Permalänk
Medlem

köpa ljudkort max 500kr

Jag är ute efter ett internt ljudkort till min stationära dator.
Jag använder mest datorn till min hemmabioförstärkare via Optisk kabel, så jag vill att det ska stödja DTS och Dolby Digital. Någon som har tips på vad jag ska köpa för något? Kollade på http://www.netonnet.se/art/dator/kom...579.7086/#tabs Jag köper gärna från NetonNet eller annan butik i Umeå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har du en förstärkare är väl ljudkort inte direkt nödvändigt, eller?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Har du en förstärkare är väl ljudkort inte direkt nödvändigt, eller?

Precis,såvida man inte saknar optiskt utgång eller att den optiskta utgången inte stöder dts/dolby digital bitstream men det är nog rätt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också uppskatta om någon hade ett svar på detta då mitt audigy2s DDLive inte funkar under windows 8.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag vill använda det till mitt datorljud också. Blir inte ljudet betydligt bättre med ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Jag vill använda det till mitt datorljud också. Blir inte ljudet betydligt bättre med ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

10% bättre kanske,med plasthögtalare ala Logitech osv så är det meningslöst

Permalänk
Medlem

Så det lönar sig inte att köpa ljudkort i hopp om att få bättre ljud via optisk kabel till förstärkaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jonasekm:

Så det lönar sig inte att köpa ljudkort i hopp om att få bättre ljud via optisk kabel till förstärkaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det du gör att skicka ljudet precis som det är till förstärkaren och låta den göra allt jobbet. Ingen ide att slänga ut pengar på det så länge du har möjlighet idag att skicka ljudet antingen via hdmi eller optiskkabel till förstärkaren. Om du inte har en RIKTIGT fet ljudanläggning vill säga, då tror jag man kan tänkas höra skillnad. Men då snackar vi dyra grejer...

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Så det lönar sig inte att köpa ljudkort i hopp om att få bättre ljud via optisk kabel till förstärkaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du optisk kabel så används förstärkarens DA-omvandlare. Då spelar ett ljudkort ingen roll för ljudkvaliteten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Nej. Det du gör att skicka ljudet precis som det är till förstärkaren och låta den göra allt jobbet. Ingen ide att slänga ut pengar på det så länge du har möjlighet idag att skicka ljudet antingen via hdmi eller optiskkabel till förstärkaren. Om du inte har en RIKTIGT fet ljudanläggning vill säga, då tror jag man kan tänkas höra skillnad. Men då snackar vi dyra grejer...

Skippar jag ljudkortet. Tack för snabbt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Så det lönar sig inte att köpa ljudkort i hopp om att få bättre ljud via optisk kabel till förstärkaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det enda jag kan tänka mig skilja mellan billig integrerad optisk s/pdif och en mer påkostad är jitter, men du skulle behöva vara övermänsklig (eller placeboinducerad) för att höra någon skillnad på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad är då meningen med ett ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Vad är då meningen med ett ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

När du kör analoga anslutningar till något.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III