men hittade inte något till hjälp.

Har bytt från 460 till 660 pluggade i och startade. Nu verkar det som att datorn använder sig av någon integrerad grafik. Kan välja 1920x1080 i skärmupplösning men bara 80% av min skärm fylls av bild (27"). Hur ska jag göra för att det ska hitta grafikkortet?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du får gå in i BIOS och ändra.
Kommer inte ihåg under vilken flik det är, men kika runt så hittar du säkert.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Såg en liknande tråd, men hittade inte något till hjälp.

Har bytt från 460 till 660 pluggade i och startade. Nu verkar det som att datorn använder sig av någon integrerad grafik. Kan välja 1920x1080 i skärmupplösning men bara 80% av min skärm fylls av bild (27"). Hur ska jag göra för att det ska hitta grafikkortet?

Mvh

Jag hade problemet när jag bytte till Win 8. Fick ladda ner drivrutiner till chipset/moderkortet. Kolla så kortet sitter i ordentligt, kolla om du kan stänga av interna i BIOS eller tvinga den att använda externa kortet ist. för interna.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kör du med HDMI? I så fall får du ändra skalningsinställningar i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sitter skärmen ikopplad i det externa? Då används det externa. Det låter mer som drivrutinsproblem.

Permalänk
Avstängd

Kan inte öppna Nvidias kontrollpanel då det står att jag inte har något kort :/ Alltså bios och kolla runt som gäller?

Permalänk
Medlem

Installera om drivrutinerna....
Sån jävla basicsak som du garanterat inte gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Installera om drivrutinerna....
Sån jävla basicsak som du garanterat inte gjort.

Installera om drivrutinerna när kortet inte hittas? Dessutom har kortet samma drivrutiner som gtx 460 så sluta upp med spydigheterna.

Tror jag hittade rätt nu. En 230 Mb stor nvidia 660 uppdatering i windows update. Borde nog göra susen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Installera om drivrutinerna när kortet inte hittas? Dessutom har kortet samma drivrutiner som gtx 460 så sluta upp med spydigheterna.

Jo men bara för det så kan du ju inte byta grafikkort utan vidare.
Du skulle ha avinstallerat kortet och drivrutinerna innan du stängde av datorn för bytet.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Installera om drivrutinerna när kortet inte hittas? Dessutom har kortet samma drivrutiner som gtx 460 så sluta upp med spydigheterna.

Tror jag hittade rätt nu. En 230 Mb stor nvidia 660 uppdatering i windows update. Borde nog göra susen

Drivrutiner från Windows Update skulle jag inte rekommendera. Dra ner de nyaste ifrån nVidias hemsida istället.
Och såklart grafikkortet hittas, du får ju bild. Innan korrekta drivrutiner är installerade så får du dock inte full funktionalitet ur det, därav ditt problem med upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Installera om drivrutinerna när kortet inte hittas? Dessutom har kortet samma drivrutiner som gtx 460 så sluta upp med spydigheterna.

Tror jag hittade rätt nu. En 230 Mb stor nvidia 660 uppdatering i windows update. Borde nog göra susen

Ska du försöka låta smart bör du veta vad du pratar om.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Ska du försöka låta smart bör du veta vad du pratar om.....

Vad jag pratar om? Uppdateringen var till moderkortet, och jag använder mig fortfarande av samma grafikdrivrutiner. Smart? Ja inte vet jag, jag har inte avinstallerat något och presterar fint i bf3 på high. Anledningen var som några nämnt att moderkortet var utdaterat mjukvarumässigt så att jag skulle avinstallerat grafikdrivrutiner var ju så in i helvete fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibis:

Drivrutiner från Windows Update skulle jag inte rekommendera. Dra ner de nyaste ifrån nVidias hemsida istället.
Och såklart grafikkortet hittas, du får ju bild. Innan korrekta drivrutiner är installerade så får du dock inte full funktionalitet ur det, därav ditt problem med upplösning.

Det var en uppdatering till moderkortet. Som bla hette ngt med nvidia 660. Nämnde aldrig att det var grafikdrivrutiner för jag har hela tiden haft de senaste drivisarna till mitt 460.

Permalänk
Medlem

När man installerar drivrutiner för man massor i ett paket, så att noobies inte ska behöva ta reda på exakt vad de har för kort.

Om man byter grafikkort måste man installera drivrutinerna igen, om man inte har bytt till ett exakt likadant kort.

Du ska ladda ner drivrutinerna från nvidias hemsida.

Sen ska du installera dem.

Sen ska du justera overscan eller vad det nu heter om det fortfarande behövs.

Sen ska du återkomma här i tråden och berätta hur det gick