inköpande av 660 (fläktljud bestämmer vilken)

Permalänk
Medlem

inköpande av 660 (fläktljud bestämmer vilken)

jag sitter och funderar på att skaffa mig ett nytt grafikkort, och skall inte överklocka den så rör mig ifrån radeon och skall testa mig på en 660 istället (ti lägger inte till nog med trevliga fps för att få mig att spendera mer). jag har ett enormt problem för ljud, men vill även inte ha ett kort som går i snigelfart, så vill hitta ett tyst kort i idle och om det är möjligt nästan tyst i load.

tystnad>prestanda, men är tystnaden minimal mellan alla så är prestanda viktigare. dessa har jag funderat över:

https://www.inet.se/produkt/5409674/evga-geforce-gtx-660-2048... (ska vara tyst, men drar ju mer då den är överklockad från fabriken. så är osäker)
https://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-... (fin clockspeed och ser inte ut att låta för mycket + rea)
https://www.inet.se/produkt/5405146/asus-geforce-gtx-660-2048... (ganska långt, men tyst)
https://www.inet.se/produkt/5409637/msi-geforce-gtx-660-2048m... (saftig överklockning+tyst+halvbillig+fan av msi)

jag funderar mest på sista länken, men skulle gärna vilja höra andras åsikter om fläktarna. ni får även länka egna 660. jag vill inte ha begagnade.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan säga på egen erfarenhet att grafikkortet ifrån MSI är tyst. köpte min brorsa en sån i jul och det är tyst. men annars så brukar Gigabyte,asus och MSI göra tysta kort. kan inte säga helt hundra om EVGAs kort eftersom att jag vet inte riktigt hur tyst det där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett Gigabyte och det är iaf som jag tycker riktigt tyst både idle och i load, rekommenderas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av Gigabyte 660 WF2 och MSI 660 TF3 (har ett av varje). MSI-kortet har, om än bara marginellt, lägre fläktljud än Gigabytekortet. Men det är som sagt enbart marginell skillnad.

/Erik

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker mitt EVGA är tyst.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett Gigabyte 660 Ti och vad jag kan se är det samma kylare. Jag tycker den är väldigt tyst om man jämför med det gamla kortet och nu hör jag inte grafikkortet över chassifläktarna.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Avstängd

Kör två stycken Asus med DCII kylaren, och det enda fläktljudet som hörs är från min Phanteks kylare

Och kyler bra gör den också!

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

kan säga på egen erfarenhet att grafikkortet ifrån MSI är tyst. köpte min brorsa en sån i jul och det är tyst. men annars så brukar Gigabyte,asus och MSI göra tysta kort. kan inte säga helt hundra om EVGAs kort eftersom att jag vet inte riktigt hur tyst det där.

Jag håller med Evil Word. De är riktigt tysta och svala (iaf Asus och MSI) i min erfarenhet, både hemma och på jobbet.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Gigabyte kortet är både tyst och svalt- rekommenderas!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

elle belle bi... på MSI, ASUS och Gigabyte. Ta den som är billigast, alternativt har högst standardklock. Riktigt fina kyllösningar, alla tre.

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte ta ett referenskort om du vill att det ska vara tyst.. Jag vet inte med just de här korten, men referens brukar inte vara särskilt tysta av sig. Tror att alla med egna kylare kommer vara tysta nog för dig. Har ett 660 Ti från Gigabyte, hör det inte alls! Har inte kört det i load dock (fick kortet för en vecka sen), men annars har jag inte märkt någon skillnad. Jag körde min dator i ungefär 1 år utan grafikkort och nu när jag har det i hör jag inget. Jag skulle mer oroa mig för processorkylningen och de vanliga chassifläktarna, det är de som låter mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Du ska ju inte ta ett referenskort om du vill att det ska vara tyst.. Jag vet inte med just de här korten, men referens brukar inte vara särskilt tysta av sig. Tror att alla med egna kylare kommer vara tysta nog för dig. Har ett 660 Ti från Gigabyte, hör det inte alls! Har inte kört det i load dock (fick kortet för en vecka sen), men annars har jag inte märkt någon skillnad. Jag körde min dator i ungefär 1 år utan grafikkort och nu när jag har det i hör jag inget. Jag skulle mer oroa mig för processorkylningen och de vanliga chassifläktarna, det är de som låter mest.

Nej. Grafikkort är överlägset det som brukar låta mest. Om man inte har väldigt kass cpu kylare.
Köp asus directCU2 kylare. Tro mig, den är tyst! Jag är väldigt kräsen när det kommer till ljudnivå.

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag sitter och funderar på att skaffa mig ett nytt grafikkort, och skall inte överklocka den så rör mig ifrån radeon och skall testa mig på en 660 istället (ti lägger inte till nog med trevliga fps för att få mig att spendera mer). jag har ett enormt problem för ljud, men vill även inte ha ett kort som går i snigelfart, så vill hitta ett tyst kort i idle och om det är möjligt nästan tyst i load.

tystnad>prestanda, men är tystnaden minimal mellan alla så är prestanda viktigare. dessa har jag funderat över:

https://www.inet.se/produkt/5409674/evga-geforce-gtx-660-2048... (ska vara tyst, men drar ju mer då den är överklockad från fabriken. så är osäker)
https://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-... (fin clockspeed och ser inte ut att låta för mycket + rea)
https://www.inet.se/produkt/5405146/asus-geforce-gtx-660-2048... (ganska långt, men tyst)
https://www.inet.se/produkt/5409637/msi-geforce-gtx-660-2048m... (saftig överklockning+tyst+halvbillig+fan av msi)

jag funderar mest på sista länken, men skulle gärna vilja höra andras åsikter om fläktarna. ni får även länka egna 660. jag vill inte ha begagnade.

Har själv ett https://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-... och är riktigt nöjd med det

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe101:

Nej. Grafikkort är överlägset det som brukar låta mest. Om man inte har väldigt kass cpu kylare.
Köp asus directCU2 kylare. Tro mig, den är tyst! Jag är väldigt kräsen när det kommer till ljudnivå.

Så är det dock inte för mig :S Mitt grafikkort låter inget alls, min processorkylare låter mest, den och en annan chassifläkt. Chassifläkten kan jag inte säga något om, men processorkylaren ska inte vara "väldigt kass", det är en CM Hyper 212 Evo. Grafikkorten har ju blivit väldigt mycket tystare jämfört med t.ex. förra generationens kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Så är det dock inte för mig :S Mitt grafikkort låter inget alls, min processorkylare låter mest, den och en annan chassifläkt. Chassifläkten kan jag inte säga något om, men processorkylaren ska inte vara "väldigt kass", det är en CM Hyper 212 Evo. Grafikkorten har ju blivit väldigt mycket tystare jämfört med t.ex. förra generationens kort

Aha okej då förstår jag. 212 evo ska ju vara bra så ..

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Avstängd

Evga kortet kommer låta något som en lövblås och kyla som en kratta, de andra kylarlösningarna du länkade är ganska tysta och effektiva.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Till de som undrar vart de twinfrozer eller vad den hette. Pga många rapporter om tysthet och dess pris och klockfrekvensen från fabriken
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

Till de som undrar vart de twinfrozer eller vad den hette. Pga många rapporter om tysthet och dess pris och klockfrekvensen från fabriken
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du valde ett ok kort men GigaBytes kort är ju likadant klockad och inte som du skrev att MSI:t var "saftigt överklockat". Men det är ju dina dineros.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)