Permalänk
Medlem

GTX 680 SLI

Börjat fundera lite smått på att köra SLI men har några frågor:

1. Hur är kompatibiliteten med spel? Finns alltid en fungerande profil vid nya spelsläpp? Får man alltid ut minst 90% scaling?
2. Har redan ett referens 680 men tänkte lite på det där med temps. Borde jag skaffa ett med eftermarknadskylare? Eller kanske tom sälja mitt och ha två kort med eftermarknadskylare? (vet att det blir en förlust men men).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Bra fråga!

Topp kortet kommer såklart bli varmast, så att köpa ett kort med en eftermarknads kylare och ha denna överst är bäst, du behöver nog inte sälja de kort du har, utan bara köpa ett till med en bra kylare Ex: gigabytes WF kylare och ha denna överst och sätta den du har med den sämre kylaren underst för att få så bra temps som möjligt

För är själv intresserad utav SLI

Permalänk

flesta spel stödjer SLi dock om det är ny släpp brukar det ta ett tag att putsa på drivisarna för Nvidia.

Jag har kört SLi med referens kylare det funkar fint MEN det är bra att skyffla in mer luft till korten samt kanske ha en fläkt på sidan av chassit som antingen tar ut luft eller trycker in luft, det beror på vad som ger bäst temp. Dock är det ultimata vattenkylning. Går ju att bygga vattenylning för bara grafiken om man vill.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

jag kan svara på en av frågorna i vart fall,
man får inte alltid 90% scaling,då inte alla spel inte stödjer sli...
men det finns spel som inte heller stödjer sli fullt ut så då får du kanske ut 50-70% prestanda...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Börjat fundera lite smått på att köra SLI men har några frågor:

1. Hur är kompatibiliteten med spel? Finns alltid en fungerande profil vid nya spelsläpp? Får man alltid ut minst 90% scaling?
2. Har redan ett referens 680 men tänkte lite på det där med temps. Borde jag skaffa ett med eftermarknadskylare? Eller kanske tom sälja mitt och ha två kort med eftermarknadskylare? (vet att det blir en förlust men men).

1. Överlag funkar SLI ganska bra (har dock inte första person erfarenhet om detta) enl de flesta men du skall vara bered på att nya spel inte kommer funka eller funka dåligt med dubbla GPUer. Det är helt upp till utvecklaren för respektive spel hur bra eller dåligt det blir helt enkelt. Det är detsamma när vi pratar skalning, utvecklaren är dem som verkligen sätter standarden för hur det kommer bli, men här är det också upp till Nvidia att släppa uppdaterade drivrutiner - det brukar Nvidia vara ganska bra på.
2. Du skall helt klart köpa en referenskylare här pga att värme skapas mellan två komponenter och som blir svårare att kyla om du har en eftermarknadskylare. Referenskylare har fördelen att den skjutsar ut luften genom baksidan av chassit, medan eftermarknadskylaren "vispar" runt luften i lådan. Detta innebär att korten blir varmare och fläktarna måste arbeta hårdare och då motverkar man hela poängen med att få en tystare och svalare lösning. Om du tittar något på SweC's fredagspanel/podcast eller deras recensioner så säger både Emil och Jonas, att skall man köra med dubbla grafik-kort så är referenskylare att föredra. En annan bonus är ju att referenskort är oftast billigare också.

EDIT:

Riktigt bra pris för ett gtx 680 om du frågar mig!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746749

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Börjat fundera lite smått på att köra SLI men har några frågor:

1. Hur är kompatibiliteten med spel? Finns alltid en fungerande profil vid nya spelsläpp? Får man alltid ut minst 90% scaling?
2. Har redan ett referens 680 men tänkte lite på det där med temps. Borde jag skaffa ett med eftermarknadskylare? Eller kanske tom sälja mitt och ha två kort med eftermarknadskylare? (vet att det blir en förlust men men).

Det blir långa svar här, men men.

1.1) Kompabilitet
Huvudsakligen bra i de spel som kräver SLI för att ge bra framerate. Det finns UFO'n däremot, typ Far Cry 3 där det tog några dagar innan de fixade SLI-stödet, men annars har jag inte stött på bekymmer. Vad man däremot måste lära in är att hålla sina drivrutiner uppdaterade när nya spel släpps, exempelvis kom Game Ready-drivrutinen för Simcity och Tomb Raider i måndags, den innan dess klarar inte SLI alls i de två spelen.

1.2) Skalning
Nej, du får inte alltid 90+% skalning med SLI. På det sättet är Crossfire oftast bättre om än enbart på pappret. SLI tappar en del teoretisk prestanda på att det synkar korten hårdare (sk frame metering) för att motverka microstuttering och jitter. Däremot har jag fortfarande inte stött på ett spel där fungerande SLI stuttrar märkbart. I spel utan SLI-profil (typ Far Cry 3 innan ny drivrutin) kan även SLI bete sig konstigt.

I övrigt fungerar det finfint och de spel där SLI-stöd saknas kräver extremt sällan mer än vad ett ensamt 680 kan ge heller. SLI kan också stängas av enbart för specifika program i kontrollpanelen så man behöver inte manuellt slå av och på det hela tiden.

2.) Referens/3:e-part
Detta beror helt och hållet på ditt chassi och din ekonomi.

-- Dubbla referenskylare låter förstås mest, men fungerar alltid och oavsett vad du har för chassi eller moderkort. Det är också antagligen billigast.

-- Tredjepart plus referens fungerar, men ger egentligen inga direkta fördelar. Visst, det fungerar även med taskig ventilation (ref-kortet ska förresten vara underst) men man får samma nackdel med oljud som med dubbla referenskort. Då är det onödigt att lägga pengarna på det andra kortets dyrare kylare.

-- Dubbla tredjepartskylare (och då tittar du endast på Twin Frozr eller Windforce, glöm DirectCU eller Phantom) ger förstås bäst temperaturer och ljudnivå men det kräver obönhörligen att du har en fläkt i chassisidan som kan pumpa in kall luft till dem. Du måste också ha ett moderkort och ett chassi som ger en ledig expansionsplats mellan korten och mellan undre kortet och nätagg/chassibotten, som i min nedan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Hade från början tänkt på dubbla referens eftersom jag nu slängt in fläktar i alla lediga platser (vilket tyvärr låter en del) och det verkar ju befogat att göra det.

Ref kortet för 3600kr var ju inte så dyrt.

En sista fråga är naturligtvis om CPUn flaskar men det känns inte som det då jag ändå OCat min rätt ordentligt.

Slutligen känns detta som den bästa uppgraderingen jag kan göra i dagsläget om man tänker krona/fps. Klart Titan finns och visst kommer nVidia släppa något nytt 2014 men så är det ju alltid. Går inte att vänta i all evighet och även om datorn käkar upp det mesta just nu så hade det varit kul att kunna köra 1440p i framtiden och då behövs mer GPU-kraft tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Tack för alla bra svar!

Hade från början tänkt på dubbla referens eftersom jag nu slängt in fläktar i alla lediga platser (vilket tyvärr låter lite) och det verkar ju befogat att göra det.

Ref kortet för 3600kr var ju inte så dyrt.

En sista fråga är naturligtvis om CPUn flaskar men det känns inte som det då jag ändå OCat min rätt ordentligt.

Nej, 3570k flaskar inte. Det finns trots allt inget kraftigare än en klockad 3570k för sånt som kör <4 trådar, vilket inkluderar typ alla spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

I alla spel som är så stora titlar så ett 680 inte redan spöar skiten ur det så kommer det snabbt att komma SLI profiler. Så kompabilitet behöver du inte oroa dej för. Kommer det inte kompabilitet så kommer du inte behöva det ändå.

Allt annat vet nog Zcenicx bättre iom att han faktiskt sitter på dom korten du tänkte köra :).

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det blir långa svar här, men men.

-- Dubbla tredjepartskylare (och då tittar du endast på Twin Frozr eller Windforce, glöm DirectCU eller Phantom)

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/z1234_zpsd92c...

Kan du förtydliga varför 2st DC II-kylare inte fungerar? (och då snackar vi 2-slots kort, så utrymmet mellan korten är inte ett argument - dvs ej gtx680)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

Kan du förtydliga varför 2st DC II-kylare inte fungerar? (och då snackar vi 2-slots kort, så utrymmet mellan korten är inte ett argument - dvs ej gtx680)

Fast det var väl just GTX 680 som tråden handlade om?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Han har dock inte sagt att 2st DCII kylare som är 2-slots inte fungerar, så det vore konstigt om han skulle förtydliga någonting han inte sagt.

På mellanklassen, där DCII bara tar upp 2 eller 2,5 slots, fungerar det precis på samma sätt som windforce och andra, men det ställer fortfarande högre krav på luftflöde i chassit än om man har referens. I mellanklassen har man ju också automatiskt mindre värmeutveckling, så problemet blir betydligt mindre. Det kan kanske vara så till och med att icke-ref fungerar bättre än ref (om man tar ljudnivå i beaktande) för midrange. Jag spekulerar nu bara dock om det sista.

Sen skulle jag nog haft referenskort överst om man inte har en midplate - I ett jättechassi som R4 bör det nog vara bättre?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SneakyButcher:

Kan du förtydliga varför 2st DC II-kylare inte fungerar? (och då snackar vi 2-slots kort, så utrymmet mellan korten är inte ett argument - dvs ej gtx680)

Pratar vi 2-slotskort är det en annan fråga, då får det iaf plats, men då pratar vi som sagt inte 680 och det var 680 vi pratade om.

Däremot får jag väl påpeka att det finns fall där 2-slots DC-II är ett ganska... dumt... köp. GTX 670 är ett typexempel. Medan Asus levererar miniversionen av DirectCu-kylaren levererar Gigabyte och MSI fullstora Windforce och Twin Frozr. Medan 3-slotsversionen av DC-II kan jämföras med Windforce 3X eller TF-III / IV kan inte 2-slotsversionen det.

Det finns andra kort där samma "bekymmer" uppstår.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bideberg92:

Bra fråga!

Topp kortet kommer såklart bli varmast, så att köpa ett kort med en eftermarknads kylare och ha denna överst är bäst, du behöver nog inte sälja de kort du har, utan bara köpa ett till med en bra kylare Ex: gigabytes WF kylare och ha denna överst och sätta den du har med den sämre kylaren underst för att få så bra temps som möjligt

För är själv intresserad utav SLI

HELT fel.

Eftermarknads kylarna har oftast vanliga fläktar och inte radialfläktar.
Därför ska ett sådant kort sitta underst där det oftast finns mest utrymme för att få luft.
Standard kylarna med radialfläktar kräver inte alls lika mycket utrymme för att fungera bra och därför har man helst en sådan överst. Även om det kortet över lag blir varmare.
En standard kylare med radialfläkt är nästan alltid bäst när man kör SLI. Det finns några moderkort som lämnar lite mer utrymme och det fungerar bra med efter marknads kylare men allt som oftast blir det så trångt mellan korten att fläktarna inte kan jobba tillräckligt effektivt. Och det kräver mycket mer ventilation i övriga datorn att få det att fungera bra.

Jag har kört en hel del SLI system och för att få ett par eftermarknads kylare med trångt utrymme som det oftast är att fungera tillfredsställande så gör man det lättast genom att ha en fläkt som sitter i sidan av burken och blåser rakt in mot grafik korten.
Men detta är ändå inte optimalt och en vanlig standard radialfläkt fungerar bättre.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zOlid:

HELT fel.

Eftermarknads kylarna har oftast vanliga fläktar och inte radialfläktar.
Därför ska ett sådant kort sitta underst där det oftast finns mest utrymme för att få luft.
Standard kylarna med radialfläktar kräver inte alls lika mycket utrymme för att fungera bra och därför har man helst en sådan överst. Även om det kortet över lag blir varmare.
En standard kylare med radialfläkt är nästan alltid bäst när man kör SLI. Det finns några moderkort som lämnar lite mer utrymme och det fungerar bra med efter marknads kylare men allt som oftast blir det så trångt mellan korten att fläktarna inte kan jobba tillräckligt effektivt. Och det kräver mycket mer ventilation i övriga datorn att få det att fungera bra.

Jag har kört en hel del SLI system och för att få ett par eftermarknads kylare med trångt utrymme som det oftast är att fungera tillfredsställande så gör man det lättast genom att ha en fläkt som sitter i sidan av burken och blåser rakt in mot grafik korten.
Men detta är ändå inte optimalt och en vanlig standard radialfläkt fungerar bättre.

Umm... nej. Tredjepart överst. Anledningen är att när tredjepartskortet sitter underst så kommer referenskortet att kylas med det andra kortets varmluft.

Enda gången jag skulle hålla med dig i att referenskortet ska sitta överst är om du inte har utrymme alls mellan korten och noll ventilation, men då ska man nog inte satsa på SLI alls, alternativt byta moderkort först.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

-- Dubbla tredjepartskylare (och då tittar du endast på Twin Frozr eller Windforce, glöm DirectCU eller Phantom) ger förstås bäst temperaturer och ljudnivå men det kräver obönhörligen att du har en fläkt i chassisidan som kan pumpa in kall luft till dem. Du måste också ha ett moderkort och ett chassi som ger en ledig expansionsplats mellan korten och mellan undre kortet och nätagg/chassibotten, som i min nedan.

Menar du alltså att det är helt idiotiskt att köra dubbla kort med en kylare från Phantom eller Asus eller missförstår jag dig?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Något att tänka på med sli med eftermarknads-kylare är att ha rejäl cpu-kylare med. Körde tidigare med en Noctua NH-U9B SE2, värmen som som grafik-korten pumpade ut höjde tempen på cpu från 60c till 65-70c vid tex bf3 som belastar hela systemet rejält och då har jag ändå ganska bra kylning i själva chassit. (obs. här jämför jag tempsen med mitt tidigare 580 matrix).

Sen är det fullt möjligt att jag kunde sänkt tempsen genom att öka hastighet på chassi-fläktarna, sänkt klocken något snäpp osv. Men jag hoppas själva poängen med att det går upp varmluft i cpu-kylaren framgår

(Ps. vill poängtera att det inte rörde sig om någon konstant temp-höjning som kunde få en att dra öronen åt sig utan snarare några st något långdragna toppar, men de fanns där).

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Menar du alltså att det är helt idiotiskt att köra dubbla kort med en kylare från Phantom eller Asus eller missförstår jag dig?

Mja. Phantomkylaren (Gainward) är inte gjord för det och finns bara till de stora korten.

När det gäller Asus 2-slot DC-kylare däremot är den väl okej, men man får kolla vad alternativen är och inte utgå ifrån att alla skalar ner lika mycket (som just i fallet 670).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... nej. Tredjepart överst. Anledningen är att när tredjepartskortet sitter underst så kommer referenskortet att kylas med det andra kortets varmluft.

Enda gången jag skulle hålla med dig i att referenskortet ska sitta överst är om du inte har utrymme alls mellan korten och noll ventilation, men då ska man nog inte satsa på SLI alls, alternativt byta moderkort först.

Ehm nej.
Precis som jag skrev så om du har mer utrymme så går det bra men då ska du ha en sido fläkt också för att det ska fungera bra.
Om du inte har utrymme utan det är tight som det ofta kan vara så ska tredjepart sitta nederst.
En tredjeparts kylare kyler as dåligt när den sitter tight och inte har minst 1 extra pci plats mellan fläkt och nästa grafikkort.
Har provat själv och det kan skilja sig så mycket som 10 grader när man kör tredjeparts kylaren högst upp.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zOlid:

Ehm nej.
Precis som jag skrev så om du har mer utrymme så går det bra men då ska du ha en sido fläkt också för att det ska fungera bra.
Om du inte har utrymme utan det är tight som det ofta kan vara så ska tredjepart sitta nederst.
En tredjeparts kylare kyler as dåligt när den sitter tight och inte har minst 1 extra pci plats mellan fläkt och nästa grafikkort.
Har provat själv och det kan skilja sig så mycket som 10 grader när man kör tredjeparts kylaren högst upp.

Återigen, det är väldigt få moderkort som sätter grafikkorten så tight mot varandra. "1 extra PCI-plats" mellan korten (dvs 2 PCI-platser mellan PCIe x16-portarna) är standard, så om vi inte pratar DirectCu-kylare eller mATX-kort så har du i princip alltid den luftspalten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Återigen, det är väldigt få moderkort som sätter grafikkorten så tight mot varandra. "1 extra PCI-plats" mellan korten (dvs 2 PCI-platser mellan PCIe x16-portarna) är standard, så om vi inte pratar DirectCu-kylare eller mATX-kort så har du i princip alltid den luftspalten.

Så du menar att en efter marknads kylare fungerar bättre utan sido fläkt även i en sådan situation som överst?
Det gör stor skillnad med en extra men jag håller fast vid att vid även en sådan situation så ska det vara bättre med radial fläkten överst.
Det är vanligare nu med 2 slotts mellan men det är långt ifrån standard. Och går man bara tillbaka 1 generation så är det ännu fler som inte har 2 slotts mellan varje.
Jag håller inte med dig alls. Och det är därför man ofta rekommenderar att köra med standard kylarna i ett sli system för det blir tight och en radialfläkt fungerar mycket bättre i tighta miljöer.
På så sätt blir man av med den varma luften eftersom dom kylarna skickar ut värmen ur lådan direkt istället för att den stannar kvar.
Som sagt så är det en helt annan grej om man kör med en fläkt som sitter på sidan av chassit som ger frisk luft.
Jag har provat det här själv på 2 helt olika sli system och båda har varit samma sak på.
Har även rekommenderat en polare som hade samma problem om att byta och det hjälpte.
(nu vet jag att detta är internet och det säger absolut noll. För piccs or it dident happen)
Kan inte säga mer än prova själv så ser du skillnaden.
Och kan du inte det är jag övertygad om att det är många här som är i samma situation som kan prova.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ni menar olika med slöts emellan, du menar mellan insticket, han menar en tom under kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Han har dock inte sagt att 2st DCII kylare som är 2-slots inte fungerar, så det vore konstigt om han skulle förtydliga någonting han inte sagt.

Jag vet inte hur du tolkar "förtydliga", men jag menade det inte med någon som helst kritiserande eller angripande underton, utan helt och håller informativt.

Kanske bra om han FÖRTYDLIGAR att det är just att kylaren tar upp 3 slots som är PROBLEMET. Han bara kastar ur sig åsikten att hålla sig borta från DC2-kylare utan några som helst belägg. Men jag förstod att storleken var ett av problemen och undrade helt enkelt om det är någon annan faktor som får han att avråda från crossfire/SLI med DC2-kylare.

Sen att jag tar upp 2-slots-versionen är helt enkelt för att förbise 3-slots-beskymmret och fokusera på de andra eventuella nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

Sen att jag tar upp 2-slots-versionen är helt enkelt för att förbise 3-slots-beskymmret och fokusera på de andra eventuella nackdelarna.

Tråden handlar om 680 kort?

Permalänk
Medlem

Hej,
har någon länkar till 680sli tester med nya drivrutiner? funderar själv på att köpa ett andra kort.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SneakyButcher:

Kanske bra om han FÖRTYDLIGAR att det är just att kylaren tar upp 3 slots som är PROBLEMET. Han bara kastar ur sig åsikten att hålla sig borta från DC2-kylare utan några som helst belägg. Men jag förstod att storleken var ett av problemen och undrade helt enkelt om det är någon annan faktor som får han att avråda från crossfire/SLI med DC2-kylare.

Ursäkta min dumma fråga, but what's your point?

Tråden handlar om GTX 680 SLI (uppenbarligen, den heter exakt det), och det finns ingen 2-slotsversion av Direct Cu II till GTX 680.

Skrivet av astrob0y:

Hej,
har någon länkar till 680sli tester med nya drivrutiner? funderar själv på att köpa ett andra kort.

Titanrecensionen har siffror med 314.07
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tack

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zOlid:

Så du menar att en efter marknads kylare fungerar bättre utan sido fläkt även i en sådan situation som överst?
Det gör stor skillnad med en extra men jag håller fast vid att vid även en sådan situation så ska det vara bättre med radial fläkten överst.
Det är vanligare nu med 2 slotts mellan men det är långt ifrån standard. Och går man bara tillbaka 1 generation så är det ännu fler som inte har 2 slotts mellan varje.

Jag påstår heller inte att du har fel gällande alla möjliga specifikationer heller, men TS sitter med ett MSI Z77A-GD65 i ett Define R4 vilket gör att ditt resonemang i i alla fall detta specifika fall faller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, 3570k flaskar inte. Det finns trots allt inget kraftigare än en klockad 3570k för sånt som kör <4 trådar, vilket inkluderar typ alla spel.

Skönt att jag valde en såpass bra CPU då.

Skrivet av Zcenicx:

Tråden handlar om GTX 680 SLI (uppenbarligen, den heter exakt det), och det finns ingen 2-slotsversion av Direct Cu II till GTX 680.

Exakt hehe, skulle aldrig drömma om att köpa DCUII kort just pga det helt enkelt inte går att köra SLI då.

Så du tycker dubbla referens är bra men samtidigt hade det inte varit fel med ett eftermarknads som "första kort" och mitt nuvarande referens som "andra kort". Hade inte tackat nej till något tystare system beroende på kostnaden såklart.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Skönt att jag valde en såpass bra CPU då.

Exakt hehe, skulle aldrig drömma om att köpa DCUII kort just pga det helt enkelt inte går att köra SLI då.

Så du tycker dubbla referens är bra men samtidigt hade det inte varit fel med ett eftermarknads som "första kort" och mitt nuvarande referens som "andra kort". Hade inte tackat nej till något tystare system beroende på kostnaden såklart.

Mja, ska du behålla ditt referenskort kan du lika gärna köpa ett till. Det blir lika högljutt hur du än gör eftersom referenskortet låter lika illa oavsett.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync