Permalänk
Medlem

Hjälp med Mac-Adress

Hej. Idag skulle jag lägga till mac-filtering på vårt nätverk för min syster blockar mig hela tiden med en massa filmer och skit. Jag vet att jag skriver in mac-adressen är rätt, men när jag skriver in den i router-inställnings-rutan säger den att adressen är ogiltig.
Någon som kan hjälpa mig?

Har en telenor Huawei b683.

Permalänk
Medlem

Kan du inte se på attached devices vilken formatering den har på mac-addresserna?
Brukar även gå att välja bland de anslutna enheterna och lägga till dessa i listan

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Nej asså jag kan inte se anslutna enheter. Jag får själv skriva in adresserna :/ Har kollat på någon hemsida att adressen är rätt (den visar vilken tillverkare osv) men det blir fel när jag skriver in det i router inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rap3man:

Nej asså jag kan inte se anslutna enheter. Jag får själv skriva in adresserna :/ Har kollat på någon hemsida att adressen är rätt (den visar vilken tillverkare osv) men det blir fel när jag skriver in det i router inställningarna.

http://vortal.fastpc.pl/wp-content/uploads/2012/07/screen_11....

Vad skriver du in?

Permalänk
Medlem

min mac-adress obviously
eller vill du veta den?

Permalänk
Medlem

En MAC adress är unik för varje enskilld enhet, ingen datorenhet har samma adress som en annan (om man nu inte spoofar en adress...).
Adressen används för att låta datorn (client/server) hålla koll på unika besökare, eller tex som i ditt fall, öka säkerheten i ett nätverk.

Jag antar att du använder windows.
Öppna start-menyn och välj admin-verktyg (systemverktyg) -> System Information.
Hårdvaruresurser -> Nätverk -> Adapter och sök på MAC (klicka i boxen med "sök endast i vald kategori".) Klicka nästa tills du hittar ett nummer som liknar detta : "00x00:A0:B0:00:C0"

Skriv in detta nummer i fältet på din router.

Profit.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rap3man:

min mac-adress obviously
eller vill du veta den?

Burken tycker du skriver fel...
Formatet är XX:XX:XX:XX:XX:XX där X är mellan 0 och F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

En MAC adress är unik för varje enskilld enhet, ingen datorenhet har samma adress som en annan (om man nu inte spoofar en adress...).
Adressen används för att låta datorn (client/server) hålla koll på unika besökare, eller tex som i ditt fall, öka säkerheten i ett nätverk.

Jag antar att du använder windows.
Öppna start-menyn och välj admin-verktyg (systemverktyg) -> System Information.
Hårdvaruresurser -> Nätverk -> Adapter och sök på MAC (klicka i boxen med "sök endast i vald kategori".) Klicka nästa tills du hittar ett nummer som liknar detta : "00x00:A0:B0:00:C0"

Skriv in detta nummer i fältet på din router.

Profit.

Wow, hur krånglar du till det så mycket. Win + r > cmd > skriv in getmac > profit...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

mm har föstått det nu. Har provat med flera olika mac-adresser jag hittat, först ser det ut att fungera men det är tydligen inte rätt adresser för jag kan inte ansluta och så får jag resetta routern igen

Permalänk
Medlem

Jag har olika adresser för Ethernet och Trådlös anslutning. Kan det göra så att det inte går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rap3man:

mm har föstått det nu. Har provat med flera olika mac-adresser jag hittat, först ser det ut att fungera men det är tydligen inte rätt adresser för jag kan inte ansluta och så får jag resetta routern igen

Ehh. Lägger du in din EGEN mac o har valt "DENY" så låser du ute dig själv i samma ögonblick du trycker apply.

Skapar du en DENY-lista - aka blacklist, kan burkarna du listar inte ansluta.
Skapar du en PERMIT-lista - aka whitelist, kan ENDAST burkarna du listar ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rap3man:

Jag har olika adresser för Ethernet och Trådlös anslutning. Kan det göra så att det inte går?

Används båda skriver du in båda i xx:xx:xx:xx:xx:xx formatet. Tyvärr är skräpet du får från bredbandsleverantörerna skräp, och mycket funkar oftast inte. Om du ska börja blockera och dirigera trafik är det nog bättre att du tar fram någon gammal skräp dator och installerar en riktig linux brandvägg på den.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Är du ägare till uppkopplingen och har rätt att utestänga din syster från den?

Permalänk
Medlem

Hehe fungerade nu med det andra formatet. Tack så mycket för hjälpen
Tänker inte skaffa några prylar för att bli säkrare bara låsa ute min syrra när hon stör mig

Permalänk
Medlem

Nej det står på mina föräldrar men om jag blockar henne kanske hon fattar vad hon gör när hon streamar film hela jävla tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rap3man:

Hej. Idag skulle jag lägga till mac-filtering på vårt nätverk för min syster blockar mig hela tiden med en massa filmer och skit. Jag vet att jag skriver in mac-adressen är rätt, men när jag skriver in den i router-inställnings-rutan säger den att adressen är ogiltig.
Någon som kan hjälpa mig?

Har en telenor Huawei b683.

Skrivet av rap3man:

Hehe fungerade nu med det andra formatet. Tack så mycket för hjälpen
Tänker inte skaffa några prylar för att bli säkrare bara låsa ute min syrra när hon stör mig

Skrivet av rap3man:

Nej det står på mina föräldrar men om jag blockar henne kanske hon fattar vad hon gör när hon streamar film hela jävla tiden.

Om inte du är ägare av bredbandet så har du ingen rätt att blocka ut någon från det, det är upp till dina föräldrar att bestämma om hur bredbandet ska användas och om det ska vara blockat vissa tider eller annat.

Det du gör ställer bara till mer problem och irritation mellan dig och övriga än vad det hjälper.

Och bredband är till för att användas, oavsett om det för för att surfa på webben, eller streama musik eller film.

Hur skulle DU själv tycka om det var DU som vart blockad från nätverket?

Om du inte tycker om att dela bredband med andra så skaffa ett eget, men då får du ju bekosta det själv och det tycker du nog inte det är värt att betala för att undgå en delad anslutning.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Har du läst resten av tråden eller? Det är ju hon som blockar mig när hon kollar på film. Vill bara ha ett sätt så hon får känna på hur det är för mig. Ska ju inte blocka ut henne hela tiden bara så hon fattar vinken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rap3man:

Hej. Idag skulle jag lägga till mac-filtering på vårt nätverk för min syster blockar mig hela tiden med en massa filmer och skit. Jag vet att jag skriver in mac-adressen är rätt, men när jag skriver in den i router-inställnings-rutan säger den att adressen är ogiltig.
Någon som kan hjälpa mig?

Har en telenor Huawei b683.

Skrivet av rap3man:

Har du läst resten av tråden eller? Det är ju hon som blockar mig när hon kollar på film. Vill bara ha ett sätt så hon får känna på hur det är för mig. Ska ju inte blocka ut henne hela tiden bara så hon fattar vinken.

Ja det har jag, finns ingen stans där det står att din syster lägger in MAC block i routern för din dator.
Att hon använder bredbandet till att surfa, streama musik, film eller vad som är en självklarhet vilket du får "leva med".
Är du inte nöjd med ett delat bredband så skaffa ett eget mobilt bredband och betala det själv.

Att använda ett bredband är inte att blocka det, är man flera personer på ett bredband så behöver man ett bättre bredband. Mobilt bredband (3G) passar inte för en familj egentligen, utom 1-2 personer eller liknande.

Medans 4G är mer lämpat för en familj, annars så är det fiber som gäller.

Alternativt så kan det vara dags att be dina föräldrar kolla på en annan lösning t.ex. ADSL (beroende på plats) så kan det vara bättre än mobilt bredband.
Alt om det är möjligt att uppgradera till 4G så ni får mer bandbredd.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ja jag har försökt få dom att köpa nytt och har även försökt att få hennne att förstå att vår uppkoppling är dålig och att hon inte kan kolla på film hela tiden. När hon streamar film kan inte jag komma ut på nätet överhuvudtaget. Därför ville jag ha ett sätt att göra samma sak mot henne, så hon förstår vad jag menar. Och om du inte tycker om det skiter jag i, det är mitt problem och min lösning.

Permalänk
Medlem

Men herregud vilka moralkärringar det kom till den här tråden, låt honom låsa henne ute. Blir hon lack och säger till föräldrarna så kommer konsekvenserna där istället. Ingen kommer gå till rätten för att han låser ute sin syster för att han är trött på hennes streamande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja det har jag, finns ingen stans där det står att din syster lägger in MAC block i routern för din dator.
Att hon använder bredbandet till att surfa, streama musik, film eller vad som är en självklarhet vilket du får "leva med".
Är du inte nöjd med ett delat bredband så skaffa ett eget mobilt bredband och betala det själv.

Att använda ett bredband är inte att blocka det, är man flera personer på ett bredband så behöver man ett bättre bredband. Mobilt bredband (3G) passar inte för en familj egentligen, utom 1-2 personer eller liknande.

Medans 4G är mer lämpat för en familj, annars så är det fiber som gäller.

Alternativt så kan det vara dags att be dina föräldrar kolla på en annan lösning t.ex. ADSL (beroende på plats) så kan det vara bättre än mobilt bredband.
Alt om det är möjligt att uppgradera till 4G så ni får mer bandbredd.

Eller så får han sin syster att fatta att man delar på sakerna hemma, vem är du att bestämma vad han ska göra med grejerna i sitt hem?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PowerNet:

Ja det har jag, finns ingen stans där det står att din syster lägger in MAC block i routern för din dator.
Att hon använder bredbandet till att surfa, streama musik, film eller vad som är en självklarhet vilket du får "leva med".
Är du inte nöjd med ett delat bredband så skaffa ett eget mobilt bredband och betala det själv.

Vilket stuntprat... På vilket sätt är det rättvist att en part ska få använda upp hela bandbredden?

Har man låga hastigheter får man lära sig dela, då funkar det inte att en person sitter och streamar film.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tack, en som förstår iallafall. Trodde den här sidan var till för att prata om teknik osv. inte vad som är snällt och sånt skit.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av celoz:

Wow, hur krånglar du till det så mycket. Win + r > cmd > skriv in getmac > profit...

Hur har jag lyckats missa detta kommando?! Jag har alltid kört ipconfig /all för att få fram MAC-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rap3man:

Tack, en som förstår iallafall. Trodde den här sidan var till för att prata om teknik osv. inte vad som är snällt och sånt skit.

Den här sidan är till för att prata teknik men även etiska frågor och åsikter. Exempelvis får du inte ta upp hur du ska göra för att piratkopiera för det bryter mot sweclockers regler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Hur har jag lyckats missa detta kommando?! Jag har alltid kört ipconfig /all för att få fram MAC-adresser.

En av orsakerna kan vara att kommandot inte finns i alla versioner av Windows. Minns inte på rak arm om det hade med SP-version att göra eller inte, men det fungerar iaf inte på alla datorer. Det är dock överlägset smidigast OM det finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rap3man:

Ja jag har försökt få dom att köpa nytt och har även försökt att få hennne att förstå att vår uppkoppling är dålig och att hon inte kan kolla på film hela tiden. När hon streamar film kan inte jag komma ut på nätet överhuvudtaget. Därför ville jag ha ett sätt att göra samma sak mot henne, så hon förstår vad jag menar. Och om du inte tycker om det skiter jag i, det är mitt problem och min lösning.

Det är ingen lösning, utan skapar bara mer problem och irritation att DU låser ute henne för att DU vill ha bredbandet själv.
Om du inte gillar ett delat bredband, och inte kan få dina föräldrar att uppgradera till snabbare / eller 4G så får du skaffa eget eller leva med att ett delat bredband är sämre.

Istället för att blockera ut din syster, så visa henne HUR bredbandet "beter sig" när hon streamar en film, att det blir sämre/inte användningsbart än att göra saker som inte hjälper situationen.

Skrivet av wRRM:

Eller så får han sin syster att fatta att man delar på sakerna hemma, vem är du att bestämma vad han ska göra med grejerna i sitt hem?

Har inte sagt något om att bestämma, utan att han blockerar ut sin syster när hon inte gjort det mot honom är inget som hjälper situationen.
Och om han inte betalar för bredbandet så är det inet hans rätt att förstöra för andra.

Skrivet av Newklear:

Vilket stuntprat... På vilket sätt är det rättvist att en part ska få använda upp hela bandbredden?

Har man låga hastigheter får man lära sig dela, då funkar det inte att en person sitter och streamar film.

Om man har lägre hastighet så får man samsas, och komma fram till en lösning än att bara lägga in en blockering som förstör.
Ta upp det till diskussion istället och kom fram till en bra lösning för alla som kan sluta i att bredbandet uppgraderas, eller ett ytterligare skaffas.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Risken som föreligger nu är: Syrrans bredband funkar inte, föräldrarna börjar kolla på och hittar inte problem, ringer supporten och skäller på dem, lägger ner en massa onödig tid på att fixa något som ts ställt till med.

Uppföljningen: Föräldrar upp täcker vad ts har gjort, ts får inget mer internet och hans syster kan streama hur mycket film hon vill medans ts spelar ms röj.

Det jag syftade på från början är att det finns bättre lösningar i att diskutera problemet än att ta sådana här risker och till följd av detta så kan de som skriker "moralpanik" och hjälper ts i detta mycket väl göra honom en rejäl björntjänst.

------------------

Och en stor moralkaka i detta är dessutom att saknar någon kunskap i en så enkel sak som att blockera mac-adresser i en router så är det fruktansvärt dålig stil att sitta och uppmuntra någon att pilla med detta på saker som den själv inte äger.

Permalänk
Medlem

Hur många gånger ska jag säga det... ska bara visa hur det är för mig när hon sitter och streamar film, försöka få henne att förstå att hon inte kan sitta där och blocka nätet för alla andra.

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet får ni på bredbandskollen om det endast är du som är uppkopplad?
Finns det möjlighet att begränsa hastigheten i routern så att ni kan dela hastigheten rättvist när det är fler som är uppkopplad?!
Jag känner tyvärr inte till er router, men en del routrar kan du fördela bandbredden mellan användarna, dvs så att du får en maxhastighet per uppkoppling mot routern.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(