Permalänk

Processorn når 100 grader

Om detta är fel del utav forumet så ursäktar jag mig.

Men som titeln säger når processorn 100 grader, det hände när jag kopplade bärbara till TVn för att kolla film, fläkten började rusa och luften ur utblåset var väldigt varmt. Så jag startade coretemp och titta klart filmen och detta är vad som kom fram

Är det en fläkt som är trasig eller är det något annat?
Datorn är en Asus X53E-SX178V

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem

Den ska klara 100 grader, även om det inte direkt är bra för datorn/cpun. Sök på datorns namn+overheat, kan vara en dålig datormodell. sen kan det vara att du har massor av damm idatorn som hindrar luften från att blåsa igenom datorn som den skulle ha gjort utan allt damm. Om inget av det hjälper han du ju alltid underklocka cpun, och få ner värmen på det sättet.

Permalänk

Har du blåst rent datorn från damm? Kan testa byta kylpasta på CPU:n också.
Om felet kvarstår då återkomm.

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Den ska klara 100 grader, även om det inte direkt är bra för datorn/cpun. Sök på datorns namn+overheat, kan vara en dålig datormodell. sen kan det vara att du har massor av damm idatorn som hindrar luften från att blåsa igenom datorn som den skulle ha gjort utan allt damm. Om inget av det hjälper han du ju alltid underklocka cpun, och få ner värmen på det sättet.

Skrivet av Avenger80:

Har du blåst rent datorn från damm? Kan testa byta kylpasta på CPU:n också.
Om felet kvarstår då återkomm.

Tack för svaren!

Men hur blåser man rent en bärbar från dam? Aldrig behövt hålla på med sådant förut.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk

Antingen om det finns ett luftintag och ett utblås då kan du köra med tryckluft. Annars får du skruva isär datorn för att komma åt fläkten och flänsen. Ibland kan det sitta som en matta på kylflänsen vid utblåset.

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Antingen om det finns ett luftintag och ett utblås då kan du köra med tryckluft. Annars får du skruva isär datorn för att komma åt fläkten och flänsen. Ibland kan det sitta som en matta på kylflänsen vid utblåset.

Okej. Får väl höra med grannen då, tror han ska ha en tryckluftskompressor.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Okej. Får väl höra med grannen då, tror han ska ha en tryckluftskompressor.

Akta dig bara för kondensvattnet som blir när du använder en kompressor.
De vill du inte blåsa in i datorn

Permalänk
Skrivet av Kochkramer:

Akta dig bara för kondensvattnet som blir när du använder en kompressor.
De vill du inte blåsa in i datorn

.
HA nä det vill man nog inte

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk

Du kan ju alltid skruva upp datorn för att komma åt fläkten. Den borde vara hyffsat lätt att skruva bort från datorn och rengöra med till exempel tops.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Du kan ju alltid skruva upp datorn för att komma åt fläkten. Den borde vara hyffsat lätt att skruva bort från datorn och rengöra med till exempel tops.

Det är det jag vill undvika då jag inte vet hur innehållet sitter fast

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Det är det jag vill undvika då jag inte vet hur innehållet sitter fast

Det sitter fastskruvat och det ska inte vara någon fara att öppna skalet. Borde finnas en manual till hur man kommer åt allt i datorn, det finns iaf till min laptop. Har dock en acer, men principen lär ju vara ungefär densamma.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Det sitter fastskruvat och det ska inte vara någon fara att öppna skalet. Borde finnas en manual till hur man kommer åt allt i datorn, det finns iaf till min laptop. Har dock en acer, men principen lär ju vara ungefär densamma.

Okej. då kanske jag ska passa på att byta kylpasta samtidigt som en tidigare föreslog

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Okej. då kanske jag ska passa på att byta kylpasta samtidigt som en tidigare föreslog

Det är lite krångligare, men borde garanterat ge bättre temperaturer

Permalänk
Medlem

Tänk på att garantin försvinner om du fortfarande har sådan om du börjar skruva isär datorerna.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Antingen om det finns ett luftintag och ett utblås då kan du köra med tryckluft. Annars får du skruva isär datorn för att komma åt fläkten och flänsen. Ibland kan det sitta som en matta på kylflänsen vid utblåset.

Du vill nog inte blåsa in dammet längre in i datorn och skapa ett luftstopp.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TasTheDevil:

Okej. Får väl höra med grannen då, tror han ska ha en tryckluftskompressor.

Han har kanske vatten/olje-avskiljare?
Annars kan det vara bra ide att köpa det, finns på biltema för en liten slant. Sätt den närmast tryckluftspickan så blir det inget kondens eller olja som kommer in i dina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Det är lite krångligare, men borde garanterat ge bättre temperaturer

Ska nog ta hjälp utav en kompis som är lite händigare på sånt än mig

Skrivet av Zcorc:

Tänk på att garantin försvinner om du fortfarande har sådan om du börjar skruva isär datorerna.

Den gick ut för ett år sedan, så det är ingen fara

Skrivet av Pan.Pan:

Du vill nog inte blåsa in dammet längre in i datorn och skapa ett luftstopp.

Kommer ta hjälp utav en kompis och öppna datorn i stället, och blåsa ut den då

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Han har kanske vatten/olje-avskiljare?
Annars kan det vara bra ide att köpa det, finns på biltema för en liten slant. Sätt den närmast tryckluftspickan så blir det inget kondens eller olja som kommer in i dina komponenter.

Han har allt möjligt i garaget, så det finns nog

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem

Man får räkna med att en laptop faktiskt behöver demonteras en gång om året för att rengöras invändigt, blir rätt snabbt så att fläktarna börjar gå på högre och högre varv annars när dammet byggs upp invändigt.

Har man väl fått rätt mycket damm så har det hunnit packas också och då fungerar det inte att bara blåsa rent, ska man hålla rent via renblåsning så måste man göra det ofta och med jämna mellanrum redan från start, eller ja, iaf sedan sista rengöringen.

Permalänk
Skrivet av Insight:

Man får räkna med att en laptop faktiskt behöver demonteras en gång om året för att rengöras invändigt, blir rätt snabbt så att fläktarna börjar gå på högre och högre varv annars när dammet byggs upp invändigt.

Har man väl fått rätt mycket damm så har det hunnit packas också och då fungerar det inte att bara blåsa rent, ska man hålla rent via renblåsning så måste man göra det ofta och med jämna mellanrum redan från start, eller ja, iaf sedan sista rengöringen.

Har ingen aning om det någonsin gjorts på denna. Har bara haft den i en månad, då jag köpte den begagnad av en kommpis :/

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Macaroney:

100 grader? -vad coretemp visar är 75/76 grader...

TJ max är vad processorn klarar maximalt, sen klockar den ner sej.

Kolla med HW Monitor och se vad du får fram ist!

Skulle gissa att det inte är Tj. Max som TS syftar på, utan vad som står längre ned vid Min. och Max.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

100 grader? -vad coretemp visar är 75/76 grader...

TJ max är vad processorn klarar maximalt, sen klockar den ner sej.

Kolla med HW Monitor och se vad du får fram ist!

Det står att den är på 75/76c men att den har varit uppe i 100c.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Skulle gissa att det inte är Tj. Max som TS syftar på, utan vad som står längre ned vid Min. och Max.

Skrivet av VHggstRm:

Det står att den är på 75/76c men att den har varit uppe i 100c.

Jo precis. Skärmdumpen togs ca minuten efter filmen var klar, så den han kyla ner sig lite.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem

vilken modell?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Du vill nog inte blåsa in dammet längre in i datorn och skapa ett luftstopp.

Hur är det med logiken och läsförståelse? Skrev att om det finns ett "insug" och ett "utblås" så kör man med tryckluft i intaget givetvis och det dammpartiklarna flyger ut på andra sidan.
MEN om det sitter som en matta så får man givetvis ta isär datorn.

Permalänk
Skrivet av gwin:

vilken modell?

Asus X53E-SX178V

Skrivet av Avenger80:

Hur är det med logiken och läsförståelse? Skrev att om det finns ett "insug" och ett "utblås" så kör man med tryckluft i intaget givetvis och det dammpartiklarna flyger ut på andra sidan.
MEN om det sitter som en matta så får man givetvis ta isär datorn.

Ingen anledning till att bli uppspelt, han ville bara att jag inte gör något förhastat som kan försämra min situation.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Asus X53E-SX178V

Ingen anledning till att bli uppspelt, han ville bara att jag inte gör något förhastat som kan försämra min situation.

Jo, möjligt men han citerade mig och skrev det svaret så det kan absolut tolkas så. Men annars ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Ta bort cpufläkten. Gör rent, lägg på ny pasta. endast microtunnt lager. Sätt tillbaka se dina normala tempraturer komma tillbaka.
har man haft för mycket pasta kommer det klumpa sig efter ett tag och inte leda värme till fläkten snarare tvärtom låsa in värmen vid cpun. En klassiker ta bort och kolla.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Ta bort cpufläkten. Gör rent, lägg på ny pasta. endast microtunnt lager. Sätt tillbaka se dina normala tempraturer komma tillbaka.
har man haft för mycket pasta kommer det klumpa sig efter ett tag och inte leda värme till fläkten snarare tvärtom låsa in värmen vid cpun. En klassiker ta bort och kolla.

Jo, har fått det tipset tidigare i tråden. Men jag har aldrig hållit på och pillira i bärbara, endast stationära. så jag ska be en kompis med lite mer erfarenhet hjälpa mig med detta

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

Jo, har fått det tipset tidigare i tråden. Men jag har aldrig hållit på och pillira i bärbara, endast stationära. så jag ska be en kompis med lite mer erfarenhet hjälpa mig med detta

Det låter bra det Var bara noga med ESD-skydd, speciellt när det är bärbara datorer (svårare att byta ut skadade delar). Ett ESD-armband kan hittas för ca 30-40 kr.

Skulle säga att en burk med komprimerad luft annars är ett väldigt bra verktyg att använda när man ska blåsa bort damm

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |