Tystaste Grafikkort i Idle ? (GTX670/680)

Permalänk

Tystaste Grafikkort i Idle ? (GTX670/680)

Jag har ett litet projekt där jag ska bygga en speldator som är knäpptyst i idle.
Hur mycket den låter under spelande har ingen betydelse.
Jag har fått ner allting i ljudnivå nu återstår bara grafikkortet.
tips och erfarenheter?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

windforce och DCII är tysta och bra kylare ifrån Gigabyte och Asus. har ett ifrån Gigabyte och det är tyst

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

har själv ett xfx hd 6870 dual fan som jag moddat lite själv heh tröttnade på stockfläktarna och satte dit en 140mm fläkt med stripes (kortet sticker ut en bra bit nu precis som min cpu kylare men mina chassiefläktar samt hårddiskar låter mer än alla komponenter i datorn nu :3)

http://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-xt...

det ska då vara en av de tystare lösningarna kostar dock lite extra heh.
men annars är det just gigabyte asus och någon till jag inte kommer ihåg just nu...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har ett litet projekt där jag ska bygga en speldator som är knäpptyst i idle.
Hur mycket den låter under spelande har ingen betydelse.
Jag har fått ner allting i ljudnivå nu återstår bara grafikkortet.
tips och erfarenheter?

MSI's Twin Frozr III eller IV.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

MSI's Twin Frozr III eller IV.

Instämmer, testade en dator med 680 Lightning och det var ohörbart i idle.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett Lightning kort, 680, som jag tror använder Twin Frozr IV..bara att lightning är gul istället för blått?
Min lightning låter knappt...även i load..och går aldrig vöer 50C..:) Har däremot ett ljuddämpat chassi..men de påverkar ju inte värmen så ljudet borde inte va så mycket högre

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Gigabyte GTX 670 med Windforce 3-kylaren i ett ljuddämpat chassi. Jag har datorn på dygnet runt och den är i princip helt ljudlös i idle. Måste lägga örat på datorn för att ens höra att den är på... ^^

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS 670 DCII och det är det absolut tystade kortet jag haft. Stor tumme upp!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Sitter på ett KFA2 670 med EX OC kylaren från dom, är definitivt ett tyst kort och är mycket nöjd.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Jag sitter på ett Gigabyte GTX 670 med Windforce 3-kylaren i ett ljuddämpat chassi. Jag har datorn på dygnet runt och den är i princip helt ljudlös i idle. Måste lägga örat på datorn för att ens höra att den är på... ^^

Har hört att GTX 670 är det tystaste kortet. men "i princip" ljudlöst i idle räcker inte.
jag har inget ljuddämpat chassi precis, har ett cm haf x.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Egentligen räcker det att kortet går ner på extremt låg fläkthastighet i idle eller kanske stänger av fläktarna helt så har vi en vinnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Har hört att GTX 670 är det tystaste kortet. men "i princip" ljudlöst i idle räcker inte.
jag har inget ljuddämpat chassi precis, har ett cm haf x.

Ställer du in en fläktkurva så hörs det inte. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Ställer du in en fläktkurva så hörs det inte. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket program rekommenderar du?
Jag använder msi afterburner till mitt gainward GTX 570 nu men där kommer jag bara ner till 30% fläkthastighet som lägst

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Diablo_Lino:

Vilket program rekommenderar du?
Jag använder msi afterburner till mitt gainward GTX 570 nu men där kommer jag bara ner till 30% fläkthastighet som lägst

Du kommer sällan lägre än 30-35% eftersom kortets BIOS inte tillåter lägre - då måste du hitta en BIOS som gör det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hör inte mitt kort i idle. Vet inte om systemet "stänger av" kortet om det inte används (låter inte troligt) men tyst blir det iaf. Jag har 2 öppna 120mm hål i taket på lådan som står rakt nedan min stol. Hör jag inte kortet då...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Se HTPC i signatur, väldigt tyst och härlig med egen fläktkurva. 20% i idle och den hörs inte när den är på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Jag använder mig också av ett MSI 680 lightning och det är väldigt tyst i idle. Dock när du startar datorn kommer den låta lite på grund av att den dammar av grafikortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har ett litet projekt där jag ska bygga en speldator som är knäpptyst i idle.
Hur mycket den låter under spelande har ingen betydelse.
Jag har fått ner allting i ljudnivå nu återstår bara grafikkortet.
tips och erfarenheter?

Personligen har jag EVGA GeForce GTX660, aldrig hört ett ljud ifrån grafikkortet.

Om man nu inte höjer fläkthastigheten på kortet manuellt då.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk

Asus directc2

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Entusiast

Enligt tester så är Asus-versionen av GTX 670 det tystaste GTX 670't så vitt jag vet, det är därför jag valde det.
Men samtidigt så har jag aldrig hört en grafikkortsfläkt i idle, inte ens mitt förra GTX 560 Ti Hawk som är en av dom högljuddaste fläktarna på denna planet så jag skulle nog inte oroa mig för idle-ljud över huvud taget bara load

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett 670 windforce 3x och hör det inte över huvud taget i idle, ligger just nu på 20% fan speed.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Skulle säga som många andra att windforce och dc2 är bra kylare. Jag har själv DC2 på mitt och jag hör inte datorn i idle, om det inte är helt knäpptyst i rummet och man lyssnar ordentligt. Har dock ett väldigt välisolerat och tätt chassi också. Ska man bygga en tyst datorn ska man såklart ha så tysta fläktar som möjligt. Generellt sett så betyder ju mer rpm mer ljud, så större fläktar som snurrar långsammare, men flyttar samma mängd luft är att föredra. Se till att hårddiskarna är frikopplade från chassit och inte skapar någon resonans. Sen ha ett chassi som är stabilt och tätt och inte har öppningar för fläktar överallt. En speldator behöver inte ha mer än 1-2 intag och 1-2 uttag om dessa fungerar korrekt, dvs ta inte luft lågt i front och ut högt i bakkant eller liknande. Blanda inte in fläktar i toppen och på sidorna av chasit. Öppningar tillåter ljudet att komma ut i betydligt större utsträckning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Vilket program rekommenderar du?
Jag använder msi afterburner till mitt gainward GTX 570 nu men där kommer jag bara ner till 30% fläkthastighet som lägst

Med EVGA Precision X kan jag ställa in en fläktkurva som startar på 20%. Å andra sidan hörs den fortfarande inte alls förrän man närmar sig 35% och då är det fortfarande så lågt att man inte hör det om man inte lyssnar ordentligt.

Som någon annan påpekade är det ju såklart rätt viktigt med ordentliga chassifläktar som kan flytta tillräckligt med luft på låg hastighet för att få till en ljudlös miljö. Har du högvarvande chassifläktar spelar det ingen roll om du har ett passivt kylt kort eller ett referenskort, datorn kommer låta rätt ordentligt i idle ändå.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du kommer sällan lägre än 30-35% eftersom kortets BIOS inte tillåter lägre - då måste du hitta en BIOS som gör det.

Hur får jag tag på dessa bios?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Frågan är om du verkligen ska gå lägre än så. Kortet behöver ju trots allt viss kylning hela tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Frågan är om du verkligen ska gå lägre än så. Kortet behöver ju trots allt viss kylning hela tiden.

Mitt snurrar på 20% i 39 grader. Så länge temperaturen hålls så spelar det väl ingen roll hur långsamt fläktarna snurrar?

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Frågan är om du verkligen ska gå lägre än så. Kortet behöver ju trots allt viss kylning hela tiden.

Det är väl inget fel med att fläktarna stänger ner där dom inte behövs? precis som mitt nätagg gör..
den ända fläkten som alltid går i min datorn är cpufläktarna (noctua nh-d14) som jag har satt på konstant 500-600 rpm (ljudlöst). går ändå bara upp till 55-60grader när jag spelar bf3 utan chassifläktar igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Inaktiv

Är folk här på forumet helt döva? Jag kämpar för att få en ljudlös dator men lyckas inte alls. Jag hör 4 Gentle Typhoon som går på 400 rpm. Det känns som det är helt omöjligt att bli av med suset från fläktarna...

Har windforcekylaren från gigabyte på kortet, och den är väl ganska tyst, dock inte ljudlös.

Permalänk

Detta är en jättekomplicerad fråga. Jag skulle till och med vilja påstå att det är fullkomligt meningslöst att ens ställa den från första början. Det som den ena personen kommer påstå är "HELT TYST 0 dB EHUEHUEHUE DET ÄÄÄÄÄÄÄGER" kan mycket väl faktiskt låta en hel i verkligheten – det handlar helt enkelt om vilka personliga preferenser man har. Jag har själv försökt få min dator att bli väldigt tyst när den inte belastas, och det som nu låter mest i min dator är mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och mina mekaniska hårddiskar.

Det här innebär inte att mitt grafikkort låter som ett flygplan, i själva verket har jag ställt in en manuell fläktkurva där fläktarna körs på minimal hastighet så länge kortet är under 60 grader varmt, det här innebär bara att jag är väldigt kräsen och noggrann av mig. Mitt grafikkort är med andra ord väldigt tyst, men mina krav är helt enkelt högre än så. Om Gigabytes Windforce-kylare är tystare än Asus Direct CU II-kylare vet jag inte, men förmodlingen är nog resultatet ganska snarlikt.

Jag saknar mitt passivt kylda 5770, då var min dator riktigt tyst. Men sedan igen kunde jag inte spela Battlefield 3 då heller. Det är en svår balansgång det där med att ha en högpresterande dator som samtidigt ska kunna vara väldigt tyst då den inte belastas.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Är folk här på forumet helt döva? Jag kämpar för att få en ljudlös dator men lyckas inte alls. Jag hör 4 Gentle Typhoon som går på 400 rpm. Det känns som det är helt omöjligt att bli av med suset från fläktarna...

Har windforcekylaren från gigabyte på kortet, och den är väl ganska tyst, dock inte ljudlös.

Verkar som många anser att en dator är knäpptyst om man bara hör den lite. men nää då är den ju inte knäpptyst.
förutom grafikkortet så har jag fått min dator så tyst att jag kan stoppa in huvudet i den och ändå inte höra ifall den är igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M