Permalänk
Medlem

datorn låser sig

nu har jag kommit fram till att det måste vara min processor som blir överhettad..

datorn har hängt sig regelbundet sen ett par månader tillbaka nu. jag har testat en gammal processor (amd 700 mhz) med en annan fläkt också och då funkar allt fint. testat min processor i en annan burk med min fläkt och det hänger sig där med.

jag har en athlon xp 2000+ och en glacial IGLO 2310.
den fläkten ska enligt tillverkaren klara processorer på upp till 1.9 ghz. men min hänger sig ändå. det konstiga är att den hänger sig även när jag kör den i 1250 mhz.

funderar på om det är kylpastans fel. jag kanske lägger på den fel? funkade fint när jag köpte allt i sommras. det började hänga sig nu i oktober-november och då såg jag att kylpastan försvunnit i mitten på coren och att det hade blivit ett litet märke på själva kylflänsen.

Permalänk
Medlem

temp?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Fryser datorn sig helt eller vad händer?

Permalänk
Medlem

ja den låser sig helt (har jag något ljud igång så börjar det pipa i högtalarna). enligt programmet man får med moderkortet (msi kt3 ultra) kommer den inte över 50 grader :/. kylflänsen blir inte varm alls...

Permalänk
Medlem

Fel med moderkortet???
jag har oxå en athlon xp 2000+ och en glacial IGLO 2310. och mina grader blir oxå över 50. fattar inte riktigt hur dom har tänkt sig när man klockar upp den till 1.9?? är det att den precis ska ligga under 90 grader lr vad??

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

nej, det är inte fel på moderkortet. har testat med en lite äldre processor och då funkar det fint....har dessutom testat min processor i min lillebrors dator med samma resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulle
nej, det är inte fel på moderkortet. har testat med en lite äldre processor och då funkar det fint....har dessutom testat min processor i min lillebrors dator med samma resultat

Då borde det vara processorn som är paj då

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

men, kan processorn verkligen skadas på ett sånt sätt att den fortfarande går att använda till viss del? borde det inte bli så att den inte går att använda alls?

Permalänk
Medlem

jag har en polare som knäckte coren på sin t-bird 1ghz.
Datorn funkade men det gick inte att titta på bilder eller lyssna på musik.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mapex
jag har en polare som knäckte coren på sin t-bird 1ghz.
Datorn funkade men det gick inte att titta på bilder eller lyssna på musik.

lol. låter lustigt men är nog säkert sant...

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

liknade

Tjo!

har exakt samma problem som dig, bytte fläkt för ett par veckor sedan. allt gick bra till en början.

men när jag har spelar så hänger den sig bara. konstigt ljud i högtalarna med...

Min moderkort temp ligger på 44grader, mkt elr inte vet jag ej.

men om min processor är sönder så är det juh lite konstigt kan typ göra allt annat på datorn. utan krävande saker typ spel en längre tid?

Så om du fått reda på vad du vad det var för fel, skriv gärna till mig o säg!

Mail är j_halvardsson@hotmail.com

ha d

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem

du kanske har ställt in vplten fel?? på en 2000+ palomino så ska volten ligga på 1,75 och på en tbred a ska den ligga på 1,65 och på en tbred b så ska den ligga på 1.60 v.

annars kan du prova att ta ut cpu och kolla om det är en buckla, sprica lr en liten kant som har skrapats bort från cpu. Min igloo 2310 skrapade bort en liten bit från coren. ska snart skinka in den till företaget där jag köopten och se om jag kan få en ny cpu och kylare

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500