Permalänk
Medlem

4G mer strålning än 3G?

Hejsan!

Då min mamma är väldigt orolig för strålning med trådlöst internet etc och att hon fick erbjudande att skaffa 4G-nät så ville hon jag skulle ta reda på om 4G har mer strålning än 3G, och då så vänder jag mig så klart mot sweclockers! Så ja, om vi skaffar 4G nät, kommer vi få mer (farlig) strålning i huset?

Mvh Johan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Hejsan!

Då min mamma är väldigt orolig för strålning med trådlöst internet etc och att hon fick erbjudande att skaffa 4G-nät så ville hon jag skulle ta reda på om 4G har mer strålning än 3G, och då så vänder jag mig så klart mot sweclockers! Så ja, om vi skaffar 4G nät, kommer vi få mer (farlig) strålning i huset?

Mvh Johan!

4G är skapat för att sterilisera människor för att minska ökningen i världsbefolkningen! *Tar på foliekallsingar*

(Fast nee, tror inte man kommer dö tidigare bara för man skaffar 4G, dock finns det vissa som är "allergiska" mot strålning. Dessa borde dock störa sig på 3G också isf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

paranoid morsa?

lika mycket "strålning" som med 3g skulle jag tro och även om du inte har något av dem utsätts du av det hela tiden pga av din mobil då de använder 3g eller 4g. Av andras mobiler för den delen också.
Nästan helt ofarligt, bara ett fåtal människor som är allergiska mot den strålningen. Så du kan skaffa 4g med ro i sinnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Hejsan!

Då min mamma är väldigt orolig för strålning med trådlöst internet etc och att hon fick erbjudande att skaffa 4G-nät så ville hon jag skulle ta reda på om 4G har mer strålning än 3G, och då så vänder jag mig så klart mot sweclockers! Så ja, om vi skaffar 4G nät, kommer vi få mer (farlig) strålning i huset?

Mvh Johan!

Det förekommer en del oklarheter (gissningar) i tråden så vi börjar med det grundläggande. 4G-masten kommer inte att stråla mer till ert hus bara för att ni har mobilt internet där. Denna strålning är i princip konstant. Det verkar som att du syftar på mobilt internet á la USB-dongle alternativt separat 4G-router. Även här blir skillnaden mellan 4G och 3G nästan ovidkommande eftersom ni inte kommer att befinna er speciellt nära en sändare (utom om ni möjligtvis använder dongel till en laptop).
Gällande strålningen så finns det regleringar för hur mycket effekt som får utsändas, vilket givetvis måste följas av tillverkarna för produkter som använder denna sortens kommunikation. Du hittar mer information på Strålsäkerhetsmyndighetens sajt.

TLDR; Nej

Permalänk
Medlem

Eftersom 4G är snabbare så behövs mindre tid för att sända samma mängd data. Andra faktorer som kan spela in är frekvens och sändarstyrka, typen av antenner som används också men dessa är ju nästan alltid rundstrålande. I övrigt tror jag att 3G strålar konstant när den sänder medan 4G precis som WiFi sänder i korta intervall. När det gäller mobiltelefonen har många den intill örat medan man knappast kramar 4G routern. Strålningsstyrkan avtar mycket snabbt med avståndet vilket gör att man får mycket starkare strålning från en mobiltelefon man håller mot örat än en mobilrouter som står en meter eller ännu längre bort.

Om hon nu är så bekymrad över detta så varför inte skaffa ADSL istället?

Permalänk
Medlem

4G signalerna går igenom huset i vilket fall det är bara om ni vill ha en mottagare som kan ta emot 4G signaler eller ej

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Strålningen har mycket att gör med hur bra mottagning du har, generellt sätt så har 4G mindre täckningsområde, så kolla upp att du har bra 4G-mottagning.

Skrivet av infigo:

4G signalerna går igenom huset i vilket fall det är bara om ni vill ha en mottagare som kan ta emot 4G signaler eller ej

4G fungerar inte som tv-sändningar, du måste skicka data för att "4G-masten" skall veta vad du vill ha för data(webbsida. osv.) vilket gör att du kommer få strålning från dongeln.

Permalänk
Medlem

YOLO

Du kan vara lugn. Väldigt lugn faktiskt. Läs vilken fysikbok för högstadieelever som helst och du kommer se att, Whoa!, mobilnätsstrålning är elektromagnetisk strålning som, om du/hon inte visste, är exakt samma sak som ljus. Skillnaden bara är att mobilnätsstrålning inte innehåller NÅGON joniserande strålning, till skillnad från solljus som faktiskt kan innehålla lite. Detta betyder att solljus i de flesta fall är lite farligare än mobilnätsstrålning.

Så du kan ju säga till din moder att istället för att undvika 4g och 3g strålning, så borde hon undvika att vara utomhus om hon är så orolig.

Förlåt om jag låter sur eller påhoppande, men mina inlägg brukar se ut som att de är det av någon anledning :/

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Strålningen har mycket att gör med hur bra mottagning du har, generellt sätt så har 4G mindre täckningsområde, så kolla upp att du har bra 4G-mottagning.
...

Ja just det eftersom sändarstyrkan justeras automatiskt till vad som behövs för att kunna nå mottagaren (cellen) precis som en mobiltelefon gör så har det ju betydelse. En mobiltelefon brukar kunna justera sändarstyrkan rätt mycket beroende på hur bra förhållandena är.

--------------

Precis som Bryal säger så är det fråga om elektromagnetisk strålning precis som allt ljus men skillnaden ligger i frekvensen som är mycket högre för ljus gentemot mobilstrålningen. Att elektromagnetisk strålning i vissa former som väldigt höga frekvenser eller höga energinivåer är ohälsosam har man ju kommit fram till men när det gäller mobilstrålningen så handlar det inte om någon form av strålning som man har kunnat påvisa har någon ohälsosam effekt.

Permalänk
Skrivet av naahooJ:

Hejsan!

Då min mamma är väldigt orolig för strålning med trådlöst internet etc och att hon fick erbjudande att skaffa 4G-nät så ville hon jag skulle ta reda på om 4G har mer strålning än 3G, och då så vänder jag mig så klart mot sweclockers! Så ja, om vi skaffar 4G nät, kommer vi få mer (farlig) strålning i huset?

Mvh Johan!

För att dra till med ett enkelt exempel (kommer inte ihåg siffrorna exakt men är ungefär rätt).

Använder din mamma någonsin en hårfön, mikrovågsugn eller har ni induktionshäll till spisen? I så fall få hon i sig MYCKET mer strålning från de källorna än från 3G/4G.

Tror det var något i still med att 3 minuter med en hårtork motsvarade 1 veckas samtalstid i strålningsmängd eller nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Ja just det eftersom sändarstyrkan justeras automatiskt till vad som behövs för att kunna nå mottagaren (cellen) precis som en mobiltelefon gör så har det ju betydelse. En mobiltelefon brukar kunna justera sändarstyrkan rätt mycket beroende på hur bra förhållandena är.

--------------

Precis som Bryal säger så är det fråga om elektromagnetisk strålning precis som allt ljus men skillnaden ligger i frekvensen som är mycket högre för ljus gentemot mobilstrålningen. Att elektromagnetisk strålning i vissa former som väldigt höga frekvenser eller höga energinivåer är ohälsosam har man ju kommit fram till men när det gäller mobilstrålningen så handlar det inte om någon form av strålning som man har kunnat påvisa har någon ohälsosam effekt.

Oj, jag missade helt att ta med det där med att mer intensiv strålning faktiskt kan vara skadligt, men jag tänkte att mobilstrålning nog inte kunde vara så intensiv. Tack för att du påpekade det!

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men den enda påverkan som strålningen från 3G/4G kan ha på vår kropp är väll uppvärmning? Det finns därför regler för hur stor effekt en telefon får stråla med. Mig veterligen finns det inget dokumenterat fall av någon som farit illa på grund av mobilanvändning. Det finns heller ingen teori som stödjer att det skulle finnas några hälsorisker med att prata i telefon dygnet runt 365 dagar om året, bortsett från att man antagligen skulle få ont i armen.. Men det går ju att lösa med en handsfree å andra sidan!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av Bryal:

Du kan vara lugn. Väldigt lugn faktiskt. Läs vilken fysikbok för högstadieelever som helst och du kommer se att, Whoa!, mobilnätsstrålning är elektromagnetisk strålning som, om du/hon inte visste, är exakt samma sak som ljus. Skillnaden bara är att mobilnätsstrålning inte innehåller NÅGON joniserande strålning, till skillnad från solljus som faktiskt kan innehålla lite. Detta betyder att solljus i de flesta fall är lite farligare än mobilnätsstrålning.

Så du kan ju säga till din moder att istället för att undvika 4g och 3g strålning, så borde hon undvika att vara utomhus om hon är så orolig.

Förlåt om jag låter sur eller påhoppande, men mina inlägg brukar se ut som att de är det av någon anledning :/

Så du menar att gammastrålning, också elektromagnetisk, inte har någon skadlig verkan då....?

Eller prova hoppa in i en mikro och se hur länge du överlever (samma spektrum som mobiltelefoner...)

Men hur som helst, är hon inte elallergiker eller något liknande så lär det inte hända något märkvärdigt.

Permalänk
Medlem

Den kosmiska strålningen är större än den vi får från mobiler så det är bara att vara helt lugn annars så funkar foliehatt bra.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Tilläggas bör att ingen har lyckats bevisa sin elallergi. Om man kunde avgöra vilken av tio mobiler, gömda under varsin burk, som är påslagen så skulle man kunna kassera in James Randis $1 000 000 pris.

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Randi#The_One_Million_Doll...

Permalänk
Medlem

Det här ämnet har tagits upp förut; ingen förhöjd risk kan påvisas i de låga nivåer som det faktiskt handlar om.

Naturligtvis tar många upp exemplet med mikrovågsugnen som dock är totalt irrelevant eftersom det där handlar om flera tiopotenser mer effekt. Vatten är till exempel också farligt i tillräckligt stora mängder.

Permalänk
Medlem

Om det skulle visa sig göra en direkt allvarligt effekt på människan så skulle staten eller företag köpa upp informationen och hålla stängda dörrar är jag helt övertygad om. Hela landet skulle förlora så mycket om de skulle behöva stänga ner nät osv.

Permalänk
Medlem

Har din mor någonsin gått till tandläkaren? Där fick hon i sig en stråldos bra mycket högre än 4G någonsin kommer ge henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om det skulle visa sig göra en direkt allvarligt effekt på människan så skulle staten eller företag köpa upp informationen och hålla stängda dörrar är jag helt övertygad om. Hela landet skulle förlora så mycket om de skulle behöva stänga ner nät osv.

Då ska de ha en jäkla tur att 1. Det är så otrologt svårt att visa på detta 2. De lyckas köpa sig till OCH tysta alla som har vetskap om detta 3. Ifall någon lyckas visa på detta är det ganska troligt att flera forskare världen över kommer lyckas göra det inom en mycket snar framtid.
Krävs en gaaaanska fet konspiration för att tyska hela forskarvärlden..
Tror du att det är praxis att en forskningsavdelning på tex ett universitet hör av sig till staten innan de publicerar något eller?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Så du menar att gammastrålning, också elektromagnetisk, inte har någon skadlig verkan då....?

Eller prova hoppa in i en mikro och se hur länge du överlever (samma spektrum som mobiltelefoner...)

Men hur som helst, är hon inte elallergiker eller något liknande så lär det inte hända något märkvärdigt.

Tack för att du påpekade bristerna i mina argument, dock var dina motargument inte särskilt sakliga. Du tog upp gammastrålning, som iförsej är elektromagnetisk strålning, men inte sådan som kommer från mobiler. Gammastrålning är nämligen joniserande strålning, som jag påpekade att det knappt finns något av i mobilnätsstrålning men desto mer i solljus. Som en annan person även påpekade är mikrovågsungnen inte ett särskilt bra exempel heller, då den arbetar med otroligt mycket starkare effekt. Föresten är det ju inte som att mikrovågsungnar ger en cancer, utan de värmer ju faktiskt (nästan) endast upp saker.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Då ska de ha en jäkla tur att 1. Det är så otrologt svårt att visa på detta 2. De lyckas köpa sig till OCH tysta alla som har vetskap om detta 3. Ifall någon lyckas visa på detta är det ganska troligt att flera forskare världen över kommer lyckas göra det inom en mycket snar framtid.
Krävs en gaaaanska fet konspiration för att tyska hela forskarvärlden..
Tror du att det är praxis att en forskningsavdelning på tex ett universitet hör av sig till staten innan de publicerar något eller?

Men tänk dig själv, om det var så allvarligt att man var tvungen att stänga ner alla master och man inte skulle kunna använda mobiltelefoni?
Eller om datorer, skärm skulle vara en direkt defekt på människokroppen? Det är väldigt många som skulle förlora på om det skulle komma fram.
Det skulle påverka i sort sätt alla männsikot och alla företag och hela välfärden.

För pengar kan de flesta göra vad som helst för sin egen vinning, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Om det skulle visa sig göra en direkt allvarligt effekt på människan så skulle staten eller företag köpa upp informationen och hålla stängda dörrar är jag helt övertygad om. Hela landet skulle förlora så mycket om de skulle behöva stänga ner nät osv.

Forskare tror jag inte skulle hålla tyst om det. Tänk deras feting löner. tror du att de skulle hålla käft om det? Det tror inte jag..

Skrivet av xyllian:

Har din mor någonsin gått till tandläkaren? Där fick hon i sig en stråldos bra mycket högre än 4G någonsin kommer ge henne.

Jag har inga åsikter om trådlöst och sånt. Men Om man får strålning hos tandläkaren en gång är det la inte så farligt? Men om man bor i en strålnings miljö kan det vara farligt.
Men som sagt jag har inga åsikter om sånt med strålning och sånt. Jag försöker undvika det så mycket som möjligt ifall det kan vara farligt.. Har läst lite om det men fattar inte jätte mycket. Har läst att man kan få cancer av det? men det kan vara bullshit. eller aah.. Man kan få cancer av allt nu typ..;)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.