Permalänk

Fråga om RAID 0

Hejsan,

Ska prova på RAID för första gången, med 2 st WD Caviar Black 2TB diskar, men är lite osäker på hur jag ska göra, har läst att man måste installera om Windows för att göra det, men behövs det verkligen då jag inte ska ha mitt OS på RAID diskarna, OS har jag på min SSD, medan jag ska installera större delen program och spel på RAID diskarna.

Sen tänkte jag också att enda sättet jag kunde välja RAID i BIOS var att ersätta AHCI mode med RAID mode, betyder det att mina SSDer förlorar fördelarna med AHCI för att jag ska kunna köra RAID 0 på HDDerna?

Även efter jag valt RAID mode så kunde jag inte välja vilka diskar som skulle köra i RAID 0, utan kunde bara välja att slå på eller av Hot Plug på alla diskar, någon som har kört RAID på ett Asus motherboard med samma BIOS som P8Z68-V Pro/Gen3?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning gällandes dina BIOS-inställningar, men jag kör en liknande setup med 2st 500GBare i Windows, och windows på SSD.

Gå in under "Computer Management" > "Disk Management", där ska du kunna skapa en "dynamisk disk" som Windows så fint kallar det. Det gör att du kan ha en partitionen på fler än 1 disk för att skapa en RAID-0 uppsättning.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Ingen aning gällandes dina BIOS-inställningar, men jag kör en liknande setup med 2st 500GBare i Windows, och windows på SSD.

Gå in under "Computer Management" > "Disk Management", där ska du kunna skapa en "dynamisk disk" som Windows så fint kallar det. Det gör att du kan ha en partitionen på fler än 1 disk för att skapa en RAID-0 uppsättning.

Okej, tackar Du vet inget om ifall RAID mode i BIOS behöver vara på?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Okej, hittade nu hur man gör i diskhanteraren; Åtgärd>Alla Aktiviteter>Skapa ny Stripe-volym, sen får man välja vilka diskar som ska användas.

En fråga bara; Ska man köra snabbformatering, eller finns någon fördel av att inte göra det? Lär ju ta hela natten att göra vanlig formatering, så finns det någon bra anledning till att göra det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara. Varför RAID 0 på 2 st 2TB. Vad skall du använda 4 TB lagring till som är så fruktansvärt oviktigt att du kan tänka dig en RAID 0?

Bara så du vet att det räcker med lite glapp i sata-kabeln eller att du får ett strömavbrott vid fel tillfälle och rätt som det är så identifierar inte raiden hårddiskarna rätt och allt är väck. Givetvis så går det att få tillbaka mycket av datan men fan vad jobbigt det är.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Skrivet av Haseman:

En liten fråga bara. Varför RAID 0 på 2 st 2TB. Vad skall du använda 4 TB lagring till som är så fruktansvärt oviktigt att du kan tänka dig en RAID 0?

Bara så du vet att det räcker med lite glapp i sata-kabeln eller att du får ett strömavbrott vid fel tillfälle och rätt som det är så identifierar inte raiden hårddiskarna rätt och allt är väck. Givetvis så går det att få tillbaka mycket av datan men fan vad jobbigt det är.

Program och spel vars data lagras online, var brukar man använda RAID 0 till?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |