Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddisken stänger av sig random och drar igång när det behövs :O

Permalänk
Medlem

Hårddisken stänger av sig random och drar igång när det behövs :O

Hej, har nyligen ominstallerat hela min dator på en SSD hårddisk på 250g, min gamla HDD hårddisk på 500g har varit med i 4 år och hade alldeles för många småprogram installerat på sig för att må bra så den har jag formaterat + att den gav mig några bluescreens mot slutet där inget fel kunde hittas, nu har jag den bara som installations hårddisk för inte så krävande spel/program. Sen har jag 1T HDD och en 3T HDD för lagring.

Problemet jag har är att någon av hårddiskarna stänger av sig själv ibland, det kan gå 5 min emellan eller 1 timme. Det som händer är att man tydligt hör hur hårddisken stänger av sig, som om jag hade valt "stäng av dator" eller "sov läge", om jag går in på Den här Datorn medans någon av hårdiskarna är av så ser jag ändå alla där, kan klicka och gå in på dem och då hör man att den börjar leva igen, dock så har det hänt vid olika tillfällen när jag går in på någon av hårddiskarna, så kan inte fastställa vilken det är fel på. Men antar att det inte kan vara SSD hårddisken då hela Windows borde ha kraschat + att den inte har några 'skivor' som spinner runt i den.

Men det jag blir fundersam över ibland är att när jag startar spelet 'League of Legends' som är installerat på SSD hårddisken, och spelat ska dra igång en match och man hör hur en hårddisk dör, då fryser sig spelet i 3-4 sekunder och har man tur lyckas det återhämta sig eller så får man tabba ner och sen upp igen. Tycker inte det borde frysa sig om det inte är SSD hårddisken.

Några tips på program man kan ha kanske för att felsöka? Någon som varit med om liknande problem och kanske vet vad man kan göra med ex. en ny firmware?

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > energialternativ

Default står den så att hårdiskarna stänger av sig, ändra bara till hög prestanda profilen, eller editera balancerad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret, har helt glömt bort att det finns såna alternativ

Jag har ASUS moderkort med EPU-6 Engine installerat, kanske har nå med det å göra med?

Permalänk
Inaktiv

Det är inte relaterat alls till ditt moderkot.

Windows stänger av hårddiskar som inte används för att spara ström och livslängd på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Tack för det snabba svaret, har helt glömt bort att det finns såna alternativ

Jag har ASUS moderkort med EPU-6 Engine installerat, kanske har nå med det å göra med?

Kanske, EPU saker har jag själv alltid diseblat, avstängt samt inget installerat av, osv.
Ställer gärna till trassel, har jag märkt.

Men annars att hårddiskar stänger av sig ligger i OS och du kan editera dess funktion i kontrollpanelen .

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte relaterat alls till ditt moderkot.

Windows stänger av hårddiskar som inte används för att spara ström och livslängd på disken.

Synd bara att det sliter mer på disken att den stänger av och spinner upp flera gånger per dag än att bara ha den igång hela tiden

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Synd bara att det sliter mer på disken att den stänger av och spinner upp flera gånger per dag än att bara ha den igång hela tiden

Kom tillbaka när du kan bevisa det, samt för olika typer av diskar och diskanvänding. Jag kollar på film på min dator kanske en gång per dag, samt spelar spel på ännu en disk några timmar per dag. OS kör på SSD.

Vilken nedspinningstid skall jag ha för att maximera mina diskars liv, alternativt hur många minuters drift motsvarar en uppstart, jag har inte hittat något. Du kanske forskat på detta och jag skulle gärna vilja ha lite konkret fakta på detta. Jag litar på de ingenjörerna på Microsoft som valt standardinställningar på någon väl avvägd grund!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av TiasE:

Synd bara att det sliter mer på disken att den stänger av och spinner upp flera gånger per dag än att bara ha den igång hela tiden

Det stämmer inte, det ska vara väldigt mycket spinups för att motsvara konstant drift och det ser du inte på en lagringsvolym i en normal PC. Tittar man på diskar i filservrar med många användare däremot är det du säger korrekt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag satt den på Hög Prestanda men den håller ändå på som förut. Har gjort en omstart.

Permalänk
Medlem

Fick en ny bluescreen imorse men står inte någon felkod jag kan söka på varför det hände, bara ett datorn stängts ner. Inga felmeddelanden heller. Har nog 8 windows updates med som vägrar installera sig och där har jag i princip prövat allt för att de ska funka utom att köra in DVD skivan med windows på.

En av felkoderna är t.ex 8024200D

Spinner lite off track här men det ena problemet dyker upp efter det andra, kanske hänger ihop på nå sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kom tillbaka när du kan bevisa det, samt för olika typer av diskar och diskanvänding. Jag kollar på film på min dator kanske en gång per dag, samt spelar spel på ännu en disk några timmar per dag. OS kör på SSD.

Vilken nedspinningstid skall jag ha för att maximera mina diskars liv, alternativt hur många minuters drift motsvarar en uppstart, jag har inte hittat något. Du kanske forskat på detta och jag skulle gärna vilja ha lite konkret fakta på detta. Jag litar på de ingenjörerna på Microsoft som valt standardinställningar på någon väl avvägd grund!

Apply water to burned area.

Permalänk
Medlem

Det där hjälper inte mig precis, bara spam i tråden...