Permalänk

Dual boot system?

Hej jag har velat ha Dual boot system men inte riktigt förstått hur man ska fixa det (har kollat på webben). Jag har bara lite frågor.

1. Är dual boot bra?
2. Skulle det lagga mera eller något speciellt?
3. måste jag omformatera igen?
4. kan jag använda mig utav BT5? (vad är BT5 detaljrikt)?

Om jag skulle göra detta skulle någon kunna hjälpa mig?

Permalänk

du får nog ta och lära dig att google är allas bäste vän, att göra tråd är en sista utväg.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Hej jag har velat ha Dual boot system men inte riktigt förstått hur man ska fixa det (har kollat på webben). Jag har bara lite frågor.

1. Är dual boot bra?
2. Skulle det lagga mera eller något speciellt?
3. måste jag omformatera igen?
4. kan jag använda mig utav BT5? (vad är BT5 detaljrikt)?

Om jag skulle göra detta skulle någon kunna hjälpa mig?

1. Jag har kört dual boot förut, dock på XP tiden. Installerar man Linux först och sedan Windows kommer Windows skriva över MBR och då går det inte att starta Linux. Installera därför Windows först och sedan Linux.
2. Jag upplevde ej något lagg eller fick några besvärligheter när jag körde det. Beror väl på från dator till dator kan jag tycka, om det ska finnas nå hårdvaru-relaterade problem.

3. Förmodligen, om du inte har en partition ledig för linux.

4. Vet du inte vad BT5 är, så behöver du det garanterat inte. BT5 är en mjukvara för folk som vill testa säkerhet på vad jag kan tycka är "enterprise level".

Bra guide på: http://www.linuxbsdos.com/2012/05/17/how-to-dual-boot-ubuntu-...

Citat:

BackTrack is intended for all audiences from the most savvy security professionals to early newcomers to the information security field. BackTrack promotes a quick and easy way to find and update the largest database of security tools collection to-date. Our community of users range from skilled penetration testers in the information security field, government entities, information technology, security enthusiasts, and individuals new to the security community.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

1. Dual boot uppfyller väl sitt syfte, om det är bra eller inte beror på vad man gör med datorn. Har själv dual boot med windows för att spela etc och linux för att programmera.

2. Nej.

3. Beror väl på vad du kör OS nu och så, men förmodligen inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en enkel lösning så kan du köra dualboot med Wubi, dvs Ubuntu within Windows.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ha 2 datorer
Eller VMWARE

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

Hade tänkt o installera Linux också men såg på en tut på youtube att han på tut hade gjort ny och lämnat kvar plats åt linux. Så då antog jag att jag var tvungen att göra ny också genom att lämna plats. Så jag kan alltså installera Linux nu? Utan att behöva ominstallera windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Hade tänkt o installera Linux också men såg på en tut på youtube att han på tut hade gjort ny och lämnat kvar plats åt linux. Så då antog jag att jag var tvungen att göra ny också genom att lämna plats. Så jag kan alltså installera Linux nu? Utan att behöva ominstallera windows 7?

Ja.
1. Krymp ner Windowspartitionen så Linux kan lägga sig nånstans, eller stoppa in en extra disk som alternativ.
2. Installera Linux på det lediga utrymmet, du får automatiskt en bootmanager installerad (en meny som låter dig välja OS när datorn startar).
Windows kommer att vara orört och fortsätta fungera.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Ja.
1. Krymp ner Windowspartitionen så Linux kan lägga sig nånstans, eller stoppa in en extra disk som alternativ.
2. Installera Linux på det lediga utrymmet, du får automatiskt en bootmanager installerad (en meny som låter dig välja OS när datorn startar).
Windows kommer att vara orört och fortsätta fungera.

Hur ska jag krympa ner Windowspartitionen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD