Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Japp så är det. en lampa som är på 45 watt alstrar så mycket värme och drar 45 watt
En kupevärmare på 2000 watt drar 2000 osv osv

Hade en lampa på 45 W alstrat lika mycket värme som den drog skulle den inte lyst utan bara agerat värmeelement...
40 W glödlampa, ca 5 % verkningsgrad, 40 x 0,95 = 38.
Det blir alltså 2 W ljus och 38 W värme.

En pryl med 100 % förlust kan inte utföra något jobb.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

En pryl med 100 % förlust kan inte utföra något jobb.

Så länge det inte är värmen man är ute efter...

Skrivet av Roxxer:

Japp så är det. en lampa som är på 45 watt alstrar så mycket värme och drar 45 watt

Det är tur att folk som har koll uttalar sig i såna här sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Så länge det inte är värmen man är ute efter...

Det är sant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Japp så är det. en lampa som är på 45 watt alstrar så mycket värme och drar 45 watt
En kupevärmare på 2000 watt drar 2000 osv osv

Då skulle inte lampan lysa! Om processorn drog 77W och alstrar 77W värme, då skulle inga uträkningar bli gjorda! En värmare är en annan sak, så dennes uppgift enbart är värme och inget mer.

Skrivet av The Mupp:

Jag tog bort mitt inlägg då det bara blev OT. men TS som många andra säger, det borde funka även om jag inte riktigt skulle känna mig 100% säker med den. Dock är väll det värsta som borde hända att datorn startar om sig?

Nätagget kan ju gå sönder och höga dippströmmar kan förekomma och förstöra komponenter i värsta fall.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Då skulle inte lampan lysa! Om processorn drog 77W och alstrar 77W värme, då skulle inga uträkningar bli gjorda! En värmare är en annan sak, så dennes uppgift enbart är värme och inget mer.

*Tar på sig besserwisser-hatten*
Även energin som omvandlas till synligt ljus absorberas av närliggande ytor och omvandlas till värme (reflekteras fler/färre gånger före bara).
Har ingen som yttrar sig här koll på fysikens lagar ?!
Vilken energiform föreslår du att den övriga effekten omvandlas till ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

*Tar på sig besserwisser-hatten*
Även energin som omvandlas till synligt ljus absorberas av närliggande ytor och omvandlas till värme (reflekteras fler/färre gånger före bara).
Har ingen som yttrar sig här koll på fysikens lagar ?!
Vilken energiform föreslår du att den övriga effekten omvandlas till ?

Elektrisk energi, och inte enbart värme-energi.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Elektrisk energi, och inte enbart värme-energi.

..och driver lian-li's tåg-chassie framåt på spåret ? värmer upp bildskärmskabeln ?
Visst finns det små ledningsförluster till/från ram-minnen, nätverkskretsar osv, men de har egen strömförsörjning som även bidrar, exakt strömflödesschema till/från processorn har jag inte koll på.
Den elektriska energin som går IN till processorn lagras inte i något magiskt batteri vad jag vet (även om kondensatorerna kan ses som batterier, men med väldigt begränsad kapacitet).

Ser gärna någon lägga fram bevis för hur mycket extra energi som går in till processorn, jämfört med vad som blir till värme, och var den energin hamnar.

Visa signatur
Permalänk

Jag har själv byggt två kontorsburkar, i5-3530K med intel 520 SSD och DVD-läsare i ett streacom FC7 chassi med 150W pico psu, och det fungerar felfritt.
i7:an drar möjligtvis marginellt mer men jag tror att du kommer klara dig på det. Förutsatt att din vattenpump inte är något monster.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

En 160-XT kan leverera nog med ström till en 3770K utan grafikkort. Jag kör en 160-XT med 2500K + HD7750 och spelar spel och skit utan problem. Med en mätare kom jag upp till runt 125W när jag spelade Starcraft2. Beräknat tar hd7750 runt 65W vid belastning och ja, You do the math.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Jag har själv byggt två kontorsburkar, i5-3530K med intel 520 SSD och DVD-läsare i ett streacom FC7 chassi med 150W pico psu, och det fungerar felfritt.
i7:an drar möjligtvis marginellt mer men jag tror att du kommer klara dig på det. Förutsatt att din vattenpump inte är något monster.

Instämmer, om pumpen inte drar mycket så ser jag inga problem med setupen.

Testat 3 konfar själv med pico i olika format;

e-350/2x4GB ram med 6 hdd och en ssd och ett dual nic-kort, load på 45w när alla diskar snurrade, vid uppstart -> 90w pico med 90w-adapter.

5800k med 1 ssd och 1 hdd utan undervoltning -> drog mer än 150w men klarade det om man inte stresstestade den. Med undervoltning drog allt 120 ~ 130w från väggen. -> 150 streacom med 150w-adapter.

Pentium g2020 med hd 7750, 2x4GB ram, 1 ssd och 1 hdd -> samma streacom 150 med 150w-adapter utan problem.

Ser dock inget skäl till en k-modell, utan skulle snarare kolla på en annan billigare och mer strömsnål variant, eller undervolta den.

Mina 2 cent.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

..och driver lian-li's tåg-chassie framåt på spåret ? värmer upp bildskärmskabeln ?
Visst finns det små ledningsförluster till/från ram-minnen, nätverkskretsar osv, men de har egen strömförsörjning som även bidrar, exakt strömflödesschema till/från processorn har jag inte koll på.
Den elektriska energin som går IN till processorn lagras inte i något magiskt batteri vad jag vet (även om kondensatorerna kan ses som batterier, men med väldigt begränsad kapacitet).

Ser gärna någon lägga fram bevis för hur mycket extra energi som går in till processorn, jämfört med vad som blir till värme, och var den energin hamnar.

Förstod inte din första mening där med tåg och bildskärmskabel.

Visst har de egen strömförsärjning, men det sker ändå elektriska impulser mellan komponenterna.

Jag tycker inte att jag behöva lägga fram "bevis" då det är allmänt känt att TDP värdet inte är samma sak i hur mycket watt en processor drar. Det fanns en artikel om det på swec förut (har för mig det var i samband med hur intel förklarade hur en processor föddes), har för mig det stod där.

Dessutom, den sortens bevis du kräver av mig spelar ju roll från vilken processor man har, och kräver dyr utrustning, hur hade du tänkt dig att jag skulle sitta med sådan teknik?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Förstod inte din första mening där med tåg och bildskärmskabel.

Visst har de egen strömförsärjning, men det sker ändå elektriska impulser mellan komponenterna.

Jag tycker inte att jag behöva lägga fram "bevis" då det är allmänt känt att TPW värdet inte är samma sak i hur mycket watt en processor drar. Det fanns en artikel om det på swec förut (har för mig det var i samband med hur intel förklarade hur en processor föddes), har för mig det stod där.

Dessutom, den sortens bevis du kräver av mig spelar ju roll från vilken processor man har, och kräver dyr utrustning, hur hade du tänkt dig att jag skulle sitta med sådan teknik?

Ok kan efter lite sökande erkänna att jag har gjort ett tekniskt fel, pga Intel's uppdaterade definition av TDP (om de fortfarande använder den).
Se förklaring från 2007 av swec: http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp
Antog att det var samma sätt att mäta som AMD kör (körde?) på som var standard, med högsta möjliga teoretiska förbrukning.

Om du hellre lyssnar på jonas och emil i frågelådan (från 2012) hittar du TDP prat 33 minuter in i: http://www.sweclockers.com/artikel/15023-frageladan
40:30 in bekräftar emil att ström blir värme, bara att TDP brukar vara överdrivet.

Då gäller mitt påstående att all energi som processorn använder blir till värme, här får du (och övriga eventuellt intresserade) en fin förklaring av MBY #12248913 utöver emil

Case closed (från min sida)

Tillmark: Ber om ursäkt för detta halvt-ot dravel, som sagt, kan plocka ut mitt grafikkort och mäta vad datorn drar då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Ok kan efter lite sökande erkänna att jag har gjort ett tekniskt fel, pga Intel's uppdaterade definition av TDP (om de fortfarande använder den).
Se förklaring från 2007 av swec: http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp
Antog att det var samma sätt att mäta som AMD kör (körde?) på som var standard, med högsta möjliga teoretiska förbrukning.

Om du hellre lyssnar på jonas och emil i frågelådan (från 2012) hittar du TDP prat 33 minuter in i: http://www.sweclockers.com/artikel/15023-frageladan
40:30 in bekräftar emil att ström blir värme, bara att TDP brukar vara överdrivet.

Då gäller mitt påstående att all energi som processorn använder blir till värme, här får du (och övriga eventuellt intresserade) en fin förklaring av MBY #12248913 utöver emil

Case closed (från min sida)

Tillmark: Ber om ursäkt för detta halvt-ot dravel, som sagt, kan plocka ut mitt grafikkort och mäta vad datorn drar då

*gilla*

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tillmark:

Tänkte börja nytt bygge. Har lite problem med att hitta ett ström agg som lirar. lådan är lite hemsnickrad vilket gör att utrymme är en bristvara. 1U server agg får inte plats. utan allt som går in är små on-connector agg. tittade lite på Pico-Psu 160 XT med 192W transformator men är osäker på om den orkar dra runt setup'en. Tänkte rocka på Mobo grafiken tillsvidare. Räknar på diverse olika kalkylatorer på nätet och de kommer fram till 200-300W men det verkar vara lite i överkant.

ASUS P8Z77-I DELUXE/WD Z77 MINI-ITX
Intel i7 3770k
2 x 8 KINGSTON 2133MHZ DDR3 HYPERX PREDATOR
OCZ VERTEX 4 SSD SATA3
Swiftech Apogee Drive II vattenpump
3 x NOCTUA NF-R8 SILENT CASE FAN

Tycker det verkar dumt med en K processor och ett Z77 moderkort kombinerat med en Pico-PSU.
Men det borde väl gå. Oklart hur mycket kräm moderkortet behöver.

Skrivet av FoamBox:

M

Det är inte med enbart processor? Det står ju med hela systemet med ett HD7970

Skrivet av Tangentbord:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Min rigg med i5a drar ~100W körandes prime95 (utan överklockning), du bör ha marginal att köra pico som många andra säger !

Min i5:a är överklockad och drar bara den 90W

Skrivet av Funnyvlad:

Och det är med load belastning på cpu och inte load cpu+ gpu. Har jag rätt?

Stämmer bra. GPU Idle:ar

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Förstod inte din första mening där med tåg och bildskärmskabel.

Visst har de egen strömförsärjning, men det sker ändå elektriska impulser mellan komponenterna.

Jag tycker inte att jag behöva lägga fram "bevis" då det är allmänt känt att TPW värdet inte är samma sak i hur mycket watt en processor drar. Det fanns en artikel om det på swec förut (har för mig det var i samband med hur intel förklarade hur en processor föddes), har för mig det stod där.

Dessutom, den sortens bevis du kräver av mig spelar ju roll från vilken processor man har, och kräver dyr utrustning, hur hade du tänkt dig att jag skulle sitta med sådan teknik?

Du blandar ihop saker! Visst, TDP innebär inte att processorn drar max-effekt hela tiden, men all energi som processorn förbrukar blir värme. Vad skulle den annars ta vägen? Att det rör sig om elektrisk energi är ju nonsens, det är ju energibäraren som försörjer processorn med energi, inte något som "blir över". Vidare, visst stämmer det också att en glödlampa som drar 40 watt och har en verkningsgrad om 5% bara ger direkt 38 watt värme, men det blir rätt godtyckligt med tanke på att den värme som bildas också strålar från lampan i form av IR. Mer än 5% av energin avgår som strålning och resten genom termisk konduktion. Av det som blir strålning kan 0-100% (i princip) ses som värme beroende på hur vi betraktar det makroskopiska fenomenet värme (är exempelvis IR en form av "värme" eller en form av en potentiellt värmebildande energibärare? Snarare det senare, men det gäller även synligt ljus och all annan strålning. Det vi kallar "värmestrålning" är bara strålning med våglängder som råkar korrespondera med IR). Vad av denna strålning som blir värme beror på omgivningens material och beskaffenhet. Rent praktiskt kan man räkna med nästan 100%, varpå all energi i glödlampan blir till värme. Vi kan ändå se den, beroende på att några få procent av energin mycket intermittent råkar vara strålning av typen "synligt ljus".

Visst kan man i någon sorts informationsteoretisk mening räkna på hur mycket energi en beräkning tar, men det blir rätt esoteriskt och praktiska beräkningar kommer alltid ta många storleksordningar med mer energi än dessa teoretiska skapelser och förresten spelar det ingen roll eftersom denna esoteriska "beräkningsenergi" liksom i fallet med synligt ljus bara finns mycket intermittent och snabbt övergår till mer fundamentala energislag, dvs värme.

Slutsatsen är att 100% av CPUns energi blir till värme (en liten del avgår som radiobrus - vilket vi praktiskt kan bortse ifrån och som dessutom kan absorberas och bli till värme även det). CPUn räknar fint ändå.

Edit: Man ska naturligtvis vara försiktig med "100%". Det kan vara 99.999...%, men det har noll praktisk betydelse och beräkningarna kan utföras, lampan kan lysa, motorn kan gå även om det sist och slutligen ändå handlar om 100.0%. Det är bara en fråga om tid. Det kanske tar några attosekunder längre för en del av energin att bli värme och när det gäller strålningen kan det ta massor av nanosekunder, kanske mikrosekunder i normalfallet upp till godtyckligt lång tid (åratal, miljontals år, etc) för de enstaka fotoner som lyckas frigöra sig från vår atmosfär och fortsätter i en riktning där de inte träffar på något på mycket länge i universum. Tills - splat! - den absorberas av något objekt i yttre rymden och värmer upp det lite (värme som den sedan förlorar genom att själv stråla iväg en foton vid lägre energi...).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

När det gäller lampor måste man ju räkna "baklänges" (framlänges).

En lampa på 40w omvandlar endast 5% till ljus. Det betyder inte att lampan inte avger 100% av sin effekt som värme, men bara 5% av den värmen blir till ljus, så 95% slösas bort på att inte lysa, utan bara värma.

Enkelt som en plätt. Rubbet blir värme.

Sen kan ni ju förklara för mig varför kablar inte blir varmare än de är!

Permalänk
Hjälpsam

En väldigt viktig detalj som inte över huvudet taget diskuterats är nätaggregatets fördelning av spänningen. Processor och pumpen vilket de flesta är överens om går på 12v linan från nätaggregatet.

Antar att det är detta nätaggregatet som vi pratar om?
http://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT

Enligt manualen har du på 12v linan 8A Max load och 15A Peak (peak load max 60sekunder).

Vid kontinuerlig Max load behövs aktiv kylning av nätaggregatet för att inte överhettas.

Så i kort, du har maximalt 8Ax12V = 96W att spela på till dina strömkrävande komponenter, minus 18W för pumpen. Du har då 78W kvar till processorn från nätaggregatet.

Om du sedan tar hänsyn till att VRM'en inte har 100% effektivitet. Vi gissar på att den har 90% effektivitet så har du ca 70W kvar till processorn.

Om processorn vid maximal belastning kan avge 77W värme så räcker inte 70W ström för att generera det.

Du kan kanske boota datorn med den PSU'n, men du bör inte kunna max belasta det. Och vid tung belastning behöver du aktiv kylning av PSU'n.

Jag säger Nej, kika på en annan lösning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Du blandar ihop saker! Visst, TDP innebär inte att processorn drar max-effekt hela tiden, men all energi som processorn förbrukar blir värme. Vad skulle den annars ta vägen? Att det rör sig om elektrisk energi är ju nonsens, det är ju energibäraren som försörjer processorn med energi, inte något som "blir över". Vidare, visst stämmer det också att en glödlampa som drar 40 watt och har en verkningsgrad om 5% bara ger direkt 38 watt värme, men det blir rätt godtyckligt med tanke på att den värme som bildas också strålar från lampan i form av IR. Mer än 5% av energin avgår som strålning och resten genom termisk konduktion. Av det som blir strålning kan 0-100% (i princip) ses som värme beroende på hur vi betraktar det makroskopiska fenomenet värme (är exempelvis IR en form av "värme" eller en form av en potentiellt värmebildande energibärare? Snarare det senare, men det gäller även synligt ljus och all annan strålning. Det vi kallar "värmestrålning" är bara strålning med våglängder som råkar korrespondera med IR). Vad av denna strålning som blir värme beror på omgivningens material och beskaffenhet. Rent praktiskt kan man räkna med nästan 100%, varpå all energi i glödlampan blir till värme. Vi kan ändå se den, beroende på att några få procent av energin mycket intermittent råkar vara strålning av typen "synligt ljus".

Visst kan man i någon sorts informationsteoretisk mening räkna på hur mycket energi en beräkning tar, men det blir rätt esoteriskt och praktiska beräkningar kommer alltid ta många storleksordningar med mer energi än dessa teoretiska skapelser och förresten spelar det ingen roll eftersom denna esoteriska "beräkningsenergi" liksom i fallet med synligt ljus bara finns mycket intermittent och snabbt övergår till mer fundamentala energislag, dvs värme.

Slutsatsen är att 100% av CPUns energi blir till värme (en liten del avgår som radiobrus - vilket vi praktiskt kan bortse ifrån och som dessutom kan absorberas och bli till värme även det). CPUn räknar fint ändå.

Edit: Man ska naturligtvis vara försiktig med "100%". Det kan vara 99.999...%, men det har noll praktisk betydelse och beräkningarna kan utföras, lampan kan lysa, motorn kan gå även om det sist och slutligen ändå handlar om 100.0%. Det är bara en fråga om tid. Det kanske tar några attosekunder längre för en del av energin att bli värme och när det gäller strålningen kan det ta massor av nanosekunder, kanske mikrosekunder i normalfallet upp till godtyckligt lång tid (åratal, miljontals år, etc) för de enstaka fotoner som lyckas frigöra sig från vår atmosfär och fortsätter i en riktning där de inte träffar på något på mycket länge i universum. Tills - splat! - den absorberas av något objekt i yttre rymden och värmer upp det lite (värme som den sedan förlorar genom att själv stråla iväg en foton vid lägre energi...).

Tackar för en djupdykande förklaring!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070